Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning1906.04.20176

3649-2017 (5110)

Kvalitetsenkät inom den grundläggande utbildningen år 2017

Sammandrag: -

Ssnfu § 19

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 31.3.2017:

 

Kvalitetsenkäten genomfördes för tredje gången i alla finsk- och svenskspråkiga skolor inom den grundläggande utbildningen i januari–februari 2017. I enkäten deltog utöver skolornas personal och elever även elevernas vårdnadshavare. Enkäten omfattande frågor gällande elevens vardag och innehöll frågor kring följande teman:

 

Läroplanen och läsårsplanen styr arbetet i skolan

Undervisning och undervisningsarrangemang

Stöd för lärande, växande och välmående

Att vara delaktig och kunna påverka

Samarbetet hem och skola

Klubbverksamhet

 

Antalet deltagare i enkäten har sedan 2015 mångdubblats i alla svarsgrupper. Då svarade sammanlagt 4 436 personer på enkäten, i år var motsvarande siffra 12 699 personer. Inom den grundläggande utbildningen i årskurserna 1–9 svarade sammanlagt 9 257 elever på enkäten och svarsprocenten för deras del blev 66 %. Av vårdnadshavarna svarade 2 535 personer och av personalen deltog 907 personer i enkäten. För de svenskspråkiga skolornas del deltog 965 personer.

 

Enkätens resultat i huvudsak väldigt positiva för Åboskolornas del. För de svenskspråkiga skolornas del är den starkaste trenden den att de överensstämmer nästan fullständigt med trenderna som gäller för hela samplet. En annan trend är att det tycks råda stor samstämmighet på de flesta frågor mellan de olika svarsgrupperna. Det betyder alltså att den verklighet personalen uppfattar också delas av vårdnadshavare och elever i del flesta fall. Personalen är mycket nöjd med skolans verksamhet. De uppskattar läroplanens och läsårsplanens styrande effekt i sitt arbete och upplever att skolan aktivt främjar delaktighet. Av vårdnadshavarna och eleverna önskar personalen mer aktivt deltagande i skolans planeringsarbete och verksamhet. Därtill önskar personalen att undervisningsgrupperna skulle vara mindre.

 

Vårdnadshavarnas respons på skolans verksamhet är mestadels positiv. De upplever att samarbetet med skolan har varit uppskattande, att kommunikationen är öppen och att Wilma är ett behändigt verktyg för att upprätthålla ett fungerande samarbete. Vårdnadshavarna förstår betydelsen av att skolarbetet styrs av läroplanen och läsårsplanen men upplever å andra sidan sig inte få tillräckligt med möjligheter att delta i arbetet. Vårdnadshavarna upplever sig delta i föräldraföreningens verksamhet i ganska liten grad.

 

Eleverna i årskurs 1–4 är särskilt positivt inställda till skolan. Av dem trivs 84 % i skolan ganska bra eller väldigt bra. I årskurserna 1–4 upplever eleverna att de får hjälp, känner sig trygga i skolan och att vuxna ingriper i mobbning. Skolans arbetsredskap och material upplevs vara goda. Eleverna deltar enligt enkäten ganska lite i både planeringen av och i själva klubbverksamheten. Eleverna upplever inte heller att hela skolans verksamhet planeras särskilt mycket tillsammans. Eleverna i årskurs 1–4 anser att antalet elever på timmarna är lämpligt, men att det kunde råda bättre arbetsro på timmarna.

 

I årskurs 5–9 har eleverna en ganska positiv inställning till skolan, men är dock mer kritiskt inställda än eleverna i de lägre årskurserna. Av eleverna i årskurs 5–9 trivs 74 % ganska bra eller väldigt bra i skolan. De upplever att skolan är trygg och att gruppstorlekarna på timmarna är lämpliga. Eleverna upplever även att de får hjälp vid behov och att skolpsykologen och skolkuratorn är tillgängliga. Däremot anser sig eleverna ha begränsade möjligheter att delta i skolans planeringsarbete, såsom deltagande i den egna klubbverksamheten. Diskussioner med läraren om eget lärande och positiv feedback i allmänhet kunde öka trivseln i skolan ytterligare.

 

Behandlingen av resultaten av kvalitetsenkäten på stadsnivå fortsätter och enkätens skolvisa resultat ges till skolorna den första veckan i april. Resultaten behandlas i skolorna tillsammans med de olika svarsgrupperna och skolvisa utvecklingsåtgärder fastställs för läsåret 2017–2018.

 

Bilaga 1               Kvalitetsenkät inom den grundläggande utbildningen 2017

 

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning antecknar kvalitetsenkäten för kännedom.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkKarlsson Christer
förkKurtén Elise
förkLindfors Johanna
förkWulff Nicke


Bilagor:

Ssnfu § 19
Bilaga 1:Kvalitetsenkät inom den grundläggande utbildningen 2017