Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2816.04.20156

3406-2015 (5120)

Timfördelning från 1.8.2016

Sammandrag: -

Ssnfu § 28

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 26.3.2015:

 

Timfördelningen presenterades som diskussionsärende vid svenska sektionens möte 31.3.2015 §20.

 

Den nuvarande timfördelningen i de svenskspråkiga grundskolorna grundar sig på statsrådets beslut från 20.12.2001 (Statsrådets förordning om riksomfattande mål för utbildningen enligt lagen om grundläggande utbildning och om timfördelning i den grundläggande utbildningen) och på timfördelningen i den kommunala läroplanen från 2004.

Länk till den nuvarande kommunala läroplanen i Åbo (Läroplanen finns till höger på sidan, timfördelning och språkprogram finns på sidorna 5-6)

 

Statsrådet utfärdade den 28 juni 2012 en förordning om riksomfattande mål för utbildningen enligt lagen om grundläggande utbildning och om timfördelning i den grundläggande utbildningen Statsrådets förordning 422/2012. Den nya läroplanen är planerad att tas i bruk 1.8.2016.

 

Årskurserna 1-6 följer riktlinjerna i den nya timfördelningen och den nya läroplanen från läsåret 2016-2017. Årskurserna 7-9 fortsätter enligt nuvarande läroplan. Slutbedömningen görs enligt de kriterier som är fastställda i läroplanen från 2004. Årskurserna 7-9 flyttas med en årsklass i taget över till den nya timfördelningen och läroplanen fram till 2019.

 

Länk till övergångsperiod gällande timfördelningen http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2014/05/siirtyma.html?lang=fi&extraocale=sv

 

Utbildningsstyrelsen har fastställt grunder för läroplanen för den grundläggande utbildningen den 22 december 2014. Den lokala läroplanen som görs upp utgående från dessa grunder. Läroplansgrunderna finns på följande sida

http://www.oph.fi/lp2016/grunderna_for_laroplanen

 

Utbildningsanordnaren har ansvar att göra upp en lokal läroplan och att utveckla den lokala läroplanen. Utbildningsanordnaren beslutar:

 

-om undervisningen eller en del av den ordnas som undervisning enligt årskurs eller som årskursintegrerade studier eller som studier enligt elevens eget studieprogram

-om undervisningen ordnas huvudsakligen indelad i läroämnen eller helt eller delvis som helhetsskapande undervisning; vilka är huvuddragen för hur eventuell helhetsskapande undervisning ordnas

-hur undervisningstimmarna fördelas per årskurs mellan gemensamma läroämnen, de valfria timmarna i konst-och färdighetsämnen och valfria ämnen i enlighet med stadsrådets förordning (lokal timfördelning)

-utbildningsanordnarens språkprogram, på vilken årskurs undervisningen i de olika språken inleds

-vilka valfria ämnen som erbjuds eleverna och på vilka årskurser de erbjuds eventuell intensifierad undervisning och

-hur den genomförs; hur intensifieringen syns i timfördelningen och i undervisningens mål och innehåll.

 

Utgångspunkten är att undervisningen i de svenskspråkiga skolorna i Åbo ordnas som undervisning enligt årskurs. Undervisning som årskursintegrerade studier kan beviljas för en enskild elev i undantagsfall och kräver då ett skilt beslut. Eleven studerar då enligt ett eget studieprogram och en plan för elevens lärande görs upp. Där ska stå vilka studiehelheter som ingår i elevens studieprogram, i vilken ordning och enligt vilken tidtabell studierna ska genomföras och eventuella särskilda mål för studierna.

 

Om språkprogrammet bestäms i ett skilt beslut som grundar sig på det beslut som görs gällande timfördelningen.

 

Beslut gällande de valbara ämnena görs i de skolvisa läroplanerna. De valbara ämnenas placering på olika årskurser i åk 7-9, samt målsättningar och innehåll årskursvis, besluts i den skolvisa läroplanen för S:t Olofsskolan.

 

Beredandet av en ny timfördelning för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen

 

Som utgångspunkt för den svenskspråkiga timfördelningen har funnits det förslag som utarbetats av en arbetsgrupp för de finskspråkiga skolorna. Rektor Nicke Wulff utsågs till svenskspråkig medlem i arbetsgruppen. För att utarbeta en timfördelning och ett förslag till språkprogram för de svenskspråkiga skolorna utsågs en arbetsgrupp med följande medlemmar: Nina Miettinen, Elise Kurtén, Tessa Westerstråhle, Mari-Susann Grandell, Marianne Pärnänen, Karina Alm, Sinikka Vahalahti och Liliane Kjellman.

 

Ramarna var att timfördelningen skulle följa minimigränserna utgående från den nationella ramen för timantal så långt som möjligt. En timme modersmål sattes in i åk 3 utöver minimiantalet. Denna modersmålstimme har tidigare också funnits utöver minimiantalet i den nuvarande läroplanen. Utökningen av timmarna i modersmålet har ansetts vara viktig för att stärka skolspråket i de svenskspråkiga skolorna. Arbetsgruppen utarbetade ett förslag (bilaga1) som skickades på utlåtanderunda till skolornas personal och elevkårer och via Wilma programmet till föräldrarna för att ges möjlighet att kommentera förslaget. Även gymnasiets elevkår fick möjlighet att ge kommentarer. Kommentarerna finns samlade i tilläggsmaterialet.

 

Bilaga 1               Förslag till timfördelning, modell 1

 

Tilläggsmaterial 1               Kommentarer till timfördelningsförslaget

 

I kommentarerna fanns önskemål om ändringar i placeringen av ämnen på de olika årskurserna i åk 3-6. Efter höranderundan gjordes en ny version av förslag till timfördelning på basen av de förändringsförslag som kommit upp. Det nya förslaget presenteras i bilaga 2. De valfria timmarna i konst-och färdighetsämnen föreslås placeras in i åk 3 och 5. I engelskan flyttades en timme från åk 5 till 6.

 

Bilaga 2               Förslag till timfördelning, ny modell

 

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

Förslag          Gällande den nya läroplanen som träder i kraft 1.8.2016 besluts följande:

 

Den svenskspråkiga grundläggande utbildningens läroplan är ordnad så att undervisningen huvudsakligen är ordnad enligt årskurs och ämnen.

 

Timfördelningen följer det förslag som presenteras i bilaga 2. Modellen är reviderad utgående från höranderundans kommentarer.

 

De valfria ämnena preciseras i de skolvisa läroplanerna. Skolorna gör upp årskursvisa planer beträffande mål och innehåll för dessa ämnen.

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkKarlsson Christer
förkKurtén Elise
förkLindfors Johanna
förkPärnänen Marianne
förkWulff Nicke


Bilagor:

Ssnfu § 28
Bilaga 1:Förslag till timfördelning, modell 1
Bilaga 2:Förslag till timfördelning, ny modell