Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2225.04.20197

5097-2019 (12 02 00)

Resultat från kvalitetsenkäten i den grundläggande utbildningen

Sammandrag: -

Ssnfu § 22

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 17.4.2019:

      

Kvalitetsenkäten i den grundläggande utbildningen genomfördes för fjärde gången i alla Åbos finsk- och svenskspråkiga skolor inom den grundläggande utbildningen i januari-februari 2019. I enkäten deltog utöver skolornas personal och elever även elevernas vårdnadshavare. Precis som 2017 ingick i enkäten frågor om elevens vardag. Nytt innehåll i år i enkäten var frågor i anknytning till ledning, personal, ekonomi och den fysiska lärmiljön.

 

Antalet deltagare i enkäten har ökat sedan 2017 i alla svarsgrupper. Då svarade sammanlagt 12 699 personer på enkäten, i år var motsvarande siffra 15 400 personer. Av eleverna i årskurs 1–9 svarade sammanlagt 10 585 elever på enkäten. För deras del blev svarsprocenten alltså 78 %. Av vårdnadshavarna svarade 3 801 personer och från personalen deltog 1 014 personer i enkäten. Kvalitetsenkäten i den grundläggande undervisningen verkar ha fått en permanent plats som en del av skolornas kvalitetsarbete. I de svenskspråkiga skolorna har också eleverna en god svarsprocent. Däremot är vårdnadshavarnas svarsprocent i åk 7-9 väldigt låg.

 

Resultaten från enkäten är på hela stadens nivå i sina huvuddrag väldigt positiva och så också generellt i de svenskspråkiga skolorna. Enligt personalen möjliggör personalresurserna i skolan högklassig utbildning grundläggande utbildning och personalen utvecklar aktivt sin yrkeskunnighet. Däremot önskar sig personalen mera stöd i sitt arbete. Både elever och personal anser att läroplanen och läsårsplanen styr arbetet i högre grad än tidigare. Personalen anser att bedömningen stödjer lärande och även de yngre eleverna. De äldre eleverna är mera kritiska till hur bedömningen stödjer lärandet. Både eleverna och vårdnadshavarna är nöjda med hur de pedagogiska lösningarna befrämjar lärandet, medan personalen är mera kritisk till detta.

 

Eleverna i årskurserna 1–4 är särskilt positivt inställda till skolan. På feelismätaren ger de skolvitsordet 8,78 för trivseln. Eleverna i årskurs 1–4 upplever att rektorn är kompetent, att de får hjälp i skolan, att skolans inomhuslokaler är trygga samt att samarbetet mellan läraren och föräldrarna är fungerande. Eleverna anser även att dator eller annan terminalutrustning används aktivt i skolan. Informationen om vem skolans skolpsykolog eller skolkurator är, har dock inte nått alla elever och arbetsron på lektionerna anses inte heller vara den bästa möjliga även om den förbättrats sedan 2017.

 

Eleverna i årskurs 5–9 förhåller sig även ganska positivt till skolan men lite mer kritiskt än de yngre eleverna. Eleverna i årskurs 5–9 ger skolvitsordet 8 för sin trivsel. De upplever att skolan är trygg och att gruppstorlekarna på lektionerna är lämpliga och att de agerar enligt skolans ordningsregler. Eleverna upplever dock att lärarna inte frågar om deras åsikt i ärenden som gäller skolgången och att de inte har diskuterat med lärarna om saker som de kan. De upplever att möjligheterna att delta i planeringen av läsåret är begränsade, såsom även deltagande i klubbverksamhet.

De skolvisa resultaten behandlas på skolorna under ledning av rektorn. Därefter kommer skolans personal gemensamt överens om utvecklingsåtgärder för 2019–2020. Bildningssektorn stöder kvalitetsarbetet bland annat genom utbildning.

 

Bilaga 1               Resultaten från de svenskspråkiga skolornas kvalitetsenkät 2019

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

 

Förslag          Antecknas för kännedom.

 

BeslutFörslaget godkändes.


Bilagor:

Ssnfu § 22
Bilaga 1:Resultaten från de svenskspråkiga skolornas kvalitetsenkät 2019