Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 4 | 18.01.2018 | 4 |
583-2018 (12 00 02)
Kundbelåtenhetsutvärdering inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken 2017
Tiivistelmä: -
Ssnfu § 4
Kundbelåtenheten inom småbarnspedagogiken utvärderas med en årlig enkätundersökning som samlas in i slutet av året. Resultataten samlas in från samtliga kommunala och privata enheter.
Därutöver utvärderar vårdnadshavarna till förskolebarnen förskoleverksamheten på våren i slutet av förskoleåret.
Resultaten från enkätutvärderingarna behandlas i respektive ledningsgrupper, enhetschefernas områdesmöten samt med enheternas personal. De förbättringsförslag, kritik och positiva resultat som kommit fram i utvärderingen behandlas och används för att förbättra verksamheten. Enheterna bjuder in vårdnadshavarna till föräldramöten på våren och hösten och under dessa möten delges vårdnadshavarna kundbelåtenhetsutvärderingens resultat samt de åtgärder som vidtagits utgående från resultatet. Dessa möten ordnas så att vårdnadshavarna har möjlighet at diskutera och reflektera tillsammans hur de upplever verksamheten.
Lagen om småbarnspedagogik 580/2015 förutsätter att småbarnspedagogiken skall utvärderas:
7 b § (8.5.2015/580)
Vid planeringen, genomförandet och utvärderingen av småbarnspedagogik för ett barn ska barnets åsikter och önskemål redas ut och beaktas i enlighet med barnets ålder och utveckling.
Barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i och påverka planeringen, genomförandet och utvärderingen av småbarnspedagogiken för barnet.
Barnen och deras föräldrar eller andra vårdnadshavare ska vid verksamhetsenheten regelbundet ges möjlighet att delta i planeringen och utvärderingen av småbarnspedagogiken.
9 b § (8.5.2015/580)
Syftet med utvärderingen av småbarnspedagogiken är att trygga att syftet med denna lag uppfylls, stödja utvecklandet av småbarnspedagogiken och främja förutsättningarna för barnets välbefinnande, utveckling och inlärning.
Den som anordnar småbarnspedagogik ska utvärdera sin verksamhet samt delta i utomstående utvärdering av sin verksamhet.
Deltagandet i kundbelåtenhetsutvärderingen inom den svenskspråkiga verksamheten
Enhet | n | Procent | Enhet | n |
Braheskolan/ Djupdikesvägen | 8 | 15,39% | Folkhälsan/ Gunghästen | 0 |
Dagvårdsenheten i Sirkkala/ Observatoriegatan | 19 | 36,54% | Folkhälsan/ Kastanjen | 0 |
Svenska dagvårdsenheten i Centrum/ Skolgatan | 16 | 30,77% | Martinmäen Ankkalampi | 0 |
Östra dagvårdsenheten/ Kuratorsstigen | 4 | 7,69% | Pilke päiväkodit/ Äppelbo | 0 |
Familjedagvård | 1 |
| Sateenkaarikoto/ Lyckobo | 7 |
Daghemmet Villa Solaris | 0 |
| Verkanappulat Knatteskär 0 |
|
Utvärderingen av småbarnspedagogiken utförs på många olika sätt. Åbo stad anser att kundresponsen är en betydelsefull del av utvärderingen och det är viktigt att möjligast många vårdnadshavare deltar i utvärderingen. Bifogat finns en sammanfattning av de 52 svaren som kommit in gällande den kommunala svenskspråkiga verksamheten hösten 2017. Utvärderingen gjordes på en skala från 1-5 (5 = utmärkt/ motsvarar min åsikt mycket väl, 1= dåligt/ motsvarar inte min åsikt).
Tilläggsmaterial Kundbelåtenhetsutvärderingsresultat från de kommunala svenskspråkiga enheterna.
Förslag Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning antecknar ärendet för kännedom.
BeslutSvenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning antecknade ärendet för kännedom. Sektionen uppmanade därtill småbarnspedagogiken att testa nya metoder för snabbare och smidigare utvärderingar t.ex.mentometer. När det gäller denna återkommande kundundersökning bör målsättningen vara att svarsprocenten blir minst 25% i alla enheter år 2018. Därtill påtalade sektionen vikten av att också de privata enheterna deltar i utvärderingen. Krav på uppföljningen av användarrespons är en del av stadens avtal med serviceproducenten och avtalet bör följas också på denna punkt.