Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning3919.09.20171

5931-2015 (510, 653)

Linjedragning gällande Sirkkala skolas volym

Sammandrag: -

Ssnfu § 39

Direktör för svenskspråkig fostran och utbildning Liliane Kjellman 18.9.2017:

 

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning behandlade vid sitt möte 2.6.2015 Sirkkala förskolas behov av utrymmen och beslöt att en utredning görs med beaktande av hur fastighetsanvändningen kan ske så att både Sirkkala förskola, Sirkkala skola och Sirkkalabacken kan få verksamhetsmässigt goda förutsättningar att ge läroplansenlig undervisning. Utredningens nuläge presenterades i svenska sektionen 10.11.2016 § 63.

Medan behovsutredningen fortgick togs det s.k. Kärnhuset ur bruk på Sirkkalaområdet och det fanns behov av en ny utvidgad behovsutredning för Sirkkalaområdet.

 

Som grund för den utvidgade behovsutredningen kunde konstateras följande:

 

 

-Utlåtande i nämnden för fostran och undervisning (13.1.2016 § 4): ”det bör utredas en fungerande nybyggnad för att ersätta den ifrågavarande byggnaden från 1950-talet och de tillfälligt placerade barackerna på Sirkkalaområdet”

-Sirkkala skolas utrymmesbehov

-Sirkkalabackens utrymmesbehov

-Förskolans utrymmesbehov

-Eftermiddagsverksamhetens utrymmesbehov

-Utredning över framtida stadsplanering och utvecklingspotential i Sirkkalaområdet

 

Under pågående behovsutredning gjordes hösten 2016 parallellt en utredning över en framtida användning av fastigheten på Smedsgatan 1 som en möjlig lösning för utrymmesbehovet på Sirkkalaområdet. Denna utredning gjordes som en del av en större granskning av servicenätverket inom bildningssektorn. Smedsgatan 1 finns inte längre med i bilden som en möjlig lösning för Sirkkalaområdets utrymmesbehov.

 

Under hösten 2017 fortskrider behovsutredningen så att användarens behov kartläggs. I detta sammanhang behövs en linjedragning om huruvida Sirkkala skola i framtiden skall ha två parallellklasser eller tre parallellklasser. Till båda alternativen kommer därutöver Sirkkalabackens och förskolans behov samt eftermiddagsverksamhetens utrymmesbehov.

 

Gällande elevupptagningsområden samt fördelningen av barn i åldern 0-6 år enligt upptagningsområde.

 

Bilaga 1               Elevupptagningsområden

 

Bilaga 2               Fördelningen av barn 0-6 år enligt elevupptagningsområde

 

 

Elevprognoserna till de svenskspråkiga skolorna enligt elevupptagningsområde finns i tilläggsmaterial 1

 

Tilläggsmaterial 1                Elevprognoser

 

Effekterna av de två alternativen presenteras i nedanstående tabell.

 

 

Jämförelse av alternativ 1 och 2 gällande tillgänglighet och förutsägbarhet

Alternativ 1

(två paralellklasser och Sirkkalabacken samt förskola)

Alternativ 2

(3 parallellklasser och Sirkkalabacken samt förskola)

Röd tråd från förskola till skola, utgår från att förskolan finns i anslutning till skolan

Elevupptagningsområden

Logistik

Med nuvarande prognos ryms eleverna in i Cygnaeus fastighet.

Cygnaeus förskolas utrymmesbehov behöver tillgodoses med nybygge på Cygnaeus tomt

Nuvarande elevupptagningsområden fungerar relativt väl logistiskt sett.

Elevstyrningen via upptagningsområden ger trygghet åt familjerna

 

Betyder i princip att en klass skall styras till Sirkkala skola bort från Cygnaeus upptagningsområde

 

Elevupptagningsområden måste justeras, alternativt inga gränser för elevupptagningsområden

 

 

6 lediga klassrum i Cygnaeus

Cygnaeus förskola ryms in i Cygnaeus skolbyggnad

 

 

 

Effekt på kvalitet/pedagiska aspekter

Alternativ 1

Alternativ 2

Synergieffekter

 

Synergier där specialelever finns i en liten klass, två lärare i en grupp på ca 20 elever (specialpedagog och klasslärare)

Sirkkalabackens stödtjänster kunde erbjudas till både Sirkkala och Cygnaeus i framtiden

Nya utrymmen möjliggör system med flexibla undervisningsgrupper enligt barnens behov

 

 

 

 

Samma synergieffekter kan nås som i alternativ 1

Utvecklingspotential

Kan bättre tillgodose familjernas behov

Ändamålsenliga utrymmen möjliggör att undervisningen bättre kan anpassas till elevernas behov

Förbättrad rekrytering, attraktionskraften ökar

Kostnadseffektivt användande av fastigheten

Samarbetet förskola-skola kunde utvecklas

Kan vara svårt att utnyttja utrymmena effektivt i båda enheterna

 

 

Effekt på personalen och organisationen

Alternativ 1

Alternativ 2

Personal

Arbetstrivsel och motivation ökar

Samma som alternativ 1

Organisation

Sirkkalabacken inte längre egen enhet, administrationen förenhetligas

Samma som alternativ 1

 

Ekonomiska effekter

Alternativ 1

Alternativ 2

 

Ökad yta medför ökade hyreskostnader

 

Högre hyreskostnader än alternativ 1

 

Ifall Sirkkala skola byggs ut till en treparallellig skola betyder detta att nuvarande elevupptagningsområden justeras eller att man avstår från kutymen med elevupptagningsområden. Elevupptagningsområden skapar förutsägbarhet för familjerna.

En treparallellig skola på Sirkkalaområdet skulle kräva att volymen för förskola och eftermiddagsverksamheten förstoras. Med nuvarande prognoser ser det ut som om alternativ 1 skulle vara det bästa alternativet för att täcka utrymmesbehovet ifall tillräcklig flexibilitet gällande utrymmena går att förverkliga på så sätt att det periodvis går att förverkliga också treparallelliga lösningar i skolbyggnaden. Risken med alternativ 1 är att elevunderlaget ökar mera än vad prognoserna har kunnat förutse. Rektorerna förespråkar alternativ 1 som bästa alternativ i detta skede.

Direktör för svenskspråkig fostran och utbildning Liliane Kjellman:

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att välja alternativ 1 som linjedragning gällande Sirkkala skolas volym.

 

 

BeslutSvenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslöt välja alternativ 2 som linjedragning gällande Sirkkala skolas volym.

Beslutet fattades enhälligt på förslag av Schauman.

Sändlista

förkKasvatus- ja opetuslautakunta
förkJalonen Timo
åtgJuselius Minna


Bilagor:

Ssnfu § 39
Bilaga 1:Elevupptagningsområden
Bilaga 2:Fördelningen av barn 0-6 år enligt elevupptagnigområde