Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta18519.05.20214

10202-2018 (02 08 00, 00 01 05, 09 06 00)

Virtuaalipalvelujen laajentaminen Turun kaupungin kotihoidossa

Tiivistelmä:

Virtuaalisen kotihoidon laajentamista esitetään KL-Kuntahankinnat Oy:n puitesopimustoimittaja VideoVisit Oy:n virtuaalihoivaratkaisupalvelulla. Virtuaalinen kotihoito otettiin käyttöön vanhuspalveluiden avopalveluissa vuoden 2019 aikana, ja palvelu on vakiintunut osaksi kotihoidon asiakkaiden palveluvalikoimaa. Virtuaalisen kotihoidon kysyntä on kasvanut ja palvelun laajentamista esitetään jatkamalla nykyistä sopimuskautta 31.7.2023 saakka.

Sosterla § 185

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen, controller Samuli Koskinen, avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen, kotihoidon palveluesimies Kaisa Viitamäki, kotihoidon palveluesimies Tiina Turja 7.5.2021:

VideoVisitin virtuaalihoivaratkaisu-palvelun avulla voidaan lisätä kotihoidon tavoitettavuutta ja laajentaa kotihoidon palvelujen valikoimaa. Virtuaalista hoitoa tarjotaan palvelutarpeen arvioinnin perusteella palveluun soveltuville asiakkaille. Virtuaalinen käynti sisällytetään asiakkaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan ja palvelun tuottamiseen käytetty aika laskutetaan asiakkaan kuukausimaksuun sisältyen. Virtuaalisen kotihoidon palvelut eivät nosta asiakkaiden nykyisiä kotihoitomaksuja.

Virtuaalisen hoidon avulla voidaan tukea kotihoidon asiakkaiden autonomiaa ja itsenäistä selviytymistä. Virtuaalinen hoito mahdollistaa perinteisen käynnin sijaan hoidon toteuttamisen videovälitteisesti kuvapuheluna tabletti-laitteen avulla. Palvelun avulla voidaan esimerkiksi muistuttaa lääkkeidenotosta tai ruokailusta ja näin varmistaa asiakkaan hoidon toteutuminen ilman hoitajan perinteistä kotikäyntiä. Asiakkaan hoidon tarpeen mukaan virtuaalisen hoidon avulla voidaan seurata terveydentilaa useita kertoja vuorokaudessa ja näin tuoda lisäturvaa hoidon tarpeen kasvaessa tai sairaalasta kotiutuvalle kotihoidon asiakkaalle. Lisäksi palvelun avulla voidaan tukea kotihoidon asiakkaan toimintakykyä, sillä palvelu mahdollistaa esimerkiksi kotikuntoutuksen toteuttamisen etähoitajan opastuksella, joko ryhmässä tai yksilöohjauksena.

Virtuaalisen hoidon avulla voidaan lisätä kotihoidon asiakkaan osallisuutta, vuorovaikutusta ja virikkeellisyyttä. Palvelun avulla kotihoidon asiakas saa uuden yhteydenpitomuodon omaisiin ja ystäviin joko yksittäin tai ryhmässä kuvapuhelun välityksellä. Virtuaalihoivaratkaisu-palvelu antaa myös mahdollisuuden toteuttaa ryhmämuotoista toimintaa, jolloin kotihoidon asiakkaat voivat tavata toisiaan virtuaalisesti kuvapuhelun välityksellä.

Turun kotihoidon virtuaalisen palvelun asiakkailta ja heidän omaisiltaan sekä yhteistyötahoilta on saatu erittäin hyvää palautetta palvelusta ja sen vaikuttavuudesta.

Virtuaalinen kotihoito otettiin käyttöön vanhuspalveluiden avopalveluissa vuoden 2019 aikana VideoVisit Oy:n virtuaalihoivaratkaisupalvelulla, ja palvelu on nyt käytössä 140 kotihoidon asiakkaalla.

Palveluun on kasvava tarve, ja palvelun laajentaminen edellyttää lisälaitteiden hankintaa. Tavoitteena on palvelun laajentaminen 40 lisälaitteella. Palvelun laajentaminen tapahtuu parhaiten nykyisen sopimustoimittajan kanssa, sillä palvelu on tunnettu ja laajentuminen voisi toteutua sujuvasti. Nykyisen sopimustoimittajan vaihtaminen toisi katkoksen palvelun tuottamiseen ja hidastaisi laajentumistavoitteita. Lisäksi kilpailutettujen sopimustoimittajien vertailu osoitti, että tällä hetkellä ei ole saatavilla toista palvelukonseptia, joka täyttäisi kaikki avopalvelujen tarpeet.

Virtuaalisen kotihoidon laajentumistavoitteiden edellyttämän lisälaitehankinnan lisäksi kiireellisyyspainetta tuo KL Kuntahankintojen velvollisuus puitesopimuksen irtisanomiseen 1.8.2021 sopimuksen arvon ylittymisen vuoksi. Puitesopimuksen nykyisiä asiakaskohtaisia sopimuksia voidaan kuitenkin jatkaa, mikäli sopimusmuutokset tehdään 31.7.2021 mennessä.

Virtuaalisen kotihoidon laajentamista esitetään jatkamalla KL-kuntahankinnat Oy:n puitesopimusta ja virtuaalihoivaratkaisu-palvelu hankkimista VideoVisit Oy:lta. Sopimuskauden jatkoa esitetään 31.7.2023 saakka.

Sopimuskaudella kustannukset ovat 212 000 euroa. Kustannukset on sisällytetty vanhuspalvelujen avopalvelujen talousarvioon ja huomioidaan seuraavien vuosien talousarviossa. Toiminnalla on edelleen tehostumispotentiaalia, mikäli laitekantaa päästään lisäämään.

Tällä hetkellä perinteisen kotihoidon käyntikustannus (brutto) on 32,88 euroa ja etäkäynnin bruttokustannus on 19,29 euroa. Nykytasolla laskennallinen säästö on noin 450 000 euroa vuositasolla. Säästö on suuruusluokaltaan sitä, mitä sopeuttamisohjelma edellyttää.

Esityksen mukainen toiminnan laajentaminen mahdollistaa etäkäynnin yksikkökustannuksen alentamisen 12,56 euroon per käynti. Tällöin laskennallinen säästöpotentiaali on 1,1 miljoonaa euroa vuositasolla.

Virtuaalisen kotihoidon VideoVisit Oy:n virtuaalihoivaratkaisupalvelun teknisiä ominaisuuksia on käsitelty kaupungin IT-palveluiden kanssa. IT-palveluissa on hyväksytty suunnitelman tekninen osuus ja esitetty virtuaalisen kotihoidon jatkamista nykyisellä ratkaisulla. Asia on arvioitu myös kaupungin kokonaisarkkitehtuurin kannalta ja keskusteltu myös 2M-IT:n kanssa. Keskusteluissa todettiin, että 2M-IT:llä ei tällä hetkellä ole tarjolla korvaavaa kokonaisvaltaista ratkaisua. Asia on käsitelty hyvinvointitoimialan tietohallinnon ohjausryhmässä 19.4.2021.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että vanhus- ja vammaispalvelujen kotihoidossa jatketaan VideoVisit Oy:n virtuaalisen kotihoito järjestelmän käyttöä KL-Kuntahankinnat Oy:n puitesopimuksella 31.7.2023 saakka.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedVideoVisit Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX