TURUN KAUPUNGIN SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNNALLE

 

 

 

 

 

Asia    Oikaisuvaatimus

Oikaisun vaatija

Attendo Oy

Y-tunnus: 1755463–2

   Attendo Oy myöhemmin ”Attendo”.

Päätös, johon vaaditaan oikaisua

Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 16.3.2022 § 132 Hinnantarkistusesitys 19.11.2021 alkaen Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut Attendo Oy, Attendo Poutarinne

Prosessiosoite

   

   Jarno Piltonen
   Lakimies
   Attendo Oy
   044 525 0495
   jarno.piltonen@attendo.fi

 

I Vaatimukset

Attendo vaatii kohteliaimmin, että Turun kaupunki oikaisee sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 16.3.2022 § 132 ja hyväksyy Attendo Poutarinnettä koskevan hinnankorotuksen 21.1.2022 toimitetun hinnankorotusesityksen mukaisesti.

 

II Peruste

   

Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 16.3.2022 § 132 on tehty virheelliseen ja paikkansa pitämättömään tapahtumienkulkuun perustaen. Päätöksen perusteluissa on sivuutettu hinnankorotusesityksen taustalla vaikuttavia hyvin olennaisia seikkoja.

Lounais-Suomen    aluehallintovirasto       on    valvontapäätöksellään    19.11.2021 LSAVI/7016/05.06.03/2021    edellyttänyt    Attendo       Poutarinteen    henkilöstömitoitusta nostettavaksi toimiluvan mukaisesta 0,4 tt/as. tasosta 0,56 tt/as. tasolle.

Osapuolten välinen sopimus mahdollistaa hintojen tarkistamisen viranomaisen antamiin ohjeisiin    ja    määräyksiin    perustaen.    Kyse    ei    ole    hankintasopimuksen    vastaisesta

 

 

 

 

 

 

hinnankorotusesityksestä.

Turun    kaupunki    lukuisaan    otteeseen    ja    järjestämisvastuunsa    vastaisesti    kieltäytynyt järjestämästä sijoittamilleen asiakkaille näiden tarvitsemaa palvelua.

Attendo Poutarinteen asiakkaiden palvelujen tarpeessa ja Turun kaupungin hankinnan palveluluokassa on niin suuri epäsuhta, että palvelun tuottamiselle ei ole edellytyksiä nykyisin ehdoin.

Attendo pitää tärkeänä että sosiaali- ja terveyslautakunta tulee tietoiseksi todellisesta tapahtumienkulusta sekä hinnankorotusesityksen taustalla vaikuttavista asioista.

III Perustelut

   

1. Attendo Poutarinteen aikaisempi toimilupa ja aluehallintoviraston päätös sekä ohjaus

Attendo    Poutarinteessä    tuotettavan    tehostetun    palveluasumisen vähimmäishenkilöstömitoitus on yksikön toimiluvalla asetettu tasolle 0.4 työntekijää asiakasta kohden.

Kesästä 2021 lukien Attendo Poutarinne on ollut Lounais-Suomen aluehallintoviraston valvonnan kohteena ja valvontatoimien alusta lukien yksikön henkilöstömitoitusta on oma- aloitteisesti nostettu. Attendo Poutarinne ei ole alittanut siltä toimiluvalla vaadittua vähimmäishenkilöstömitoitusta, vaan toimiluvan mukainen henkilöstömitoitus on toteutunut koko valvontajakson ajan

Sekä Turun kaupunki, että muut alueen sijoittajakunnat ovat olleet tietoisia alkaneesta valvonnasta sekä tätä myötä myös sijoittamiensa asiakkaiden yksikön toimilupaa se hankkimiaan palveluita korkeammasta palvelujen tarpeesta.

Sijoittajakunnat, Turun kaupunki mukaan lukien, ovat järjestelmällisesti yksittäisiä asiakkaita lukuun ottamatta kieltäytyneet hankkimasta asiakkaille näiden tarvitsemia palveluita jo ennen valvontatoimien alkua. Tä on tuotu aluehallintoviranomaisen tietoon muun muassa tarkastuskäynnillä 14.6.2021.

Valvontatoimien    myötä    Lounais-Suomen    aluehallintoviraston    ylitarkastajalle    Marjo Henrichsonille on 4.7.2021 tuotu tietoon, ettei esimerkiksi Raision kunta ole ryhtynyt toimenpiteisiin riittävien palvelujen hankkimiseksi asiakkaille. Henrichson on 21.7.2021 vastannut yhteydenottoon seuraavalla tavoin:

   ”Avin näkemyksenä asiaan tuon esille seuraavaa:

Kunnan    tulee    järjestää    sosiaalihuollon    asiakkaalle    hänen    tarpeidensa mukaiset    palvelut.       Kuten    valvontakäynnillä    14.6.2021          totesimme, toimintayksikössä    on       useita    asiakkaita,    joiden    palveluntarve henkilöstömitoituksen osalta vaihtelee 0,6–0.7 välillä.

 

 

 

 

 

 

Kyseessä olevalla asiakkaalla on juuri tällainen vaativa ympärivuorokautinen palvelutarve. Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioidessa on kiinnitettä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut       parhaiten    turvaavat    mm.    tarpeisiin    nähden    oikea-aikaisen, oikeanlaisen ja riittävän tuen. Lain 11 §:n mukaan sosiaalipalveluja on järjestettävä mm. päihteiden ongelmakäytöstä, mielenterveysongelmasta sekä muusta    sairaudesta,       vammasta    tai    ikääntymisestä    aiheutuvaan    tuen tarpeeseen.

Koska tarkastuksella tuli ilmi, että kunnat ostavat palveluja riittämättömällä 0,4 henkilöstömitoituksella on tärkeää, että kunnat välittömästi selvittävät sijoittamiensa    asiakkaiden    palvelutarpeet    ja    järjestävät    asiakkailleen riittävät palvelut (mm. asumispalveluun riittävät henkilöstöresurssit).

Kunnan/kuntien    tulee    myös    valvoa,    et   heidän    ostamansa    palvelut toteutuvat    sovitusti    sijoitetuille    asiakkaille.”    (kursivointi    ja    alleviivaus oikaisun vaatijan)

Palvelujen hankinta Attendo Poutarinteen asiakkaille perustuu muun muassa Raision ja Turun kaupunkien yhteiseen hankintaan. On väistämätöntä, että Turun kaupunki on tullut tietoiseksi ylitarkastaja Henrichsonin ohjauksesta jo sen toimituksen aikaan ja joka tapauksessa viimeistään elo-syyskuussa 2021, jolloin Attendo, Turun kaupunki sekä Raision kaupunki ovat järjestäneet palavereita Attendo Poutarinteen tilanteen ja asiakkaille hankittujen palvelujen läpikäymiseksi.

Tästä huolimatta Turun kaupunki ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin riittävien palvelujen järjestämiseksi sijoittamilleen asiakkaille.

2. Osapuolten välinen sopimus

Palvelujen tuottaminen Turun kaupungille perustuu syksyllä 2019 rjestettyyn kilpailutukseen

ja sen myötä syntyneeseen hankintapäätökseen Sosterla 20.11.2019 § 417.

Hankinnan myötä osapuolten välille solmitun sopimuksen kohdan 5. mukaan:

   

”Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.”

Päätöksessään 16.3.2022 § § 132 Turun kaupunki on yleisemmin sopimuskohtaan viitaten todennut, ettei Attendon hinnankorotusesitys ole perusteltu, koska sitä ei ole tehty yhdeksän (9) kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen.

On huomioitava, että sopimuksessa mainittu yhdeksän (9) kuukauden ennakkoilmoitusaika koskee lähtökohtaisesti vain palveluntuottajien tavanomaisia, elinkustannusindeksin sekä terveydenhuoltopalveluiden toimialakohtaisen ansiotasoindeksin mukaista hinnankorotusta. Ei viranomaismääräykseen ja asiakkaille tuotettaviin palveluihin perustuvaa hinnantarkistusta.

 

 

 

 

 

 

Huomioitakoon joka tapauksessa, että kaupunki on tullut tietoiseksi hankkimiensa palveluiden riittämättömyydestä jo viimeistään valvontatoimien alkamisesta lukien eli noin kahdeksan kuukautta ennen Attendon hinnankorotusesitystä.

Tietoisuudestaan    tai    saamastaan    ohjauksesta    huolimatta    kaupunki    ei    ole    ryhtynyt toimenpiteisiin    asiassa. Ottaen    huomioon    nyt oikaisuvaatimuksen    alainen    päätös,    ja ylipäätänsä Attendon tarve hakea oikaisua asiaan, toimenpiteisiin kaupunki ei päätöksen perusteella ole ryhtymässäkään.

Turun kaupunki ei voi men tilanteessa sopimuskirjausten taakse, saati jättää päätöksenteon ulkopuolelle    tapahtumien    kulussa    olennaisesti    vaikuttavia    asioita,    tietoa    saamastaan viranomaisohjauksesta ja viranomaispäätöksellä riittämättömiksi todettuja palveluita.

Yksityinen palveluntuottaja ei voi kantaa vastuuta siitä, ettei kaupunki hanki asiakkailleen riittäviä palveluita. Kaupungilla on järjestämisvastuu riittävien palvelujen järjestämisestä ja riittävä sekä oikeanlainen tuki tulee tarjota asiakkaille myös oikea-aikaisesti.

Yksityisen palveluntuottajan vastuulla on noudattaa toimilupa- ja valvontaviranomaisen vähimmäishenkilöstömitoitusta    koskevaa    määräystä.    Tämä    tulee    kuitenkin    huomioida palvelujen    hinnoittelussa,    erityisesti    mikäli    tilaajan    hankkima       palvelu    ei    vastaa viranomaisvaatimuksia. Yksityinen palveluntuottaja ei siis kanna vastuuta siitä, ettei tilaaja huolehdi omien lakisääteisten velvoitteidensa toteutumisesta.

3. Hinnan tarkistaminen on välttämätöntä

Osallistuessaan palvelujen perustana olevaan hankintaan Attendo on sitoutunut tuottamaan Turun kaupungin sijoittamille asiakkaille tehostettua palveluasumista, jonka mukainen henkilöstömitoitus on 0,4 työntekijää asiakasta kohden. Lounais-Suomen aluehallintoviraston edellytettyä henkilöstön määräksi 0,56 työntekijää asiakasta kohden, Turun kaupungin sijoittamilleen    asiakkaille    hankkima    palvelu    on    osoitettu    viranomaispäätöksellä riittämättömäksi.

Toistuvista keskusteluista, sähköposteista, osapuolten yhteisistä neuvotteluista (muun muassa    20.8.2021    ja    16.12.2021),       kaupungin    saamasta    ohjauksesta    ja    tietoisena sijoittamilleen asiakkaille hankittujen palveluiden riittämättömyydestä Turun kaupunki on kieltäytynyt    järjestämästä    Attendo    Poutarinteeseen    sijoittamilleen    asiakkaille    näiden tarvitsemia palveluita. Tilanne on jatkunut näin jo vähintään yhdeksän kuukauden ajan, Attendo Poutarinteen valvonnan alkamisesta lukien.

Näin ollen Attendo vaatii, että Turun kaupunki tarkistaa palvelujen hinnoittelua vastaamaan sille toimitettua hinnankorotusesitystä eli asiakkaiden todellista palvelujen tarvetta.

Oikaisuvaatimuksessa viitatut asiakirjat ovat todennäköisesti Turun kaupungin hallussa. Mikäli näin ei kuitenkaan olisi, mainitut asiakirjat toimitetaan pyynnöstä.

Attendo varaa oikeuden toimittaa tarvittavaa lisäselvitystä asiassa.

 

 

 

 

 

 

 

Helsingissä 7.4.2022

Attendo Oy

 

 

Laati    Jarno Piltonen    Lakimies
   Attendo Oy