Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta39710.11.20215

1852-2021 (06 00 00)

Vastaus Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön Turun terveyskeskuksen toimintaan liittyvistä lukuisista kanteluista, yhteydenotoista ja ilmoituksista

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (LSAVI) on selvityspyynnössä ja kuulemisessa liittyen yhteydensaannin ongelmiin Turun kaupungin terveyskeskukseen (LSAVI/1414/05.07.04/2021) pyytänyt Turun kaupunginhallitukselta selvitystä yhteydensaannin, hoidon tarpeen arvion ja hoitoon pääsyn toteutumisesta sekä niistä toimenpiteistä aikatauluineen, joihin Turun kaupunki on ryhtynyt palveluiden järjestämiseksi terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla.

Sosterla § 397

Vs. terveyspalveluiden palvelualuejohtaja Jane Marttila 6.11.2021:

Aluehallintovirasto pyytää 9.9.2021 päivätyllä selvityspyynnöllään ja kuulemisellaan (LSAVI/1414/05.07.04/2021) Turun kaupungilta selvitystä seuraavista asioista:

1) Miten välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen toteutuu?

2) Kuinka paljon puheluita tulee viikon aikana ja kuinka moneen pystytään vastaamaan saman päivän aikana?

3) Miten toimitaan, jos puheluihin ei kyetä vastaamaan saman päivän aikana?

4) Joudutaanko potilaiden yhteydenottoja poistamaan takaisinsoittojonoista?

5) Miten hoidon tarpeen arviointi toteutetaan ja toteutuuko se viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas otti yhteyttä terveyskeskukseen?

6) Miten hoitoon pääsy toteutuu ja onko Turun terveyskeskuksessa hoitoon pääsyä yli 3 kk odottaneita?

7) Mihin toimenpiteisiin Turun kaupunki on ryhtynyt ja aikoo ryhtyä, jotta terveyskeskuksen palvelut järjestetään terveydenhuoltolain 51 §:n edellyttämällä tavalla ja millä aikataululla toiminta saatetaan lainmukaiseksi?

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt vastukselle lisäaikaa 12.11.2021 asti.

Olen saanut asiaan liittyen asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskankaan ja avoterveydenhuollon ylilääkäri Päivi-Leena Honkisen selvitykset. Selvityksissä on kerrottu terveysasemien tämänhetkisestä tilanteesta ja niistä toimenpiteistä, joihin on tilanteen johdosta ryhdytty. Lisäksi liitteenä on Turun sosiaali- ja terveyslautakunnassa ja Turun kaupunginhallituksessa esitetty toimenpideohjelma terveysasemien hoitoonpääsyn parantamiseksi. Viittaan osaltani annettuihin selvityksiin ja laadittuun toimenpideohjelmaan.

Koronarokotuspuhelut ja koronapuhelut ovat vähentyneet terveysasemalle. Kiireellisten puheluiden määrässä ei ole tapahtunut suuria muutoksia elo-lokakuussa, mutta lokakuun aikana ei-kiireellisten puhelujen määrä on noussut. Kiireelliset puhelut hoidetaan aina saman päivän aikana ja kiireettömät puhelut pyritään hoitamaan 3 vrk:n sisällä. Jos kiireettömiä puheluja ei kyetä hoitamaan 3 vrk sisällä, niin puhelut poistetaan jonosta ja poistosta menee asiakkaalle tekstiviesti, missä häntä kehotetaan soittamaan uudelleen terveysasemalle. Elokuussa jonosta poistettuja puheluja oli n. 4500 ja syyskuussa n. 2000 sekä lokakuussa n. 3000. (liite Päivi-Leena Honkisen selvitys). Marraskuussa puheluihin vastaaminen on edelleen vaikeutunut mm. hoitajien sairaslomien vuoksi ja emme ole pystyneet vastaamaan aina edes kiireellisiin puheluihin saman päivän aikana. Kiireellisiä puheluita ei kuitenkaan poisteta, vaan niihin vastataan seuraavana päivänä.

Toimenpideohjelma terveysaseman hoitoonpääsyn parantamiseksi on tehty ja esitetty Turun sosiaali- ja terveyslautakunnalle 29.9.2021 § 346 sekä Turun kaupunginhallitukselle 5.10.2021 § 455 (liite terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelma). Vuoden 2021 aikana toteutettavien toimenpiteiden rahoitus on hyväksytty lisämäärärahaesityksenä vuodelle 2021, ja vuoden 2022 toimenpiteet ovat mukana kaupungin talousarviokäsittelyssä vuodelle 2022.

Toimenpideohjelmassa olevien toimenpiteiden toteutus on jo käynnistynyt. Pyrimme saatavuuden nopeaan parantumiseen mm. puhelinpalvelun, terveyskeskuksen vastaanottokäyntien ja lääkereseptien uusintojen lisähankinnoin. Pitkällä tähtäimellä kiinnitämme huomiota työn hallintaan ja työhyvinvointiin henkilökunnan rekrytoinnin tehostamisen lisäksi, sekä jatkamme muuta kehittämistyötä kaupungin sopeuttamisohjelman tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena on korjata tilanne yhteydensaannin osalta vuoden 2021 loppuun mennessä ja seitsemän päivän hoitotakuutavoitteen osalta kesäkuun 2022 loppuun mennessä. (liitteet Katariina Kauniskanaan ja Päivi-Leena Honkisen selvitykset).

Liite 1Katariina Kauniskanaan selvitys

Liite 2Päivi-Leena Honkisen selvitys

Liite 3Terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelma (Sosterla § 346, diaari 4335-2020)

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 1.11.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä esitetyn selvityksen vastauksena Lounais-Suomen aluehallintoviraston selvityspyyntöön.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 397
Liite 1:Katariina Kauniskankaan selvitys
Liite 2:Päivi-Leena Honkisen selvitys
Liite 3:Terveysasemien hoitoonpääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelma (Sosterla § 346, diaari 4335-2020)