TURUN KAUPUNGIN SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNNALLE
Asia Oikaisuvaatimus
Oikaisun vaatija
Attendo Oy
Y-tunnus: 1755463–2
Attendo Oy myöhemmin ”Attendo”.
Päätös, johon vaaditaan oikaisua
Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 16.3.2022 § 132 Hinnantarkistusesitys 19.11.2021 alkaen – Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut – Attendo Oy, Attendo Poutarinne
Prosessiosoite
Jarno Piltonen
Lakimies
Attendo Oy
044 525 0495
jarno.piltonen@attendo.fi
I Vaatimukset
II Peruste
Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 16.3.2022 § 132 on tehty virheelliseen ja paikkansa pitämättömään tapahtumienkulkuun perustaen. Päätöksen perusteluissa on sivuutettu hinnankorotusesityksen taustalla vaikuttavia hyvin olennaisia seikkoja.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on valvontapäätöksellään 19.11.2021 LSAVI/7016/05.06.03/2021 edellyttänyt Attendo Poutarinteen henkilöstömitoitusta nostettavaksi toimiluvan mukaisesta 0,4 tt/as. tasosta 0,56 tt/as. tasolle.
Osapuolten välinen sopimus mahdollistaa hintojen tarkistamisen viranomaisen antamiin ohjeisiin ja määräyksiin perustaen. Kyse ei ole hankintasopimuksen vastaisesta
hinnankorotusesityksestä.
Turun kaupunki lukuisaan otteeseen ja järjestämisvastuunsa vastaisesti kieltäytynyt järjestämästä sijoittamilleen asiakkaille näiden tarvitsemaa palvelua.
Attendo Poutarinteen asiakkaiden palvelujen tarpeessa ja Turun kaupungin hankinnan palveluluokassa on niin suuri epäsuhta, että palvelun tuottamiselle ei ole edellytyksiä nykyisin ehdoin.
Attendo pitää tärkeänä että sosiaali- ja terveyslautakunta tulee tietoiseksi todellisesta tapahtumienkulusta sekä hinnankorotusesityksen taustalla vaikuttavista asioista.
III Perustelut
1. Attendo Poutarinteen aikaisempi toimilupa ja aluehallintoviraston päätös sekä ohjaus
Attendo Poutarinteessä tuotettavan tehostetun palveluasumisen vähimmäishenkilöstömitoitus on yksikön toimiluvalla asetettu tasolle 0.4 työntekijää asiakasta kohden.
Kesästä 2021 lukien Attendo Poutarinne on ollut Lounais-Suomen aluehallintoviraston valvonnan kohteena ja valvontatoimien alusta lukien yksikön henkilöstömitoitusta on oma- aloitteisesti nostettu. Attendo Poutarinne ei ole alittanut siltä toimiluvalla vaadittua vähimmäishenkilöstömitoitusta, vaan toimiluvan mukainen henkilöstömitoitus on toteutunut koko valvontajakson ajan
Sekä Turun kaupunki, että muut alueen sijoittajakunnat ovat olleet tietoisia alkaneesta valvonnasta sekä tätä myötä myös sijoittamiensa asiakkaiden yksikön toimilupaa sekä hankkimiaan palveluita korkeammasta palvelujen tarpeesta.
Sijoittajakunnat, Turun kaupunki mukaan lukien, ovat järjestelmällisesti yksittäisiä asiakkaita lukuun ottamatta kieltäytyneet hankkimasta asiakkaille näiden tarvitsemia palveluita jo ennen valvontatoimien alkua. Tämä on tuotu aluehallintoviranomaisen tietoon muun muassa tarkastuskäynnillä 14.6.2021.
Valvontatoimien myötä Lounais-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastajalle Marjo Henrichsonille on 4.7.2021 tuotu tietoon, ettei esimerkiksi Raision kunta ole ryhtynyt toimenpiteisiin riittävien palvelujen hankkimiseksi asiakkaille. Henrichson on 21.7.2021 vastannut yhteydenottoon seuraavalla tavoin:
”Avin näkemyksenä asiaan tuon esille seuraavaa:
Kunnan tulee järjestää sosiaalihuollon asiakkaalle hänen tarpeidensa mukaiset palvelut. Kuten valvontakäynnillä 14.6.2021 totesimme, toimintayksikössä on useita asiakkaita, joiden palveluntarve henkilöstömitoituksen osalta vaihtelee 0,6–0.7 välillä.
Kyseessä olevalla asiakkaalla on juuri tällainen vaativa ympärivuorokautinen palvelutarve. Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 4 §:n mukaan asiakkaan etua arvioidessa on kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten turvaavat mm. tarpeisiin nähden oikea-aikaisen, oikeanlaisen ja riittävän tuen. Lain 11 §:n mukaan sosiaalipalveluja on järjestettävä mm. päihteiden ongelmakäytöstä, mielenterveysongelmasta sekä muusta sairaudesta, vammasta tai ikääntymisestä aiheutuvaan tuen tarpeeseen.
Koska tarkastuksella tuli ilmi, että kunnat ostavat palveluja riittämättömällä 0,4 henkilöstömitoituksella on tärkeää, että kunnat välittömästi selvittävät sijoittamiensa asiakkaiden palvelutarpeet ja järjestävät asiakkailleen riittävät palvelut (mm. asumispalveluun riittävät henkilöstöresurssit).
Kunnan/kuntien tulee myös valvoa, että heidän ostamansa palvelut toteutuvat sovitusti sijoitetuille asiakkaille.” (kursivointi ja alleviivaus oikaisun vaatijan)
Palvelujen hankinta Attendo Poutarinteen asiakkaille perustuu muun muassa Raision ja Turun kaupunkien yhteiseen hankintaan. On väistämätöntä, että Turun kaupunki on tullut tietoiseksi ylitarkastaja Henrichsonin ohjauksesta jo sen toimituksen aikaan ja joka tapauksessa viimeistään elo-syyskuussa 2021, jolloin Attendo, Turun kaupunki sekä Raision kaupunki ovat järjestäneet palavereita Attendo Poutarinteen tilanteen ja asiakkaille hankittujen palvelujen läpikäymiseksi.
Tästä huolimatta Turun kaupunki ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin riittävien palvelujen järjestämiseksi sijoittamilleen asiakkaille.
2. Osapuolten välinen sopimus
Palvelujen tuottaminen Turun kaupungille perustuu syksyllä 2019 järjestettyyn kilpailutukseen
ja sen myötä syntyneeseen hankintapäätökseen Sosterla 20.11.2019 § 417.
Hankinnan myötä osapuolten välille solmitun sopimuksen kohdan 5. mukaan:
”Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.”
Päätöksessään 16.3.2022 § § 132 Turun kaupunki on yleisemmin sopimuskohtaan viitaten todennut, ettei Attendon hinnankorotusesitys ole perusteltu, koska sitä ei ole tehty yhdeksän (9) kuukauden ilmoitusaikaa noudattaen.
On huomioitava, että sopimuksessa mainittu yhdeksän (9) kuukauden ennakkoilmoitusaika koskee lähtökohtaisesti vain palveluntuottajien tavanomaisia, elinkustannusindeksin sekä terveydenhuoltopalveluiden toimialakohtaisen ansiotasoindeksin mukaista hinnankorotusta. Ei viranomaismääräykseen ja asiakkaille tuotettaviin palveluihin perustuvaa hinnantarkistusta.
Huomioitakoon joka tapauksessa, että kaupunki on tullut tietoiseksi hankkimiensa palveluiden riittämättömyydestä jo viimeistään valvontatoimien alkamisesta lukien eli noin kahdeksan kuukautta ennen Attendon hinnankorotusesitystä.
Tietoisuudestaan tai saamastaan ohjauksesta huolimatta kaupunki ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin asiassa. Ottaen huomioon nyt oikaisuvaatimuksen alainen päätös, ja ylipäätänsä Attendon tarve hakea oikaisua asiaan, toimenpiteisiin kaupunki ei päätöksen perusteella ole ryhtymässäkään.
Turun kaupunki ei voi mennä tilanteessa sopimuskirjausten taakse, saati jättää päätöksenteon ulkopuolelle tapahtumien kulussa olennaisesti vaikuttavia asioita, tietoa saamastaan viranomaisohjauksesta ja viranomaispäätöksellä riittämättömiksi todettuja palveluita.
Yksityinen palveluntuottaja ei voi kantaa vastuuta siitä, ettei kaupunki hanki asiakkailleen riittäviä palveluita. Kaupungilla on järjestämisvastuu riittävien palvelujen järjestämisestä ja riittävä sekä oikeanlainen tuki tulee tarjota asiakkaille myös oikea-aikaisesti.
Yksityisen palveluntuottajan vastuulla on noudattaa toimilupa- ja valvontaviranomaisen vähimmäishenkilöstömitoitusta koskevaa määräystä. Tämä tulee kuitenkin huomioida palvelujen hinnoittelussa, erityisesti mikäli tilaajan hankkima palvelu ei vastaa viranomaisvaatimuksia. Yksityinen palveluntuottaja ei siis kanna vastuuta siitä, ettei tilaaja huolehdi omien lakisääteisten velvoitteidensa toteutumisesta.
3. Hinnan tarkistaminen on välttämätöntä
Osallistuessaan palvelujen perustana olevaan hankintaan Attendo on sitoutunut tuottamaan Turun kaupungin sijoittamille asiakkaille tehostettua palveluasumista, jonka mukainen henkilöstömitoitus on 0,4 työntekijää asiakasta kohden. Lounais-Suomen aluehallintoviraston edellytettyä henkilöstön määräksi 0,56 työntekijää asiakasta kohden, Turun kaupungin sijoittamilleen asiakkaille hankkima palvelu on osoitettu viranomaispäätöksellä riittämättömäksi.
Toistuvista keskusteluista, sähköposteista, osapuolten yhteisistä neuvotteluista (muun muassa 20.8.2021 ja 16.12.2021), kaupungin saamasta ohjauksesta ja tietoisena sijoittamilleen asiakkaille hankittujen palveluiden riittämättömyydestä Turun kaupunki on kieltäytynyt järjestämästä Attendo Poutarinteeseen sijoittamilleen asiakkaille näiden tarvitsemia palveluita. Tilanne on jatkunut näin jo vähintään yhdeksän kuukauden ajan, Attendo Poutarinteen valvonnan alkamisesta lukien.
Näin ollen Attendo vaatii, että Turun kaupunki tarkistaa palvelujen hinnoittelua vastaamaan sille toimitettua hinnankorotusesitystä eli asiakkaiden todellista palvelujen tarvetta.
Oikaisuvaatimuksessa viitatut asiakirjat ovat todennäköisesti Turun kaupungin hallussa. Mikäli näin ei kuitenkaan olisi, mainitut asiakirjat toimitetaan pyynnöstä.
Attendo varaa oikeuden toimittaa tarvittavaa lisäselvitystä asiassa.
Helsingissä 7.4.2022
Attendo Oy
Laati Jarno Piltonen Lakimies
Attendo Oy