Åbo stad § Sammanträdets datum Ärende nr 1
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och undervisning 15 02.05.2011 5

1053-2011 (5120)

Ändringar och kompletteringar i Åbo stads kommunala läroplan för den grundläggande utbildningen

Sammandrag: -

Ssnfu § 15

 

En ändring av lagen om grundläggande utbildning (642/2010) gavs 24.6.2010. Genom lagändringarna förstärks elevens rätt till planmässigt, tidigt och förebyggande stöd för lärande och skolgång. En del av lagen (31a § Elevvård, 40 Hemlighållande och behandling av personuppgifter, 41 § Rätt att få uppgifter) trädde i kraft 1.8.2010. I sin helhet trädde lagen och den nya läroplanen i kraft fr.o.m. 1.1.2011.

 

Förändringarna i grunderna för läroplanen för förskoleundervisningen och grundläggande utbildning publicerades 29.10.2010. Enligt Utbildningsstyrelsens direktiv skulle de nya grunderna tas i bruk av utbildningsanordnarna från 1.1.2011. De kommunala och skolvisa läroplanerna i enlighet med den nya lagen ska tas i bruk senast 1.8.2011.

 

Bilaga 1        Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen i Åbo stad

 

En viktig del av förändringarna i läroplanen är skyldigheten att dokumentera

den enskilda elevens pedagogiska bedömningar, utredningar och planer. För detta ändamål har utarbetats blanketter som är översatta till svenska.

 

Bilaga 2        Läroplanen 4.1 allmänt stöd

 

Bilaga 3        Pedagogisk bedömning för intensifierat stöd

 

Bilaga 4        Plan för elevens lärande

 

Bilaga 5        Pedagogisk utredning för beslut om särskilt stöd

 

Bilaga 6        Individuell plan för hur undervisningen ska ordnas, IP

 

Bilaga 7        PM från elevvårdsgruppens möte

 

Det centrala i den nya läroplanen är tre former av stöd (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Samarbete mellan hem och skola betonas allt starkare i olika sammanhang. Vid planeringen av olika stödformer för en enskild elev beaktas olika flexibla undervisningsarrangemang i skolan. Lärarens pedagogiska kunnande och det mångprofessionella samarbetet lyfts fram starkare. Lärarens arbete blir allt mera mångfacetterat när kraven på stödande och handledande åtgärder förstärks. För att förankra det nya arbetssättet krävs omfattande fortbildning av hela personalen.

 

Utbildningsanordnarens ansvar definieras i läroplanen: ”Utbildningsanordnaren ska sörja för att elevens rätt till stöd kan tillgodoses i praktiken”.

 

Förslaget till ändringar och kompletteringar i den kommunala läroplanen gällande förskolverksamheten kommer till behandling i sektionen senare under våren.

 

Direktör för den svenskspråkiga servicen Liliane Kjellman:

 

Förslag         Sektionen vid nämnden för fostran och undervisning godkänner förändringarna och kompletteringarna i Åbo stads kommunala läroplan för den grundläggande utbildningen. Förändringarna träder i kraft omedelbart.

 

 

BeslutBeslutsförslaget godkändes.

Sändlista

förkGrandell Mari-Susann
förkKarlsson Christer
förkRinne Outi
förkTörnroos Siw
förkWaris Marita


Bilagor:

Ssnfu § 15
Bilaga 1:Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen i Åbo stad
Bilaga 2:Läroplanen 4.1 allmänt stöd
Bilaga 3:Pedagogisk bedömning för intensifierat stöd
Bilaga 4:Plan för elevens lärande
Bilaga 5:Pedagogisk utredning för beslut om särskilt stöd
Bilaga 6:Individuell plan för hur undervisningen ska ordnas, IP
Bilaga 7:PM från elevvårdsgruppens möte