Åbo stad | § | Sammanträdets datum | Ärende nr | 1 |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning | 29 | 25.04.2013 | 1 |
4645-2013 (5120)
Grundläggande undervisningens resursering lå 2013-2014
Sammandrag: -
Ssnfu § 29
Eleverna i de svenskspråkiga skolorna inom den grundläggande utbildningen ökar med 24 elever i jämförelse med föregående år. I årskurserna 1-6 ökar eleverna med 10 elever och i årskurserna 7-9 med 14 elever.
Helhetsresursen för läsåret 2013 - 2014 är 23069 årsveckotimmar (åvt), vilket betyder, att det totala antalet timmar i stort sett är på samma nivå som föregående år (23024 åvt). Helhetsresursens timantal gäller både svensk- och finskspråkiga skolor tillsammans. Den elevvisa resursen i grundläggande utbildning i åk 1-6 är 1,23 åvt/elev (föregående år 1,25). Den elevvisa resursen i åk 7-9 är 1,77 åvt/elev (föregående år 1,78). I de här jämförelserna ingår inte resursen för att minska gruppstorlekarna den sk. POP-resursen, specialundervisning på heltid eller deltid, invandrarundevisning eller undervisning på eget språk och inte heller svenska/finska som andraspråk.
Åbo fick 2 491 100 euro i statsunderstöd för att minska gruppstorlekarna för år 2013-2014. Det är 748 580 euro mera än föregående år. Med POP-resursen kan man dela grupper över 25 elever eller grupper där det finns avvikande många elever inom intensifierat eller särskilt stöd. Delningen kan ske helt och hållet eller för enskilda timmar. Resursen kan också användas till parallellundervisning där två lärare samtidigt undervisar gruppen. Timmarna bör ses som en tilläggsresurs till kommunens egen finansiering. POP-resursen kan inte användas till specialundervisning. Dessutom beviljades Åbo 2 237 182 euro av Undervisnings- och kulturministeriet i specialanslag för åtgärder som befrämjar utbildningsmässig jämställdhet. Denna finansiering fördelas inte till de svenskspråkiga skolorna.
Trots åtstramningarna i ekonomin lyckas staden med egen finansiering hålla undervisningsgrupperna inom grundläggande utbildning förhållandevis små vilket ger den grundläggande utbildningen rätt att använda sig av den beviljade POP-resurseringen.
Elever med annat modersmål får understöd av staten. Svenska/finska som andraspråk, undervisning i eget språk och till övrig stödundervisning för invandrare fås statsstöd som täcker 86% av lönekostnaderna.
Lagen om grundläggande undervisning förutsätter i allt högre grad att eleven får rätt stöd i rätt tid.
Skolorna behöver reservera tillräckliga resurser för stödundervisning. Eleven får stöd också genom specialundervisning på deltid. Därutöver tilldelas skolorna resurs för specialundervisning på deltid beroende på antalet elever som omfattas av intensifierat eller särskilt stöd.
I resurseringen beaktas också antalet elever med främmande språk, ett rikligt utbud av A2-språk och övrig religionsundervisning än den evangelisk-lutherska.
De svenskspråkiga skolorna får ett s.k. tvåspråkighetstillägg. De flesta elever kommer från tvåspråkiga familjer och en liten mängd från finskspråkiga familjer. Eftersom skolspråket inte nödvändigtvis är det starkare språket, krävs det satsningar från skolans sida och det språkligt sett heterogena elevmaterialet är en utmaning i undervisningssituationen. De svenskspråkiga kommunerna får ca 12% mera i stadsandelar för att upprätthålla svenskspråkiga skolor. Därför är resurseringen till de svenskspråkiga skolorna i någon mån högre än resurseringen till de finskspråkiga skolorna.
I de svenskspråkiga skolorna finns det resurs för småklassundervisning i Cygnaeus åk 1-2 och i S:t Olofsskolan. Skolorna har dessutom resurs för smågruppsundervisning på deltid.
Tilläggsmaterial 1: Resurssitaulukko
Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning Liliane Kjellman:
Förslag: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning antecknar resursfördelningen för läsåret 2013-2014 förkännedom.
BeslutBeslutsförslaget godkändes.