Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning412.02.20194

14768-2018 (05 10 00)

Regionförvaltningsverkets begäran om utredning angående personaldimensioneringen i den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Åbo stad

Sammandrag: -

Ssnfu § 4

Servicechef Hanna Karlsson och direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 1.2.2019:

 

Regionförvaltningsverkets svenska enhet har begärt en utredning angående personaldimensioneringen i den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Åbo stad LSSAVI/2488/05.12/2018. Utredningen ska omfatta personaldimensioneringen i de kommunala daghemmen och gruppfamiljedaghemmen, samt i de daghem och gruppfamiljedaghem som Åbo stad ingått servicesedelavtal med. I utredningen bör framgå hur många barn under tre år och över tre år, som deltagit i gruppen per dag samt antal personal som varit på arbete under perioden 1-31.10.2018. Även eventuella vikariearrangemang bör redovisas.

 

Tilläggsmaterial 1               Begäran om utredning angående personaldimensioneringen i den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Åbo stad

 

Personaldimensioneringen inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Åbo

 

Åbo stad och dess serviceproducenter följer den aktuella lagstiftningen, statsrådets förordning om småbarnspedagogik 23.8.2018/753 1 § som reglerar personaldimensioneringen. Åbo stad har valt att inte öka gruppstorleken i barngrupperna trots att lagen skulle möjliggöra detta utan använder sig av relationstalet en vuxen per sju barn även i verksamheten för treåringar och äldre. Även rätten till småbarnspedagogik är obegränsad i Åbo.

 

I Regionförvaltningsverkets begäran om utredning frågas efter de olika yrkesgruppernas närvaro i barngrupperna under oktober månad 2018. RFV har begärt att staden redovisar även den närvarande personalens befattningar: småbarnspedagogikens lärare, småbarnspedagogikens socionom och barnskötare inom småbarnspedagogiken 13.7.2018/540 26-30§. Åbo stad har ännu inte ändrat personalstrukturen och befattningarna till den ovan beskrivna utan använder sig av de gamla benämningarna barnträdgårdslärare och barnskötare och arbetsbeskrivningarna för dessa. Inom förskoleundervisningen finns även tre vakanser för förskolelärare.

 

I utredningen presenteras uppgifter om samtliga kommunala daghem och förskolor, som tillsammans bildar fyra dagvårdsenheter. För tydlighetens skull har vi valt att presentera förskolorna i Sirkkala och Östra svenska dagvårdsenheten i skilda tabeller då verksamheten inte ordnas i daghemmets utrymmen. Antalet privata serviceproducenter som producerar svenskspråkig eller tvåspråkig småbarnspedagogik inom Åbo kommunområde är sju.

 

Kommunala enheter:

- Braheskolan

- Centrums svenskspråkiga dagvårdsenhet

- Sirkkala dagvårdsenhet (Sirkkala daghem och Sirkkala förskola)

- Östra svenska dagvårdsenheten i centrum (Kuratorsstigens daghem och Cygnaeus förskola)

 

Privata serviceproducenter:

- Ankkalampi-Ankdammen

- Folkhälsan, daghemmet Gunghästen

- Folkhälsan, daghemmet Kastanjen

- Pilkepäiväkodit, daghemmet Äppelbo

- Sateenkaarikoto, daghemmet Lyckobo

- Verkanappulat, daghemmet Knatteskär

- Villa Solaris

 

Bifogat till denna utredning finns en Excel-tabell som redovisar gruppvisa dokumentationer om de begärda uppgifterna. inom Åbo kommunområde finns inte enheter som producerar svenskspråkig gruppfamiljedagvård.

 

Bilaga 1                Redovisning över gruppvisa dokumentationer

 

Resultat från uppföljningen av personaldimensioneringen under 1-31.10.2018

 

I tabellen framkommer att personaldimensioneringen inom enheterna överlag varit lagenlig. Under enstaka dagar kan personaldimensionen ha varit otillräcklig. Denna överskridning av relationstalet kan anses motsvara den i lagen om småbarnspedagogik 13.7.2018/540 36§ tillåtna kortvariga överskridningen. Enhetscheferna har redovisat vikariearrangemangen och påpekat att det dessvärre är väldigt utmanande att hitta vikarier till kortvariga sjukfrånvaron, vilket i vissa fall har orsakat överskridningar. I tabellen framkommer även att de administrativa enhetscheferna själva vikarierat i barngrupperna då när det har varit möjligt.

 

I denna redovisning har regionförvaltningsverket inte begärt information gällande barnens servicebehov, men det är befogat att påtala att alla barn inte är närvarande hela dagar. I Åbos stads enheter kan barnet delta i den småbarnspedagogiska verksamheten enligt följande:

 

- i medeltal 20h/veckan

- i medeltal 27h/veckan

- i medeltal 35h/veckan

- över 35h/veckan

- 5 åringarnas avgiftsfria verksamhet 4h/dag

- 10h/ veckan kompletterande småbarnspedagogik

- förskoleundervisning 4h/dag

 

Förskolebarnen kan vid behov även delta i den kompletterande småbarnspedagogiken mellan i medeltal 20h till max 35h/vecka. Föräldrarna planerar på förhand barnets närvarotider och förvaltar de reserverade timmarna fritt. Detta innebär att ett barn som reserverat i medeltal 35h/ vecka kan vissa dagar delta enbart några timmar och en annan dag närvara upp till 10 timmar beroende på familjens situation.

 

De privata serviceproducenterna följer samma riktlinjer som staden fastställt men utbudet av alternativ kan variera mycket.

 

I utredningen vill vi dessutom påpeka skiftesverksamhetens påverkan på relationstalet i Sirkkala dagvårdsenhet. Sirkkala förskola ordnar skiftesverksamhet för barn under skolåldern. Under pågående verksamhetsår har tre förskolebarn behov av småbarnspedagogik under kvällar och veckoslut, men de deltar även regelbundet i förskoleundervisningen under dagtid. Dessa barn är placerade i förskolegrupper trots att de beträffande den övriga småbarnspedagogiken är räknade med i skiftesgruppen Stora Björnen.

 

Barnträdgårdlärarnas planeringstid ökade i maj 2018 till 13% av arbetstiden vilket motsvarar över fem timmar i veckan. Förverkligandet av planeringstiden är utmanande då personalresursen inte ökat i barngrupperna som följd av ändringarna i kollektivavtalet. Inom Åbos stads kommunala verksamhet har vi tagit i bruk elektronisk uppföljning av både personalens arbetstidsfördelning och uppföljning av barnens närvarotider. Uppföljningen sker med hjälp av Päikky programmet. Tyvärr har programmets egenskaper ännu inte möjliggjort en tillförlitlig rapportering av den förverkligade arbetstiden.

 

Svenska förskoleundervisningen följer de elevupptagningsområden som finns inom den grundläggande undervisningen. Detta innebär att familjens hemadress är avgörande för förskoleplaceringen. Årligen fastställer svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisningen maximala antalet förskoleplatser i respektive förskola. Efter anmälningsperioden gör servicechefen beslut om antagning till förskoleundervisningen enligt de kriterier som fastställts av svenska sektionen. Under verksamhetsåret kan det flytta in ett flertal förskoleelever till upptagningsområdet vilken kan innebära att antalet förskolebarn inom ett elevupptagningsområde oplanerat kan öka. Detta beskriver väl situationen i Sirkkala förskola där antalet förskolebarn ökat från våren 2018 med över 5 barn på grund av inflyttning.

 

Åtgärder inom den kommunala verksamheten

 

Den svenska småbarnspedagogiken strävar till att underlätta enheternas vikariebrist. I augusti 2018 anställde svenska området egna ambulerande barnskötare till respektive enhet. Under höstterminen har personalbehovet på grund av sjukfrånvaro och fortbildningar trots resurseringen varit en stor utmaning. Resurseringen ökades ytterligare vid årsskiftet vid två enheter. Enligt enhetscheferna behöver samtliga enheter i framtiden öka antalet ambulerande barnskötare för att bättre kunna trygga personaltillgången.

 

Utöver personalbristen har den svenskspråkiga småbarnspedagogiken utrymmesbrist. Två stora förskole-enheter fungerar i tillfälliga utrymmen och den kommunala verksamheten har tidvis haft stora utmaningar att erbjuda daghemsplatser till alla sökande. Under våren 2018 öppnades två tillfälliga daghemsgrupper i Centrums svenskspråkiga dagvårdsenhet samt i Sirkkala dagvårdsenhet. Grupperna fungerade i enheternas salutrymmen.

 

Förskoleundervisningen i Sirkkala finns i utrymmen hyrda av Hemmets servicehus. Utrymmena lämpar sig fint till förskolans behov men lämpar sig inte till mer än två förskolegrupper. Eftersom Sirkkala daghem också har för lite utrymmen kan inte en eventuell ökning av antalet förskolebarn förverkligas inom den egna enheten. Nu planeras att vid behov utlokalisera en liten förskolegrupp i Cygnaeus förskolas utrymmen vid Aningais skolhus.Svenska området för fostran och undervisning försöker inom kort hitta lösningar till Braheskolas situation.

 

Sammanfattning

 

Överlag kan sägas att personaldimensioneringen motsvarar de krav som lagen ställer både inom den kommunala verksamheten såväl som inom de privata enheterna. Tillfälliga överskridningar av relationstalet kan ses. Överskridningarna orsakas av stor brist på kortvariga vikarier. Inom den kommunala verksamheten kommer möjligheterna för att öka antalet av ambulerande barnskötare att ses över.

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

Förslag           Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att ge ovan nämnda utredning till regionförvaltningsverket i västra och inre Finland. Protokollet för detta ärende justeras omedelbart under mötet.

 

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

utlRegionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland


Bilagor:

Ssnfu § 4
Bilaga 1:Redovisning över gruppvisa dokumentationer