Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta45908.12.20217

5023-2021 (05 15 00)

Selvitys Lounais-Suomen aluehallintovirastolle LSAVI/2931/05.06.03/2021 valvonta-asiassa koskien epäkohtailmoitusta - Sininauha Oy:n asumispalveluyksikkö Niittykoti

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää selvitystä Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalta 10.12.2021 mennessä kehittämistoimenpiteistä koskien epäkohtailmoitusta - Sininauha Oy:n asumispalveluyksikkö Niittykoti

Sosterla § 459

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen 30.11.2021:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto LSAVI/2931/05.06.03/2021 on pyytänyt selvitystä Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalta 10.12.2021 mennessä kehittämistoimenpiteistä koskien epäkohtailmoitusta - Sininauha Oy:n asumispalveluyksikkö Niittykoti.

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/2931/05.06.03/2021

Sininauha Oy aloitti ’Asunto ensin’ -toimintaperiaatteella toteutetun päihdeasiakkaiden tuetun asumisen toiminnan 1.1.2020 Niittykoti-nimisessä rakennuksessa Turun Hepokullassa. Sininauha Oy on vuokrannut Niittykoti-rakennuksen TVT:ltä toimintayksikökseen.

Niittykodin toiminnan alusta asti on palautetta yksikön toiminnasta ja etenkin naapuruston kokemasta toiminnan seurauksena syntyneistä häiriöistä tullut Turun kaupungin tietoon. Keskeisimmät häiriöt naapuruston edustajien mukaan ovat olleet toistuvat polkupyörävarkaudet, tavaroiden häviäminen pihoilta, epämääräiset kulkijat pihoilla, käytetyt neulat ja ruiskut lähiympäristössä, uhkaavat tilanteet, havainnot huumeiden kauppaamisesta, poliisin runsaat tehtävät Niittykodissa tai sen läheisyydessä, muiden pelastusviranomaisten toistuvat käynnit alueella ja ennen kaikkea naapurustossa koettu lisääntynyt turvattomuuden tunne.

Turun kaupungin hyvinvointipalvelujen asumis- ja päihdepalvelut ostaa tuetun asumisen palvelua keskitetyssä asumisyksikössä asunnottomille päihteidenkäyttäjille Sininauha Oy:ltä, joka ainoana palveluntarjoajana tarjosi vuoden 2019 tehdyssä kilpailutuksessa asumispalveluja keskitetyssä yksikössä. Asiakkaat, joita Turun kaupunki on Niittykotiin sijoittanut, ovat alkoholia tai muita päihteitä käyttävät eri ikäiset turkulaiset asunnottomat. Useilla näistä henkilöistä on myös mielenterveysongelmia.

Sininauha Oy tarjoaa asumispalvelua Niittykodissa myös muilta paikkakunnilta tuleville päihdekäyttäjille. Turkulaisia asunnottomia Niittykotiin on sijoitettu noin 30 ja muualta tulleita noin 15. Niittykoti on kaiken kaikkiaan 60 paikkainen yksikkö, mutta se on toiminut kaiken aikaa vajaalla täytöllä.

Turun kaupungin näkökulmasta Niittykoti on ollut selkeä ja konkreettinen mahdollisuus muiden tuetun asumisen muotojen ohella siinä, millä tavalla vaikeimpien päihteidenkäyttäjien asunnottomuutta on saatu selkeästi vähennettyä. ’Asunto ensin’ -periaate on mahdollistanut asunnon saamisen myös sellaisille päihteidenkäyttäjille, jotka eivät vielä ole itse olleet valmiita tietoisesti ja aktiivisesti pyrkimyksissään päihteettömyyteen. Henkilöt, jotka on saatu asutettua Niittykotiin, ovat poikkeuksetta sellaisia, jotka eivät pärjää hajautetusti järjestetyssä tuetussa asumisessa. Monet pitkäaikaisasunnottomat, ja vaikeasta päihdeongelmasta kärsivät ihmiset ovat kuitenkin pystyneet asumaan Niittykodissa. Tämän on mahdollistanut yksikkömuotoinen asumisympäristö, sekä päivittäin saatava tuki.

Sininauhan toimittamien ja heidän itse keräämiensä tilastojen mukaan enemmän kuin kolmannes (jopa 45 %) Niittykotiin sijoitetuista asukkaista on jollain aikavälillä päässyt siirtymään eteenpäin elämässään ja siirtynyt muihin asumismuotoihin.

Turun kaupungin asumis- ja päihdepalveluyksikkö on koko Niittykodin toiminnan aikana seurannut aktiivisesti Niittykodin ympärillä käytävää keskustelua ja niitä tilanteita, joita yksikön toiminta aiheuttanut tai joiden on oletettu aiheutuneen joko Niittykodin toiminnasta tai siellä asuvien henkilöiden tekemisistä.

Niittykodin turvallisuustilannetta on seurattu ja sen osalta on pidetty säännöllisiä palavereja, joissa osallistujina ovat olleet Sininauha Oy:n, poliisin ja Turun kaupungin asumis- ja päihdepalvelujen sekä Turun kaupungin turvallisuudesta vastaavat edustajat. Näissä yhteistyöpalavereissa on käsitelty niitä tapahtumia, joita Niittykodissa tai sen ympäristössä on havaittu. Yhteistyön keskeisenä tavoitteena on ollut löytää keinoja, joilla voitaisiin lisätä naapuruston kokemaa turvallisuutta ja vähentää Niittykodin asukkaiden aktiivisuudesta johtuvia lieveilmiöitä. Yhteyttä Turun kaupungin ja Sininauhan Oyn välillä on pidetty myös kahdenkeskeisesti ja aina erilaisten tapahtumien yhteydessä on selvitelty tapahtumien syitä ja seurauksia.

Naapuruston kokemaa turvattomuutta ja heidän tekemiään havaintoja Niittykodin ympäristössä on käsitelty säännöllisissä yhteispalavereissa naapuruston edustajien ja Turun kaupungin asumis- ja päihdepalveluiden välillä.

Asunnottomien päihteidenkäyttäjien asuttamispäätösten teossa on huomioitu aiempaa tarkemmin henkilön sosiaalista tilannetta ja päihteidenkäytön tilaa ja arvioinneissa on huomioitu yksilöllisesti kunkin ko. asumisyksikköön ohjattavan asiakkaan kohdalla soveltuvuutta asua Niittykodissa joko pyrkien päihteettömyyteen tai edelleen päihdekäyttöä jatkavana ja ko. henkilön riskejä syyllistyä ympäristön häirintään.

Kilpailutetun asumispalvelun hankinta oli vuonna 2019 tehdyssä kilpailutuksessa ajoitettu vuosille 2020-2021 ja sen jälkeen tilaajalla oli mahdollisuus ottaa käyttöön optiovuodet 2022-2023. Keväällä 2021 tehtiin Turun kaupungin hyvinvointipalveluissa esitys (kaupunginhallituksen päätös 24.5.2021 § 190), että päihdehuollon tuettu asuminen erotetaan muista palveluista ja koko tuettu asuminen päihdehuollon osalta kilpailutetaan uudelleen. Erillisen kilpailuttamisen avulla haluttiin saada lisää palveluntarjoajia ja uusia vaihtoehtoja sekä hallittavuutta vaikeimpien päihdeongelmaisten henkilöiden asuttamiseen ja havaittujen ympäristöön kohdistuvien häiriöiden vähentämistä etenkin ’Asunto ensin’ -periaatteella järjestettyyn keskitetyn asumisyksikön toimintaan. Uudessa kilpailutuksessa tiukennettiin ja täsmennettiin keskitetyn yksikön toiminnan osalta vaatimuksia koskien ympäristöselvitystä, ympäristötyötä ja naapuruston huomioimista sekä yksikön fyysisessä sijoittumisessa kaupunkialueelle että sen jokapäiväisessä toiminnassa.

Kaiken kaikkiaan Turun kaupungin keinot vaikuttaa Niittykodin tyyppisen keskitetyn yksikön toiminnasta aiheutuvien tai siellä asuvien päihdekäyttäjien aiheuttamien ympäristöhäiriöiden estämiseksi ovat hyvin rajatut.

Sininauha Oy toimii palvelua tuottavana yrityksenä TVT:n vuokralaisena ko. kiinteistössä ja vastaa omasta toiminnastaan ja sen seurauksista myös asukkaidensa osalta. Sininauha voi halutessaan asuttaa yksikköönsä muitakin kuin turkulaisia päihdekäyttäjiä tilanteessa, jossa Turun kaupunki ei ostaisi asumispalvelua Sininauha Oy:ltä.

Turun kaupunki on pyrkinyt käytettävissä olevilla keinoilla yhdessä muiden viranomaisten kanssa estämään ja ehkäisemään Niittykodissa asuvien päihdekäyttäjien aiheuttamia ympäristöhäiriöitä. Turun kaupungin keinot vaikuttaa alueella myös Niittykodin ulkopuolella esiintyneisiin järjestyshäiriöihin ovat olleet rajatut. Yleisillä katualueilla tai Niittykodin rakennuksen ulkopuolella yleisestä järjestyksestä vastaa poliisiviranomainen, jolla on ainoana viranomaisena lain edellyttämät keinot valvoa tai poistaa henkilöitä alueelta. Myös rikosten selvittämisessä poliisi on ainoa toimivaltainen viranomainen.

Turun kaupungin sosiaalityössä voidaan jonkin verran vaikuttaa siihen keitä henkilöitä valitaan asumispalveluihin ja asutettaviksi Niittykodin tyyppiseen keskitettyyn yksikköön. Toisaalta kunnalla on velvollisuus pyrkiä löytämään asuntoja myös niille päihderiippuvaisille, joiden sosiaalinen tilanne ja käytös on ympäristön näkökulmasta vaikeimmin hyväksyttävissä omille kotikulmille.

Paras toimintatapa on jatkossakin aktiivinen yhteistyö sekä Sininauha Oy:n että muiden viranomaisten ja myös naapuruston kanssa. Avoin ja rehellinen vuoropuhelu Niittykodin naapurissa asuvien kanssa on se tapa, jolla voidaan löytää yhteistä ymmärrystä sekä toimivia konsepteja keskitetyn yksikön haittojen vähentämisessä tai poistamisessa.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 12.11.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Lounais-Suomen aluehallintovirastolle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 459
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/2931/05.06.03/2021