Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 35 | 29.08.2017 | 10 |
9220-2017 (510, 653)
Utredning över den svenskspråkiga småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens nuläge och utrymmessituation
Sammandrag: -
Ssnfu § 35
Direktör för serviceområdet för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman, servicechef Hanna Karlsson, direktör för serviceområdet Vesa Kulmala, lokalcontroller Minna Juselius 8.8.2017:
Bakgrund
I Åbo gjordes 2013 en utredning om servicenätet inom småbarnspedagogiken. I utredningen granskades den dåvarande situationen både för den svenskspråkiga och finskspråkiga verksamhetens del och mål för utvecklingen av servicenätet före 2018 ställdes upp. Bildningssektorn har ansett det nödvändigt att redan på våren 2017 ta upp granskningen av servicenätet för den svenskspråkiga småbarnspedagogikens del på nytt. Situationen gällande efterfrågan på tjänster har förändrats och enligt en preliminär uppskattning råder det brist på platser inom både småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. De fastigheter som står i verksamhetens bruk är i dåligt skick och olämpliga för sitt användningssyfte, vilket för sin del har försvårat ordnandet av tjänster.
Arbetsgruppen har utarbetat en utredning (bilaga 1), i vilken den svenskspråkiga småbarnspedagogikens situation i nuläget granskas och ändringsbehoven uppskattas för de följande fem åren.
Med småbarnspedagogik avses en systematisk och målinriktad helhet som består av fostran, undervisning och vård av barn och i vilken i synnerhet pedagogiken betonas. Målet med småbarnspedagogiken är att stödja barnets växande, utveckling och lärande samt främja barnets välbefinnande. Småbarnspedagogik kan ordnas i daghem, familjedagvård eller som annan småbarnspedagogik såsom klubb- eller lekverksamhet.
Förskoleundervisning räknas också till småbarnspedagogik. Syftet med förskoleundervisningen är att stärka förutsättningarna för lärande. Förskoleundervisning ordnas för barn i huvudsak under året innan läroplikten börjar. Målet med förskoleundervisningen är att stärka förutsättningarna för barns lärande och utveckling som en del av det kontinuum som småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen utgör.
Centrala aspekter i utredningen
De beräknade platserna inom de kommunala tjänsterna är 458. Dit räknas också de platser som reserverats för småbarnspedagogik som kompletterar förskoleundervisningen. I privata enheter för småbarnspedagogik finns 263 platser. I augusti är antalet barn som är registrerats sammanlagt 581. Vid granskningen av antalet barn bör beaktas att behovet för ett barn under 3 år är 1,75 beräknade platser och att situationen ständigt förändras. I förskoleundervisningen finns 129 platser och i nuläget deltar 124 barn i förskoleundervisning. Därtill finns för tillfället ca 100 svenskspråkiga barn inom förskoleundervisning som ges på finska.
Den ökning i antalet svenskspråkiga barn under skolåldern som förutspåddes i utredningen om servicenätet år 2013 har inte skett. Antalet barn har varit relativt stabilt under de senaste sex åren. Efter år 2014 har antalet barn till och med sjunkit lite. Efterfrågan på service har dock ökat, med andra ord har deltagandet ökat. Detta påverkar behovet av platser inom småbarnspedagogik.
Procentandelen för deltagandet i svenskspråkig småbarnspedagogik är i nuläget 70,4 % (beräknat utifrån talen i december 2017). Målet har varit att platserna inom småbarnspedagogik ska kunna finnas för 74,7 % av de svenskspråkiga barnen före 2018.
Statsrådet har beslutat att småbarnspedagogikens avgifter kommer att sänkas, propositionen med förslag till lag är ute på remiss för tillfället. På riksomfattande nivå kommer ca 6 700 familjer att bli befriade från avgiften. Det är mycket sannolikt att sänkningen av avgifterna påverkar efterfrågan på tjänster så att efterfrågan ökar.
Utöver de åbobarn som ansökt om plats i förskola, har en ökning skett i antalet svenskspråkiga barn i kranskommunerna som ansökt om plats i förskoleundervisning i Åbo. Det ökade antalet barn från kommuner nära Åbo har orsakat press särskilt på förskoleundervisningsgrupperna i Cygnaeus skola. I huvudsak anmäler sig ca 15 elever per år från andra kommuner till förskoleundervisningen.
Efterfrågan på svenskspråkiga tjänster inom småbarnspedagogik är störst i centrumområdet.
Frågor som lyfts fram i utredningen som kräver linjedragningar
Regionalt avtal med kranskommunerna gällande förskoleundervisningen?
För förskoleundervisningens del har man kommit överens om arrangemang med kranskommunerna för ett år i taget. Platserna för elever som kommer från kranskommunerna har kunnat säkerställas först under våren då alla åbobarn fått plats i sina enheter i enlighet med principen om elevupptagningsområde till närskolan. Då utrymmena för förskoleundervisningen blir ännu färre på hösten 2018, innebär det svårigheter att kunna erbjuda förskoleundervisning för barn från kranskommunerna. Ifall man fortsättningsvis vill beakta behovet av förskoleplatser för kranskommunernas barn på ett mera bestående sätt, bör ett antal platser som motsvarar en förskoleundervisningsgrupp reserveras för barn från kranskommunerna som behöver förskoleundervisning. Ett avtal med kranskommunerna kring förskoleundervisning skulle underlätta planeringen och budgeteringen av platser inom förskoleundervisningen. Det minska osäkerheten om var och hur förskoleundervisningen anordnas för de svenskspråkiga familjerna i kranskommunerna. Ifall ett dylikt avtal övervägs bör man också beakta försäljningen av övriga småbarnspedagogiska tjänster till kranskommunerna, t.ex. till barnets yngre syskon.
För den grundläggande utbildningens del har man med ett avtal med kranskommuner kommit överens om att undervisningen anordnas i Cygnaeus skola. Enligt samma princip kunde platser för barn från kranskommuner som deltar i förskoleundervisning i Åbo ordnas så att de ingår i elevupptagningsområdets enhet.
Köp av förskoletjänster av privata producenter?
I utredningen har köp av förskoleundervisningstjänster från privata producenter lyfts fram. I samband med utredningen genomfördes en enkät till de privata serviceproducenterna. Det fanns intresse av att producera förskoleundervisningstjänster, men på grund av brist på utrymme i huvudsak endast för ett litet antal elever. Folkhälsans daghem Gunghästen var det enda daghemmet som kunde erbjuda lokaler för åtminstone en grupp på 21 barn, eventuellt två grupper. Om förskoleundervisning skulle produceras i varje privat enhet, skulle det innebära ett förminskat antal platser inom småbarnspedagogiken för barn i åldern 1–5 år.
Ifall man överväger köp av privat förskoleundervisning inom den svenskspråkiga förskoleundervisningen, bör det beaktas att majoriteten av förskoleeleverna kommer från kommunala enheter där den kompletterande dagvården har andra villkor och avtal än inom privat verksamhet där den kompletterande dagvården sker med servicesedel.
Nödvändiga ändringar beträffande lokalerna
I utredningen uppskattades att behovet av tilläggsplatser år 2022 skulle uppgå till 72 platser, dvs. tre barngrupper. Behovet av tilläggsplatser stiger ännu ifall ett avtal om förskoleundervisning skulle göras med kranskommunerna för en tidsperiod som är längre än ett år.
På lång sikt bör de nuvarande lokalerna som den svenskspråkiga småbarnspedagogiken använder antingen renoveras eller ersättas med nya lokaler.
I och med att lokalerna för den svenska dagvårdsenheten i centrum (Skolgatan 10) rivs som en del av utvecklingen av Rosenkvarteret, måste ersättande lokaler hittas. Lokaler behövs i första hand för minst 5 grupper. Därtill finns ett behov att samtidigt bygga lokaler för 3 förskoleundervisningsgrupper ifall man beaktar Cygnaeus förskolas behov i denna lösning. Ifall lokalerna för de nya grupperna inte kan förverkligas i samband med detta projekt, bör de förverkligas på annat sätt inom centrumområdet. En utredning bör påbörjas gällande möjligheter att i ett nybygge i anslutning till Cygnaeus skola mot Mariegatan få bestående utrymmen för förskoleundervisning och för Cygnaeus skolas slöjdutrymmen.
Lokalerna i Sirkkala dagvårdsenhet (Observatoriegatan 4) bör på sikt ersättas med ett nybyggnadsprojekt. De nya lokalerna kunde placeras t.ex. i Österås som är ett område som håller på att utvecklas. Projektet kommer att förverkligas utanför tidsramen (2017–2022) enligt denna utredning om servicenätet. Till dess bör de nuvarande lokalerna hållas i skick. Det är meningen att behovet av lokaler för förskoleundervisningen ska lösas genom en behovsutredning som håller på att utarbetas i Sirkkala skola.
Hyreslokalerna som den östra svenska dagvårdsenheten i centrum (Kuratorstigen 7) använt kunde ersättas med t.ex. Sirkkala dagvårdsenhet eller det ersättande nybygget på Skolgatan. I annat fall borde enhetens kök och andra utrymmen renoveras.
Tillfälliga placeringar av verksamheten för sammanlagt sex förskoleundervisningsgrupper behövs från hösten 2018.
- I centrumområdet (elevupptagningsområdet för Cygnaeus skola) behövs lokaler för förskoleundervisning för tre normalstora grupper och en förminskad grupp.
- I elevupptagningsområdet för Sirkkala skola behövs lokaler för två förskoleundervisningsgrupper.
Genom interna arrangemang inom bildningssektorn kunde det vara möjligt att tillfälligt lösa behovet av lokaler för förskoleundervisningen vid Cygnaeus skola. I yrkesinstitutets lokaler vid skolhuset på Aningaisgatan har verksamheten förminskats så att det nu finns ledigt utrymme på fjärde våningen i A-flygeln. I detta utrymme kunde man tillfälligt ordna förskoleundervisning, ifall det går att ordna ett område på gården som barnen kunde använda. Annan verksamhet såsom måltider och gymnastik går att ordnas i skolhuset.
I Sirkkala skola kan, även om det inte är ekonomiskt lönsamt, förskoleundervisning ännu under hösten 2018 ordnas för en liten grupp (14 barn) i träbyggnaden på daghemmets gård. I övrigt behöver de 1–5-åriga barnen senast 1.8.2018 få tillgång till lokalerna som förskoleundervisningen vid Sirkkala skola tillfälligt använt. Detta täcker dock inte det totala behovet lokaler för förskoleundervisning, mer utrymme behövs också utanför bildningssektorns nuvarande lokaler.
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:
Förslag Svenska sektionen beslutar att föreslå till nämnden för fostran och undervisning att utredningen om den svenskspråkiga småbarnspedagogikens servicenät i bilaga 1 godkänns. Därtill beslutar svenska sektionen att till nämnden föreslå följande:
Behovet av tilläggsplatser under perioden 2017–2022 är minimi 72 platser, ifall avtal medkranskommuner görs kring förskoleundervisningen bör antalet platser ytterligare ökas.
Svenska sektionen föreslår till nämnden för fostran och undervisning att
Cygnaeus skolas förskolegrupper tillfälligt placeras i utrymmena i skolhuset vid Aningaisgatan från 1.8.2018 och att en utredning påbörjas omgående gällande möjligheter att förverkliga bestående utrymmen för Cygnaeus förskola och slöjdutrymmen i ett nybygge vid Cygnaeus skola mot Mariegatan.
Svenska sektionen påtalar att en tillfällig utrymmeslösning för Sirkkala förskola hösten 2018 bör hittas omgående
Beslut Svenska sektionen beslöt att föreslå till nämnden för fostran och undervisning att utredningen om den svenskspråkiga småbarnspedagogikens servicenät i bilaga 1 godkänns. Därtill beslöt svenska sektionen att till nämnden föreslå följande:
Behovet av tilläggsplatser under perioden 2017–2022 är minimi 72 platser, men med beaktande av aviserade avtal med kranskommuner och behov av specialplatser samt behovet av att utveckla serviceutbudet att motsvara den finska servicenivån är behovet ca 200 platser.
Svenska sektionen föreslår till nämnden för fostran och undervisning att Cygnaeus skolas förskolegrupper tillfälligt placeras i utrymmena i skolhuset vid Aningaisgatan från 1.8.2018 och att en utredning påbörjas omgående gällande möjligheter att förverkliga bestående utrymmen för Cygnaeus förskola och slöjdutrymmen i ett nybygge vid Cygnaeus skola mot Mariegatan.
Svenska sektionen påtalar att en tillfällig utrymmeslösning för Sirkkala förskola hösten 2018 bör hittas omedelbart tills Sirkkalas nybygge står klart.
Beslutet fattades enhälligt på förslag av Schauman.
Protokollet för detta ärende justerades omedelbart under mötet.
Sändlista
åtgKasvatus- ja opetuslautakunta
åtgJalonen Timo
åtgJokela Merja
Bilagor:
Ssnfu § 35
Bilaga 1:Ruotsinkielinen varhaiskasvatusverkko 2017-2022 -rapport inklusive bilagor