Operatiivinen palvelutuotantosopimus Turun kaupungin lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin palvelujen tuottamisesta vuonna 2011
Sopimuksen tarkoitus..............................................................................................................................3
Sopimusosapuolet...................................................................................................................................3
Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet..............................................................................3
Tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet......................................................3
Tuottavuusohjelman tavoitteet................................................................................................................3
Toiminnan painopisteet ja kehittäminen.................................................................................................3
Varhaiskasvatus, päivähoito ja esiopetus...............................................................................................3
Perusopetus...........................................................................................................................................3
Toimintaympäristö, palvelukokonaisuudet ja sopimuksen arvo........................................................3
Toimintaympäristö..................................................................................................................................3
Sopimuksen arvo....................................................................................................................................3
Tukipalvelut..............................................................................................................................................3
Palveluverkko..........................................................................................................................................3
Tilat.........................................................................................................................................................3
Ateriapalvelut...........................................................................................................................................3
Tietohallinto ja muut hallintopalvelut.......................................................................................................3
Tiedottaminen.........................................................................................................................................3
Yleiset sopimusperiaatteet.....................................................................................................................3
Palvelujen laatu.......................................................................................................................................3
Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet..........................................................................................3
Henkilöstö...............................................................................................................................................3
Palveluun liittyvä viranomaistoiminta......................................................................................................3
Vahingonkorvaus ja riskienhallinta..........................................................................................................3
Raportointi ja seurattavat mittarit..........................................................................................................3
Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen....................................3
Allekirjoitukset..........................................................................................................................................3
LIITTEET...................................................................................................................................................3
Tällä operatiivisella palvelutuotantosopimuksella pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa edustavat tulosaluejohtajat sopivat varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunnan ja kaupunginhallituksen välisen strategisen palvelusopimuksen asettamien tavoitteiden mukaisesta palvelutoiminnan laajuudesta ja resursseista sekä toimista palvelutuotannon kehittämiseksi.
Sopimusosapuolet
Tämän sopimuksen osapuolia ovat:
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi, jota edustaa palvelujohtaja
Toiminnan arvot ja toimintaa ohjaavat periaatteet
Turun kaupungin visio 2015
”Suomen Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuurin ja osaamisen keskus, jossa on erinomainen elämisen laatu sekä innovatiivinen toimintaympäristö.”
Lähtökohtana on kestävästi kehittyvä ja tasapainoinen Turku ja keskeisiä tavoitelinjauksia ovat:
-Tasapainoinen talous
-Kilpailukykyinen Turku
-Ydinpalveluihin keskittyminen
-Hyvä hallinto
.
Kasvatus- ja opetustoimen arvot noudattavat kaupungin yhteisiä arvoja. Näiden arvojen pohjalta on luotu kasvatus- ja opetustoimeen ohjaavat periaatteet, jotka ovat:
-Osaaminen ja luovuus
-Oikeudenmukaisuus ja yhteistyökyky
-Saavutettavuus
-Monipuolisuus
-Asiakaslähtöisyys
-Kestävä kehitys
Turun kaupunki järjestää korkeatasoisia ja monipuolisia kasvatus- ja opetuspalveluita asiakkaan ja yhteiskunnan tarpeista lähtien. Kasvatus- ja opetustoimi vahvistaa Turun ja Turun seudun vetovoimaa ja edistää asukkaiden hyvinvointia, elämänhallintaa ja aktiivisuutta.
Tuottavuusohjelman tavoitteet ja toimintavuoden painopisteet
Tuottavuusohjelman tavoitteet
Kaupunginhallitus on päättänyt kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteista joulukuussa 2010, LIITE 1. Tavoitteet ovat seuraavat:
Koulupudokkuus – erityistoimenpiteitä tarvitsevat ensimmäisessä nivelvaiheessa
Tavoitteena on varhainen ongelmien havaitseminen ja niihin puuttuminen, onnistuneen arvioinnin ja parantuneen tiedonsiirron myötä oppilaat ohjautuvat tehokkaammin oikean tuen piiriin, erityisosaamista hyödynnetään joustavasti ja tehokkaasti pääprosessissa.
Tilojen tehokas käyttö
Tavoitteena on koko hallintokunnan palveluverkon tarkastelu taloudellisesta näkökulmasta huomioiden niin seudullinen näkökulma kuin tilojen omistamiseen liittyvät kysymykset. Edelleen pyritään joustaviin tilankäyttöratkaisuihin lähipalveluissa ja huonokuntoisoisista tiloista luopumiseen.
Henkilöstön määrä
Kasvatus- ja opetustoimessa hallinnollisen henkilöstön määrässä pyritään noin prosentin vuotuiseen vähenemiseen, rehtorit ja päiväkotien johtajat eivät kuulu tarkasteltavaan henkilöstöryhmään. Lisäksi on huomioitava saatu lisärahoitus perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen.
Hallinnon yhdistyminen – parantuneet työprosessit
Tavoitteena on asiantuntijapalvelujen tehokas ja laadukas tuottaminen koko pääprosessille hallinnon yhdistämisen myötä, edelleen yhdistymisen myötä tavoitellaan osaamisen joustavaa käyttöä, samalla hyödynnetään hallinnossa, opetuksessa kuin muussakin asiakaspalvelussa teknologian mahdollisuuksia.
Toiminnan painopisteet ja kehittäminen
Pääprosessia edustava palvelujohtaja ja palvelutuotantoa johtavat tulosaluejohtajat ovat sopineet tulosalueittain toimista, joilla vastataan Turku-sopimuksen asukkaiden hyvinvointiohjelman, strategisen palvelusopimuksen, tuottavuusohjelman ja Turun lasten ja nuorten hyvinvointiohjelman pääprosessille asettamiin tavoitteisiin vuoden 2011 aikana, lisäksi toimintaa ohjaa talousarvion 2011 käsittelyn yhteydessä päätetyt tavoitteet.
Varhaiskasvatus, päivähoito ja esiopetus
SPS:
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen varhaiskasvatus
OPTS:
-Turvataan varhaiskasvatuksen palvelujen saatavuus päivähoitolain edellyttämällä tavalla
-Tarjotaan lapsiperheille entistä monipuolisempia ja kevyempiä varhaiskasvatuspalveluja
-Varhaiskasvatuksen riittävän pienet ryhmäkoot
-Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset palvelut
SPS:
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa hyvinvoinnin tukemiseksi
OPTS:
-Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä kehitetään
-Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä
-Varhaiskasvatuspalveluissa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat toimenpiteet
-Kiusaamiseen puuttuminen
SPS:
Resurssien tasapainoinen ohjaus/toiminnan tehostaminen
OPTS:
-Palveluseteli kokeilua jatketaan päiväkotihoidossa ja laajennetaan avoimeen varhaiskasvatukseen
-Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy
SPS:
Kestävä kehitys
OPTS:
-Energiatehokkuuden parantaminen
-Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt
-Hankinnat
-Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet
-Opetustilojen saavutettavuus
Näiden tavoitteiden totuttamiseksi tehtävät yksityiskohtaisemmat toimenpiteet kuvataan liitteessä 2.
Perusopetus
SPS:
Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen perusopetus
OPTS:
-Oppimisympäristöjen laajentaminen
-Määritellään riittävän pienet ryhmäkoot
-Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset palvelut
SPS:
Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa hyvinvoinnin tukemiseksi
OPTS:
-Ennaltaehkäisevän toiminnan ja hyvinvoinnin kehittämistä jatketaan
SPS:
Resurssien tasapainoinen ohjaus/toiminnan tehostaminen
OPTS:
-Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy
SPS:
Kestävä kehitys
OPTS:
-Energiatehokkuuden parantaminen
-Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt
-Hankinnat
-Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet
-Opetustilojen saavutettavuus
Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi yksityiskohtaisemmat toimenpiteet kuvataan liitteessä 3.
Toimintaympäristö, palvelukokonaisuudet ja sopimuksen arvo
Toimintaympäristö
Varhaiskasvatuspalvelujen piirissä olevien lasten määrä on kasvussa lähivuosina, kun taas perusopetuksessa olevien lasten määrä vähenee, ruotsinkielisten oppilaiden määrä on kuitenkin kasvussa. Tämän vuosikymmenen loppupuolella lasten määrissä tapahtuvat vaihtelut näyttäisivät ennusteiden mukaan tasoittuvan.
Varhaiskasvatus
Tulosalueella on vuoden alussa 53 päivähoitoyksikköä, joista ruotsinkielisiä on 3 yksikköä. Yksityisiä päiväkotipalvelujen tuottajia on 22, joilla on päiväkoteja 34 ja lisäksi on kuusi ryhmäperhepäivähoitokotia ja Turussa toimii kaksi englanninkielistä leikkikoulua. Yksityistä toimintaa rahoitetaan palvelusetelillä, maksusitoumuksella ja yksityisen hoidon tuella ja sen kuntalisällä.
Palvelujen piirissä on 6 278 lasta, joista kaupungin oman palvelutuotannon piirissä on 5 560 lasta.
Vuoden 2011 aikana valmistuu Paattisten päiväkoti ja Säkäkujan päiväkodin peruskorjaus. Seikonkadun kunnostetuissa tiloissa ja Lausteen koululla käynnistetään päivähoitotoiminta. Loppuvuodesta saadaan Halikonkadun vanhan päiväkotirakennuksen tilalle uusi päiväkoti. Kellonsoittajankadun päiväkoti suljetaan ja puretaan. Tilalle rakennetaan uusi yksikkö sekä varhaiskasvatuspalvelujen että perusopetuksen käyttöön. Rakennus valmistuu vuoden 2012 aikana.
Varhaiskasvatuspalvelujen kysyntä on kasvanut, erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kokopäivähoidon kysyntä on lisääntynyt. Vieraskielisten lasten määrä on kasvussa. Myös erityistä tukea tarvitsevien lasten osuus on kasvussa.
Haasteena on perhepäivähoidon säilyminen yhtenä päivähoidon vaihtoehtona. Uusien perhepäivähoitajien rekrytointi työelämästä poistuvien hoitajien tilalle on haasteellista. Perhepäivähoitajat eivät ole aikaisemmin kuuluneet työaikalainsäädännön piiriin. Vuoden 2010 lopulla Eduskunta päätti perhepäivähoitajien kuulumisesta työaikalainsäädännön piiriin. Päätöksen aiheuttamat käytännön järjestelyt on suunniteltava vuoden 2011 aikana.
Perusopetuslakia uudistettiin vuonna
Varhaiskasvatuksen valtakunnan tason hallinnon siirtämistä Opetus- ja kulttuuriministeriöön on keskusteltu pitkään. Valtakunnan tason päätökset saattavat aiheuttaa merkittäviä muutoksia lainsäädäntöön.
Perusopetus
Tulosalueella on vuoden 2011 alussa 37 suomenkielistä peruskoulua ja uutena neljä ruotsinkielistä peruskoulua. Vuodelle 2011 ei ole odotettavissa muutoksia palveluverkkoon. Luostarivuoren, Kerttulin ja Martin koulut yhdistetään Luostarivuoren yhtenäiskouluksi vuonna 2012. Samaan rakennukseen Kellonsoittajankadun päiväkodin kanssa tulee myös ko. koulun toimintoja ja toiminta Kerttulin koulurakennuksessa lakkaa. Perusopetuksen oppilasmäärä on noin 12.800 oppilasta.
Perusopetuslakia uudistettiin vuonna
Perusopetuksen oppilaista noin 10% on vieraskielisiä (maahanmuuttajataustaisia). Samoin noin 10% oppilasta tarvitsee säännöllisesti erityistä tukea opinnoissaan. Turun kaupungissa on lisäksi laaja erikoisluokkatoimintaa mm. kielissä, matematiikassa, liikunnassa, musiikissa ja kuvataiteessa.
Pääprosessin palvelukokonaisuudet
Lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessi
Varhaiskasvatus |
2010/01 |
2011/01 |
2012 |
2013 |
Kaupungin omat yht |
5446 |
5560 |
5600 |
5650 |
Päiväkoti |
4965 |
5109 |
|
|
-joista esiopetuksessa |
1127 |
1287 |
|
|
Perhepäivähoito |
481 |
451 |
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
473 |
472 |
|
|
Ostetut yht |
538 |
718 |
750 |
770 |
Maksusitoumus (ent. ostop) |
536 |
290 |
|
|
Palveluseteli |
2 |
425 |
|
|
Seutusopimus |
0 |
3 |
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
12 |
25 |
|
|
-ostetuista esiopetuksessa |
104 |
124 |
|
|
Avoin varhaiskasvatus |
0 |
0 |
|
|
Lasten hoidon tuet |
0 |
0 |
|
|
Kotihoidon tuki |
2082 |
2082 |
|
|
Yksityisen hoidon tuki yht. |
923 |
808 |
770 |
750 |
- päiväkoti |
597 |
475 |
|
|
- perhepäivähoito |
272 |
290 |
|
|
- hoito lapsen kotona |
54 |
43 |
|
|
- ryhmäperhepäivähoito |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Myydyt yht |
6 |
11 |
0 |
0 |
Seutukunnat |
0 |
6 |
|
|
Avohuollon tukitoimenpide |
6 |
7 |
|
|
Muut kunnat |
0 |
0 |
|
|
Perusopetus |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Oppilasmäärä 20.9. |
|
|
|
|
Luokat 1-6, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
7 645 |
7 584 |
7 550 |
7 539 |
Keskitetyn palvelun koulut |
1010 |
995 |
960 |
944 |
Opetusryhmänkoko yleisopetuksessa |
20,5 |
18 |
18 |
18 |
Luokat 7-9, yleisopetus |
|
|
|
|
Oppilasmäärä |
4 154 |
4 046 |
3 941 |
3 892 |
Erityisen tuen piirissä olevat |
1 518 |
|
|
|
Varhaiskasvatuksen taulukossa on huomioitu vain oman tuotannon osuus. Lisäksi talousarviossa on varattu määrärahoja yksityiseen palvelutuotantoon 6 216 000 euroa ja lasten hoidon tukiin on varattu 12 900 000 euroa.
Varhaiskasvatus
|
TP 2010 |
TAE 2011 |
TP 2010/lapsi
5 446 lasta |
TAE 2011/lapsi 5 560 lasta |
Määrärahat: menot |
62 331 000 |
62 264 976 |
11 455 |
11 199 |
Määrärahat: tulot |
7 970 715 |
7 558 000 |
1 464 |
1 359 |
Määrärahat: netto |
54 360 284 |
54 706 976 |
9 982 |
9 839 |
Työvoima htv
|
1 335 |
1 410 |
|
|
Työvoima € |
47 450 940 |
47 456 677 |
8 713 |
8 535 |
Tilat m²
|
54 002 |
56 548 |
10 |
10,2 |
Tilat € |
7 086 363 |
7 839 546 |
1 301 |
1 410 |
Perusopetus
|
TP 2010 |
TAE 2011 |
TP 2010/opp 12 813 opp |
TAE 2011/opp 12 625 opp |
Määrärahat: menot |
114 960 9556 |
107 483 578 |
8 972 |
9 083 |
Määrärahat: tulot |
8 840 121 |
7 193 748 |
690 |
570 |
Määrärahat: netto
|
106 120 835 |
107 483 578 |
8 282 |
8 514 |
Työvoima htv
|
|
1 262 |
|
|
Työvoima € |
64 783 744 |
63 484 783 |
5 056 |
5 029 |
Tilat m²
|
163 000 |
166 642 |
12,7 |
13,2 |
Tilat € |
24 394 934 |
24 599 193 |
1 904 |
1 948 |
Tukipalvelut
Palveluverkko
Kaupunginvaltuusto vastaa kouluverkosta ja varhaiskasvatus- ja perusopetuslautakunta vastaa päiväkotiverkosta. Palveluverkko määritellään yhteistyössä pääprosessin ja tulosalueiden kanssa. Tavoitteena on laatia varhaiskasvatuksen osalta strateginen suunnitelma, joka ohjaa palveluverkon tulevaisuuden suunnittelua ja kehittämistä.
Tilat
Palvelutoimintaa harjoitetaan Turun kaupungin omistamissa tai vuokraamissa toimintaa varten varustetuissa kiinteistöissä ja muissa kaupungin tarkoitukseen osoittamissa soveltuvissa tiloissa. Kiinteistöt ja muut toimitilat luovutetaan sopimuksen kestoajaksi tuottajalle. Tilojen, laitteiden ja välineiden tulee olla tarkoituksenmukaiset. Tuottaja vastaa tilojen vuokra- ja ylläpitokustannuksista sekä laitteiden ja välineiden hankinnasta ja ylläpidosta. Tuottajan velvollisuus on huolehtia käytössä olevan kiinteistön, kaluston ja muun irtaimiston sekä piha-alueen ja sen kalusteiden huollosta ja kunnosta asianmukaisella tavalla.
Ateriapalvelut
Ruokahuollon sopimus tehdään ravitsemispalvelujen tuottajan kanssa, sopimuksen laadinnasta vastaa kasvatus- ja opetusviraston talous- ja tilapalvelut.
Tietohallinto ja muut hallintopalvelut
Palvelut suunnitellaan yhdessä sopijaosapuolten kesken.
Tiedottaminen
Tilaaja ja tuottajat vastaavat yhteistyössä palvelujen järjestämiseen liittyvästä julkisesta tiedottamisesta kaupunkilaisille.
Yleiset sopimusperiaatteet
Palvelujen järjestäminen perustuu lainsäädäntöön mm. päivähoidosta ja perusopetuksesta, opetussuunnitelman valtakunnallisiin perusteisiin, kaupungin palvelutoimintaa ohjaaviin ohjelmiin, strategiseen palvelutuotantosopimukseen ja viranomaismääräyksiin sekä tässä sopimuksessa ja liitteissä yksilöityihin asioihin.
Kaupungin sisäinen tuottaja tuottaa palvelun itse käyttäen tukipalveluihin kaupunkiorganisaation muita tuottajia. Tuottajalla ei ole oikeutta käyttää ulkoisia alihankkijoita ilman pääprosessin suostumusta niiden palvelujen hankintaan, jota tuottaja itsekin tuottaa.
Palvelujen laatu
Palvelujen tulee täyttää lainsäädännössä ja muussa viranomaisohjeistuksessa asetetut vaatimukset sekä tässä sopimuksessa sovitut toimintaa koskevat ehdot. Palveluprosessien tulee olla tarkoituksenmukaiset palvelun tuottamiseen.
Se, että jostakin asiasta ei ole tässä sopimuksessa erikseen sovittu, ei oikeuta jättämään asiaa huomiotta tai palvelua järjestämättä, jos se jonkin muun määräyksen tai sopimuksen mukaan on toimitettava.
Tilaajan ja tuottajan vastuut ja velvollisuudet
Tilaajan ja tuottajan vastuut määräytyvät lainsäädännön ja muiden sopimusten ja lasten kasvatuksen ja opetuksen pääprosessin toimintasäännön mukaisesti.
Henkilöstö
Tulosalueet huolehtivat siitä, että niillä on resurssien ja henkilökunnasta yleisesti annettujen ohjeiden ja päätösten puitteissa riittävä ja pätevä henkilökunta. Tilaaja ja tuottaja ovat osa kaupungin työnantajakokonaisuutta ja siksi ne tätä sopimusta toteuttaessaan noudattavat voimassaolevaa työ- ja virkaehtosopimusta sekä kaupungin henkilöstöä koskevia määräyksiä ja ohjeita.
Palveluun liittyvä viranomaistoiminta
Viranomaistoiminta on osa palvelua. Viranomaistoiminnasta on voimassa mitä lainsäädännössä, ohje- ja johtosäännöissä sanotaan.
Vahingonkorvaus ja riskienhallinta
Vahingonkorvaus ja riskienhallinta toteutuvat kaupungin voimassa olevien säännösten mukaisesti.
Raportointi ja seurattavat mittarit
Tulosalue huolehtii siitä, että pääprosessi saa käyttöönsä tarvittavat raportit palvelutuotannon tilasta ja kehittämistarpeiden edistymisestä.
Sopimuksen voimassaolo, muuttaminen ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Tämä sopimus astuu voimaan kun se on asianmukaisesti allekirjoitettu ja se on voimassa 31.12.2011 asti. Sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen toimintavuosi alkaa elokuussa ja päättyy heinäkuun lopussa. Tämä tekijä on huomioitava, koska merkittäviä muutoksia toiminnassa kesken toimintavuoden on vaikea toteuttaa.
Sopimuksen toteutumista tarkastellaan puolivuosittain, viimeistään 31.8.2011. Sopimusta voidaan osapuolten yhteisellä sopimuksella muuttaa muulloinkin, jolloin osapuolten tulee hyväksyä uusittu sopimus. Sopimuksen muutostarpeesta tulee ilmoitta toiselle osapuolelle riittävän ajoissa kirjallisesti.
Sopimuserimielisyydet ratkaistaan osapuolten välisin neuvotteluin.
Allekirjoitukset
Turussa **.**.2011
Lasten kasvatuksen ja opetuksen Pääprosessin tulosalueiden puolesta
pääprosessin puolesta
Palvelujohtaja Tulosaluejohtaja
Varhaiskasvatus
Outi Rinne
Tulosaluejohtaja
Perusopetus
Kasvatus- ja opetustoimen johtaja
Liite 1: Kasvatus- ja opetustoimen tuottavuustavoitteet
Liite 2. Varhaiskasvatuksen toiminnan kehittämisen painopisteet, tavoitteet ja mittarit
Liite 3. Perusopetuksen toiminnan kehittämisen painopisteet, tavoitteet ja mittarit
Tuottavuustavoitteet
OPTS liite Varhaiskasvatus
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen varhaiskasvatus
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Turvataan varhaiskasvatuksen palvelujen saatavuus päivähoitolain edellyttämällä tavalla. |
Kaikille perheille annetaan perheen tarpeen edellyttämä päivähoito, samalla kun varhaiskasvatuksen palveluohjausta tehostetaan.
|
Asiakas saanut päivähoitopaikan lain/ toiveen mukaisesti |
Tarjotaan lapsiperheille entistä kevyempiä ja monipuolisempia varhaiskasvatuksen muotoja
|
Varhaiskasvatuksen palveluohjauksessa painotetaan kevyempiä palveluvaihtoehtoja
Hoitopaikkavaihtoehtojen laajentaminen: Osa-aikaisten ryhmien käynnistäminen
Kehitetään avoimen varhaiskasvatuksen palveluja.
kasvatus- ja opetustoimi, seurakunnat, kolmas sektori, yksit. tuottajat |
Osa-aikaisiin ryhmiin osallistuvien lasten määrä, osuus palvelujen piirissä olevista kasvava
Toiminta käynnistynyt
|
Varhaiskasvatukseen riittävän pienet ryhmäkoot |
Ryhmäkokojen ja käytössä olevien tilojen paremmin vastattava toisiaan |
Laaditaan selvitys epätarkoituksenmukaisista tiloista |
Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut |
Ruotsinkielisten lasten kasvatukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.
Ruotsinkielisen päivähoidon, esikoulu- ja oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.
|
Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi
Toiminnan laajuus vastaa tarvetta |
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Varhaiskasvatuksen, lastensuojelun ja lastenneuvolan yhteistyötä tiivistetään. |
Lasta koskevat tiedot välittyvät päiväkodin ja neuvolan välillä 2,5 v. ja 5 v. terveystarkastusten yhteydessä. Varhaiskasvatus antaa äitiys- ja lastenneuvolalle ajankohtaista tietoa varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista: Kasvatus- ja opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi |
Remontin neuvolapilotin toteutuminen |
Tehostetaan varhaisen puuttumisen työmallien käyttöä
|
Jatketaan varhaisen puuttumisen työmenetelmiin kouluttamista. |
Vavu-koulutetut työntekijät, määrä, tavoite: kasvava |
Varhaiskasvatuspalveluissa tunnistetaan tuen tarve ja käynnistetään tarvittavat toimenpiteet. |
Tuen tarve otetaan huomioon varhaiskasvatussuunnitelmassa.
|
|
Koulukiusaamiseen puuttuminen |
Laaditaan toimintaohje kiusaamiseen puuttumiseksi jo päivähoidossa ja koulutetaan henkilöstöä peruskoulussa toteutettavien toimintatapojen pohjalta. |
Ohjelma laadittu, koulutus toteutettu ja toimenpiteet aloitettu |
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Resurssien tasapainoinen ohjaus
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Palveluseteli kokeilua jatketaan päiväkotihoidossa ja laajennetaan avoimeen varhaiskasvatukseen |
Palvelusetelikokeilu käynnistyi 1.1.2010. Valmistellaan käyttöönotto myös muissa hoitomuodoissa. Jatketaan palvelusetelikokeilua 1.8. 2011-31.7. 2013. Ollaan mukana Sitran hankkeessa. |
Palvelusetelin käytön arviointi 31.7. ja 31.12. |
Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy |
Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tiloja käytetään joustavasti erityisesti esiopetuksen ja aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta.
sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, tilaliikelaitos, AMK |
neliöt/oppilas |
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Kestävä kehitys
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Energiatehokkuuden parantaminen |
Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia |
Toimenpiteiden määrä |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt |
Tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta |
Ekotukihenkilöt nimetty |
Hankinnat |
Erillishankinnoissa hallintokunnat määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä |
Ympäristökriteerit on määritelty |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
Laaditaan kestävänkehityksen ohjelma
Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat laajennetaan varhaiskasvatukseen
Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta
|
Ohjelma laadittu
Sopimukset tuottajien kanssa laadittu
Täydennyskoulutuksen määrä |
Opetustilojen saavutettavuus |
Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea palvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä. |
Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu |
OPTS liite Perusopetus
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||||
SPS: Mahdollistetaan monipuolinen ja korkeatasoinen perusopetus
| ||||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
||
Oppimisympäristöjen laajentamien |
Tieto- ja viestintätekniikan monipuolinen hyväksi käyttö opetuksessa TOP-keskus
Etäopetuksen lisääminen Virta-hanke, OPH
ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin Valonia, ympäristötoimi, Tammenterhon luontokeskus, Turun Ekotori, Turun seudun jätehuolto
kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää täydennyskoulutusta Valonia
osallisuuden lisääminen lähiympäristöön liittyvissä seikoissa Valonia, ympäristötoimi, Tammenterhon luontokeskus
kulttuuripolku ja kulttuuripihat toimintaan osallistuminen
2011 tapahtumiin osallistuminen ja niiden järjestäminen
|
Täydennyskoulutukseen osallistuminen, laitteiston määrä
etäopetusryhmien määrä
sopimukset palveluntuottajien kanssa tehty, koordinaattorit palkattu, ohjelman käyttöaste
koulutuspäivien lkm, osallistumisaste
ympäristötalkoiden, aloitteiden ja projektien määrä kouluissa
osallistumisaste
Yhteisiin tapahtumiin osallistuneiden oppilaiden ja koulujen omien tapahtumien määrä |
||
Määritellään riittävän pienet ryhmäkoot |
opetuslautakunta päättyi suosittamaan opetusryhmien ylärajaksi 29 oppilasta |
seurataan syksyisin ylärajan toteutumista |
||
Varmistetaan monipuoliset ruotsinkieliset kasvatus- ja opetuspalvelut |
Ruotsinkielisten oppilaiden koulutukselliset ja kulttuurilliset oikeudet taataan ottamalla huomioon ruotsinkielisen toiminnan erityistarpeet ja ominaispiirteet.
Ruotsinkielisen perusopetuksen oppilasmäärien kasvusta johtuva tilantarve huomioidaan.
|
Opettajaresurssit mitoitettu tarvetta vastaavaksi
Toiminnan laajuus vastaa tarvetta |
||
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Kehitetään ennaltaehkäisevää toimintaa ja hyvinvointia
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Ennalta ehkäisevän toiminnan ja hyvinvoinnin kehittämistä jatketaan |
lisätään resursseja oppilashuoltoon
Koulun aloittamiskynnyksen madaltaminen: painopistettä siirretään lapsen valmiuden arvioinnista siihen, että koululla olisi valmius ottaa vastaan erilaiset oppijat. Varhaiskasvatuksessa tapahtuva pedagoginen arviointi on aiempaa enemmän pohjana opetusratkaisuille. Joustavia opetusjärjestelyjä lisätään. Sosiaali- ja terveystoimi; JEKKU-hanke, KELPO
nivelvaiheyhteistyön ja ohjauksen tehostaminen toiselle asteelle siirryttäessä Nuorisotoimi, sosiaali- ja terveystoimi, OKE-hanke, Maakunnallinen ohjausmalli MAST, toisen asteen koulutus seutukunnassa, TAD-centre
nivelvaiheen uraohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen Nuorisotoimi,
tehostetun ja erityisen tuen toimintamallin käyttöön ottaminen uuden lain mukaisesti Sosiaali- ja terveystoimi
kerhotoiminnan järjestäminen OPH, SAS-hanke, nuorisotoimi, kulttuuritoimi, liikuntatoimi, kolmas sektori
osallisuuden lisääminen Useat hallinnonalat ja 3. sektori
kodin ja koulun yhteistyön lisääminen 3. sektori (Turvary ry. Hem och skola, maahanmuuttajajärjestöt, vanhempainyhdistykset)
koulukiusaamiseen puuttuminen Turun yliopisto, koulupoliisit,
sosiaalisten taitojen tietoinen kehittäminen sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, Aseman lapset ry. Lions liitto, Nuorisopilotti-hanke, Kouluvaarit ry.-Medfostrare rf., Folkhälsan |
vakanssit ja eurot
koulumuotojen vaihdokset lkm koulunaloituksen jälkeen, joustavien järjestelyiden määrä
ilman koulutuspaikkaa jääneiden määrä 2. asteelle siirryttäessä , MAST-hankkeen kehittämät käytänteet käytössä (tiedonsiirtolomake, pajatoiminta ym.)
vakanssi perustettu ja henkilö valittu
OPS tehty ja hyväksytty 1.8.2011 mennessä, henkilöstö saanut koulutusta
Toteutuneet oppilaskerhot
osallisuuden kehittämistoiminta vastuutettu ja perustettu lasten ja nuorten osallisuutta suunnitteleva eri hallinnonalojen edustajista koostuva toimikunta
Wilman käyttäjien määrä, säännölliset vanhempaintapaamiset, maahanmuuttajaryhmille suunnatut vanhempainillat lkm,
KiVa-koulu-ohjelma käytössä (koulujen lkm), täydennyskoulutukseen osallistuneet lkm, kiusaamisen vastaiset strategiat kunnossa.
Friends-, Turvataito- ja Lions Quest- yms. ohjelmien, käytön määrä
|
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Resurssien tasapainoinen ohjaus | ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen yhteiskäyttö lisääntyy |
Perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen tiloja käytetään joustavasti erityisesti esiopetuksen ja aamu- ja iltapäivätoiminnan osalta. sosiaali- ja terveystoimi, nuorisotoimi, tilaliikelaitos, AMK |
vuoden aikana yhteiskäyttöön otetut tilat |
PÄÄPROSESSI: Lasten kasvatus ja opetus | ||
Strategisen palvelusopimuksen painopiste | ||
SPS: Kestävä kehitys
| ||
Operatiivisen palvelutuotantosopimuksen (OPTS) keinot/toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi |
Kuvaus, miten tavoitteeseen päästään Yhteistyötahot |
Mittari, jonka avulla tavoitteen toteutumista seurataan |
Energiatehokkuuden parantaminen |
Toteutetaan energiatehokkuussuunnitelmassa esitettyjä toimia |
Toimenpiteiden määrä |
Nimetään tulosaluekohtaiset ekotukihenkilöt |
Tulosalueelle nimetään riittävästi ekotukihenkilöitä, joille järjestetään yhteistä koulutusta |
Ekotukihenkilöt nimetty |
Hankinnat |
Erillishankinnoissa hallintokunnat määrittelevät Hankinta- ja logistiikkakeskukselle annettaviin kilpailutus toimeksiantoihin ympäristökriteereitä |
Ympäristökriteerit on määritelty |
Palvelutuotannossa toteutetut kestävän kehityksen toimenpiteet |
Laaditaan kestävänkehityksen ohjelma
Ympäristöpolkuhankkeen ohjelmat sisällytetään koulujen opetussuunnitelmiin
Lisätään kestävän kehityksen ohjelmiin liittyvää koulutusta
|
Ohjelma laadittu
Sopimukset tuottajien kanssa laadittu
Täydennyskoulutuksen määrä |
Opetustilojen saavutettavuus |
Laaditaan selvitys saavutettavuudesta toimitiloihin ja poistetaan mahdollisuuksien mukaan pääsyn esteet kulkea palvelurakennuksiin kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä. |
Selvitys laadittu ja esteiden poistamiseen tähtäävät toimenpiteet aloitettu |