Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta23609.06.202114

3196-2016 (065)

Oikaisuvaatimus koskien sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstä 14.4.2021 § 145

Tiivistelmä:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 14.4.2021 § 145 koskien vanhusten tehostetun puitesopimuksen jatkamista ajalle 1.5.2021-31.8.2021 on tehty oikaisuvaatimus. Sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että oikaisuvaatimus hylätään kokonaisuudessaan perusteettomana.

Sosterla § 236

Konsernihallinto, lakipalvelut, lakimies Sanni-Sofia Nieminen 31.5.2021:

Asian tausta

Turun kaupunki ja seutukunnat ovat valmistelleet ikääntyneiden henkilöiden asumispalvelujen uutta kilpailutusta. Kilpailutuksen viivästymisen takia vanhoja voimassa olevia sopimuksia on ollut tarpeen jatkaa ajalle 1.5.2021‒31.8.2021.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksellään 14.4.2021 § 145 päättänyt seuraavaa:

’’Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että vanhusten tehostetun palveluasumisen puitesopimuksia jatketaan sopimusmuutoksella ajalle 1.5.2021–31.8.2021.’’

Esperi Care Oy tytäryhtiöineen on tehnyt asiassa oikaisuvaatimuksen 28.4.2021.

Oikaisuvaatimus perusteineen

Esperi Care Oy vaati, että Turun sosiaali- ja terveyslautakunta peruuttaa ja oikaisee tekemänsä päätöksen 7.4.2021 § 125 siltä osin kuin se alittaa Esperi Care Oy:n esittämän hinnankorotusvaatimuksen.

Esperi Care Oy vaatii, että palveluhintoja tarkistetaan liitteen 1 mukaisissa yksiköissä ajalle 1.5.2021‒31.8.2021 seuraavasti:

Lisäksi Esperi Care Oy vaati, että palveluhintoja tarkistetaan erikseen Pikisaaren osalta ajalle 1.5.2021‒31.8.2021 seuraavasti:

Esperi Care Oy esittää vaatimuksensa perusteinaan sen, että voimassa olevat sopimushinnat eivät vastaa todellista hintatasoa eivätkä kata palvelutuotannon kustannuksia.

Tarkempina perusteinaan hoito- ja hoivapalvelun osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että Tuottajahintaindeksi Q Terveys- ja sosiaalipalvelut muutos aikavälillä Q4/2019‒Q4/2020 (viimeisen saatavilla oleva tieto) on ollut yhteensä 3,74 %. Esperi Care Oy toteaa myös, että sopimuksen mukaisessa palvelutuotannossa henkilöstökustannusten osuus on suurin kustannuserä, 80 % kaikista kustannuksista.

Tarkempina perusteinaan ateriapalvelun osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että kustannusmuutos ateriapalveluiden osalta on yhteensä 2,15 % kuluttajahintaindeksin alaindeksin 11.1 Ravintola-, kahvila ja muut ateriapalvelut aikavälin 2/2020‒2/2021 mukaan.

Tarkempina perusteinaan vuokran osalta Esperi Care Oy on viitannut siihen, että kustannusmuutos vuokran osalta on yhteensä 0,91 % elinkustannusindeksin aikavälin 2/2020‒2/2021 mukaan.

Esperi Care Oy viittaa hinnantarkastuksen perusteeksi lisäksi vanhuspalvelulaissa tehtyihin muutoksiin koskien vähimmäismitoitusta sekä välillisen ja välittömän asiakastyön määrittämistä, jonka perusteella välillisen- eli tukipalvelutyön määrä kasvaa. Esperi Care Oy toteaa, että yksityisiä palveluntuottajia velvoittava vanhuspalvelulain muutos aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia ikääntyneiden tehostetun asumispalvelun tuotannossa, eikä pakottavasta lainsäädännöstä ole mahdollista poiketa. Esperi Care Oy viittaa Julkisten hankintojen yleiseen sopimusehdon (Jyse 2014 Palvelut, Elokuu 2016 päivitysversio) kohtaan 9.6 ja yhtiön mukaan em. sopimusehto tulee sovellettavaksi tilanteessa, jossa palveluntuottajalle on aiheutunut uusia lainsäädäntöön perustuvia lisäkustannuksia, jotka eivät ole olleet tiedossa tarjoushetkellä. Esperi Care Oy toteaa, että lain aiheuttamien muutosten kustannusvaikutus on sopimuksen mukaisen palvelun osalta 2,40 % ja että lisäkustannuksissa on kyse sellaisesta kustannuksesta, johon tilaaja ei ole voinut tarjousvaiheessa varautua. Esperi Care Oy:n mukaan lisäkustannukset voidaan tulkita Jyse-ehtojen tarkoittamaksi viranomaisen määräämäksi uudeksi maksuksi sillä lain suora velvoittavuus aiheuttaa kustannuksia, joita palveluntuottaja ei voi toiminnassaan välttää.

Lisäperusteluina Esperi Care Oy toteaa, että Turun kaupunki ja seutukunnat ovat saaneet ja tulevat saamaan tulevina vuosina valtionrahoitusta nimenomaan vanhuspalvelulain muutosten aiheuttamiin kustannuksiin ja Esperi Care Oy viittaa em. asiassa myös Valviran 17.12.2020 kunnille lähettämään ohjauskirjeeseen (V/41752/2020), jossa todetaan, että vanhuspalvelulain muutoksesta johtuvat kustannukset korvataan täysimääräisesti kunnille.

Asian arviointi

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 14.4.2021 § 145 on päätetty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 136 §:n mukaisesta hankintasopimuksen muuttamisesta. Ko. päätöksellä päätöksentekoaikana voimassa ollutta hankintasopimusta on päätetty muuttaa hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti siten, että sopimuksen voimassaoloa on jatkettu 1.5.2021‒31.8.2021. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä on siis kysymys hankintalain 123 §:n mukaisesta hankintapäätöksestä. Kyseisen hankintapäätöksen liitteenä on ollut hankintaoikaisuohje sekä valitusosoitus markkinaoikeudelle. Hankintapäätöksen muutoksenhakua tulisi siis lähtökohtaisesi arvioida hankintalain perusteella.

Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksessa on vaadittu oikaisua sopimuskauden jatkoa koskevaan hinnantarkastukseen. Sosiaali- ja terveyslautakunta ei ole kuitenkaan päätöksessään 14.4.2021 § 145 päättänyt sopimusjatkon hinnantarkastuksesta, vaan kyseinen päätös on tehty sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 7.4.2021 § 125. Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 14.4.2021 § 145 esitystekstissä on vain viitattu sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.4.2021 § 125 tekemään päätökseen koskien hinnantarkastusta, mutta 14.4.2021 § 145 tehdyssä päätöksessä ei enää ole ollut kysymys hinnantarkastamisesta, vaan hankintalain mukaisesta sopimusmuutoksen arvioinnista.

Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämissä vaatimuksissa ei ole kysymys siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunta olisi toiminut hankintalain vastaisesti. Joka tapauksessa Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämät perusteet eivät kohdistu oikaisuvaatimuksen kohteena olevaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 14.4.2021 § 145. Esperi Care Oy ei ole esittänyt oikaisuvaatimuksessaan sellaisia perusteita, että sosiaali- ja terveyslautakunnalla olisi hankintalain mukainen oikeus tai velvollisuus oikaista sen tekemää hankintapäätöstä 14.4.2021 § 145 Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksessa esittämällä tavalla.

Edellä esitetyin perustein sosiaali- ja terveyslautakunta päättänee hylätä Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

Liite 1Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimus

Sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa 1.6.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan perusteettomana.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoEsperi Care Oy
tiedseutukunnat
tiedKonsernihallinto, lakipalvelut
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 236
Liite 1:Esperi Care Oy:n oikaisuvaatimus