Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning3902.06.20155

5931-2015 (510, 653)

Utredning över utrymmesbehovet för förskoleverksamheten i anslutning till Sirkkala skola

Sammandrag: -

Ssnfu § 39

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 25.5.2015:

 

Utredningen utgår från tillgängliga uppgifter om elevantal och utrymmesbehov ställt i relation till den nuvarande utrymmeskapaciteten. Utredningen utgår från två scenarier:

Scenario 1: Nuvarande utrymmen inom svenskspråkig fostran och undervisning används för att på sikt täcka utrymmesbehovet för förskolan i anslutning till Sirkkala skola

Scenario 2: Tilläggsutrymmen eller nya lokaliteter tas i bruk för att täcka utrymmesbehovet

 

Tidigare beslut

 

Undervisningsnämndens svenska sektion beslöt 6.5.2010 att ta i användning barackutrymmen för den svenska förskolan. Baracken som varit placerad på Sirkkala skolas gård kommer att tas bort från Sirkkala skolas gård under sommaren 2015 i och med att hyresavtalet går ut 31.7.2015. Svenska sektionen beslöt vid sitt möte 22.10.2014 att baracken tas bort från Sirkkala skolas gård efter att hyrestiden löper ut.

 

Svenska sektionen förutsatte år 2010 att andra alternativ skulle undersökas i Sirkkala skolas kvarter för att baracklösningen skulle bli så kortvarig som möjligt. I samband med detta utredde Skolcentralen i samarbete med Lokalitetsaffärsverket olika alternativ med vilka man kunde ersätta barackutrymmena på gården. Utredningen berörde kvarteret 12 i stadsdel 4, som begränsas av gatorna Österlånggatan, Observatoriegatan, Sirkkalagatan och Nylandsgatan, och byggnaderna som finns på toterna 15-20. Utredningen behandlades i svenska sektionen 16.12.2010.

 

Bilaga 1               Tomtkarta

 

Tilläggsmaterial 1               Utredning av utrymmesmöjligheter för den svenska förskolan

 

Elevupptagningsområden för förskolan

 

Elevupptagningsområdena för förskoleundervisningen fastställdes i svenska sektionen 3.12.2013 § 75. Den svenska förskoleverksamheten har ett enda elevupptagningsområde. Verksamhetsplatserna fastställs årligen av svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning. Trots att det endast finns ett elevupptagningsområde är det ändamålsenligt att så långt möjligt beakta den kommande skolgången och de elevupptagningsområden som finns inom den grundläggande utbildningen. Sålunda är grupperna i Sirkkala förskola huvudsakligen avsedda för kommande elever i Sirkkala skola och i Cygnaeus förskola för kommande elever i Cygnaeus skola.

 

Justeringar i elevupptagningsområden fastställdes 28.10.2014 § 57 där områdena Nummisbacken, Kurala och Kohmo överfördes till Cygnaeus skolas elevupptagningsområde eftersom trycket på Sirkkala skola var för stort enligt elevprognoserna. Denna förändring påverkar således intagningen till förskolorna eftersom man försöker beakta den kommande skolgången i intagningen till förskolan.

 

Scenario 1: Nuvarande utrymmen inom svenskspråkig fostran och undervisning används för att på sikt täcka utrymmesbehovet för förskolan i anslutning till Sirkkala skola

 

Detta scenario bygger på att förskolan skall rymmas in i de utrymmen som finns till förfogande i Sirkkalakvarteret. Som en kompromiss till detta alternativ kan man tänka sig att antalet förskoleplatser i Sirkkala är färre än hela årskullen som hör till upptagningsområdet och att de som inte får plats i Sirkkala förskola i stället erbjuds plats i Braheskolan eller i Cygnaeus förskola. Med denna kompromiss så betyder det att de blivande skoleleverna till Sirkkala skola är splittrade på flera platser under ett år. Denna kompromisslösning är i princip möjlig med de beslut som finns eftersom förskolan har endast ett elevupptagningsområde.

 

Ifall hela den blivande årskulle skolelever skall beredas plats i förskolan i anknytning till Sirkkala skola betyder det 42 platser. I praktiken kräver detta åtminstone två fullt stora klassrum eller motsvarande utrymmen. Mera information om elevprognoser finns i tilläggsmaterialet.

 

Tilläggsmaterial 2               Elevprognoser

 

Läsåret 2015-2016 finns det 14 basgrupper i Sirkkala skola. Huvudsakligen två parallellklasser, men inkommande läsår finns det tre parallella klasser i åk 3 och 5. I detta skede finns ännu många öppna frågor kring utrymmessituationen i Sirkkala skola och vilka möjligheter det finns att dela utrymmen med förskolan så att båda skolan och förskolan verksamhetsmässigt kan anses ha fungerande inlärningsmiljöer.

 

 

Scenario 2: Tilläggsutrymmen eller nya lokaliteter tas i bruk för att täcka utrymmesbehovet

 

 

Detta scenario utgår ifrån att det är ändamålsenligt att ha hela årskullen blivande skolbarn samlade i Sirkkala förskola och att utrymmena bör hittas i så nära anslutning som möjligt till Sirkkala skola. Scenariot utgår ifrån att tilläggsutrymmen är nödvändiga för att lösa utrymmesbehovet.

 

En dylik behovsutredning följer en viss gång inom staden eftersom det förutsätter att flera sektorer samarbetar gällande utredningen. Utredningen kan sättas igång med sektordirektörens meddelande till lokalitetsdirektören om att tilläggsutrymmen behövs. Lokalitetsdirektören beslutar sedan om att behovsutredning sätts igång. Syftet med behovsutredningen är att reda ut användarens utrymmesbehov, projektets olika möjligheter att förverkligas, projektets kostnader och samanvändningsmöjligheter mellan sektorerna och på längre sikt. Lokalitetscontroller Minna Juselius vid koncernledningen beskriver i tilläggsmaterialet processen för en dylik behovsutredning och rekommenderar också att en dylik behovsutredning görs för at få en helhetsbedömning av utrymmesbehovet gällande småbarnsfostran, förskoleundervisning och grundskola på Sirkkalaområdet och i dess närhet.

 

Tilläggsmaterial 3               Tilahankkeiden tarveselvitys- ja hankesuunnitteluprosessi

 

Eftersom det finns så många öppna frågor kring huruvida vi lyckas lösa utrymmesbehovet med befintliga fastigheter inom svenskspråkig fostran och undervisning är det befogat att gå vidare på det sättet att en helhetsbedömning av utrymmesbehovet görs i form av en behovsutredning.

 

Förslag          Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning förordar att en behovsutredning görs gällande utrymmesbehovet av framförallt förskoleplatser i anknytning till Sirkkala skola.

BeslutSvenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning förordar att en behovsutredning görs omgående gällande utrymmesbehovet i Sirkkala skola. Utredningen bör omfatta hela verksamheten omfattande dagvård, förskola och den grundläggande utbildningen med ett speciellt fokus på förskolan som inte har egna utrymmen i kvarteret.

Sändlista

förkHartiala Kaija
åtgJalonen Timo
förkKarlsson Hanna


Bilagor:

Ssnfu § 39
Bilaga 1:Tomtkarta