Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning2606.09.20126

9658-2012 (5110)

Elevens förflyttning från förskola till skola: Processbeskrivning för de svenskspråkiga eleverna

Sammandrag: -

Ssnfu § 26

Direktören för svenskspråkig service Liliane Kjellman och

servicechef Hanna Karlsson:   

 

Den 1.8.2012 ändrades lagstiftningen för läroplanen i förskolan samt läroplanen för den grundläggande undervisningen. Dessa ändringar betonar vikten av pedagogiska utredningar samt kännedom om eleven då beslut gällande de olika stödformerna fattas. Utlåtanden av sakkunniga kan vid behov begäras som komplettering till den pedagogiska utredningen, men är ej längre nödvändigt.

 

Varje elev har rätt till stöd för lärande och skolgång samt till sådana hjälpmedel och tjänster som är nödvändiga för att eleven ska kunna delta i undervisningen. I stödformerna ingår bl.a. elevvård, handledning, stödundervisning och specialundervisning. Vilket slags stöd eleven erbjuds bedöms på basen av elevens helhetsbehov. Vid behov kan stödet vara intensifierat eller särskilt stöd.

Med allmänt stöd avses undervisning varje dag samt elevens möjlighet att få handledning och stöd för inlärningen och skolgången i ett så tidigt skede som möjligt. Intensifierat stöd ges då det allmänna stödet inte är tillräckligt. Det intensifierade stödet är mera omfattande och mera långsiktigt än det allmänna stödet. Särskilt stöd ges då det intensifierade stödet inte är tillräckligt. Förlängd läroplikt, samt undervisning och individualisering av läroämnets lärokurs för utvecklingsstörd hör alltid till särskilt stöd.

 

Om ett beslut om särskilt stöd fattas för barn under skolåldern och eleven inleder den 11-åriga läroplikten, skall ett utlåtande av psykolog eller läkare bifogas. Då är det vanligen frågan om gravt handikappat eller sjukt barn. För barn som vill inleda sin skolgång tidigare eller senare än det året då barnet fyller sju år (sk. skoluppskov el. underårig)krävs alltid psykolog- eller läkarutlåtande.

   

Den nya lagstiftningen vill trygga barnets rätt till kontinuerligt stöd vid övergångsprocessen från förskola till skola. För uppföljningen av förskoleelevens helhetsmässiga utveckling har en skild uppföljningsblankett utarbetats (uppföljning av barnets växande och lärande). Blanketten fungerar som dokumentation av de observationer som görs av förskoleläraren under hela verksamhetsåret. I småbarnsfostran har barnet redan innan fått en individuell plan för småbarnsfostran samt en rehabiliteringsplan, vilka utgör grunden för utvärderingen i förskolan. En plan för elevens lärande kan även utarbetas för barn inom det allmänna stödet.

 

Inledandet av det intensifierade stödet sker på basis av en skriftlig pedagogisk bedömning. De stödåtgärder som ordnas skrivs in i planen för elevens lärande. I fall de olika stödformerna inom det intensifierade stödet har visat sig vara otillräckliga, kan man i ett yrkesövergripande samarbete med barnet och dess vårdnadshavare utarbeta en pedagogisk utredning, som ger möjlighet till att fatta ett beslut om särskilt stöd. Utredningen kan kompletteras med psykolog- eller läkarutlåtande, eller med en social utredning. Efter att ett beslut om särskilt stöd har fattats görs en individuell plan för eleven.

   

Som grund för planeringen av barnets skolgång finns följande information tillgänglig:

-Barnets egen plan från småbarnsfostran

-Eventuell rehabiliteringsplan från småbarnsfostran

-Upplysningar från fyra- och fem-års granskningarna i barnrådgivningen

-Kunskap om barnet från undersökningar på barn- och/eller familjerådgivningen, barnneurologiska enheten, barnpsykiatriska polikliniken mm.

-Observationerna i den pedagogiska utvärderingsblanketten

-Observationerna gjorda av den konsulterande specialbarnträdgårdsläraren

-Barnträdgårdslärarens kunskap om barnet

-Plan för elevens lärande

-Vårdnadshavarens uppfattning om barnet, dess styrkor och stödbehov

 

Barnträdgårdsläraren i förskolegruppen ansvarar för insamlandet av informationen.

 

Förskoleåret inleds på hösten med en pedagogisk bedömning av alla förskolebarnen. På basis av denna bedömning görs beslut om eventuella stödåtgärder inom trestegsmodellen. Uppgifter om antalet barn i behov av intensifierat eller särskilt stöd rapporteras till den yrkesövergripande arbetsgruppen i november. Förskolans föreståndare kallar den yrkesövergripande arbetsgruppen till möte för att kartlägga behoven och diskutera resurser. I arbetsgruppen deltar dessutom direktören för svenskspråkig service, servicechefen för svensk småbarnsfostran, den svenska konsulterande specialbarnträdgårdsläraren, specialskolans rektor, kuratorn, skolpsykologen, och vid behov konsulteras förskollärarna.

 

I januari anmäler de blivande ettorna sig till skolan. I februari skall barnen inom det intensifierade och särskilda stödet utvärderas utgående från den pedagogiska utvärderingsblanketten (mellanvärdering).

 

Efter mellanvärderingen rapporteras behovet av intensifierat och särskilt stöd till arbetsgruppen. Utgående från dessa uppgifter börjar en preliminär planering av resursindelning till skolorna(behoven i de skilda skolorna och behov av stödfunktioner för enskilda barn).

 

Senast i början av mars samlas den yrkesövergripande arbetsgruppen utökad med rektorer, skolornas nybörjarlärare och/eller speciallärare och förskollärare. Efter detta utvärderings tillfälle förs resursförslagen till resultatområdeschefen för grundläggande undervisningen, senast 16.3, som i sin tur för beredningen till nämnden för beslutsfattande. Resursfördelningen görs i samråd med direktören för svenskspråkig service.

 

Inom det svenska serviceområdet är det direktören för den svenskspråkiga servicen som beslutar om särskilt stöd samt fattar beslut om elevernas placering.

 

När skolarbetet inleds på hösten, använder sig elevens lärare av kopian på blanketten för uppföljning av barnets växande och lärande. Tidigt på hösten ordnas ett utökat elevvårdsmöte för förskole- och nybörjarundervisningen. Läraren har då möjlighet att be om mera information gällande den enskilda eleven av förskoleläraren och den konsultativa specialbarnträdgårdsläraren.

 

Grundprincipen för stödreformen är att barnen får rätt stöd i rätt tid. Gruppskolberedskapsundersökningar utförs inte längre och behovet av psykologisk konsultation och utredning minskar.

 

Bilaga 1                Processbeskrivning

 

Förslag          Svenska sektionen för nämnden av fostran och undervisningen beslutar att övergången från förskola till skola går enligt den presenterade modellen.

Modellen utvärderas och utvecklas under våren 2013.

 

 

 

 

BeslutBeslutsförslaget godkändes.


Bilagor:

Ssnfu § 26
Bilaga 1:Processbeskrivning för de svenskspråkiga eleverna