Hyvinvointitoimiala

02.06.2021

 

 

Päihdehuollon tuettu asuminen ajalle 1.1.2022 (tavoite) - 31.12.2023

 

Hankinnan kuvaus

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala ja tarjouspyynnössä nimetyt seutukunnat ostavat yksityisiltä palveluntuottajilta sosiaalihuoltolain 14§:n ja 21§:n mukaisia päihdekuntoutujien asumispalveluja.Palvelun kohderyhmänä ovat 18 vuotta täyttäneet tarjouspyyntöön osallistuneiden kuntien kuntalaiset, jotka tarvitsevat monentasoista tukea asumisessaan pääosin pitkäaikaisen päihteiden käytön seurauksena. Päihteistä yleisimmät ovat alkoholi, huumausaineet ja lääkkeet. Asumispalveluiden tarvetta voi aiheuttaa myös vaikea päihteiden sekakäyttö tai moniongelmaisuudesta johtuva asunnottomuus.

 

Tilaaja huomioi kohderyhmän asettamat palveluvaatimukset valitsemalla riittävästi palveluntuottajia ja suunnittelemalla yksilöllisesti yhdessä asiakkaan ja palveluntuottajan kanssa asiakkaan sijoitusprosessin.Asuminen asumispalveluyksiköissä on tarkoitettu väliaikaiseksi ja tavoitteena tulee olla aina asiakkaan kuntoutuminen kohti itsenäisempää tai itsenäistä asumista ja arjessa toimimista.

 

Hankinnan kohteena ovat seuraavat palvelumuodot:

 

Päihdekuntoutujien asumispalvelut

 

Osakokonaisuus 1 Päihdehuollon tuettu asuminen hajautetusti erillisissä asunnoissa (20 sopimuskumppania).

 

Osakokonaisuus 2 Päihdehuollon tuettu asuminen keskitetyssä asumisyksikössä (10 sopimuskumppania).

 

 

Palveluntuottaja voi jättää tarjouksen kumpaankin osakokonaisuuteen tai vaan toiseen.

 

Tilaajan edustaja tekee asiakasvalinnat ja osoittaa palvelun piiriin tulevat asiakkaat.

 

Palveluissa noudatetaan päihdehuollon laatusuosituksia (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2002:3) ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluiden kehittämissuosituksia (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2007:13).Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen terveydenhoito- ja sosiaalipalveluhankinta.Hankinta suoritetaan avoimella menettelyllä. Hinta / laatu painotus on 70/30. Laadun osalta arvioidaan

 

 

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin

 

 

1.1.2022 (tavoite) - 31.12.2023

 

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet

 

 

Yht-. 5 200 000 €

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin (sallitaanko osatarjoukset)

 

 

Kyllä

Ei

Perustelut

Kilpailutuksessa sisältää eri osakokonaisuuksia (palvelumuotoja) eri asiakasryhmille.

 

 

 

4. Arvio valituksi tulevien toimittajien/palveluntuottajien määrästä ja valitaanko varatoimittajia

 

 

Palveluntuottajia valitaan yhteensä 30. Kilpailutuksessa tulee olemaan eri osakokonaisuuksia eri asiakasryhmille.

 

 

5. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen

 

 

Kyllä

Ei

Minkälaisia vaikutuksia

     

 

 

 

6. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia

 

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

7. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

 

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

8. Onko suunnitteilla markkinavuoropuhelu potentiaalisten tarjoajien kanssa

 

 

Kyllä

Ei

 

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

10. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

 

 

 

Markkinavuoropuhelua ei tässä aikataulussa ole mahdollisuus järjestää. Optiota ei oteta käyttöön, joten hankinta kilpailutetaan nopealla aikataululla uudestaan seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Palveluntuottajia valitaan useita. Seuraavan kilpailutuksen yhteydessä, jonka valmistelu aloitetaan vuoden päästä on tavoitteena järjestää markkinavuoropuhelu palveluntuottajien kanssa.

 

Pvm 2.6.2021

 

Lausuntopyynnön valmistelija(t):

 

Sari Holmberg

 

Visa Jokela

projektipäällikkö,

Konsernihallinnon hankintapalvelut

palvelupäällikkö

 

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto pvm 3.6.2021:

 

 

Hankinta on valmistelu pääsääntöisesti hyvin ja se on jaettu osiin hankintalain edellyttämällä tavalla, jotta pk-yritykset voivat osallistua kilpailutukseen.

Yleisesti ottaen kyseessä on varsin hankala ja monia ulottuvuuksia sisältävä hankinta. Hankinnan valmistelija toteaakin:"Nykyinen palvelu ei ole toiminut odotetusti eikä optiota oteta käyttöön, joten hankinta kilpailutetaan nopealla aikataululla uudestaan seuraavaksi kahdeksi vuodeksi."

Edellä kuvattu ja paljon julkisuudessakin ksäitelty ongelma ei valitettavasti poistu nopealla kilpailuttamisella ja laiminlyömällä markkinavuropuhelu ja markkinatilanteen selvittäminen. Päinvastoin ongelma voi jatkua edelleen tai jopa pahentua jos hankintaa ei toteuteta huolellisesti kaikki näkökulma huomioiden.

Nyt olisi hyvä ottaa aikalisä perustellisen markkinaselvityksen tekemiseksi. Uskon että palveluntuottajilla on ajatuksia palvelun tuottamisesta siten, että hankinnan mahdolliset ympäristölle aiheutuvat haittavaikutukset pystytään huomoimaan tai jopa eliminoimaan. Hankintalaki mahdollistaa hankinnan väliaikaisen järjestämisen kilpailutuksen vaatimaksi ajaksi, joten laillista estettä lisäajalle ei ole.

 

Lausunnon on laatinut Varsinais-Suomen Yrittäjät ja se on toimitettu tiedoksi Turun kauppakamarille.

 

 

 

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

 

 

 

Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”