Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden toimintasuunnitelma 2022

Kuvaus toiminnasta

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden palvelut

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus järjestää ja tuottaa terveyspalveluita, perhe- ja sosiaalipalveluita sekä vanhus- ja vammaispalveluita. Lisäksi se hankkii turkulaisille erikoissairaanhoidon palveluista.

Terveyspalveluiden palvelualue vastaa sairauksien hoidon, suun terveydenhuollon palveluiden, polikliinisten palveluiden, sairaalapalveluiden sekä mielenterveyspalveluiden (psykiatrista sairaanhoitoa lukuun ottamatta) järjestämisestä ja tuottamisesta. Perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualue järjestää ja tuottaa avohuollon- ja sijaishuollon sosiaalityön palveluja, sosiaalipäivystyksen ja kriisityön, perheiden varhaisen tuen, neuvolan (äitiys-, lasten- ja ehkäisy-), koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä psykososiaalisia palveluja ja asumis- ja päihdepalveluita. Lisäksi palvelualue järjestää tulkki- ja käännöspalvelua sekä riita- ja rikosasiain sovittelua. Vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualue vastaa vanhusten kotona asumista tukevien palveluiden (omaishoito, kotihoito, tukipalvelut) sekä ympärivuorokautisenhoidon palveluista sekä vammais- ja kehitysvammahuollon palveluista. Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus ostaa vaativan erikoissairaanhoidon palveluita Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriltä ja sovittaa palvelut yhteen hoitoketjuiksi.

Toimintaympäristön muutokset

Toimintaympäristössä tapahtui dramaattinen muutos keväällä 2020, kun COVID19 –pandemia levisi Suomeen. Koronaepidemian vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluihin ja koko hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden toimintaan ovat olleet voimakkaat. Kaupungissa toteutettiin alkukeväästä 2020 juuri ennen epidemian rantautumista laaja hyvinvointikertomus, jossa varsin kattavasti kuvattiin turkulaisten hyvinvoinnin tilaa ja suurimpia haasteita väestön hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta. Suurimmat hyvinvointihaasteet olivat:

1.Ikärakenteen muutos

2.Mielen voimavarat

3.Työ- ja toimintakyky

4.Tasapuolinen aluekehitys

Nämä haasteet ovat edelleen relevantteja, siitä huolimatta, että Koronaepidemia on muuttanut toimintaympäristön nopeasti ja rajusti. Sen sijaan tilastopohjainen tieto, jota hyvinvointikertomuksen laadinnassa on hyödynnetty, on vanhentunut käsiin. Korona on voimakkaasti vaikuttanut sekä väestöön että palveluihin. Näitä vaikutuksia on pyritty hyvinvoinnin palvelukokonaisuudessa analysoimaan sekä kansallisen aineiston (mm. THL:n ja VNK:n tuottamat analyysit, raportit ja tutkimukset) että omien asiantuntijoiden ja palveluista saatavien asiakkailta suoraan kerättävien signaaleiden kautta.

Koronaepidemia näkyy eriarvoistumiskehityksen syventymisenä ja laajenemisena. Sekä kansallisen että omasta toiminnasta saatavan tiedon pohjalta nähdään, että Korona on entisestään heikentänyt niiden väestöryhmien tilannetta, jotka ovat olleet haavoittuvassa asemassa jo ennen epidemiaa (esim. päihde- ja mielenterveysongelmaiset, ikääntyneet ja riskiryhmäläiset). Tämän lisäksi on havaittu, että esimerkiksi lomautukset ja irtisanomiset sekä pienyrittäjien konkurssit ovat voineet nopeasti vaikuttaa kokonaisten perheiden toimeentuloon ja pärjäämiseen. Toisin sanoen uusia ryhmiä on pudonnut syrjäytymisvaarassa ja haavoittuvassa asemassa olevien piiriin. Osa koronaepidemian vaikutuksista tulee näkyviin pidemmällä aikajaksolla, kuten lasten ja nuorten harrastustoiminnan pysähtymisestä ja sosiaalisten kontaktien rajoittamisesta seuraavat vaikutukset lasten fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Samalla on havaittavissa, että osalla väestöstä menee jopa entistä paremmin. Esimerkiksi osalla perheistä etätyöt ja arjen hidastuminen, ovat lisänneet hyvinvointia, aikaa liikkumiselle ja läheisille sekä vähentäneet koettua stressiä.

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuudessa koronaepidemian vaikutukset heijastuvat asiakastarpeiden muutoksina kahdella pääasiallisella tavalla:

1.Epidemiasta johtuva palvelutarpeen kasvu

2.Epidemian seurauksena syntynyt hoito- ja palveluvelka

Lasten ja nuorten osalta etäopetusjaksot ja harrastusten osittainen peruuntuminen, vanhempien taloudelliset ja mielenterveyteen liittyvät ongelmat, yksinäisyys ja eristäytyneisyys heijastuvat mm. sosiaalityön ja lastensuojelun palvelutarpeina sekä kouluterveydenhuollossa ja psyykkisen tuen palveluissa kasvavina tarpeina. Nuorten mielen hyvinvoinnin ongelmat näkyvät eri tasoilla palvelutarpeessa.

Aikuisväestössä työttömyys, lomautukset, taloudellisen toimeentulon ongelmat, tukiverkkojen (esim. isovanhemmat) puuttuminen arjesta, huoli ja psyykkinen kuormitus heijastuvat mm. päihde- ja mielenterveyspalveluihin, sosiaalityön ja terveysasemien palveluihin lisääntyvinä tarpeina. Turulle leimallista on myös suuri yksinelävien osuus väestöstä.

Ikääntyneiden osalta sosiaalinen eristäytyminen, koettu yksinäisyys, toimintakyvyn heikkeneminen ja hoitamattomat sairaudet heijastuvat mm. vanhuspalveluihin (erityisesti kotihoito), päihde- ja mielenterveyspalveluihin, kuntoutuksen, sairaalan ja terveysasemien palveluihin lisääntyvänä tarpeena.

Hoito- ja palveluvelkaa on kasautunut mm. keväällä 2020 toteutettujen toimintojen alasajon kautta (esim. suun terveydenhuolto, terveysasemien toiminnot, neuvolatoiminnot, kouluterveydenhuolto, ryhmätoiminnot, ikäihmisten palvelukeskukset, omaishoitajien vapaapäivät) sekä pidemmällä aikavälillä kun henkilöstöresurssia on jouduttu sitomaan mm. koronan jäljitystyöhön, rokottamiseen ja rajavalvontaan. Järjestöjen ja vapaaehtoistoimijoiden toimintojen alasajolla on ollut samanlainen vaikutus. Palvelunsaanti on viivästynyt ja asiakkaiden tilanne on voinut heikentyä viivästyneen palvelunsaannin takia.

Viimeisenä, muttei merkityksettömimpänä näkökulmana hoito- ja palveluvelan syntymisessä on tietyn osan asiakkaista hakeutumattomuus hoidon piiriin sekä pidemmällä aikavälillä esiin tuleva palvelutarpeen lisäys. Osa asiakkaista, varsinkin koronaepidemian alkuvaiheessa, ei uskaltanut hakeutua hoitoon. Tämä on voinut vaikuttaa asiakkaiden kokonaistilanteen heikkenemiseen ja tarvittavien palveluiden määrän kasvamiseen tilanteen korjaamiseksi. Osa ongelmista on syntynyt ja tullut näkyviin pidemmällä aikavälillä, kuten ikääntyneiden toimintakyvyn heikkeneminen tai nuorten mielenterveyden haasteet sosiaalisen eristäytymisen ja kontaktien rajoittamisen takia.

Koronaepidemian lisäksi hyvinvoinnin palvelukokonaisuuden toimintaympäristössä on muutamia merkittäviä muutoksia tai potentiaalisia kehityskulkuja, joilla voi olla merkittäviä vaikutuksia vuoden 2022 palveluihin, talousarvion toteutumiseen ja toimialan sisäiseen kehittämistyöhön. Huomioitavia asioita ovat:

Sote-uudistus ja osallistuminen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valmisteluun (siirtyminen osaksi hyvinvointialuetta 1.1.2023 ja irrottautuminen Turun kaupungin organisaatiosta)

Korona ja sote-exit heikentävät entisestään kuntataloutta. Kaupungin haastava taloudellinen tilanne heijastuu paineena palvelutuotantoon, jossa samanaikaisesti on Koronasta johtuvaa lisääntyvää hoito- ja palvelutarvetta

Kehittämiseen liittyvien resurssien turvaaminen (Koronaepidemian hoitaminen sekä valmistautuminen sote-exitiin vie jatkuvasti avainhenkilöiden työpanoksia sekä johto-, asiantuntija- että työntekijätasolla)

Lainsäädäntömuutokset, joilla vaikutuksia esim. henkilöstömitoituksiin

Sote-henkilöstön saatavuuteen liittyvät haasteet

Toiminnan kehittämissuunnitelma ja strategiset painopisteet

Hyvinvoinnin palvelukokonaisuus on antanut asiakkailleen palvelulupauksen:

Lupaamme palvella asiakkaita niin, että he tulevat nähdyiksi, kuulluiksi ja kohdatuiksi.

Lupaamme kehittää palveluita asiakkaidemme kanssa tasavertaisina.

Lupaamme luoda asiakkaidemme kanssa yhdessä palveluita, jotka lisäävät heidän hyvinvointiaan.

Palvelulupauksen lunastamiseksi tulee sosiaali- ja terveyspalveluiden vastata kuntalaisten palvelutarpeisiin luomalla puitteet hyvinvoinnille, lisäämällä ehkäisevää työtä ja palvelujen oikea-aikaisuutta sekä parantamalla palveluiden kohdentuvuutta, tuottavuutta ja vaikuttavuutta asiakaskeskeisten ja tarvelähtöisten palveluprosessien kautta. Kokonaisuus edellyttää tiivistä ja laajaa yhteistyötä kaupungin toimijoiden, kolmannen sektorin, yksityisten palveluntuottajien sekä kuntalaisten kesken; jatkossa tulee varmistaa myös kaupungin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun vuoden 2023 alusta ottavan hyvinvointialueen tiivis yhteistyö.

Kehittämistyöllä varmistetaan, että kuntalaisten palvelutarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti sekä että palvelut tuotetaan tehokkaasti. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä toteutetaan laajassa poikkihallinnollisessa yhteistyössä huomioiden erityisesti uuden hyvinvointialueen ja kaupungin välisen yhteistyön toimivuus. Kuntalaisten omaa aktiivisuutta tuetaan ja heidän osallistumistaan omien palveluidensa suunnitteluun lisätään. Hyvinvointitoimialan toiminnan strategiset painopisteet ovat:

Painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön

Ehkäisevällä työllä voidaan vähentää kuntalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarpeita, joten panostaminen tähän on sekä inhimillisesti että taloudellisesti perusteltua.

Painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön tarkoittaa mm. perustason palveluiden vahvistamista ja niiden hyvää saavutettavuutta, varhaista puuttumista, varhaisempaa hoidon aloitusta, kuntoutuksen kehittämistä, palveluohjauksen kehittämistä, oikea-aikaisia ja oikein kohdentuvia palveluita, fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn tukemista ja ihmisten oman aktiivisuuden tukemista. Painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön ei kuitenkaan ole pelkästään resurssikysymys, vaan se vaatii myös yhteistyön syventämistä, osaamisen ja työtapojen kehittämistä sekä ennen kaikkea asenteiden ja toimintakulttuurin muutosta.

Lisätään korjaavien palveluiden tuottavuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta

Hyvin toimiva ehkäisevä työ ei kuitenkaan poista korjaavien sosiaali- ja terveyspalveluiden tarvetta. Palvelukokonaisuuden kehittämistyössä painotetaan omien palvelujen toimivuuden ja vaikuttavuuden edelleen parantamista. Tämän myötä tavoitteena on vähentää raskaiden, erityistason ostopalvelujen käyttöä. Tärkeimpiä, strategisen tason kehittämistoimia tähän liittyen ovat vanhuspalvelujen rakennemuutos, lastensuojelun kustannustason hillintä, kotiuttamis- ja kuntoutusprosessien sujuvoittaminen sekä perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisen ja sisäisen työnjaon selkeyttäminen. Mielenterveys- ja päihdepalvelujen saatavuutta ja toimivuutta parannetaan oman matalan kynnyksen palveluyksikön turvin. Paljon palveluja käyttävät henkilöt tunnistetaan ja heille rakennetaan yksilöllinen palvelusuunnitelma.

Tuottavuuden, tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantaminen vaatii lisäksi tiedolla johtamisen kehittämistyön jatkuvaa edistämistä.

Hyvinvointialueen valmistelu ja alueellinen yhteistyö

Palvelukokonaisuuden tärkeimpänä tavoitteena on pormestariohjelmassa todetun mukaisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen hallittu siirtäminen hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta lukien.

Kaikessa kehittämistyössä huomioidaan sekä se, miten työ vaikuttaa kaupungin perustoimintaan, kun sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueelle, että se, miten kehittämistyötä voidaan hyödyntää tulevassa uudessa rakenteessa.

Palvelukokonaisuus osallistuu aktiivisesti hyvinvointialueen valmisteluun. Palvelujen sisällöllisessä kehittämisessä hyödynnetään myös Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman rakennetta (hyvinvointialueen toiminnan käynnistymiseen asti) sekä STM:n valtionavustusrahoitteista ”Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus” -hanketta, jota hallinnoi vuoden 2022 loppuun asti Turun kaupunki. Vuoden 2023 alusta lukien hankkeen hallinnointivastuu siirtyy hyvinvointialueelle.

 

 

 

 

Palvelun tarvetta kuvaavat tunnusluvut

Tyyppi

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

Kysyntä / tarve

75-vuotta täyttäneiden määrä *

16 626

17 169

17 235

17 386

17 865

Kysyntä / tarve

85-vuotta täyttäneiden määrä *

5 333

5 473

5 595

5 530

5 548

Kysyntä / tarve

Vammaispalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

Turku 1,98 % /

Kuusikko ka 2,02 %

Turku 1,93 % /

Kuusikko ka 1,97 %

Turku 2,1 % /

Kuusikko ka 1,8 %

Turku 2,1 % /

Kuusikko ka 1,8 %

Turku 2,1 % /

Kuusikko ka 1,8 %

 

Tyyppi

Tunnusluku

2020

2021

2022

2023

2024

Kysyntä / tarve

75-vuotta täyttäneiden määrä *

18 595

19 108

20 201

 

 

Kysyntä / tarve

85-vuotta täyttäneiden määrä *

5 571

5 673

5 581

 

 

Kysyntä / tarve

Vammaispalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

 

 

 

 

 

 

Toimintaa kuvaavat tunnusluvut

Kysyntä / tarve

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Vammaispalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

Vammaispalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

Turku 1,98 % / Kuusikko ka

2,02 %

Turku 1,93 % / Kuusikko ka 1,8 %

Turku 2,1 % / Kuusikko ka 1,8 %

Turku 2,1 % / Kuusikko ka 1,8 %

Turku 2,1 % / Kuusikko ka

1,8 %

Kehitysvammapalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

Kehitysvammapalveluiden asiakkaiden osuus väestöstä (Kuusikko)

Turku 0,46 % / Kuusikko ka

0,39 %

Turku 0,47 % / Kuusikko ka 0,4 %

Turku 0,49 % / Kuusikko ka

0,41 %

Turku 0,49 % / Kuusikko ka

0,41 %

Turku 0,48 % / Kuusikko ka

0,42 %

Toimeentulotuen piirissä olevat kotitaloudet (ei sis. Pakolaisia tai paluumuuttajia) v. 2017 alk. ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen piirissä olevat

9 454

9 307

3 633

3 415

3 416

3489

 

Tuottavuus / taloudellisuus

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuus (M€)

191,0 M€

193,1 M€

208,5 M€

217,4 M€

226,0 M€

241,8 M€

249,0 M€

Terveydenhuollon ikävakioidut kustannukset/asukas (pth ja esh) € (suurten kaupunkien vertailu)

2 321 €

2 345 €

2 327 €

2 451 €

2 514 €

(2 644 €)

2 554 €

 

Perusterveydenhuollon kustannukset / 0–6 vuotias lapsi

376 €

427 €

450 €

370 €

412 €

405 €

 

65 vuotta täyttäiden ikävakioidut sosiaali- ja terveyspalveluiden deflatoidut kustannukset väestöä kohti vuodessa (Kuusikko)

6 995 €

6 980 €

6 598 €

7 337 €

7 342 €

 

 

Asiakaskohtaiset kustannukset / vammaispalvelujen asiakkaat

Turku

3 996,5 /

Kuusikon ka 5 296,6

Turku

4 185,5 /

Kuusikon ka 5 580,6

Turku

4 320 € /

Kuusikon ka 5 684

Turku

4 588 € /

Kuusikon ka 6 064

Turku

4 769 € /

Kuusikon ka 6 523

Turku

5 001 /

Kuusikon ka 6 638

 

Asiakaskohtaiset kustannukset / kehitysvammapalveluiden asiakkaat

Turku

35 908 € /

Kuusikon ka 34 418

Turku

35 824 € /

Kuusikon ka 34 279

Turku

34 032 € /

Kuusikon ka 31 056

Turku

34 912 € /

Kuusikon ka 31 056

Turku

35 925 € /

Kuusikon ka 32 650

Turku

32 352 € /

Kuusikon ka 32 560

 

 

Peittävyys / kattavuus

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Terveysasemien peittävyys

40,9 %

41,9 %

41,6 %

40,7 %

39,0 %

41,51 %

Suun terveydenhuollon peittävyys

31,0 %

31,0 %

32,0 %

32,0 %

32,4 %

 

Laatu / asiakastyytyväisyys

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

Tyytyväisyys asuinkunnan (indeksi) sosiaalipalveluihin

3,08

2,84

3,11

2,99

3,03

Tyytyväisyys asuinkunnan (indeksi) terveyspalveluihin

3,67

3,62

3,80

3,70

3,74

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Terveyskeskuksen lääkäripalvelut (vertailukunnat ka 47 %)

57 %

58 %

62 %

57 %

56 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Terveyskeskuksen vuodeosasto (vertailukunnat ka 10 %)

12 %

15 %

16 %

13 %

15 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Sairaalapalvelut (vertailukunnat ka 53 %)

58 %

56 %

60 %

56 %

61 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Hammaslääkäripalvelut (vertailukunnat ka 36 %)

34 %

33 %

41 %

38 %

43 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Äitiys- ja lastenneuvola (vertailukunnat ka 31 %)

27 %

29 %

28 %

25 %

30 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Perheneuvola (vertailukunnat ka 16 %)

13 %

14 %

14 %

13 %

15 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Sosiaalityö (vertailukunnat ka 15 %)

16 %

16 %

15 %

12 %

16 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Toimeentulotuki (vertailukunnat ka 12 %)

11 %

12 %

12 %

12 %

12 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Vanhusten kotihoito (vertailukunnat ka 12 %)

17 %

17 %

14 %

15 %

15 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Vanhusten asumis- ja laitoshoitopalvelut (vertailukunnat ka 13 %)

13 %

12 %

11 %

14 %

13 %

Palvelutyytyväisyys, (vastaajien %-osuus, jotka pitävät palveluita hyvin hoidettuina): Vammaispalvelut (vertailukunnat ka 10 %)

10 %

11 %

12 %

9 %

10 %

 

Työvoiman käyttö

Tunnusluku

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Henkilötyövuodet (HTV)

4 587,90

4 568,30

4 319,20

4 307,80

4 271,70

4 228,20

Palkat ja palkkiot

167 544 575

166 102 471

161 211 007

158 884 898

162 827 471

163 732 580

 

Toiminnan tavoitteet

Talousarviolausekkeet

Lautakunta

Talousarviolauseke

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Kaupunginhallitus päätti 5.10.2021 § 455 hyväksyä terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelmasta. Toimenpidesuunnitelman osana ovat kehittämistoimenpiteet, joiden osana on mm. pormestariohjelmassa todettu omalääkäriyden vahvistaminen sekä paljon palveluita käyttävien tunnistaminen, yksilöllinen hoitosuunnitelma ja omalääkäritiimi. Kehittämistoimet sisältyvät vuoden 2022 talousarvioon mutta vuoden 2022 talousarvioesitykseen lisätään hoitoon pääsyn toimenpidesuunnitelman mukaisesti käytettäväksi 4M€

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Asiakasohjaukseen kiinnitetään huomiota erityisesti vanhuspalveluissa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Selvitetään rintasyövän seulontojen ulottamisen vaikuttavuus yli 70-vuotiaiden ikäryhmään ja päätetään mahdollisesta käyttöönotosta vuoden 2022 aikana.

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Palveluiden laadunvalvonnan toteutuminen varmistetaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Turussa toteutetaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämä toimenpidekokonaisuus terveysasematoiminnan kehittämiseksi, jotta kertynyttä hoitovelkaa saadaan purettua

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Turun kaupunki jatkaa tehostetusti palkkojen tarkistamista niiden oikeellisuuden varmistamiseksi ja rekrytointihaasteisiin vastaamiseksi huomioiden eri ammattiryhmät ja palkkausjärjestelmän kokonaisuuden kestävyys. Henkilöstön työhyvinvointiin ja työn kuormittavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota

 

Pormestariohjelman toimenpiteet

Teema: Hyvinvoinnin edistäminen ja palveluiden kehittäminen – Hyvinvoiva Turku

Nro

Tavoite

Talousarvio 2022

28

Siirretään sote-palveluiden painopistettä voimakkaasti oikea-aikaisuuteen. Tunnistetaan henkilöt, jotka käyttävät paljon palveluita ja luodaan heille yksilöllinen hoitosuunnitelma ja nimetään omalääkäritiimi.

Terveysasemien akuutin ruuhkautumisen purkuun tehdään lisähankinta, joka kohdentuu puhelinkontakteihin ja hoidon tarpeen arviointiin, määräaikaisesti terveysasemien vastaanottokäynteihin sekä lääkereseptien uusintoihin. Jononpurun myötä pystytään terveysasemilla tehostamaan terveyshyötymalliin perustuvan tiimimallin käyttöönottoa.
Hyvinvointialueelle siirryttäessä valmistaudutaan ottamaan paljon palveluja käyttävien asiakkaiden henkilökohtainen asiakasohjauspalvelu, jota jo pilotoidaan Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen osana useissa Varsinais-Suomen kunnissa.

29

Toteutetaan terapiatakuu

 

Palvelukysyntään vastataan uuden, mielenterveys- ja päihdeyksikön turvin. Mielenterveys- ja päihdeyksikön henkilökuntaa tullaan kouluttamaan lyhytterapeuttisiin interventioihin. Laajemmin palvelujen saatavuuteen ja erityisosaamisen vahvistamiseen liittyvää resursointitarvetta arvioidaan osana hyvinvointialueen palvelustrategian valmistelua

30

Tärkein tavoite on hallittu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtäminen hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta alkaen.

Henkilöstöä kannustetaan aktiivisesti osallistumaan tulevan hyvinvointialueen valmisteluun. Kaupunki sitoutuu myöntämään valmisteluun työ- ja virkavapauksia. Kehittämistyössä huomioidaan, että toiminta on siirrettävissä hyvinvointialueen toiminnaksi ja että mahdolliset yhdyspinnat kaupungin toimintoihin järjestämisvastuun siirron jälkeen toimivat sujuvasti

31

Määritetään lääkäreille oikeankokoinen väestövastuu. Jokainen turkulainen saa halutessaan valita ensisijaisen lääkärinsä. Omalääkärimallin rakentamisessa priorisoidaan yli 60-vuotiaita sekä työterveyshuollon ulkopuolella olevia lääkäreiden saatavuuden puitteissa. Toteutusmalli hoitoonpääsylle valmistellaan syksyn 2021 aikana

Terveysasemien akuutin ruuhkautumisen purkuun tehdään lisähankinta, joka kohdentuu puhelinkontakteihin ja hoidon tarpeen arviointiin, määräaikaisesti terveysasemien vastaanottokäynteihin sekä lääkereseptien uusintoihin. Jononpurun myötä pystytään terveysasemilla tehostamaan terveyshyötymalliin perustuvan tiimimallin käyttöönottoa.
Hoitoonpääsyn varmistamiseksi lisätään palvelujen digitalisointia ja omahoidon mahdollistavien digitaalisten välineiden käyttöönottoa.

33

Selvitetään vanhusten asumispalveluiden lisäämisen mahdollisuudet. Arvioidaan vanhusten koti- ja asumispalveluiden kokonaistilanne ulkoisella arvioinnilla.

 

Pohja-analyysina toimii syksyn 2021 aikana ”AVARA”-projektissa laadittava kartoitus ikääntyneiden nykyisistä asumisratkaisuista ja potentiaalista välimuotoisen asumisen ratkaisuille. Projektissa laaditaan aikataulutettu toimeenpanosuunnitelma ikääntyneiden välimuotoiselle asumiselle, mukaan lukien perhehoito. Tarvittaessa kuvaa täydennetään vuonna 2022 ulkoisella arvioinnilla (joko kaupungin tai hyvinvointialueen toimesta).

34

Vahvistetaan palveluohjausta, erityisesti vanhuspalveluissa ja lasten ja nuorten palveluissa ja selvitetään perhekeskusmallin laajentamista huomioiden sote-uudistuksen tavoitteet

Asiakasohjauksen prosesseja kehitetään kaupungin järjestämistoiminnon asiakasohjausyksikön linjausten mukaisesti. Päätetään asiakas- ja palveluohjauksen ja siihen liittyvien teknisten ratkaisujen jakaantumisesta kaupungin toteuttamaan ohjaukseen ja neuvontaan sekä hyvinvointialueella tehtävään ohjaukseen ja neuvontaan.Perhekeskuksen toimintamalleja rakennetaan alueellisena yhteistyönä Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen rahoituksen turvin. Tavoitteena on malli, joka toimii sujuvasti myös sote-palvelujen järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueelle. Lisätään sähköisen asioinnin mahdollisuuksia (esim. Pyydä apua –nappi, chat –palvelut). Alakouluilla käynnistetään Koulukoutsitoiminta (vrt. psykiatriset sairaanhoitajat yläkouluissa).

35

Korona-aikana muodostuneet hoito- ja palveluvelat sekä oppimisvajeet selvitetään ja niiden korjaamiseksi laaditaan hankkeistus ja toimenpideohjelmat.

Laaditaan vuonna 2021 toteutettujen selvitysten pohjalta toimintasuunnitelmat hoito- ja palveluvelan sekä oppimisvajeiden kiinni kuromiseen. Toimintasuunnitelmissa huomioidaan yhteistyö hyvinvoinnin, kasvatuksen ja opetuksen sekä vapaa-ajan palvelukokonaisuuksien välillä. Toteutetaan Sote-yhteistyötä oppilas- ja opiskelijahuoltopalveluiden kanssa.

 

 

Muut toiminnan tavoitteet

1) Painopisteen siirtäminen ehkäisevään työhön

 

Linkitys pormestariohjelman tavoitteisiin:

Hallittu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtäminen hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta alkaen.

Vahvistetaan palveluohjausta ja selvitetään perhekeskusmallin laajentamista huomioiden sote-uudistuksen tavoitteet.

Siirretään sote-palveluiden painopistettä voimakkaasti oikea-aikaisuuteen.

 

 

Arviointikriteerit tai mittarit:

Tilinpäätös 2020

Talousarvio 2021

Talousarvio 2022

Taloussuunnitelma 2023

Taloussuunnitelma 2024

Taloussuunnitelma 2025

Avohuollon lastensuojelun asiakkaana olevien 0–17-vuotiaiden määrä ja osuus ikäryhmästä

1258 / 4,3 %

1200 / 4,2 %

1190 /4,1 %

 

 

 

Neuvolapalveluiden, koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sähköisen asioinnin lisääminen

-neuvolaikäisten puolesta-asiointisopimusten osuus

8209 / 75,4 %

50 %

70 %

 

 

 

-peruskouluikäisten puolesta-asiointisopimusten osuus

5431 / 38,7 %

20 %

40 %

 

 

 

Lihavien lasten ja nuorten osuus

-4- vuotiaat

 

 

11 %

 

 

 

-8. luokkalaiset

 

 

15 %

 

 

 

Suun terveydenhuolto: Terveyskeskushammaslääkärien tekemät paikkaustoimenpiteet perushammashoidossa suhteessa hoidossa käyneiden lukumäärään

-1-6 -vuotiaat

0,13

 

0,13

 

 

 

-7-17 -vuotiaat

0,43

 

0,43

 

 

 

Rokotuskattavuus (neuvolat)

-3-vuotaiden rokottamattomien osuus ikäluokasta

 

 

0 %

0 %

 

 

 

 

Kumppanuus kolmannen sektorin kanssa lisääntyy ja tiivistyy

1.Tilojen luovutuksen yhteistyösopimusten määrä

45

40

40

 

 

 

2.Vakiintuneiden yhteistyökumppaneiden kanssa tehdyt avustusyhteistyösopimukset (vähintään 2 vuoden ajaksi)

15

15

15

 

 

 

3.Toiminnallisten kumppanuussopimusten määrä (sis. sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskusten ja Opetus- ja kulttuuriministeriölle ym. ulkopuolisille rahoittajille annetut lausunnot ja aiesopimukset)

34

20

20

 

 

 

Kotona asuvien +75-vuotiaiden osuus ja lukumäärä

17 181 /

91,5 %

17 300 /

92 %

17 400 /

92,5 %

 

 

 

Säännöllisten palveluiden piirissä olevien 75-vuotta täyttäneiden määrän muutos/75-vuotta täyttäneiden turkulaisten määrän muutos.

-44 / 918

-50 / 1000

-50 / 1200

 

 

 

-kotihoito

-13

-50

-50

 

 

 

-omaishoidon tuki

27

40

50

 

 

 

Omaishoidon tukeminen,

Omaishoidon tukea saavien määrä (poikkileikkaus)

-0­:sta 17-vuotiaat

221

230

245

 

 

 

-18–74-vuotiaat

536

10

15

 

 

 

-75 vuotta täyttäneet

624

40

50

 

 

 

Tilapäishoidon hoitojaksojen määrä

2796

2800

3100

 

 

 

Hoitojakson pituus ympärivuorokautisen hoidon piirissä, yhteensä:

-asumispalveluissa

1 156,5

1100

1050

 

 

 

Tavoitteen kuvaus: Ajoissa ja hyvin kohdennetut peruspalvelut ovat hyvää ehkäisevää työtä. Oikea-aikainen ja oikean tasoinen palvelu vähentää korjaavien ja erityispalveluiden tarvetta.

 

2) Lisätään korjaavien palveluiden vaikuttavuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta

 

Linkitys pormestariohjelman tavoitteisiin:

Hallittu sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtäminen hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta alkaen.

Selvitetään vanhusten asumispalveluiden lisäämisen mahdollisuudet. Arvioidaan vanhusten koti- ja asumispalveluiden kokonaistilanne ulkoisella arvioinnilla.

Tunnistetaan henkilöt, jotka käyttävät paljon palveluita ja luodaan heille yksilöllinen hoitosuunnitelma ja nimetään omalääkäritiimi.

Määritetään lääkäreille oikeankokoinen väestövastuu. Jokainen turkulainen saa halutessaan valita ensisijaisen lääkärinsä. Omalääkärimallin rakentamisessa priorisoidaan yli 60-vuotiaita sekä työterveyshuollon ulkopuolella olevia lääkäreiden saatavuuden puitteissa. Toteutusmalli hoitoonpääsylle valmistellaan syksyn 2021 aikana.

Toteutetaan terapiatakuu.

 

 

Arviointikriteerit tai mittarit:

Tilinpäätös 2020

Talousarvio 2021

Talousarvio 2022

Taloussuunnitelma 2023

Taloussuunnitelma 2024

Taloussuunnitelma 2025

Jatkohoitojonojen lyheneminen sairaanhoitopiiristä

-siirtoviivepäivien määrä / kk

285

0

0

 

 

 

-korotetun maksun osuus siirtoviivepäivistä

51 %

0 %

0 %

 

 

 

Vuoden aikana huostassa olleiden lasten määrä (kumulatiivisesti) ja väestöosuus

430 / 1,5 %

1,5 %

1,3 %

 

 

 

Perhehoitoon sijoitettujen lasten osuus huostassa olevista lapsista.

53,7 %

+1,0 % yksikköä

+1,0 % yksikköä

 

 

 

Päihde- ja mielenterveyspalveluiden saatavuuden parantuminen ja avohoitopainotteisuuden lisääntyminen:

-0–3 päivän aikana mtp-vastuualueen palveluohjaukseen yhteyden saaneiden asiakkaiden osuus

 

-Mtp-vastuualueen käyntimäärät vuodessa

 

-Mtp-vastuualueen asiakkaat vuodessa

 

 

 

 

 

 

 

100 %

 

 

 

 

 

 

 

 

-mielenterveys- ja päihdekuntoutujine tuetun asumisen osuus asumispalveluista

54,7 %

56,1 %

56,6 %

 

 

 

Sairaalan hoitojaksojen vaikuttavuus

-sairaalahoitojaksojen määrä 1 kuukautta hoitojakson jälkeen

poistetaan/

muutetaan

13 %

12 %

 

 

 

-sairaalahoitojaksojen määrä 3 kuukautta hoitojakson jälkeen

poistetaan/

muutetaan

23 %

21 %

 

 

 

Kiireettömän lääkärivastaanoton jonotusaika lyhenee terveyskeskuksessa

keskimäärin 18,7 päivää

3–4 viikkoa

3–4 viikkoa

 

 

 

Palveluiden vaikutus: palvelu parantanut asiakkaan elämäntilannetta (vastausten keskiarvo asteikolla 1-5)

Vammaispalvelut*

4,3

4,3

4,3

 

 

 

Vanhusten avopalvelut*

4,3

4,0

4,0

 

 

 

Vanhusten asumispalvelut*

4,1

4,2

4,3

 

 

 

Sairaalapalvelut

 

4,3

4,3

 

 

 

Polikliiniset palvelut

 

4.3

4.3

 

 

 

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

 

 

4,3

 

 

 

Sosiaalityö

4,2

4,2

4,3

 

 

 

Avohuollon lastensuojelu

 

4,2

4,3

 

 

 

Neuvolapalvelut

 

 

4,4

 

 

 

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

 

 

4,4

 

 

 

Psykososiaaliset palvelut

4,5

4,5

4,6

 

 

 

Sijaishuolto (kaupungin lastenkodit ja vastaanottokodit)

4,0

4,1

4,2

 

 

 

Suunterveydenhuolto: hoitoonpääsy (T3) (aika yhteydenotosta siihen, kun tutkimus toteutuu) alueiden mediaanin keskiarvo

 

90

80

 

 

 

Laitoshoidossa olevia ympärivuorokautisessa hoidossa olevista

-+75 vanhusten määrä ja %-osuus

222 / 13,9 %

10,5 %

9,5 %

 

 

 

-kehitysvammaisten %-osuus

6 %

5,8 %

5,1 %

 

 

 

Korvattujen potilasvahinkojen määrä (vuoden 2016 korvatut vahingot versus viiden viimeisen vuoden 2011–2015 ka)

2/9

< 1

< 1

 

 

 

Tavoitteiden kuvaus: Korjaavat palvelut tuotetaan tehokkaasti ja vaikuttavasti. Asiakas saa tarvettaan vastaavat palvelut oikea-aikaisesti.

 

Pormestarimenettelyssä hyväksytyt talousarviomuutokset menoihin ja tuloihin

Lautakunta

Lauseke

Vaikutus käyttötalouteen (euroa)

 

 

Talousarvio 2022

Taloussuunnitelma 2023

Taloussuunnitelma 2024

Taloussuunnitelma 2025

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sote uudistuksen aiheuttamat muutokset suunnitelmavuosiin 2023-2025 (tulot poistettu)

 

-73 330 500

-73 330 500

-73 330 500

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sote uudistuksen aiheuttamat muutokset suunnitelmavuosiin 2023-2025 (menojen poistettu)

 

-735 330 500

-757 330 500

-780 330 500

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sote uudistuksen aiheuttamat muutokset suunnitelmavuosiin 2023-2025 (sisäisten menot poistettu)

 

-43 000 000

-43 000 000

-43 000 000

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Sote uudistuksen aiheuttamat muutokset poistoihin suunnitelmavuosina 2023-2025

 

-500 000

-500 000

-500 000

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Terveysasemien hoitoon pääsyn parantaminen (menojen lisäys)

4 000 000

 

 

 

 

 

Lautakunta

Lauseke

Vaikutus investointiosaan (euroa)

 

 

Talousarvio 2022

Taloussuunnitelma 2023

Taloussuunnitelma 2024

Taloussuunnitelma 2025

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Soteuudistuksen aiheuttama muutos investointimenoihin vuosilla 2023-2025

 

-500 000

-500 000

-500 000

 

 

Määrärahat ja investoinnit, 1 000 €

Sosiaali- ja terveyslautakunta

 

Tilinpäätös 2020*

Talousarvio 2021
muutoksin

Talousarvio 2022

Talous-
suunnitelma 2023

Talous-
suunnitelma 2024

Talous-
suunnitelma 2025

Käyttötalousosa

Toimintatulot

69 564

74 061

76 780

 

 

 

Valmistus omaan käyttöön

 

 

 

 

 

 

Toimintamenot

743 485

734 547

764 458

 

 

 

Toimintakate

-673 921

-660 486

-687 678

 

 

 

Muutos-%

 

 

4,1 %

 

 

 

*) tilinpäätös 2020 ei ole vertailukelpoinen talousarviovuosiin nähden johtuen pormestarimalliin siirtymiseen liittyvistä organisaatiomuutoksista

 

 

Tilinpäätös 2020

Talousarvio 2021
muutoksin

Talousarvio 2022

Talous-
suunnitelma 2023

Talous-
suunnitelma 2024

Talous-
suunnitelma 2025

Investointiosa

Investointimenot

380

500

500

 

 

 

Valtionosuudet ja muut rahoitusosuudet

 

 

 

 

 

 

Pysyvien vastaavien hyöd. luovutustulot

0

0

0

 

 

 

NETTO

-380

-500

-500

 

 

 

Muutos-%

 

 

0,0 %