Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16428.04.202113

3196-2016 (065)

Vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistus - Attendo Oy

Tiivistelmä: -

Sosterla § 164

Vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja controller Samuli Koskinen, lakimies Sanni-Sofia Nieminen, yhteiset palvelut 16.4.2021:

ASIAN TAUSTA

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on kilpailuttanut vanhusten tehostetun palveluasumisen palvelut ja vaativan muistisairaiden tehostetun palveluasumisen palvelut ajalle 1.8.2017–30.4.2020 (3196-2016, hankintapäätös Sosterla 28.3.2017 § 85). Hankintasopimuksen mukaan hinnantarkistusta voi esittää sopimuksessa määritellyin ehdoin.

Attendo Oy konserniyhtiöineen on toimittanut 14.9.2020 hinnantarkistusesityksen Turun hyvinvointitoimialalle. Hinnantarkistusesitys koskee ikääntyneiden asumispalvelujen hintojen tarkistamista lakimuutoksesta syntyvien lisäkustannusten johdosta.

Liite 1Attendo Oy hintojen tarkistaminen - lakimuutos 01.10.2020

Lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012, vanhuspalvelulaki) on tehty muutoksia liittyen toimintayksiköiden henkilöstömitoitukseen sekä välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun. Vanhuspalvelulain 20 §:n 2 momentin mukaan toteutuneen henkilöstömitoituksen tehostetun palveluasumisen toimintayksikössä on oltava vähintään 0,7 työntekijää asiakasta kohti. Ottaen huomioon vanhus-palvelulain siirtymäsäännökset tulee Turun kaupungin ja Attendo Oy:n välisen hankintasopimuksen sopimuskauden aikana henkilöstömitoitus nousemaan 1.1.2021 alkaen 0,55 työntekijään asiakasta kohti. Lisäksi vanhuspalvelulain 3 §:n 1 momentin 4 ja 5 kohdissa on määritelty välittömän asiakastyön ja välillisen työn käsitteet sekä 3 a §:ssä on erikseen lueteltu henkilöt, jotka osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Jako välittömän asiakastyön ja välillisen työn välillä on tullut voimaan 1.10.2020.

Attendo Oy perustelee hinnankorotusesitystään kolmella eri näkökohdalla:

1.                   Välittömän asiakastyön lisääntymisellä

2.                   Henkilöstömitoituksen lisääntymisellä

3.                   RAI – arviointijärjestelmän käyttöönotolla

Välittömän asiakastyön lisääminen

Attendo Oy esittää hinnankorotusesityksessään, että sen toimintayksiköiden hoitovuorokausihintoja korotetaan hankintasopimuksen hinnantarkistusehtojen lisäksi seuraavasti:

Henkilöstökustannusten osuus 80 % x välittömän hoitotyön lisäys 3 % = 2,4 % korotus nykyiseen hoitovuorokausihintaan.

Attendo Oy perustelee hinnankorotusesitystään sillä, että jo 1.10.2020 alkaen välillistä työtä ei enää lasketa henkilöstömitoitukseen. Attendo Oy:n mukaan tämä on vanhuspalvelulain hallituksen esityksessä (HE 4/2020) laskettu olevan lähi- ja sairaanhoitajien työstä noin kolme prosenttia tehdystä työstä. Attendo Oy katsoo, että välitöntä asiakastyötä tulee vanhuspalvelulain mukaan lisätä kolme prosenttia ikääntyneiden henkilöiden asumispalveluissa.

Ottaen huomioon, että kysymys on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan kilpailutetusta hankintasopimuksesta, tulee palvelussa tapahtuvien hinnanmuutosten perustua hankintasopimuksessa esitettyihin ehtoihin. Attendo Oy:n esittämää hinnankorotusesitystä tuleekin tällä perusteella arvioida voimassa olevan hankintasopimuksen 5 kohdan mukaisesti: ’’Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.’’

Vanhuspalvelulain 1.10.2020 voimaan tulleet muutokset liittyen välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun eivät sellaisenaan toimi automaattisena laskennallisen hinnan korotusperusteena. Attendo Oy:n hinnankorotusesitystä pitääkin arvioida siitä näkökulmasta, onko lainsäädännön muutokset aiheuttaneet palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia.

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on tehnyt Attendo Oy:n kuuteen (6) toimintayksikköön tarkastuskäyntejä vuonna 2020 ennen 1.10.2020. Hoitajamitoitusta koskevissa tarkastuslaskelmissa on noudatettu aluehallintoviranomaisen ohjauskirjettä, jonka mukaan välittömään asiakastyöhön osallistuvat sairaan- ja terveydenhoitajat, lähi- ja perushoitajat, geronomit, sosionomit, fysio- ja toimintaterapeutit, kodinhoitajat, sosiaalialan ohjaajat ja kasvattajat sekä viriketoiminnan ohjaajat siltä osin, kun he osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Lisäksi henkilöstömitoitukseen ei ole käytännössä laskettu mukaan laitosapulaisia. Koska Turun kaupungin on noudattanut henkilöstömitoituksen laskemisessa edellä mainittua aluehallintoviraston ohjauskirjeen mukaista laskentatapaa, jossa välittömään asiakastyöhön on jo nyt laskettu vain em. henkilöiden välitön asiakastyö, ei palvelun sisällössä tai järjestämisessä ole tapahtunut sellaisia olennaisia muutoksia, jotka edellyttäisivät palvelun hinnan tarkastamista jo 1.10.2020 lähtien.

Henkilöstömitoituksen lisääminen

Attendo Oy esittää hinnankorotusesityksessään, että sen Koivulan, Villa Hirvensalon 2:n, Katarinanpuiston ja Peiponhovin toimintayksiköiden hoitovuorokausihintoja tulee korottaa 1.1.2021 lähtien, koska kyseisten toimintayksiköiden henkilöstömitoitus on alle 0,55 työntekijää asiakasta kohti. Voimassa olevassa hankintasopimuksessa toteutuneen henkilöstömitoituksen vähimmäismäärä on 0,5 työntekijää asiakasta kohden. Attendo Oy esittää, että lakimuutoksesta aiheutuvat henkilöstömitoituksen nosto ja sen kustannusvaikutus lisätään 1.1.2021 alkaen hintaan, jossa on huomioitu 1.10.2020 voimaan astunut välittömän työn lisäämisestä aiheutuva hinnankorotus sekä mahdollinen sopimukseen/ palvelusetelin sääntökirjaan perustuva hinnankorotus.

Attendo Oy:n esittämää hinnankorotusta tulee arvioida samoin perustein kuin edellä kohdassa ’’Välittömän asiakastyön lisääminen’’ on tehty. Henkilöstömitoituksen nousun perusteella esitetty hinnankorotusesitys on perusteltua 1.1.2021 alkaen, koska palvelun järjestämisessä tapahtuu olennaisia muutoksia. Henkilöstömitoituksen lisäämisen kustannusvaikutukset riippuvat yksiköiden nykyisestä henkilöstörakenteesta ja siitä mihin henkilöstöryhmiin välittömän työn lisääntyminen kohdistetaan. Voimassa olevat hankintasopimukset on laadittu toimintayksiköittäin, joiden koko ja henkilöstörakenne vaihtelevat. Henkilöstömitoituksen muutostarvetta arvioitaessa tulee selvittää toimintayksikkökohtaisesti hoitajamitoituksen lisäyksen tarve.

Attendo Oy on esittänyt liitteessä 1 mainittuihin toimintayksiköihin hinnankorotusta 1.1.2021 alkaen ja perustellut hinnankorotusta liitteessä 1. Muihin kuin liitteessä 1 mainittuihin toimintayksiköihin Attendo Oy ei esitä 1.1.2021 alkaen henkilöstömitoituksen muutoksen perustuvaa hinnankorotusta.

Turun kaupunki on arvioinut Attendo Oy:n hinnankorotusesitystä seuraaviin perustein

Hinnankorotus kohdistuu hoitopäivän hintaan. Lain muutoksen edellyttämän palvelun sisällön muutoksen kohdistumista hoitopäivän hintaan on arvioitu alkuperäisten palvelun tuottajan (tuottajien) sekä tilaajan välisten sopimusten lähtökohdista. Kustannusten muutos kohdistuu erityisesti henkilöstökustannuksiin. Henkilöstökustannuksiin kohdistuva muutos taas edellyttää arviota siitä, miten se kohdistuu välittömään ja/tai välilliseen työhön. Oletettavaa on, että hoitajamitoituksen lisääminen kohdistuu välittömään työhön. Välitön työ tehdään moniammatillisella henkilöstörakenteella.

Nykyisen palvelukuvauksen ja palvelun sisällön mukaisesti henkilöstökustannusten muutoksen vaikutus on hoitopäivän hinnassa 70 %, muiden kustannusten vaikutus 30 %.  Välittömän työn osuus henkilöstörakenteessa on arvioitu olevan 90 % ja välillisen työn osuus 10 %. Välittömän työn henkilöstö jakautuu erilaisiin henkilöstöryhmiin: lähihoitajat, hoiva-avustajat, sosionomit, geronomit, toimintaterapeutit, sairaanhoitajat jne. Lakimuutos edellyttää välittömän työn hoitajamitoituksen olevan 0,55. Toiminta yksiköiden tulee lisätä erityisesti hoitajien eli lä-hihoitajien ja/tai hoiva-avustajien määrää. Kustannuksia lisää erityisesti hoiva-avustajien ja lähihoitajien kysynnän kasvu, joiden kustannusten muutoksen painoarvoksi on arvioitu 80 % välittömän työn painoarvosta. Henkilöstökustannuksia on arvioitu kunta-alan palkkatilastojen perusteella (https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot).

RAI-arviointijärjestelmän käyttöönotto, koulutus- ja käyttöoikeusmaksut

RAI-arviointijärjestelmä on ollut käytössä Turun kaupungin ja Attendo Oy:n välisen hankinta-sopimuksen perusteella jo ennen, kuin se tulee pakolliseksi kaikille toimijoille 1.4.2023. Hallituksen esityksen mukaan niille toimintayksiköille, joilla on jo käytössään RAI-arviointijärjestelmä, annetaan koulutusta uusien päivitettyjen RAI-välineiden käyttöönottoon. Hallituksen esityksen mukaan koulutuksesta voi syntyä toimintayksikölle sijais- tai matkakustannuksia, vaikka koulutus sinänsä onkin ilmainen. Hankintasopimuksen kustannusvastuu-taulukon ja palvelukuvauksen mukaisesti Attendo Oy vastaa kuitenkin RAI-tietojärjestelmään ja sen käyttöön liittyvistä kustannuksista sekä henkilöstönsä lisä- ja täydennyskoulutuksesta. Lakimuutos ei anna aihetta tarkastaa palvelun hintaa hankintasopimuksessa esitetyn mukaisesti.

YHTEENVETO

Välittömän asiakastyön lisääminen

Lakimuutos ei anna automaattista laskennallista perustetta yleiseen hoitopäivän hinnan koro-tuksiin toimintayksiköille. Asia tulee ratkaista toimintayksiköittäin. Tarkastuskäyntien perusteel-la ja tarkastuskäytännön mukaisesti voidaan arvioida, että Attendo Oy:n esittämälle 1.10.2020 yleiselle hinnankorotusesitykselle ei ole perustetta.

RAI-arviointijärjestelmän käyttöönotto, koulutus- ja käyttöoikeusmaksut

RAI-arviointijärjestelmän käyttöönoton pakollisuus lain nojalla ei aiheuta nykyisille palvelun-tuottajille muutoksia, koska palvelukuvauksessa on jo edellytetty palveluntuottajia käyttämään kyseistä järjestelmää palvelussaan ja RAI-arviointijärjestelmään liittyvät kustannukset kuuluvat palveluntuottajan vastuulle.

Henkilöstömitoituksen lisääminen

Lakimuutoksen perusteella henkilöstömitoitus tulee nousemaan 1.1.2021 alkaen niiden toi-mintayksiköiden osalta, joissa toteutunut henkilöstömitoitus ei ole 0,55 työntekijää asiakasta kohden. Tällä perusteella Attendo Oy:n hinnankorotusesitykselle on hankintasopimuksen mukainen peruste ja vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualue esittää, että sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy vanhusten tehostetun palveluasuminen palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistuksen 1.1.2021 alkaen Attendo Oy:lle seuraavasti:

Attendo Koivula hinnankorotusesitys 0,93 % % 1.1.2021 alkaen eli 1,24 € per vrk

Attendo Villa Hirvensalo 2 hinnankorotusesitys 2,47 % 1.1.2021 alkaen eli 2,66 € per vrk.

Attendo Peiponhovi hinnankorotusesitys 1,90 % 1.1.2021 alkaen eli 2,03 € per vrk.

Attendo Katarinanpuisto hinnankorotusesitys 1,17 % 1.1.2021 eli 1,24 € per vrk.

Liite 2Attendo esitys hintaliite(salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.4.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Attendo Oy:n Koivulan, Villa Hirvensalo 2, Peiponhovin ja Katarinanpuiston vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistuksen vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualueen esityksen mukaisesti 1.1.2021 lukien.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoAttendo Oy
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 164
Liite 1:Attendo Oy hintojen tarkistaminen - lakimuutos 01.10.2020
Liite 2:Attendo esitys hintaliite (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)