Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning7503.12.20133

12497-2013 (510)

Elevantagningskriterier och maximala antalet elever i elevupptagningen till förskoleundervisningen

Sammandrag: -

Ssnfu § 75

 

Servicechef Hanna Karlsson och direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman 25.11.2013:

 

Allmänna principer

De allmänna principerna för elevupptagning till förskoleundervisningen fastställs i lagen om grundläggande utbildning (628/1998, 4 §). Kommunen är skyldig att för barn i läropliktsåldern som bor på kommunens område ordna grundläggande utbildning samt förskoleundervisning året innan läroplikten uppkommer. Kommunen är dessutom skyldig att ordna förskoleundervisning det år läroplikten uppkommer för barn som omfattas av förlängd läroplikt och för barn som inleder den grundläggande utbildningen ett år senare än vad som bestämts.

 

Kommunen kan skaffa tjänster som gäller förskoleundervisning också av någon annan offentlig eller privat serviceproducent. Kommunen svarar för att de tjänster som den skaffar ordnas enligt denna lag.

 

En kommun som har såväl finsk- som svenskspråkiga invånare är skyldig att ordna grundläggande utbildning och förskoleundervisning separat för vardera språkgruppen.

 

Bestämmande av skolplats för eleverna (lagen om grundläggande utbildning 628/1998, 6 §)

Undervisningen i kommunen skall ordnas så att elevernas resor med hänsyn till bebyggelsen, skolornas och andra undervisningsplatsers placering samt kommunikationerna är så trygga och korta för eleverna som möjligt. När förskoleundervisning ordnas skall dessutom beaktas att de barn som deltar i undervisningen har möjlighet att utnyttja dagvårdsservicen.

 

Kommunen ska anvisa en lämplig plats, vid vilken utbildningen sker på elevens eget språk, om kommunen är skyldig att ordna undervisning på nämnda språk. En elev som får förskoleundervisning kan som plats för undervisningen anvisas också en sådan dagvårdsplats som uppfyller motsvarande krav eller någon annan plats som lämpar sig för förskoleundervisning. Av grundad anledning som har samband med undervisningen kan kommunen byta plats för undervisningen utan att ändra på undervisningsspråket.

 

Utan vårdnadshavares samtycke får ett barn inte hänvisas till undervisning där det tas ut avgifter av eleverna eller till undervisning där det enligt kommunens eget eller tillståndet att ordna utbildning iakttas en särskild metod som baserar sig på en viss världsåskådning eller pedagogisk princip.

 

Ansökan till förskoleundervisning (förordning om grundläggande utbildning 852/1998, 23 a §)

Ansökan till förskoleundervisning skall göras innan undervisningen inleds och på det sätt utbildningsanordnaren förutsätter. Utbildningsanordnaren skall på förhand informera om de platser där förskoleundervisning ordnas, när undervisningen inleds och avslutas och om förfarandet vid ansökan till förskoleundervisning som utbildningsanordnaren ordnar eller skaffar.

 

En elev kan också ansöka om inträde till en annan förskoleundervisningsplats än den kommunen anvisar. I sådana fall svarar vårdnadshavaren enligt lagen om grundläggande utbildning för de kostnader som transporten eller ledsagningen medför. När dessa elever antas skall enhetliga antagningsgrunder tillämpas. Kommunen kan dock besluta att till förskoleundervisning som kommunen ordnar eller skaffar i första hand anta barn som är bosatta i kommunen.

 

Om barnets boningsort eller vårdnadshavarens arbets- eller studiesituation förändras eller om andra motsvarande särskilda skäl föreligger kan ansökan till förskoleundervisning göras vid en senare tidpunkt än den utbildningsanordnaren förutsätter.

 

Förfaringssätt vid anvisning till förskoleundervisning

Kommunen är skyldig att vid anvisningen till förskoleundervisning agera likvärdigt, rättvist och konsekvent.

 

Barn som är bosatta i Åbo antas i första hand till den av Åbo stad ordnade förskoleundervisningen. I andra hand antas barn som är bosatta i de regioner som hör till det regionala avtalet inom småbarnsfostran som Åbo stad ingått med närliggande kommuner.

 

Den svenska förskoleverksamheten har ett enda elevupptagningsområde. Verksamhetsplatserna fastställs årligen av svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning. Trots att det endast finns ett elevupptagningsområde är det ändamålsenligt att så långt möjligt beakta den kommande skolgången och de elevupptagningsområden som finns inom den grundläggande utbildningen. Sålunda är grupperna i Sirkkala förskola huvudsakligen avsedda för kommande elever i Sirkkala skola och i Cygnaeus förskola för kommande elever i Cygnaeus skola.

 

De centrala principerna för antagning i första hand är:

- rätt till plats i den förskola till vilket barnet hör enligt de elevupptagningsområden som finns inom den grundläggande utbildningen

- en annan lämplig förskola om den egna förskolan av hälsoskäl eller andra särskilda orsaker inte är lämplig för eleven, detta förutsätter sakkunnigutlåtande

 

Om det finns plats i förskolan efter förstahandsantagningen, kan platserna fyllas med elevantagning i andra hand. Enhetliga grunder tillämpas i alla förskolor. Antagning i andra hand får inte medföra att en ny undervisningsgrupp måste bildas.

 

Följande grunder tillämpas i prioritetsordning. Vid behov används lottdragning, om det i förskolan inte finns rum för alla de elever som söker till förskolan och som uppfyller ifrågavarande kriterium.

 

- Eleven har syskon i skolan där förskolan ordnas

- Om skolvägens längd, trygghet eller trafikförbindelserna ger belägg för det

- Vid behov lottdragning

 

Ifall en elev antas genom andrahandsantagning svarar vårdnadshavaren för resekostnaderna. Ifall eleven genom andrahandsantagningen antas med syskonkriterium eller utgående från kriteriet skolvägens längd, trygghet eller trafikförbindelserna och eleven har en reseförmån till närskolans förskola fråntas eleven inte denna förmån ifall samma kriterier fylls till den andra förskolan. Reseförmånen kan dock inte förbättras med ett byte från närskolans förskola till en annan förskola.

 

Då en familj med barn i förskoleåldern flyttar under förskoleundervisningsåret, hänvisas barnet till förskoleundervisning i närskolans förskola. Vårdnadshavaren har ändå rätt att ansöka om fortsatt förskoleundervisning vid den tidigare förskoleundervisningsplatsen. Ifall förskoleundervisningen fortsätter vid samma ställe som tidigare svarar vårdnadshavaren för de eventuella kostnader som transporten medför, men ifall resförmån till förskoleundervisningen i närskolan beviljas fråntas inte denna förmån ifall samma kriterier fylls till den tidigare förskoleundervisningsplatsen.

 

Förskoleundervisningsgrupper

Utgångspunkten är att förskoleundervisningsgrupperna ska bestå av 13 barn som deltar i förskoleundervisningen. Undantag är dock grupper med barn som fått beslut om särskilt stöd eller förskolegrupper och förundervisningsgrupper inom skiftesvården som använder metoder inom språkpedagogik eller alternativ pedagogik. I dessa grupper kan antalet barn vara mindre. Undantag för minimiantalet barn i gruppen kan också göras av särskilda orsaker, t.ex. på grund av antalet barn som bor på serviceområdet eller på grund av begränsningar i de utrymmen som används i undervisningen. Undantag från minimiantalet görs under läsåret 2014-2015 så att minimiantalet under övergångsperioden tills Braheskolan färdigställs fortsättningsvis är 7 barn i gruppen.

 

Det maximala antalet förskoleundervisningsplatser fastställas årligen. Förskoleplatsernas maximala antal och minimiantalet barn i förskoleundervisningsgrupperna är bindande.

 

Under läsåret 2014 – 2015 finns det 105 platser i den svenskspråkiga kommunala förskoleundervisningen. Platserna som ordnar förskoleundervisning och antalet platser är:

 

Plats för ordnande av förskoleundervisningMaximala antalet förskoleplatser

Cygnaeus förskola         63

Sirkkala förskola         42

 

Ett informationstillfälle gällande antagningen av elever till förskolan ordnas för de blivande förskoleelevernas föräldrar den 9.12.2013. Enligt lagen om grundläggande undervisning kan kommunen skaffa förskoleundervisningstjänster av privata serviceproducenter. Vårdnadshavarna ges möjlighet att anmäla sitt barn till förskola arrangerad av privata serviceproducenter i samband med anmälan till förskolan. Minimiantalet om minst 7 barn i gruppen gäller också för privata serviceproducenter. Separata avtal görs med de privata serviceproducenter som staden köper förskoleundervisningstjänster av.

 

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:

 

Förslag:          Svenska sektionen beslutar att godkänna kriterierna för elevantagningen till förskolan fr.o.m. 1.1.2014 och att fastställa maximala antalet förskoleplatser i enheterna enligt föredragningen.

 

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkJalonen Timo
förkKarlsson Hanna
förkKulmala Vesa
förkRosenberg Nina