Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 57 | 28.10.2014 | 6 |
9078-2013 (510)
Förslag till justeringar i elevupptagningsområden inom svenskspråkig grundläggande utbildning i Åbo
Sammandrag: -
Ssnfu § 57
BeslutBeslutsförslaget godkändes.
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 20.10.2014:
Nuvarande elevupptagningsområden inom svenskspråkig fostran och undervisning har fastställts i Undervisningsnämndens svenska sektion 18.11.2010 § 59. Nya elevupptagningsområden som kommer att gälla från 1.1.2015 har fastställts i svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning 26.9.2013 § 53.
För den svenska grundläggande utbildningens del är staden indelad i elevupptagningsområden beträffande årskurserna 1-6. I årskurserna 7-9 är hela staden ett enda elevupptagningsområde. Förskolan följer den indelning som gäller i årskurserna 1-6.
Nya elevupptagningsområden fastställdes hösten 2013 eftersom den nya Braheskolan som tas i bruk i februari/mars 2015 ändrar på elevtillströmningen till skolorna. Svenska sektionen diskuterade 30.9.2014 § 49 en nulägesanalys och elevprognoser för den svenskspråkiga förskolan och skolan i Åbo. Ärendet diskuterades från tre olika scenarier:
a)inga förändringar i elevupptagningsområdena görs. Braheskolan fylls gradvis med åk 1 läsåret 2015 och åk 2 läsåret 2016. Baracken tas bort från Sirkkala skola från 1.6.2015.
b)Sirkkala skolas upptagningsområde minskas. Braheskolan fylls gradvis med åk 1 läsåret 2015 och åk 2 läsåret 2016. Baracken tas bort från Sirkkala skola 1.6.2015.
c)inga definierade elevupptagningsområden. Eleverna tas in i den närskola där det finns plats, enligt vissa kriterier. Braheskolan fylls gradvis med åk 1 läsåret 2015 och åk 2 läsåret 2016.
Diskussionen utmynnade i att beredningen går vidare enligt förslag b och c eftersom förslag a ansågs orealistiskt med tanke på att trycket på Sirkkala skola blir för stort ifall inga justeringar görs i elevupptagningsområdena. Sektionen ansåg vid diskussionen att den fortsatta beredningen görs utgående från scenarierna b och c.
b) Sirkkala skolas elevupptagningsområde minskas så att eleverna i stället styrs till Cygnaeus skola.
De justerade elevupptagningsområdena områdena kan beskrivas på följande sätt:
Cygnaeus skolas elevupptagningsområde där Braheskolan ingår:
Områden väster och norr om Aura å, väster om gatulinjen Jungfrustigen-Stenhuggaregatan, Bäckgatan, Bäckåkerstigen, Luolavuorivägen, väster om korsningen Skäribovägen och Södra Bågen, samt Uittamo, Ispois, Katarina, Hirvensalo, Satava, Kakskerta och Runsala. En justerad gräns skulle gå så att Nummisbacken, Kurala och Kohmo skulle överföras från Sirkkala skolas elevupptagningsområde till Cygnaeus skolas elevupptagningsområde. Den nya gränsen skulle gå längs med Helsingforsgatan-Kalevavägen-Jahnvägen och genom grönområdet mellan Kohmo och Kråkkärret till gamla gränsen (se bilaga).
Nummisbacken, Kurala och Kohmo har tidigare hört till Cygnaeus skolas elevupptagningsområde men överfördes genom en ändring 18.11.2010 till Sirkkala skolas elevupptagningsområde när eleverna från S:t Karins fick egen skola. Enligt detta förslag skulle nu dessa områden igen höra till Cygnaeus skolas elevupptagningsområde.
Braheskolan åk 1-2
Områden söder och väster om Aura å, väster om gatulinjen Jungfrustigen-Stenhuggaregatan, Bäckgatan, Bäckåkerstigen, Luolavuorivägen, väster om korsningen Skäribovägen och Södra Bågen, samt Uittamo, Ispois, Katarina, Hirvensalo och Satava.
Sirkkala skolas elevupptagningsområde:
Områden söder och öster om Aura å med följande undantag: ett område väster om gatulinjen Jungfrustigen, Stenhuggaregatan, Bäckgatan, Bäckåkerstigen, Luolavuorivägen, väster om korsningen Skäribovägen och Södra Bågen samt Uittamo, Ispois och Katarina.
Bilaga 1: Nya elevupptagningsområden
Bilaga 2: De svenska elevupptagningsområdena i Åbo stad, Ssnfu 23.9.2013.
Ifall övriga kommuner har avtal med Åbo om ordnande av svensk grundläggande utbildning hänförs eleverna till skolorna enligt följande:
Cygnaeus skola: Reso, Nådendal, Lundo, Rusko, Masku, Virmo, Aura, Nousis och Nystad.
Sirkkala skola: Pemar och Sagu.
S:t Olofsskolan: alla kommuner med avtal, samt S:t Karins (åk 7-9).
Braheskolans elever fortsätter sin skolgång i Cygnaeus skola i årskurserna 3-6. Sirkkala skolas elevupptagningsområde har ytterligare krympt med tanke på att lätta trycket på Sirkkala skola så att planeringen med 2 parallellklasser håller. I övrigt följer de nya gränserna i stort sett samma indelning mellan Cygnaeus och Sirkkala elevupptagningsområden som tidigare.
Det är befogat att de nya distriktsgränserna börjar gälla från 1.1.2015. Anmälningarna både till förskola och skola sker i januari.
c)alternativ med flera närskolor och inga elevupptagningsområden
Denna modell skulle i stort sett följa den modell som finns inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen i Vanda. Där bestämmer områdeschefen vilken skola som blir barnets närskola. Elevens närskola behöver inte betyda att det är den närmaste skolan geografiskt sett.
När elevens närskola bestäms iakttas kriterier som undervisningsnämnden fastställt. Först hänvisas närskola åt elever som har hälsoskäl eller andra särskilda skäl att ta hänsyn till. Efter detta hänvisas närskola åt de elever som vill till samma närskola som syskonen. Efter detta hänvisas skola åt de elever som klart har en viss skola som fyller kriterierna för den kortaste och tryggaste skolvägen. Resten av eleverna fördelas så att deras skolväg skall bli kort och trygg och så att klasstorlekarna skall bli så jämnstora som möjligt i de olika skolorna.
För att detta alternativ skall fungera behövs det någon form av förvaltningsperson som gör de enskilda besluten om vilken elevens närskola blir. Hur mycket förvaltningsresurser detta kräver är oklart. Eftersom det troligen kommer att finnas en mängd elever som har sökt till en viss skola där frågan om vilken skolväg är kortare och tryggare är förhållandevis jämnbördig så kräver också denna modell kriterier för hur den kortaste och tryggaste skolvägen definieras och hur man avgör ifall det finns flera förhållandevis jämbördiga sökande. Denna modell kunde möjliggöra att förhållandevis jämstora klasser finns i de olika skolorna.
Ifall alternativ b och c vägs i detta skede så råder mycket mera osäkerhetsfaktorer kring alternativ c. Snarare är det så att alternativ c väcker många frågor som i beredningsskedet ännu inte är klargjorda. Alternativ b ger också möjligheter att söka till vilken skola man vill ifall det finns utrymme. Detta görs på basen av en s.k. andrahandsansökan. Alternativ b ger också föräldrarna tydlighet om vilken skola som är barnets närskola eftersom hemadressen avgör. Eftersom alternativ c är förhållandevis oklar gällande effekterna så är alternativ b det tydligare alternativet i detta skede. Effekten av detta beslut är att trycket på Sirkkala skola minskar så att dimensioneringen på två parallellklasser håller de närmaste åren.
Förslag Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning beslutar att elevområdena för Cygnaeus skola och Sirkkala skola justeras i enlighet med alternativ b enligt föredragningen ovan från och med 1.1.2015.
BeslutBeslutsförslaget godkändes.
Sändlista
förkAitala Seija
förkErlund Viveka
förkJalonen Timo
förkKarlsson Hanna
förkKurtén Elise
förkLindfors Johanna
förkRosenberg Nina
förkSihvo-Viemerö Sinikka
förkVauro Maarit
förkWulff Nicke
Bilagor:
Ssnfu § 57
Bilaga 1:Bilaga 1. Nya elevupptagningsområden
Bilaga 2:Bilaga 2. De svenska elevupptagningsområdena i Åbo stad, Ssnfu 26.9.2013