Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin palvelujen tuottamisesta vuonna 2011

 


Sopimuksen tarkoitus..............................................................................................................................3

Sopimusosapuolet...................................................................................................................................3

Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet..............................................................................3

Tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet......................................................3

Tuottavuusohjelman tavoitteet................................................................................................................3

Toiminnan painopisteet ja kehittäminen.................................................................................................3

Varhaiskasvatus, päivähoito ja esiopetus...............................................................................................3

Perusopetus...........................................................................................................................................3

Toimintaympäristö, palvelukokonaisuudet ja sopimuksen arvo........................................................3

Toimintaympäristö..................................................................................................................................3

Sopimuksen arvo....................................................................................................................................3

Tukipalvelut..............................................................................................................................................3

Palveluverkko..........................................................................................................................................3

Tilat.........................................................................................................................................................3

Ateriapalvelut...........................................................................................................................................3

Tietohallinto ja muut hallintopalvelut.......................................................................................................3

Tiedottaminen.........................................................................................................................................3

Yleiset sopimusperiaatteet.....................................................................................................................3

Palvelujen laatu.......................................................................................................................................3

Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet..........................................................................................3

Henkilöstö...............................................................................................................................................3

Palveluun liittyvä viranomaistoiminta......................................................................................................3

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta..........................................................................................................3

Raportointi ja seurattavat mittarit..........................................................................................................3

Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen....................................3

Allekirjoitukset..........................................................................................................................................3

LIITTEET...................................................................................................................................................3


Sopimuksen tarkoitus

Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.

 

Sopimusosapuolet

Tämän sopimuksen osapuolia ovat:

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja Vesa Kulmala sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueet. Varhaiskasvatuksen tulosaluetta edustaa tulosaluejohtaja Raili Koski ja perusopetuksen tulosaluetta edustaa tulosaluejohtaja Outi Rinne ja ruotsinkielisiä palveluja ruotsinkielisten palveluiden johtaja Liliane Kjellman.

 

Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet

Turun kaupungin visio 2015

”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”

 

Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:

-Tasapainoinen talous

-Kilpailukykyinen Turku

-Ydinpalveluihin keskittyminen

-Hyvä hallinto

.

Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat:

 

-Osaaminen ja luovuus

-Oikeudenmukaisuus ja yhteistyökyky

-Saavutettavuus

-Monipuolisuus

-Asiakaslähtöisyys

-Kestävä kehitys

 

Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.

 

Tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet

 

Tuottavuusohjelman tavoitteet

Kaupunginhallitus on päättänyt kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteista joulukuussa 2010, LIITE 1. Tavoitteet ovat seuraavat:

 

Koulupudokkuus – erityistoimenpiteitä tarvitsevat ensimmäisessä nivelvaiheessa

Tavoitteena on varhainen ongelmien havaitseminen ja niihin puuttuminen, onnistuneen arvioinnin ja parantuneen tiedonsiirron myötä oppilaat ohjautuvat tehokkaammin oikean tuen piiriin, erityisosaamista hyödynnetään joustavasti ja tehokkaasti pääprosessissa.

 

 

Tilojen tehokas käyttö

Tavoitteena on koko hallintokunnan palveluverkon tarkastelu taloudellisesta näkökulmasta huomioiden niin seudullinen näkökulma kuin tilojen omistamiseen liittyvät kysymykset. Edelleen pyritään joustaviin tilankäyttöratkaisuihin lähipalveluissa ja huonokuntoisoisista tiloista luopumiseen.

 

Henkilöstön määrä

Kasvatus- ja opetustoimessa hallinnollisen henkilöstön määrässä pyritään noin prosentin vuotuiseen vähenemiseen, rehtorit ja päiväkotien johtajat eivät kuulu tarkasteltavaan henkilöstöryhmään. Lisäksi on huomioitava saatu lisärahoitus perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen.

 

Hallinnon yhdistyminen – parantuneet työprosessit

Tavoitteena on asiantuntijapalvelujen tehokas ja laadukas tuottaminen koko pääprosessille hallinnon yhdistämisen myötä, edelleen yhdistymisen myötä tavoitellaan osaamisen joustavaa käyttöä, samalla hyödynnetään hallinnossa, opetuksessa kuin muussakin asiakaspalvelussa teknologian mahdollisuuksia.

 

 

Toiminnan painopisteet ja kehittäminen

Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtavat tulosaluejohtajat ovat sopineet tulosalueittain toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen asukkaiden hyvinvointiohjelman, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman pääprosessille asettamiin tavoitteisiin vuoden 2011 aikana, lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2011 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.

 

Varhaiskasvatus, päivähoito ja esiopetus

 

SPS:

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen varhaiskasvatus

OPTS:

-Turvataan varhaiskasvatuksen palvelujen saatavuus päivähoitolain edellyttämällä tavalla

-Tarjotaan lapsiperheille entistä monipuolisempia ja kevyempiä varhaiskasvatuspalveluja

-Varhaiskasvatuksen riittävän pienet ryhmäkoot

-Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset palvelut

 

SPS:

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa hyvinvoinnin tukemiseksi

OPTS:

-Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä kehitetään

-Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä

-Varhaiskasvatuspalveluissa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat toimenpiteet

-Kiusaamiseen puuttuminen

 

SPS:

Resurssien tasapainoinen ohjaus/toiminnan tehostaminen

OPTS:

-Palveluseteli kokeilua jatketaan päiväkotihoidossa ja laajennetaan avoimeen varhaiskasvatukseen

-Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy

 

SPS:

Kestävä kehitys

OPTS:

-Energiatehokkuuden parantaminen

-Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

-Hankinnat

-Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

-Opetustilojen saavutettavuus

 

Näiden tavoitteiden totuttamiseksi tehtävät yksityiskohtaisemmat toimenpiteet kuvataan liitteessä 2.

 

Perusopetus

SPS:

Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen perusopetus

OPTS:

-Oppimisympäristöjen laajentaminen

-Määritellään riittävän pienet ryhmäkoot

-Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset palvelut

 

SPS:

Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa hyvinvoinnin tukemiseksi

OPTS:

-Ennaltaehkäisevän toiminnan ja hyvinvoinnin kehittämistä jatketaan

 

SPS:

Resurssien tasapainoinen ohjaus/toiminnan tehostaminen

OPTS:

-Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy

 

SPS:

Kestävä kehitys

OPTS:

-Energiatehokkuuden parantaminen

-Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

-Hankinnat

-Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

-Opetustilojen saavutettavuus

 

Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi yksityiskohtaisemmat toimenpiteet kuvataan liitteessä 3.

 

Toimintaympäristö, palvelukokonaisuudet ja sopimuksen arvo

Toimintaympäristö

 

Varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on kasvussa lähivuosina, kun taas perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee, ruotsinkielisten oppilaiden määrä on kuitenkin kasvussa. Tämän vuosikymmenen loppupuolella lasten määrissä tapahtuvat vaihtelut näyttäisivät ennusteiden mukaan tasoittuvan.

 

Varhaiskasvatus

Tulosalueella on vuoden alussa 53 päivähoitoyksikköä, joista ruotsinkielisiä on 3 yksikköä. Yksityisiä päiväkotipalvelujen tuottajia on 22, joilla on päiväkoteja 34 ja lisäksi on kuusi ryhmäperhepäivähoitokotia ja Turussa toimii kaksi englanninkielistä leikkikoulua. Yksityistä toimintaa rahoitetaan palvelusetelillä, maksusitoumuksella ja yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä.

 

Palvelujen piirissä on 6 278 lasta, joista kaupungin oman palvelutuotannon piirissä on 5 560 lasta.

 

Vuoden 2011 aikana valmistuu Paattisten päiväkoti ja Säkäkujan päiväkodin peruskorjaus. Seikonkadun kunnostetuissa tiloissa ja Lausteen koululla käynnistetään päivähoitotoiminta. Loppuvuodesta saadaan Halikonkadun vanhan päiväkotirakennuksen tilalle uusi päiväkoti. Kellonsoittajankadun päiväkoti suljetaan ja puretaan. Tilalle rakennetaan uusi yksikkö sekä varhaiskasvatuspalvelujen että perusopetuksen käyttöön. Rakennus valmistuu vuoden 2012 aikana.

 

Varhaiskasvatuspalvelujen kysyntä on kasvanut, erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kokopäivähoidon kysyntä on lisääntynyt. Vieraskielisten lasten määrä on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on kasvussa.

 

Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Perhepäivähoitajat eivät ole aikaisemmin kuuluneet työaikalainsäädännön piiriin. Vuoden 2010 lopulla Eduskunta päätti perhepäivähoitajien kuulumisesta työaikalainsäädännön piiriin. Päätöksen aiheuttamat käytännön järjestelyt on suunniteltava vuoden 2011 aikana.

 

Perusopetuslakia uudistettiin vuonna 2010 mm. oppilashuollon osalta, muutokset koskevat myös esiopetusta. Tämän muutoksen toimeenpanoa jatketaan vuonna 2011, jolloin esiopetussuunnitelmat tulee tarkistaa pääsääntöisesti lukujen 4. ja 5 osalta valtakunnallisten perusteiden valmistuttua. Uudet kuntakohtaiset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön 1.8.2011

 

Varhaiskasvatuksen valtakunnan tason hallinnon siirtämistä Opetus- ja kulttuuriministeriöön on keskusteltu pitkään. Valtakunnan tason päätökset saattavat aiheuttaa merkittäviä muutoksia lainsäädäntöön.

 

Perusopetus

Tulosalueella on vuoden 2011 alussa 37 suomenkielistä peruskoulua ja uutena neljä ruotsinkielistä peruskoulua. Vuodelle 2011 ei ole odotettavissa muutoksia palveluverkkoon. Luostarivuoren, Kerttulin ja Martin koulut yhdistetään Luostarivuoren yhtenäiskouluksi vuonna 2012. Samaan rakennukseen Kellonsoittajankadun päiväkodin kanssa tulee myös ko. koulun toimintoja ja toiminta Kerttulin koulurakennuksessa lakkaa. Perusopetuksen oppilasmäärä on noin 12.800 oppilasta.

 

Perusopetuslakia uudistettiin vuonna 2010 mm. oppilashuollon, salassapidon ja oppilaan tuen osalta. Tämän muutoksen toimeenpanoa jatketaan vuonna 2011, jolloin kuntakohtaiset ja koulukohtaiset opetussuunnitelmat tarkistetaan pääsääntöisesti lukujen 4. ja 5 osalta valtakunnallisten perusteiden valmistuttua marraskuussa 2010. Uudet koulukohtaiset opetussuunnitelmat otetaan käyttöön 1.8.2011

 

Perusopetuksen oppilaista noin 10% on vieraskielisiä (maahanmuuttajataustaisia). Samoin noin 10% oppilasta tarvitsee säännöllisesti erityistä tukea opinnoissaan. Turun kaupungissa on lisäksi laaja erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa.


Pääprosessin palvelukokonaisuudet

Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi

 

Varhaiskasvatus

2010/01

2011/01

2012

2013

Kaupungin omat yht

5446

5560

5600

5650

Päiväkoti

4965

5109

 

 

-joista esiopetuksessa

1127

1287

 

 

Perhepäivähoito

481

451

 

 

Avoin varhaiskasvatus

473

472

 

 

Ostetut yht

538

718

750

770

Maksusitoumus (ent. ostop)

536

290

 

 

Palveluseteli

2

425

 

 

Seutusopimus

0

3

 

 

Avohuollon tukitoimenpide

12

25

 

 

-ostetuista esiopetuksessa

104

124

 

 

Avoin varhaiskasvatus

0

0

 

 

Lasten hoidon tuet

0

0

 

 

Kotihoidon tuki

2082

2082

 

 

Yksityisen hoidon tuki yht.

923

808

770

750

- päiväkoti

597

475

 

 

- perhepäivähoito

272

290

 

 

- hoito lapsen kotona

54

43

 

 

- ryhmäperhepäivähoito

0

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Myydyt yht

6

11

0

0

Seutukunnat

0

6

 

 

Avohuollon tukitoimenpide

6

7

 

 

Muut kunnat

0

0

 

 

 

Perusopetus

2010

2011

2012

2013

Oppilasmäärä 20.9.

 

 

 

 

Luokat 1-6, yleisopetus

 

 

 

 

Oppilasmäärä

7 645

7 584

7 550

7 539

Keskitetyn palvelun koulut

1010

995

960

944

Opetusryhmänkoko yleisopetuksessa

 20,5

18

18

18

Luokat 7-9, yleisopetus

 

 

 

 

Oppilasmäärä

4 154

4 046

3 941

3 892

Erityisen tuen piirissä olevat

 1 518

 

 

 

 


Sopimuksen arvo

 

Varhaiskasvatuksen taulukossa on huomioitu vain oman tuotannon osuus. Lisäksi talousarviossa on varattu määrärahoja yksityiseen palvelutuotantoon 6 216 000 euroa ja lasten hoidon tukiin on varattu 12 900 000 euroa.

 

Varhaiskasvatus

 

TP 2010

TAE 2011

TP 2010/lapsi

 

5 446 lasta

TAE 2011/lapsi

5 560 lasta

Määrärahat: menot

62 331 000

62 264 976

11 455

11 199

Määrärahat: tulot

7 970 715

7 558 000

1 464

1 359

Määrärahat: netto

54 360 284

54 706 976

9 982

9 839

Työvoima htv

 

1 335

1 410

 

 

Työvoima €

47 450 940

47 456 677

8 713

8 535

Tilat m²

 

 

54 002

 

56 548

10

10,2

Tilat €

 

7 086 363

 

7 839 546

1 301

1 410

 

Perusopetus

 

TP 2010

TAE 2011

TP 2010/opp

12 813 opp

TAE 2011/opp

12 625 opp

Määrärahat: menot

114 960 9556

107 483 578

8 972

9 083

Määrärahat: tulot

8 840 121

7 193 748

690

570

Määrärahat: netto

 

106 120 835

107 483 578

8 282

8 514

Työvoima htv

 

 

1 262

 

 

Työvoima €

64 783 744

63 484 783

5 056

5 029

Tilat m²

 

 

163 000

 

166 642

12,7

13,2

Tilat €

 

24 394 934

 

24 599 193

1 904

1 948

 

 

Tukipalvelut

 

Palveluverkko

Kaupunginvaltuusto vastaa kouluverkosta ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta vastaa päiväkotiverkosta. Palveluverkko määritellään yhteistyössä pääprosessin ja tulosalueiden kanssa. Tavoitteena on laatia varhaiskasvatuksen osalta strateginen suunnitelma, joka ohjaa palveluverkon tulevaisuuden suunnittelua ja kehittämistä.

 

Tilat

Palvelutoimintaa harjoitetaan Turun kaupungin omistamissa tai vuokraamissa toimintaa varten varustetuissa kiinteistöissä ja muissa kaupungin tarkoitukseen osoittamissa soveltuvissa tiloissa. Kiinteistöt ja muut toimitilat luovutetaan sopimuksen kestoajaksi tuottajalle. Tilojen, laitteiden ja välineiden tulee olla tarkoituksenmukaiset. Tuottaja vastaa tilojen vuokra- ja ylläpitokustannuksista sekä laitteiden ja välineiden hankinnasta ja ylläpidosta. Tuottajan velvollisuus on huolehtia käytössä olevan kiinteistön, kaluston ja muun irtaimiston sekä piha-alueen ja sen kalusteiden huollosta ja kunnosta asianmukaisella tavalla.

 

Ateriapalvelut

Ruokahuollon sopimus tehdään ravitsemispalvelujen tuottajan kanssa, sopimuksen laadinnasta vastaa kasvatus- ja opetusviraston talous- ja tilapalvelut.

 

Tietohallinto ja muut hallintopalvelut

Palvelut suunnitellaan yhdessä sopijaosapuolten kesken.

 

Tiedottaminen

Tilaaja ja tuottajat vastaavat yhteistyössä palvelujen järjestämiseen liittyvästä julkisesta tiedottamisesta kaupunkilaisille.

Yleiset sopimusperiaatteet

 

Palvelujen järjestäminen perustuu lainsäädäntöön mm. päivähoidosta ja perusopetuksesta, opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin, kaupungin palvelutoimintaa ohjaaviin ohjelmiin, strategiseen palvelutuotantosopimukseen ja viranomaismääräyksiin sekä tässä sopimuksessa ja liitteissä yksilöityihin asioihin.

 

Kaupungin sisäinen tuottaja tuottaa palvelun itse käyttäen tukipalveluihin kaupunkiorganisaation muita tuottajia. Tuottajalla ei ole oikeutta käyttää ulkoisia alihankkijoita ilman pääprosessin suostumusta niiden palvelujen hankintaan, jota tuottaja itsekin tuottaa.

 

Palvelujen laatu

Palvelujen tulee täyttää lainsäädännössä ja muussa viranomaisohjeistuksessa asetetut vaatimukset sekä tässä sopimuksessa sovitut toimintaa koskevat ehdot. Palveluprosessien tulee olla tarkoituksenmukaiset palvelun tuottamiseen.

 

Se, että jostakin asiasta ei ole tässä sopimuksessa erikseen sovittu, ei oikeuta jättämään asiaa huomiotta tai palvelua järjestämättä, jos se jonkin muun määräyksen tai sopimuksen mukaan on toimitettava.

 

Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet

Tilaajan ja tuottajan vastuut määräytyvät lainsäädännön ja muiden sopimusten ja lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasäännön mukaisesti.

 

Henkilöstö

Tulosalueet huolehtivat siitä, että niillä on resurssien ja henkilökunnasta yleisesti annettujen ohjeiden ja päätösten puitteissa riittävä ja pätevä henkilökunta. Tilaaja ja tuottaja ovat osa kaupungin työnantajakokonaisuutta ja siksi ne tätä sopimusta toteuttaessaan noudattavat voimassaolevaa työ- ja virkaehtosopimusta sekä kaupungin henkilöstöä koskevia määräyksiä ja ohjeita.

 

Palveluun liittyvä viranomaistoiminta

Viranomaistoiminta on osa palvelua. Viranomaistoiminnasta on voimassa mitä lainsäädännössä, ohje- ja johtosäännöissä sanotaan.

 

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta

Vahingonkorvaus ja riskienhallinta toteutuvat kaupungin voimassa olevien säännösten mukaisesti.

Raportointi ja seurattavat mittarit

Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.

Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen

Tämä sopimus astuu voimaan kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja se on voimassa 31.12.2011 asti. Sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen toimintavuosi alkaa elokuussa ja päättyy heinäkuun lopussa. Tämä tekijä on huomioitava, koska merkittäviä muutoksia toiminnassa kesken toimintavuoden on vaikea toteuttaa.

 

Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2011. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.

 

Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.

Allekirjoitukset

 

                                             

 

Turussa **.**.2011

 

 

 

Lasten kasvatuksen ja opetuksen              Pääprosessin tulosalueiden puolesta

pääprosessin puolesta

 

 

 

Vesa Kulmala                                             Raili Koski

Palvelujohtaja                                             Tulosaluejohtaja

                                                                  Varhaiskasvatus

 

 

 

 

                                                                    Outi Rinne

                                                                    Tulosaluejohtaja

                                                                    Perusopetus

 

 

 

 

 

Timo Jalonen

Kasvatus- ja opetustoimen johtaja

 


LIITTEET

 

Liite 1: Kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteet

Liite 2. Varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämisen painopisteet, tavoitteet ja mittarit

Liite 3. Perusopetuksen toiminnan kehittämisen painopisteet, tavoitteet ja mittarit

 

 

 

Tuottavuustavoitteet

OPTS liite Varhaiskasvatus                                                                                       

PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen varhaiskasvatus

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Turvataan varhaiskasvatuksen palvelujen saatavuus päivähoitolain edellyttämällä tavalla.

Kaikille perheille annetaan perheen tarpeen edellyttämä päivähoito, samalla kun varhaiskasvatuksen palveluohjausta tehostetaan.

 

Asiakas saanut päivähoitopaikan lain/ toiveen mukaisesti

Tarjotaan lapsiperheille entistä kevyempiä ja monipuolisempia varhaiskasvatuksen muotoja

 

Varhaiskasvatuksen palveluohjauksessa painotetaan kevyempiä palveluvaihtoehtoja

 

Hoitopaikkavaihtoehtojen laajentaminen: Osa-aikaisten ryhmien käynnistäminen

 

Kehitetään avoimen varhaiskasvatuksen palveluja.

 

 

kasvatus- ja opetustoimi, seurakunnat, kolmas sektori, yksit. tuottajat

 

 

 

Osa-aikaisiin ryhmiin osallistuvien lasten määrä, osuus palvelujen piirissä olevista kasvava

 

Toiminta käynnistynyt

 

 

Varhaiskasvatukseen riittävän pienet ryhmäkoot

Ryhmäkokojen ja käytössä olevien tilojen paremmin vastattava toisiaan

Laaditaan selvitys epätarkoituksenmukaisista tiloista

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Ruotsinkielisten lasten kasvatukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.  

 

Ruotsinkielisen päivähoidon, esikoulu- ja oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.

 

Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi

 

 

 

Toiminnan laajuus vastaa tarvetta

 


PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä tiivistetään.

Lasta koskevat tiedot välittyvät päiväkodin ja neuvolan välillä 2,5 v. ja 5 v. terveystarkastusten yhteydessä. Varhaiskasvatus antaa äitiys- ja lastenneuvolalle ajankohtaista tietoa varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista: Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi

Remontin neuvolapilotin toteutuminen

Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä

 

Jatketaan varhaisen puuttumisen työmenetelmiin kouluttamista.

Vavu-koulutetut työntekijät, määrä, tavoite: kasvava

Varhaiskasvatuspalveluissa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat toimenpiteet.

Tuen tarve otetaan huomioon varhaiskasvatussuunnitelmassa.

 

 

Koulukiusaamiseen puuttuminen

Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi jo päivähoidossa ja koulutetaan henkilöstöä peruskoulussa toteutettavien toimintatapojen pohjalta.

Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu

 


 

PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Resurssien tasapainoinen ohjaus

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Palveluseteli kokeilua jatketaan päiväkotihoidossa ja laajennetaan avoimeen varhaiskasvatukseen

Palvelusetelikokeilu käynnistyi 1.1.2010. Valmistellaan käyttöönotto myös muissa hoitomuodoissa. Jatketaan palvelusetelikokeilua 1.8. 2011-31.7. 2013. Ollaan mukana Sitran hankkeessa.

Palvelusetelin käytön arviointi 31.7. ja 31.12.

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tiloja käytetään joustavasti erityisesti esiopetuksen ja aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta.

 

sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, tilaliikelaitos, AMK

neliöt/oppilas

 


 

PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Kestävä kehitys

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Energiatehokkuuden parantaminen

Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia

Toimenpiteiden määrä

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta

Ekotukihenkilöt nimetty

Hankinnat

Erillishankinnoissa hallintokunnat

määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle

annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin

ympäristökriteereitä

Ympäristökriteerit on määritelty

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Laaditaan kestävänkehityksen ohjelma

 

Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat laajennetaan varhaiskasvatukseen

 

Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta

 

 

Ohjelma laadittu

 

Sopimukset tuottajien kanssa laadittu

 

 

Täydennyskoulutuksen määrä

Opetustilojen saavutettavuus

Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea palvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu

 

 

 

 

 

 

OPTS liite Perusopetus

PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen perusopetus

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Oppimisympäristöjen laajentamien

Tieto- ja viestintätekniikan monipuolinen hyväksi käyttö opetuksessa

TOP-keskus

 

Etäopetuksen lisääminen

Virta-hanke, OPH

 

ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin

Valonia, ympäristötoimi, Tammenterhon luontokeskus, Turun Ekotori, Turun seudun jätehuolto

 

kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää täydennyskoulutusta

Valonia

 

osallisuuden lisääminen lähiympäristöön liittyvissä seikoissa

Valonia, ympäristötoimi, Tammenterhon luontokeskus

 

kulttuuripolku ja kulttuuripihat toimintaan osallistuminen

 

2011 tapahtumiin osallistuminen ja niiden järjestäminen

 

Täydennyskoulutukseen osallistuminen, laitteiston määrä

 

 

etäopetusryhmien määrä

 

 

sopimukset palveluntuottajien kanssa tehty, koordinaattorit palkattu, ohjelman käyttöaste

 

koulutuspäivien lkm, osallistumisaste

 

 

 

ympäristötalkoiden, aloitteiden ja projektien määrä kouluissa

 

osallistumisaste

 

Yhteisiin tapahtumiin osallistuneiden oppilaiden ja koulujen omien tapahtumien määrä

Määritellään riittävän pienet ryhmäkoot

opetuslautakunta päättyi suosittamaan opetusryhmien ylärajaksi 29 oppilasta

seurataan syksyisin ylärajan toteutumista

Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut

Ruotsinkielisten oppilaiden koulutukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.  

 

Ruotsinkielisen perusopetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.

 

Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi

 

 

 

Toiminnan laajuus vastaa tarvetta

 

 

 


PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Ennalta ehkäisevän toiminnan ja hyvinvoinnin kehittämistä jatketaan

lisätään resursseja oppilashuoltoon

 

Koulun aloittamiskynnyksen madaltaminen: painopistettä siirretään lapsen valmiuden arvioinnista siihen, että koululla olisi valmius ottaa vastaan erilaiset oppijat. Varhaiskasvatuksessa tapahtuva pedagoginen arviointi on aiempaa enemmän pohjana opetusratkaisuille. Joustavia opetusjärjestelyjä lisätään.

Sosiaali- ja terveystoimi; JEKKU-hanke, KELPO

 

nivelvaiheyhteistyön ja ohjauksen tehostaminen toiselle asteelle siirryttäessä

Nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi, OKE-hanke, Maakunnallinen ohjausmalli MAST, toisen asteen koulutus seutukunnassa, TAD-centre

 

nivelvaiheen uraohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen

Nuorisotoimi,

 

tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin käyttöön ottaminen uuden lain mukaisesti

Sosiaali- ja terveystoimi

 

kerhotoiminnan järjestäminen

OPH, SAS-hanke, nuorisotoimi, kulttuuritoimi, liikuntatoimi, kolmas sektori

 

osallisuuden lisääminen

Useat hallinnonalat ja 3. sektori

 

 

kodin ja koulun yhteistyön lisääminen

3. sektori (Turvary ry. Hem och skola, maahanmuuttajajärjestöt, vanhempainyhdistykset)

 

koulukiusaamiseen puuttuminen

Turun yliopisto, koulupoliisit,

 

 

 

sosiaalisten taitojen tietoinen kehittäminen

sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, Aseman lapset ry. Lions liitto, Nuorisopilotti-hanke, Kouluvaarit ry.-Medfostrare rf., Folkhälsan

vakanssit ja eurot

 

koulumuotojen vaihdokset lkm koulunaloituksen jälkeen, joustavien järjestelyiden määrä

 

 

 

 

 

ilman koulutuspaikkaa jääneiden määrä 2. asteelle siirryttäessä , MAST-hankkeen kehittämät käytänteet käytössä (tiedonsiirtolomake, pajatoiminta ym.)

 

 

 

vakanssi perustettu ja henkilö valittu

 

 

OPS tehty ja hyväksytty 1.8.2011 mennessä, henkilöstö saanut koulutusta

 

 

Toteutuneet oppilaskerhot

 

 

 

osallisuuden kehittämistoiminta vastuutettu ja perustettu lasten ja nuorten osallisuutta suunnitteleva eri hallinnonalojen edustajista koostuva toimikunta

 

Wilman käyttäjien määrä, säännölliset vanhempaintapaamiset, maahanmuuttajaryhmille suunnatut vanhempainillat lkm,

 

KiVa-koulu-ohjelma käytössä (koulujen lkm), ydennyskoulutukseen osallistuneet lkm, kiusaamisen vastaiset strategiat kunnossa.

 

 

Friends-, Turvataito- ja Lions Quest- yms. ohjelmien, käytön määrä

 

 

 

 


PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Resurssien tasapainoinen ohjaus

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy

Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tiloja käytetään joustavasti erityisesti esiopetuksen ja aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta.

sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, tilaliikelaitos, AMK

vuoden aikana yhteiskäyttöön otetut tilat

 


 

PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus

Strategisen palvelusopimuksen painopiste

SPS: Kestävä kehitys

 

Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi

Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään

Yhteistyötahot

Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan

Energiatehokkuuden parantaminen

Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia

Toimenpiteiden määrä

Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt

Tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta

Ekotukihenkilöt nimetty

Hankinnat

Erillishankinnoissa hallintokunnat

määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle

annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin

ympäristökriteereitä

Ympäristökriteerit on määritelty

Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet

Laaditaan kestävänkehityksen ohjelma

 

Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin

 

Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta

 

 

Ohjelma laadittu

 

Sopimukset tuottajien kanssa laadittu

 

 

Täydennyskoulutuksen määrä

Opetustilojen saavutettavuus

Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea palvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu