Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta46708.12.202115

10264-2021 (02 08 00, 07 01 04)

Lääkeannosautomaattien kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Lääkeannosautomaattien kilpailutusta esitetään tehtäväksi ajalle 1.5.2022-31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2024-31.12.2024 1 (optio). Kilpailutus esitetään toteutettavaksi seudullisena. Palvelun käyttöönoton on arvioitu vapauttavan hoitajan työaikaa laskennallisesti 6,6 henkilötyövuotta, mikäli lääkeautomaatin avulla päästään vähentämään yksi lääkkeen antokäynti jokaiselta 150 asiakkaalta päivässä. Hankinnan vuosikustannuksen arvio Turun kotihoidon 150 asiakkaan lääkeautomaattien hankintakustannus on arviolta noin 300 000 €/vuosi.

Sosterla § 467

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen, avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen, projektipäällikkö Tiina Turja 25.11.2021:

Lääkkeiden koneellisten lääkeannosautomaattien kilpailutuksesta on tehty päätös sosiaali- ja terveyslautakunnassa 11.11.2020 § 432 yhdessä lääkkeiden koneellisen annosjakelun kilpailutuksen kanssa. Päätöksessä saatiin lupa sellaisen lääkeannosautomaatin kilpailutukseen, joka hyödyntävät suoraan lääkkeiden koneellisen annosjakelun annospusseja. Toimintaympäristössä on tullut tämän jälkeen muutoksia, jotka vaikuttavat hankintaan.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 4.8.2021 § 270 lääkkeiden koneellisen annosjakelun väliaikaisesta järjestämisestä 1.9.2021 alkaen. Lääkkeiden koneellisen annosjakelun käyttöönoton myötä on tullut esille, että Turun kotihoidon asiakkaat hyötyisivät myös sellaisesta lääkeannosautomaatista, joka hyödyntää lääkelaseja tai vastaavia. Näiden lääkeannosautomaattien tarpeen ei arvioida olevan suuri, mutta niiden kilpailuttaminen muuttaa hankinnan arvioituja kustannuksia.

Lisäksi kilpailutuksessa halutaan ottaa huomioon Varsinais-Suomen hyvinvointialueen näkökulma ja alueen kuntien mahdollisuus osallistua hankintaan.

Näin ollen kilpailutus toteutetaan seudullisena, yhteiseen kilpailutukseen valmiiden kuntien kanssa. Seudullisen hankintayhteistyösopimuksen mukaisesti kunnilta tullaan pyytämään ilmoitus sitoutumisestaan hankintaan.

Kilpailutukseen osallistuvat kunnat antavat hyvinvointitoimialalle valtuudet toteuttaa kilpailutus ja hyväksyä palveluntuottajat. Hankintaan sitoutuvat seutukunnat tulevat allekirjoittamaan oman sopimuksensa automaateista, seutuyhteistyösopimuksen mukaisesti.

Lääkkeiden koneellinen annosautomaatti on tunnistettu toimintamuodoksi, jonka avulla voidaan varmistaa asiakkaiden oikea-aikainen lääkkeiden ottaminen, ja jolloin hoitajan rutiini lääkkeen antokäynti kotihoidon asiakkaalle voidaan korvata lääkeautomaatti-laitteen toiminnolla. Teknologia mahdollistaa hoitohenkilöstön resurssien vapautumisen lääkkeiden manuaalisesta käsittelystä muuhun välittömään asiakastyöhön.

Kilpailutusta esitetään tehtäväksi kahdessa osa-alueessa. Ensimmäinen osa-alue käsittää lääkeannosautomaatiin, joka hyödyntää suoraan lääkkeiden koneellisen annosjakelun annospussit. Tällöin koneellisen annosjakelun lääkeannospussirullat asennetaan suoraan lääkeautomaattilaitteeseen, joka annostelee asiakkaan lääkkeet esiavatuissa annospusseissa.

Toinen osa-alue käsittää lääkeannosautomaatin, joka hyödyntää lääkelaseja tai vastaavia. Tällöin hoitaja jakaa lääkkeet manuaalisesti joko lääkepakkauksista tai siirtää lääkkeet koneellisen annosjakelun lääkeannospussirullista lääkeannosautomaatin lääkelaseihin. Lääkelaseja hyödyntävään automaattiin voidaan jakaa myös sellaiset suun kautta otettavat lääkkeet, jotka eivät sovellu annospusseihin sekä nestemäiset lääkkeet. Lisäksi palvelu soveltuu niille asiakkaille, joilla heikentynyt sorminäppäryys tai näköaisti vaikeuttavat lääkkeiden ottamista itsenäisesti suoraan lääkeannospusseista, mutta pystyvät vielä ottamaan lääkkeet itsenäisesti lääkelasista.

Molemmissa osa-alueissa lääkeannosautomaatti muistuttaa puheella ja tekstimuotoisesti, kun on aika ottaa lääke. Näin voidaan parantaa lääkehoidon vaikuttavuutta, kun lääke otetaan ajallaan. Mikäli asiakas ei ota lääkettä muistutuksesta huolimatta, lääkeannosautomaatti säilöö lääkkeet lukittuun tilaan. Ottamatta jääneestä lääkkeestä lähtee automaattisesti hälytys sovitulla tavalla kotihoidon työntekijälle tai omaiselle. Etähoitojärjestelmästä voidaan hallinnoida automaatteja ja tarvittaessa esim. muuttaa asiakkaan lääkitysaikoja tai laittaa asiakkaan lääkitys tauolle poissaolon ajaksi.

Palvelua voidaan tarjota asiakkaille, joilla on vaikeuksia toteuttaa itsenäisesti lääkkeiden ottamista oikea-aikaisesti ja tarvitsevat siihen hoitajan apua. Esimerkiksi alkavassa muistisairaudessa, asiakas usein pystyy vielä ainakin osittain huolehtimaan itse lääkkeiden ottamisesta, mutta lääkehoidon toteutumisen seuranta on haastavaa. Vaikka asiakkaalle olisi toimitettu koneellisesti annosjaetut lääkepussit tai lääkkeet olisi jaettu dosettiin, ei voida tietää milloin asiakas tosiasiassa on ottanut lääkkeet. Lääkkeiden ottamisen ajankohta voi vaihdella, myös lääkkeiden ottokertojen väli voi olla liian lyhyt tai liian pitkä. Lääkeautomaatin avulla myös muistisairaan asiakkaan voi olla mahdollista ottaa lääkkeet itsenäisesti automaatin muistuttaessa lääkkeiden ottamisesta. Lääkeannostelupalvelun avulla voidaan seurata asiakkaan lääkkeiden ottamisen väliä sekä unohtuneiden lääkkeiden määrää ja unohdusten tiheyttä. Palvelun mahdollistaman seurannan avulla voidaan nykyistä paremmin arvioida asiakkaan lääkehoidon onnistumista sekä palvelutarvetta.

Palvelun käyttöönotosta vapautuva työaika

Lääkeannosjakeluautomaatin avulla voidaan vapauttaa henkilökunnan työaikaa manuaalisesta lääkkeiden käsittelystä ja korvata hoitajan rutiini lääkkeen antokäyntejä asiakkaan luona, ja siitä saatavat hyödyt tulevat kustannuksiin sitä kautta.

Turun kotihoidon tavoitteena on, että lääkeannosautomaatti otetaan käyttöön noin 10 %:lla lääkehoitoa saavista asiakkaista. Turun kotihoidon 150 asiakkaan lääkeautomaattien hankintakustannus olisi noin 300 000 €/vuosi.

Kotihoidon asiakkaan lääkkeen antokäynti on keskimäärin 15 min. Mikäli lääkeautomaatin avulla päästään vähentämään yksi lääkkeenantokäynti jokaiselta 150 asiakkaalta joka päivä, hoitajilta vapautuisi henkilötyövuosina 6,6 htv. Kotihoidon lähihoitajilta vapautuva työaika olisi euroiksi muutettuna 217 800 €, kun vuosipalkka 33 000 €.

Vapautuva työaika tuo helpotusta vanhuspalvelujen henkilöstöpulaan sekä koulutettujen lähihoitajien rekrytointiongelmiin. Vapautuva työaika voidaan suunnata muuhun välittömään asiakastyöhön.

Esitämme että, lääkkeiden koneellisten lääkeannosautomaattien kilpailutus käynnistetään avoimella menettelyllä ajalle 1.5.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024 1 (optio). Kilpailutus esitetään toteutettavaksi seudullisena. Kilpailutus käynnistetään ja tarjouspyyntö sekä muut asiakirjat valmistellaan yhdessä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 26.11.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että lääkkeiden koneellisten lääkeannosautomaattien kilpailutus käynnistetään ajalle 1.5.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.1.2024 - 31.12.2024 1 (optio). Kilpailutus toteutetaan avoimena menettelynä yhteistyössä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX