Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta26304.08.20213

6845-2021 (00 04 01, 00 00 01)

Lausunto Kårkullan kuntayhtymän vuosien 2022-2024 taloussuunnitelmasta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 263

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja johtava sosiaalityöntekijä Anita Lehtonen:

Kårkullan kuntayhtymä on kuntayhtymän perussopimuksen 15 §:n mukaan antanut jäsenkunnille tilaisuuden lausua näkemyksensä seuraavan kalenterivuoden talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Kårkullan kuntayhtymän hallitus pyytää jäsenkunnilta lausuntoa kuntayhtymän vuosien 2022–2024 taloussuunnitelmasta viimeistään 27. elokuuta 2021.

Liite 1Lausuntopyyntö kuntayhtymän vuosien 2022–2024 taloussuunnitelmasta

Liite 2Taloussuunnitelmataulukko

Turku hankkii Kårkullan kuntayhtymästä erityishuollon palveluja ruotsinkielisille kehitysvammaisille turkulaisille. Turun osuus kuntayhtymän erityishuollon käyttöpäivien määrästä ja kustannuksista on alle 3 %. Turun osalta maksuosuuksia on vuodelle 2022 suunniteltu yhteensä noin 1,5 miljoonaa euroa, koko kuntayhtymän jäsenkuntien maksuosuuksien ollessa noin 55,2 milj. euroa.

Taloussuunnitelma perustuu palvelupyyntöön, jonka jäsenkuntien sosiaalialan edustajat ovat tehneet asiakkailleen vuodelle 2022. Kuntayhtymän palvelutarjonnasta vuodelle 2022 on esitetty kuntayhtymän kotisivuilla www.karkulla.fi. Vuoden 2022 suunnitelmassa on huomioitu tiedossa olevat uudet toiminnot ja mahdolliset suunniteltujen hankkeiden viivästykset. Jäsenkuntien lausunnot otetaan huomioon lopullisessa talousarviossa, jonka valtuusto vahvistaa lokakuun puolivälissä 2021.

Kuntayhtymän hallitus päätti 27.5.2021, että kunnallisia hintoja korotetaan keskimäärin 3,5 prosentilla verrattuna vuoden 2020 hintoihin seuraavin perustein:

Lausuntopyynnössä tuodaan esille, että toisin kuin kunnille ja sairaanhoitopiireille valtio ei ole korvannut kuntayhtymille koronapandemiasta vuonna 2020 aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia ja tulonmenetyksiä. Tulonmenetyksiä kuntayhtymälle aiheutti toimintojen sulkeminen ja rajoittaminen. Menopuolella ylittivät sairausloma- työaikakorvaus- ja hoitotarvikekustannukset sekä siivouskustannukset selvästi budjetoidun tason sekä aikaisempien vuosien tasoa. Kuntayhtymän kertynyt alijäämä 31.12.2020 oli -685.949 euroa, joka aiotaan kattaa suunnittelukaudella 2022–2024. Alijäämän kattamiseksi mainitulla kaudella ehdotetaan kunnan maksuosuuksien yleistä korottamista 3,5 prosentilla, kuntoutussuunnitelmien 10 prosentilla ja lääkäripalveluiden 15 prosentilla.

Liitteenä olevasta taloussuunnitelmasta näkyvät suoritteet, hinnat ja kuntien kokonaismenot vuositasolla ja toimintakohtaisesti siten, että hintoja on korotettu 3,5 prosentilla verrattuna vuoteen 2020. Taloussuunnitelmassa on joidenkin kuntien osalta volyymi kasvanut uusien asiakkaiden ja yksiköiden muodossa, mikä aiheuttaa nousua kuntien maksuosuuksiin verrattuna vuoteen 2020. Jotkut kunnat ovat lisäksi hankkineet erityispalveluita kuntayhtymältä, mikä kuntakohtaisessa jaossa on esitetty ja sisällytetty vuoden 2021 maksuosuuteen. Lopullisessa talousarviossa voi vielä esiintyä kustannusneutraaleja korotuksia koko kuntayhtymän osalta ja tiettyjen kunnallisten hintojen laskuja.

Turun osalta asiakasmäärä on pysynyt melko samanlaisena viime vuosien aikana eikä ensi vuodellekaan ole odotettavissa huomattavaa kasvua. Asumispalveluissa oli kesäkuun lopussa 25 ja pitkäaikaisessa laitoshoidossa 3 turkulaista. Muutaman asiakkaan kohdalla on jouduttu siirtymään kevyemmästä vahvemmin tuettuun palveluun. Työ- ja päivätoimintaan osallistuu 21 turkulaista. Neuvolatoimintaa käyttäneiden turkulaisten määrä on noin 20 asiakasta vuodessa.

Taulukko: Turkulaisten asiakkaiden toteutuneet käyttöpäivät vuonna 2020 sekä Kårkullan suunnitelma vuosille 2021 ja 2022.

PalveluToteutuma 2020Arvio 2021Arvio 2022
SuoritteetEurotSuoritteetEurotSuoritteetEurot
Kaikki palvelut yhteensä11.0331.295.33912.3621.408.223 12.4981.524.459
Asumispalvelut 5.383577.1456.467650.3497.062856.940
Laitoshoito1.126399.7531.095411.632730284.026

Työ- ja päivä-

toiminta

4.783305.3714.447329.0654.365366.719
Neuvolapalvelut25213.07035317.17634116.773

Investointimenojen osalta kuntayhtymä rahoittaa suunnittelukauden investointinsa omilla lainoilla ja avustuksilla, ei peruspääoman korotuksilla. Kuntayhtymän investointibudjetin arvioidaan olevan noin 5,3 miljoonaa euroa vuonna 2022.

Hallitus on 25.3.2021 vahvistanut kiinteistöpoliittisen ohjelman kiinteistöhallinnon ohjaamiseksi vuosille 2021–2022. Ohjelman mukaan kiinteistöjä huolletaan niin, että toiminta taataan ja että se on turvallista, investoinnit ohjautuvat pääasiassa laaditun PTS-ohjelman mukaisesti, myöskään uudisrakennushankkeita ei aloiteta, koska ne tuskin ehtivät valmistua ennen sote-uudistuksen voimaantuloa.

Turun vastaus:

Heikko taloustilanne asettaa Turun kaupungille edelleen erityisiä vaatimuksia palvelujärjestelmän kehittämiseksi ja sopeuttamiseksi. Tilanne edellyttää paitsi Turulta myös kuntayhtymältä erittäin tiukkaa talousseurantaa sekä tuottavuuden tehostamista. Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että kustannustaso ei saa nousta vuonna 2022 vuoteen 2020 verrattuna ja että kustannusten tulee noudattaa Turun kaupungin talousarvioraamia suunnitelmakaudella.

Kuntayhtymän hallitus on 27.5.2021 päättänyt, että kunnallisia hintoja korotetaan keskimäärin 3,5 prosentilla verrattuna vuoden 2020 hintoihin. Perusteissa mainittu hoitajien kuukausipalkkojen nostaminen palkkaerojen pienentämiseksi ja rekrytoinnin helpottamiseksi tulisi olla suhteessa jäsenkuntien vastaaviin mahdollisuuksiin. Yhtenä kustannusten nousuun vaikuttavana tekijänä mainitaan myös työterveyshuollon toteuttaminen työtoiminnan käyttäjille. Turun näkökulmasta tämä muutos asettaisi Kårkullan käyttäjät eriarvoiseen asemaan muihin turkulaisiin työtoiminnan käyttäjiin nähden. Osallisuutta ja työllistymistä edistävään toimintaan liittyvä lainsäädäntö on vielä valmisteluvaiheessa. Työtoiminta on edelleen luonteeltaan sosiaalipalvelua, eikä käyttäjät ole työsuhteessa kuntaan tai kuntayhtymään. Käyttäjien palkkaaminen palkkatyöhön tulee perustua tarpeeseen niin, että tehtävien sisältö ja suoritteet eroavat selvästi työtoiminnasta.

Turkulaisten asiakkaiden palveluntarve arvioidaan yhdessä Turun vammaispalveluiden sosiaalityöntekijän tai palvelunohjaajan kanssa. Asiakaskohtaisista erityishuolto-ohjelmien sisällöstä ja niiden muutoksista tulee sopia etukäteen vammaispalveluiden kanssa, samoin muutoksista suoritteiden määrässä tai hinnassa. Turun kaupungin vammaispalveluissa on kehitysvammaisten palveluita varten oma moniammatillinen tiimi, mutta ruotsinkieliset asiakkaat ovat halutessaan voineet käyttää Kårkullan neuvolapalveluja. Kårkullalla on ollut varsin vahva rooli ruotsinkielisten asiakkaiden erityishuollon suunnittelussa ja toteuttamisessa. Kaupungin osalta sosiaalityön rooli palvelusuunnittelussa odotetaan vahvistuvan lähivuosina. Ruotsinkielisten henkilöiden mahdollisuus saada kehitysvammahuoltoon liittyvät palvelut äidinkielellään on tärkeää myös mahdollisesti muuttuvassa sote-organisaatiossa.

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2022–2024.

Järjestämisjohtaja Antti Parpo:

Esitän, että sosiaali- ja terveyslautakunta antaa yllä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle edelleen toimitettavaksi Kårkullan kuntayhtymälle.

Haluan lisäksi painottaa, että tulevan hyvinvointialueen näkökulmasta ei ole tarkoituksenomaista tehdä tässä vaiheessa jäsenkuntien palkkakehityksestä poikkeavia linjauksia henkilöstön palkkaukseen.

Lisäksi kustannuskehityksen tulee noudattaa yleistä kuntasektorin kustannuskehitystä.

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 27.7.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä mainitun lausunnon kaupunginhallitukselle Kårkullan kuntayhtymän taloussuunnitelman sisällöksi vuosille 2022–2024.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaupunginhallitus


Liitteet:

Sosterla § 263
Liite 1:Lausuntopyyntö kuntayhtymän vuosien 2022-2024 taloussuunnitelmasta
Liite 2:Taloussuunnitelmataulukko