Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta23709.06.202115

3196-2016 (065)

Oikaisuvaatimus koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä 7.4.2021 § 125

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 7.4.2021 § 125 koskien hinnantarkistusta ajalle 1.5.2021-31.8.2021 liittyen vanhusten tehostetun palveluasumisen jatkosopimuksiin on tehty oikaisuvaatimus. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Sosterla § 237

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 31.5.2021:

Asian tausta

Turun kaupunki ja seutukunnat ovat valmistelleet ikääntyneiden henkilöiden asumispalvelujen uutta kilpailutusta. Kilpailutuksen viivästymisen takia vanhoja voimassa olevia sopimuksia on ollut tarpeen jatkaa. Sopimusten jatkon tarkastelun yhteydessä on havaittu tarve tarkastaa hoitopäivän hintoja sopimuksen jatkokaudelle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksellään 7.4.2021 § 125 päättänyt seuraavaa:

’’Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että Turun kaupungin ja seutukuntien vanhusten tehostetun palveluasumisen sopimuksien hintoja tarkistetaan 1,38 % sopimuskauden jatkon ajaksi 1.5.2021-31.8.2021.’’

Esperi Care Oy tytäryhtiöineen on tehnyt asiassa oikaisuvaatimuksen 28.4.2021.

Oikaisuvaatimus perusteineen

Esperi Care Oy vaati, että Turun sosiaali- ja terveyslautakunta peruuttaa ja oikaisee tekemänsä päätöksen 7.4.2021 § 125 siltä osin kuin se alittaa Esperi Care Oy:n esittämän hinnankorotusvaatimuksen.

Esperi Care Oy vaatii, että palveluhintoja tarkistetaan liitteen 1 mukaisissa yksiköissä ajalle 1.5.2021‒31.8.2021 seuraavasti:

Lisäksi Esperi Care Oy vaati, että palveluhintoja tarkistetaan erikseen Pikisaaren osalta ajalle 1.5.2021‒31.8.2021 seuraavasti:

Esperi Care Oy esittää vaatimuksensa perusteinaan sen, että voimassa olevat sopimushinnat eivät vastaa todellista hintatasoa eivätkä kata palvelutuotannon kustannuksia.

Tarkempina perusteinaan hoito- ja hoivapalvelun osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että Tuottajahintaindeksi Q Terveys- ja sosiaalipalvelut muutos aikavälillä Q4/2019‒Q4/2020 (viimeisen saatavilla oleva tieto) on ollut yhteensä 3,74 %. Esperi Care Oy toteaa myös, että sopimuksen mukaisessa palvelutuotannossa henkilöstökustannusten osuus on suurin kustannuserä, 80 % kaikista kustannuksista.

Tarkempina perusteinaan ateriapalvelun osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että kustannusmuutos ateriapalveluiden osalta on yhteensä 2,15 % kuluttajahintaindeksin alaindeksin 11.1 Ravintola-, kahvila ja muut ateriapalvelut aikavälin 2/2020‒2/2021 mukaan.

Tarkempina perusteinaan vuokran osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että kustannusmuutos vuokran osalta on yhteensä 0,91 % elinkustannusindeksin aikavälin 2/2020‒2/2021 mukaan.

Esperi Care Oy viittaa hinnantarkastuksen perusteeksi lisäksi vanhuspalvelulaissa tehtyihin muutoksiin koskien vähimmäismitoitusta sekä välillisen ja välittömän asiakastyön määrittämistä, jonka perusteella välillisen- eli tukipalvelutyön määrä kasvaa. Esperi Care Oy toteaa, että yksityisiä palveluntuottajia velvoittava vanhuspalvelulain muutos aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia ikääntyneiden tehostetun asumispalvelun tuotannossa, eikä pakottavasta lainsäädännöstä ole mahdollista poiketa. Esperi Care Oy viittaa Julkisten hankintojen yleiseen sopimusehdon (Jyse 2014 Palvelut, Elokuu 2016 päivitysversio) kohtaan 9.6 ja yhtiön mukaan em. sopimusehto tulee sovellettavaksi tilanteessa, jossa palveluntuottajalle on aiheutunut uusia lainsäädäntöön perustuvia lisäkustannuksia, jotka eivät ole olleet tiedossa tarjoushetkellä. Esperi Care Oy toteaa, että lain aiheuttamien muutosten kustannusvaikutus on sopimuksen mukaisen palvelun osalta 2,40 % ja että lisäkustannuksissa on kyse sellaisesta kustannuksesta, johon tilaaja ei ole voinut tarjousvaiheessa varautua. Esperi Care Oy:n mukaan lisäkustannukset voidaan tulkita Jyse-ehtojen tarkoittamaksi viranomaisen määräämäksi uudeksi maksuksi sillä lain suora velvoittavuus aiheuttaa kustannuksia, joita palveluntuottaja ei voi toiminnassaan välttää.

Lisäperusteluina Esperi Care Oy toteaa, että Turun kaupunki ja seutukunnat ovat saaneet ja tulevat saamaan tulevina vuosina valtionrahoitusta nimenomaan vanhuspalvelulain muutosten aiheuttamiin kustannuksiin ja Esperi Care Oy viittaa em. asiassa myös Valviran 17.12.2020 kunnille lähettämään ohjauskirjeeseen (V/41752/2020), jossa todetaan, että vanhuspalvelulain muutoksesta johtuvat kustannukset korvataan täysimääräisesti kunnille.

Asian arviointi

Asian arvioinnissa on ensinnäkin huomioitava se, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 7.4.2021 § 125 on päätetty kollektiivisesta hintojen tarkastamisesta hankintasopimuksen jatkokauden ajaksi 1.5.2021‒31.8.2021 kaikille sopimuskauden jatkoon suostumuksensa antaneille palveluntuottajille. Kyseisellä päätöksellä ei ole arvioitu yksittäisten palveluntuottajien vaatimuksia liittyen muihin hinnan tarkastamisessa otettaviin tekijöihin. Oikaisuvaatimuksen arvioinnissa tuleekin siten ottaa huomioon tasapuolisuus ja yhdenvertaisuus suhteessa muihin asianosaisiin, joihin on kohdistunut kyseisen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 7.4.2021 § 125 mukainen hinnan tarkistus.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 7.4.2021 § 125 on päätöksen mukaisesti tarkastettu sopimuksen hintoja. Sopimuksen hinnalla on tässä yhteydessä tarkoitettu sekä hoito- ja hoivapalvelun että ateriapalvelun hintoja. H innan osalta hinnan tarkastamisen perusteena ovat olleet henkilöstökustannusten ja yleisen kustannustason muutokset 1.5.2020 jälkeen. Henkilöstökustannusten muutosta on arvioitu Tilastokeskuksen ansiotasoindeksin, liitetaulukko 6, Säännöllisen ansion indeksi 2015=100 toimialoittain, (TOL 2008), 87-88, Sosiaalipalvelut, Q1/2020 ja Q4/2020 (julkaistu 4.2.2021) perusteella. Muiden kustannusten muutosta on arvioitu kuluttajahintaindeksin, liitetaulukko 3, Elinkustannusindeksi 1951:10=100, M2/2021 (julkaistu 15.3.2021) perusteella.

Esperi Care Oy viittaa hoito- ja hoivapalveluiden sekä ateriapalvelun hinnan hinnan tarkastuksen perusteluissaan siihen, että sopimuksen mukaisen palvelutuotannon kannalta kuvaavampi indeksi on Tuottajahintaindeksi Q Terveys- ja sosiaalipalvelut, jonka muutos vertailuajankohtana on ollut 3,74 %. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 7.4.2021 § 125 hinnantarkastusta on arvioitu yllä mainittujen indeksien perusteella. Em. päätöksessä mainitut indeksit ovat perustuneet hankintasopimuksessa määriteltyihin indekseihin. Koska em. päätöksessä on päätetty nimenomaisesti hinnantarkastuksesta koskien hankintasopimusten jatkokautta, ei tarkastelun alaisia indeksejä voida vaihtaa siitä, mitä hankintasopimuksessa on aikanaan ilmoitettu. Tämä tarkoittaa myös sitä, että henkilökustannuksen ja muiden kustannuksen painoarvot ovat samat kuin hankintasopimuksessa on alun perin ilmoitettu.

Esperi Care Oy on lisäksi vaatinut hintojen tarkistamista vuokran osalta. Kuten edellä on todettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 7.4.2021 § 125 on päätetty vain palvelun hinnan tarkastamisesta. Ottaen huomioon tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden suhteessa muihin asianosaisiin ei ateriapalvelun tai vuokran hinnan tarkastusta voida hyväksyä vain yhdelle palveluntuottajalle sopimuksen jatkokaudelle.

Esperi Care Oy viittaa hinnantarkastuksen lisäperusteluinaan vanhuspalvelulain muutoksiin koskien henkilöstömitoituksen muutosta ja välillisen ja välittömän asiakastyön määrittämistä. Esperi Care Oy:n mukaan lain aiheuttamat kustannusmuutokset ovat 2,4 %. Esperi Care Oy on vaatimuksensa tueksi viitannut Jyse Palvelut 2014 9.6 kohtaan. Kyseinen Jyse-kohta soveltuu tilanteisiin, joissa viranomaisten määräämistä uusista julkisista maksuista tai olemassa olevista maksujen korotuksista on aiheutunut suoraan tilaajalle tuotettaviin palveluihin vaikuttavia välittömät kustannukset. Toisin kuin Esperi Care Oy väittää oikaisuvaatimuksessaan, ei vanhuspalvelulain muutoksella ole määrätty viranomaisen uusista julkisista maksuista tai korotettu jo olemassa olevia maksuja. Vanhuspalvelulain aiheuttamissa muutoksissa ei ole siis kyse sellaista lisäkustannuksesta, jotka voitaisiin tulkita Jyse-ehtojen mukaisiksi uusiksi maksuiksi, minkä perusteella ko. Jyse-ehtoa ei sovelleta nyt ko. tilanteeseen.

Ottaen huomioon edellä mainittu sekä se että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 12.4.2021 § 125 on ollut kysymys vain hankintasopimuksen jatkokaudelle koskevasta hinnantarkastusta, jossa on otettu huomioon yleiseen kustannuskehitykseen liittyvät tekijät, ei muihin Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksissa esitettyihin huomioihin ole tässä oikaisuvaatimuksessa tarpeen ottaa kantaa.

Esperi Care Oy ei ole esittänyt oikaisuvaatimuksessaan sellaisia perusteita, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä 7.4.2021 § 125 tulisi oikaista. Edellä esitetyin perustein sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hylätä Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimus

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 1.6.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoEsperi Care Oy
tiedseutukunnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 237
Liite 1:Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimus