Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta50115.12.20212

6420-2021 (02 08 00)

Päihdehuollon tuettu asuminen

Tiivistelmä:

Päihdehuollon tuetusta asu-mispalvelusta on pyydetty tarjoukset ajalle 1.1.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa kahden (2) vuoden optiolla ajalle 1.1.2024 - 31.12.2025. Kilpailutus toteutettiin seutuhankin-tana. Tarjouspyynnön kohteena olleesta osakokonaisuudesta 2 on saa-tu tarjoukset kolmelta palveluntuottajalta. Osakokonaisuuden 1 (Päih-dehuollon tuettu asuminen hajautetusti erillisissä asunnoissa) osalta on tehty hankintapäätös Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 8.12.2021 § 473. Osakokonaisuuden 2 (Päihdehuollon tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä) osalta Puitesopimukset esitetään solmit-taviksi yhteensä kolmen palveluntuottajan kanssa. Palveluja ostetaan vuosittain noin 1,0 milj. eurolla.

Sosterla § 501

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, johtava sosiaalityöntekijä Pasi Lehti, Palvelupäällikkö Visa Jokela, Psykososiaalisten palveluiden johtaja Annie Turunen sekä Konsernihallinnon hankintapalvelut projektipäällikkö Sari Holmberg ja projektipäällikkö Jere Lumikko 9.12.2021:

Kaupunginhallitus hyväksyi päihdekuntoutujien asumispalveluiden kilpailuttamisen kokouksessaan 24.5.2021 § 190. Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 15.9.2021 § 325. Osakokonaisuuden 1 (Päihdehuollon tuettu asuminen hajautetusti erillisissä asunnoissa) osalta on tehty hankintapäätös Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 8.12.2021 § 473.

Konsernihallinnon hankintapalvelut on hyvinvoinnin palvelualueen toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia päihdekuntoutujien asumispalveluista ajalle 1.1.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin kahden (2) vuoden optiokaudella, ajalle 1.1.2024 - 31.12.2025. Palvelujen tulee olla käytettävissä 1.1.2022.​ Tarjoaja voi määritellä palvelutuotannon alkamaan myöhemmin kuin 1.1.2022.​ Tarjottavat palvelut tulee kuitenkin voida ottaa käyttöön viimeistään 1.7.2022.

Hankinta toteutettiin seutuhankintana. Kilpailutuksessa oli mukana Paimion kaupunki, Raision kaupunki, Liedon kunta, Naantalin kaupunki, Kaarinan kaupunki, Laitilan kaupunki, Perusturvakuntayhtymä Akseli, Kustavin kunta ja Paraisten kaupunki.

Hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain liitteen E mukaisena palveluhankintana julkaistiin 17.9.2021 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Samalla sivustolla julkaistiin 7.10.2021 hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset. Hankinnasta tehtiin korjausilmoitus 24.9.2021 ja 7.10.2019. Korjausilmoitukset julkaistiin samoina päivinä internetissä Turun kaupungin sivulla osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi.

Hankinnan kohteena oli seuraava päihdekuntoutujien asumispalvelujen osakokonaisuus 2:

-​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Päihdehuollon tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä

Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti Tarjouspalvelu.fi-portaalissa

Tarjoukset saatiin määräaikaan 20.10.2021 klo 11.00 mennessä 16 palveluntuottajalta ja ne koskivat yhteensä 18 toimintayksikköä.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjoukset otetaan huomioon ja hyväksytään osakokonaisuuksittain. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Palveluntuottajan tuli tarjota palveluja suomen ja/tai ruotsin kielellä.

Tarjoushinnat tuli ilmoittaa osakokonaisuuksittain verottomina asiakaskohtaisina hintoina tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Osakokonaisuuden 2

(tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä) osalta hinta ilmoitettiin asiakaskohtaisena palvelun vuorokausihintana.

Niiden toimintayksiköiden osalta, jotka eivät ole toiminnassa tarjoukseen varatun määräajan päättyessä, palvelujen hinnat tuli ilmoittaa 1.1.2022 tasolla.

Sopimushinnat ovat kiinteitä 31.12.2023 asti, jonka jälkeen, mikäli optiokausi erillisellä päätöksellä otetaan käyttöön, palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hintojen muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti tarjouspyynnössä ja sopimusehdoissa määritellyllä tavalla.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Puitesopimuksella ei taata yksittäiselle palveluntuottajalle tämän sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Tilaaja ostaa päihdehuollon asumispalveluja ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet eivät edellytä muuta. Sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluhankinnoissa hankintayksikön on otettava huomioon kyseistä palvelua koskeva lainsäädäntö. Palvelun käyttäjien yksilöllisten ja pitkäaikaisten sekä toistuvien hoito- tai sosiaalipalvelujen turvaamiseksi hankintayksikön on otettava huomioon käyttäjien erityistarpeet ja kuuleminen siten kuin muualla laissa säädetään (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 108 §). Asiakkaiden tarvitsemat palvelut arvioidaan Turussa moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä sosiaalityön palveluissa laadittavan asiakassuunnitelman yhteydessä. Koska keskitetyissä asumisyksiköissä​ painopiste voi vaihdella päihteet sallivan tai päihteettömän asumispalvelun välillä, on Tilaajan kuitenkin voitava valita soveltuva yksikkö asiakkaan palvelutarpeen mukaan.

Perustellusta syystä erityistapauksessa voidaan palveluja ostaa myös hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 110 §).

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

1)​ ​ ​ ​ Tarjoajan kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Kaikki tarjoajat täyttävät tai ovat sitoutuneet täyttämään sopimuskauden alkuun mennessä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

2)​ ​ ​ ​ Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti Tilaajan arviointiryhmä.

Helsingin diakonissalaitoksen Hoiva Oy (0307082-1)ja Ratamokoti Oy (1064747-3) ilmoittivat palvelujen olevan käytettävissä viimeistään 1.1.2022. Sininauha Oy (2391887-7) on tarjouksen jättämisen jälkeen ilmoittanut nykyisen​ vuokrasopimuksen Niittykodin kiinteistö / TVT Asunnot Oy:n kanssa päättyvän 28.2.2022. Niittykodin sijaan Sinihauha Oy tarjoaa viimeistään 1.7.2022 alkaen Vantaalla sijaitsevaa Sahapuiston asumispalveluyksikköä, joka on ”Asunto ensin”-​ periaatteella toimiva asumispalveluyksikkö. Sininauha Oy vakuuttaa tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten, laatukriteerien ja ehtojen täyttyvän myös korvaavan yksikön osalta.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

3)​ ​ ​ ​ Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että annetuista tarjouksista valitaan ne, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Tarjousten vertailu ja valinta tehtiin osakokonaisuuksittain.

Osakokonaisuus 2

Päihdehuollon tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä

Annetuista tarjouksista oli ilmoitettu valittavaksi ne 10 kpl, palveluntuottajaa, jotka ovat kokonaistaloudellisesti edullisimpia. Arviointiperusteina olivat palvelun hinta ja laatu. Hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %. Enimmäispistemäärä oli 100 pistettä.

Palveluasumisen osalta vertailuhintana oli tarjottu asiakaskohtainen palvelun vuorokausihinta. Hinnan vertailuhinta oli 60 pistettä. Muiden tarjoajien pistemäärä muodostui suorassa suhteessa halvimpaan (halvin hinta / vertailtava hinta x 60).

Laadun vertailuperusteet osakokonaisuuden 2 osalta oli ilmoitettu tarjouspyynnön Liitteessä 4 Vertailuperusteet. Laadun arvioimiseksi palveluntuottajan tuli liittää tarjoukseensa tarjouspyynnössä laadun vertailuperusteisiin pyydetyt selvitykset. Laadun arvioi Tilaajan arviointiryhmä.

Tilaajan arvioiman palvelumäärän turvaamiseksi palveluntuottajia valitaan 3 kpl osakokonaisuuteen 2 (Liite 1).

Liite 1SALAINEN Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Sopimuskaudella vuosittaiset kustannukset ovat noin 1,0 miljoonaa euroa.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 15.12.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että 

Päihdehuollon tuetun asumisen ostopalvelujen puitesopimukset solmitaan osakokonaisuuden 2 (Päihdehuollon tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä) osalta ajalle 1.1.2022–31.12.2023 liitteessä 1 mainittujen palveluntuottajien kanssa tarjouspyynnön ja tarjousten mukaisin ehdoin.

Palveluja ostetaan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, mikäli asiakkaan erityistarpeet eivät edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen suorahankintana.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Lisäksi lautakunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta kokouksessa

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

ilmMuut tarjoajat
ilmPäihdepalveluyksikkö Breikki
ilmRatamo-koti Oy
ilmSininauha Oy
tiedXXXXX
ilmXXXXX
ilmXXXXX
ilmXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
ilmXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 501
Liite 1:Kokonaistaloudellisuuden edullisuuden vertailu