Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16528.04.202114

3196-2016 (065)

Vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistus - Esperi Care Oy

Tiivistelmä: -

Sosterla § 165

Vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja controller Samuli Koskinen, lakimies Sanni-Sofia Nieminen, yhteiset palvelut 16.4.2021:

Asian tausta

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on kilpailuttanut vanhusten tehostetun palveluasumisen palvelut ja vaativan muistisairaiden tehostetun palveluasumisen palvelut ajalle 1.8.2017–30.4.2020 (3196-2016, hankintapäätös Sosterla 28.3.2017 § 85). Hankintasopimuksen mukaan hinnantarkistusta voi esittää sopimuksessa määritellyin ehdoin.

Esperi Care Oy tytäryhtiöineen on toimittanut 28.8.2020 hinnantarkistusesityksen Turun hyvinvointitoimialalle. Hinnantarkistusesitys koskee ikääntyneiden asumispalvelujen hintojen tarkistamista lakimuutoksesta syntyvien lisäkustannusten johdosta (Esperi hintojen tarkistaminen – lakimuutos 28082020).

Liite 1 Esperi Care- hintojen tarkistaminen - lakimuutos 28082020

Lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012, vanhuspalvelulaki) on tehty muutoksia liittyen toimintayksiköiden henkilöstömitoitukseen sekä välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun. Vanhuspalvelulain 20 §:n 2 momentin mukaan toteutuneen henkilöstömitoituksen tehostetun palveluasumisen toimintayksikössä on oltava vähintään 0,7 työntekijää asiakasta kohti. Ottaen huomioon vanhuspalvelulain siirtymäsäännökset tulee Turun kaupungin ja Esperi Care Oy:n välisen hankintasopimuksen sopimuskauden aikana henkilöstömitoitus nousemaan 1.1.2021 alkaen 0,55 työntekijään asiakasta kohti. Lisäksi vanhuspalvelulain 3 §:n 1 momentin 4 ja 5 kohdissa on määritelty välittömän asiakastyön ja välillisen työn käsitteet sekä 3 a §:ssä on erikseen lueteltu henkilöt, jotka osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Jako välittömän asiakastyön ja välillisen työn välillä on tullut voimaan 1.10.2020.

Esperi Care Oy perustelee hinnankorotusesitystään kahdella eri näkökohdalla:

1.                   Uuden lain seurauksena välillisen eli tukipalvelutyön määrä kasvaa. Välillisen työn määrän lisääntymisellä.

2.                   Henkilöstömitoituksen nousun vaikutuksella

Välillisen työn määrän lisääntyminen

Esperi Care Oy esittää, että välillinen työ lisääntyy noin 3 %. Hoivapalvelun hinnasta noin 80 % muodostuu henkilöstökustannuksista. Välillisen työn seurauksena esitettävä korotus koskee kaikkia Esperi Care Oy:n yksiköitä. Esperi Care Oy esittää tarkistavansa palveluhintoja 1.10.2020 (palvelusetelien 1.11.2020) seuraavasti:

Hoito- ja hoivapalvelut 2,4 %

Esperi Care Oy perustelee hinnankorotusesitystään sillä, että lain kustannusarviossa on selvitetty, että sairaanhoitajat ja lähihoitajat kuluttavat nykyisin 3 %, kodinhoitajat ja kotiavustajat 21 % sekä hoiva-avustajat 21 % työajastaan ns. välilliseen työhön, kuten huoneiden ja yhteisten tilojen siivoukseen, pyykki- ja kiinteistöhuoltoon sekä ruoan valmistukseen. Tämän johdosta Esperi Care Oy:n toimintayksiköissä joudutaan siirtämään tämä työ pois mitoitukseen laskettavista hoivatunneista jo 1.10.2020 alkaen.

Ottaen huomioon, että kysymys on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan kilpailutetusta hankintasopimuksesta, tulee palvelussa tapahtuvien hinnanmuutosten perustua hankintasopimuksessa esitettyihin ehtoihin. Esperi Care Oy:n esittämää hinnankorotusesitystä tuleekin tällä perusteella arvioida voimassa olevan hankintasopimuksen 5 kohdan mukaisesti: ’’Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.’’

Vanhuspalvelulain 1.10.2020 voimaan tulleet muutokset liittyen välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun eivät sellaisenaan toimi automaattisena laskennallisen hinnan korotusperusteena. Esperi Care Oy:n hinnankorotusesitystä pitääkin arvioida siitä näkökulmasta, onko lainsäädännön muutokset aiheuttaneet palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia.

Henkilöstömitoituksen lisääminen

Esperi Care Oy esittää hinnankorotusesityksessään, että sen Brahen ja Viljaska toimintayksiköiden hoitovuorokausihintoja tulee korottaa 1.1.2021 lähtien, koska kyseisten toimintayksiköiden henkilöstömitoitus on alle 0,55 työntekijää asiakasta kohti. Voimassa olevassa hankintasopimuksessa toteutuneen henkilöstömitoituksen vähimmäismäärä on 0,5 työntekijää asiakasta kohden. Esperi Care Oy esittää, että lakimuutoksesta aiheutuvat henkilöstömitoituksen nosto ja sen kustannusvaikutus lisätään 1.1.2021 alkaen hintaan, jossa on huomioitu 1.10.2020 voimaan astunut välillisen työn lisäämisestä aiheutuva hinnankorotus sekä mahdollinen sopimukseen/ palvelusetelin sääntökirjaan perustuva hinnankorotus.

Esperi Care Oy:n esittämää hinnankorotusta tulee arvioida samoin perustein kuin edellä kohdassa ’’Välillisen asiakastyön lisääminen’’ on tehty. Henkilöstömitoituksen nousun perusteella esitetty hinnankorotusesitys on perusteltua 1.1.2021 alkaen, jos palvelun järjestämisessä tapahtuu olennaisia muutoksia. Henkilöstömitoituksen lisäämisen kustannusvaikutukset riippuvat yksiköiden nykyisestä henkilöstörakenteesta ja siitä mihin henkilöstöryhmiin välittömän työn lisääntyminen kohdistetaan. Voimassa olevat hankintasopimukset on laadittu toimintayksiköittäin, joiden koko ja henkilöstörakenne vaihtelevat. Henkilöstömitoituksen muutostarvetta arvioitaessa tulee selvittää toimintayksikkökohtaisesti hoitajamitoituksen lisäyksen tarve.

Esperi Care Oy on liitteessä 1 esittänyt mainittuihin (Liite1 Esperi hintojen tarkistaminen - lakimuutos200828) toimintayksiköihin hinnankorotusta 1.1.2021 alkaen ja perustellut hinnankorotusta. Muihin kuin liitteessä 1 mainittuihin toimintayksiköihin Esperi Care Oy ei esitä 1.1.2021 alkaen henkilöstömitoituksen muutoksen perustuvaa hinnankorotusta.

Turun kaupunki on arvioinut Esperi Care Oy:n hinnankorotusesitystä seuraaviin perustein

Hinnankorotus kohdistuu hoitopäivän hintaan. Lain muutoksen edellyttämän palvelun sisällön muutoksen kohdistumista hoitopäivän hintaan on arvioitu alkuperäisten palvelun tuottajan (tuottajien) sekä tilaajan välisten sopimusten lähtökohdista. Kustannusten muutos kohdistuu erityisesti henkilöstökustannuksiin. Henkilöstökustannuksiin kohdistuva muutos taas edellyttää arviota siitä, miten se kohdistuu välittömään ja/tai välilliseen työhön. Oletettavaa on, että hoitajamitoituksen lisääminen kohdistuu välittömään työhön. Välitön työ tehdään moniammatillisella henkilöstörakenteella.

Nykyisen palvelukuvauksen ja palvelun sisällön mukaisesti henkilöstökustannusten muutoksen vaikutus on hoitopäivän hinnassa 70 %, muiden kustannusten vaikutus 30 %.  Välittömän työn osuus henkilöstörakenteessa on arvioitu olevan 90 % ja välillisen työn osuus 10 %. Välittömän työn henkilöstö jakautuu erilaisiin henkilöstöryhmiin: lähihoitajat, hoiva-avustajat, sosionomit, geronomit, toimintaterapeutit, sairaanhoitajat jne. Lakimuutos edellyttää välittömän työn hoitajamitoituksen olevan 0,55. Toiminta yksiköiden tulee lisätä erityisesti hoitajien eli lähihoitajien ja/tai hoiva-avustajien määrää. Kustannuksia lisää erityisesti hoiva-avustajien ja lähihoitajien kysynnän kasvu, joiden kustannusten muutoksen painoarvoksi on arvioitu 80 % välittömän työn painoarvosta.

YHTEENVETO

Uuden lain seurauksena välillisen eli tukipalvelutyön määrä kasvaa. Välillisen työn määrän lisääntymisellä.

Lakimuutos ei anna automaattista laskennallista perustetta yleiseen hoitopäivän hinnan korotuksiin toimintayksiköille. Asia tulee ratkaista toimintayksiköittäin. Tarkastuskäyntien, toimilupien perusteella ja tarkastuskäytännön mukaisesti voidaan arvioida, että Esperi Care Oy:n esittämälle 1.10.2020 yleiselle hinnankorotusesitykselle ei ole perustetta. Niiden yksiköiden osalta, joiden kanssa Turun kaupungin hyvinvointitoimialla on hankintasopimuksen mukainen puitesopimus, voidaan arvioida, ettei toimilupien mukaisen henkilöstörakenteen mukaisesti toimittaessa ole tarvetta siirtää hoitohenkilöstön työpanosta välillisestä työstä välittömään työhön. Esperi Care Oy:n toimilupien mukaan tukityö (muun muassa siivous, sekä ruoka- ja pyykkihuolto) on järjestetty ostopalveluina ja mitoitettu 6 % - 17 % henkilöstön kokonaismäärästä.

Henkilöstömitoituksen lisääminen

Lakimuutoksen perusteella henkilöstömitoitus tulee nousemaan 1.1.2021 alkaen niiden toimintayksiköiden osalta, joissa toteutunut henkilöstömitoitus ei ole 0,55 työntekijää asiakasta kohden. Lakimuutos ei anna automaattista laskennallista perustetta hoitopäivän hinnan korotuksiin toimintayksiköille. Asia tulee ratkaista toimintayksiköittäin.

Esperi Care esittää hinnantarkastuksia yksiköihin Hoivakoti Brahe ja Hoivakoti Viljaska. Toimiluvan perusteella Brahen nykyinen henkilöstömitoitus (hoito-, kasvatus- ja kuntoutushenkilöt) välittömään asiakastyöhön on 0,55. Toimiluvan perusteella Hoivakoti Viljaskan nykyinen henkilöstömitoitus on 0,547 hoitajaa asukasta kohden (toimiluvan asukaspaikat 74). Valvontaraportin mukaan hoitohenkilöstön toteutunut hoitotyöhön kohdistunut mitoitus on ollut 19.10 – 20.12.2020 välillä 0,55 – 0,56. Asukkaiden määrä on vaihdellut 47 ja 50,14 välillä.

Hinnankorotusesitykselle ei ole hankintasopimuksen mukaista perustetta ja vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualue esittää, että sosiaali- ja terveyslautakunta ei hyväksy vanhusten tehostetun palveluasuminen palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkastusta 1.1.2021 alkaen Esperi Care Oy:lle.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.4.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Esperi Oy:n hinnankorotusanomuksen edellä mainituin perustein

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoEsperi Care Oy
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 165
Liite 1:Esperi - hintojen tarkistus 20082020