Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16328.04.202112

3196-2016 (065)

Vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistus- Pihlajalinna

Tiivistelmä: -

Sosterla § 163

Vanhus- ja vammaispalvelujen palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja controller Samuli Koskinen, lakimies Sanni-Sofia Nieminen, yhteiset palvelut 16.4.2021:

ASIAN TAUSTA

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala on kilpailuttanut vanhusten tehostetun palveluasumisen palvelut ja vaativan muistisairaiden tehostetun palveluasumisen palvelut ajalle 1.8.2017–30.4.2020 (3196-2016, hankintapäätös Sosterla 28.3.2017 § 85). Hankintasopimuksen mukaan hinnantarkistusta voi esittää sopimuksessa määritellyin ehdoin.

Pihlajalinna-konserni tytäryhtiöineen on toimittanut 2.12.2020 hinnantarkistusesityksen Turun hyvinvointitoimialalle. Hinnantarkistusesitys koskee ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen ja laitosasumisen palveluja.

Liite 1Pihlajalinna hintojen tarkistaminen – lakimuutos 02.12.2020

Lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012, vanhuspalvelulaki) on tehty muutoksia liittyen toimintayksiköiden henkilöstömitoitukseen sekä välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun. Vanhuspalvelulain 20 §:n 2 momentin mukaan toteutuneen henkilöstömitoituksen tehostetun palveluasumisen toimintayksikössä on oltava vähintään 0,7 työntekijää asiakasta kohti. Ottaen huomioon vanhuspalvelulain siirtymäsäännökset tulee Turun kaupungin ja Pihlaja-konserniin kuuluvien yhtiöiden toimintayksiköiden välisen hankintasopimuksen sopimuskauden aikana henkilöstömitoitus olla 1.1.2021 alkaen 0,55 työntekijään asiakasta kohti. Lisäksi vanhuspalvelulain 3 §:n 1 momentin 4 ja 5 kohdissa on määritelty välittömän asiakastyön ja välillisen työn käsitteet sekä 3 a §:ssä on erikseen lueteltu henkilöt, jotka osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Jako välittömän asiakastyön ja välillisen työn välillä on tullut voimaan 1.10.2020.

Pihlajalinnan hinnantarkistusesityksen perusteena ovat sopimuksen mukaisen palvelun tuottamiseksi vaadittavien todellisten henkilöstökulujen merkittävä kasvu 1.10.2020 voimaan tulleen vanhuspalvelulain muutosten mukaisesti.  

Pihlajalinna esittää hoito- ja hoivapalvelun kustannusmuutokset ja tarkastavansa palveluhintoja 1.10.2020 alkaen seuraavasti ja seuraavissa yksiköissä.

Hoito- ja hoivapalvelun vuorokausihintaa korotetaan

Ikipihlaja Matinkartano 1,35 € per vuorokausi

Ikipihlaja Oiva 1,55 € per vuorokausi

Ikipihlaja Setälänpiha 1,70 € per vuorokausi

Pihlajalinnan esityksen mukaan korotus lisätään myös 1.1.2021 voimaan tuleviin hintoihin. Esityksessään Pihlajalinna ilmoittaa lisäävänsä tasauslaskun tammikuun 2021 laskun yhteyteen.

Ottaen huomioon, että kysymys on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaan kilpailutetusta hankintasopimuksesta, tulee palvelussa tapahtuvien hinnanmuutosten perustua hankintasopimuksessa esitettyihin ehtoihin. Pihlajalinna-konserni tytäryhtiöineen esittämää hinnankorotusesitystä tuleekin tällä perusteella arvioida voimassa olevan hankintasopimuksen 5 kohdan mukaisesti: ’’Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.’’

Vanhuspalvelulain 1.10.2020 voimaan tulleet muutokset liittyen välittömän asiakastyön ja välillisen työn erotteluun eivät sellaisenaan toimi automaattisena laskennallisen hinnan korotusperusteena. Pihlajalinnan hinnankorotusesitystä pitääkin arvioida siitä näkökulmasta, onko lainsäädännön muutokset aiheuttaneet palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia.

Turussa hoitajamitoitusta koskevissa tarkastuslaskelmissa on noudatettu aluehallintoviranomaisen ohjauskirjettä, jonka mukaan välittömään asiakastyöhön osallistuvat sairaan- ja terveydenhoitajat, lähi- ja perushoitajat, geronomit, sosionomit, fysio- ja toimintaterapeutit, kodinhoitajat, sosiaalialan ohjaajat ja kasvattajat sekä viriketoiminnan ohjaajat siltä osin, kun he osallistuvat välittömään asiakastyöhön. Lisäksi henkilöstömitoitukseen ei ole käytännössä laskettu mukaan laitosapulaisia. Pihlajalinnan yksiköiden toimilupien ja niihin suoritetuissa henkilöstömitoituksen laskelmissa on noudatettu aluehallintoviraston ohjauskirjeen mukaista laskentatapaa, jossa välittömään asiakastyöhön on jo nyt laskettu vain em. henkilöiden välitön asiakastyö, näin ollen ei palvelun sisällössä tai järjestämisessä ole tapahtunut sellaisia olennaisia muutoksia, jotka edellyttäisivät palvelun hinnan tarkastamista jo 1.10.2020 lähtien.

Henkilöstömitoitukset

Pihlajalinnan esittämää hinnankorotusta tulee arvioida myös henkilöstömitoituksen nousun perusteella. Henkilöstömitoituksen lisäämisen kustannusvaikutukset riippuvat yksiköiden nykyisestä henkilöstörakenteesta ja siitä mihin henkilöstöryhmiin välittömän työn lisääntyminen kohdistetaan. Voimassa olevat hankintasopimukset on laadittu toimintayksiköittäin, joiden koko ja henkilöstörakenne vaihtelevat. Henkilöstömitoituksen muutostarvetta arvioitaessa tulee selvittää toimintayksikkökohtaisesti hoitajamitoituksen lisäyksen tarve.

Nykyiset Pihlajalinna-konserniin kuuluvien toimintayksiköiden hoitaja mitoitukset:

Ikipihlaja Matinkartano toteutunut mitoitus 0,534

Ikipihlaja Oiva toteutunut mitoitus 0,57

Ikipihlaja Setälänpiha 0,6 – 0,64

Turun kaupunki on arvioinut Pihlajalinnan hinnankorotusesitystä seuraaviin perustein

Hinnankorotus kohdistuu hoitopäivän hintaan. Lain muutoksen edellyttämän palvelun sisällön muutoksen kohdistumista hoitopäivän hintaan on arvioitu alkuperäisten palvelun tuottajan (tuottajien) sekä tilaajan välisten sopimusten lähtökohdista. Henkilöstömitoituksen nousun perusteella esitetty hinnankorotusesitys on perusteltua 1.1.2021 alkaen, niiden yksiköiden osalta, joissa palvelun järjestämisessä tapahtuu olennaisia muutoksia. Henkilöstömitoituksen lisäämisen kustannusvaikutukset riippuvat yksiköiden nykyisestä henkilöstörakenteesta ja siitä mihin henkilöstöryhmiin välittömän työn lisääntyminen kohdistetaan. Voimassa olevat hankintasopimukset on laadittu toimintayksiköittäin, joiden koko ja henkilöstörakenne vaihtelevat. Henkilöstömitoituksen muutostarvetta arvioitaessa tulee selvittää toimintayksikkökohtaisesti hoitajamitoituksen lisäyksen tarve. Kustannusten muutos kohdistuu erityisesti henkilöstökustannuksiin. Henkilöstökustannuksiin kohdistuva muutos taas edellyttää arviota siitä, miten se kohdistuu välittömään ja/tai välilliseen työhön. Oletettavaa on, että hoitajamitoituksen lisääminen kohdistuu välittömään työhön. Välitön työ tehdään moniammatillisella henkilöstörakenteella.

Nykyisen palvelukuvauksen ja palvelun sisällön mukaisesti henkilöstökustannusten muutoksen vaikutus on hoitopäivän hinnassa 70 %, muiden kustannusten vaikutus 30 %.  Välittömän työn osuus henkilöstörakenteessa on arvioitu olevan 90 % ja välillisen työn osuus 10 %. Välittömän työn henkilöstö jakautuu erilaisiin henkilöstöryhmiin: lähihoitajat, hoiva-avustajat, sosionomit, geronomit, toimintaterapeutit, sairaanhoitajat jne. Lakimuutos edellyttää välittömän työn hoitajamitoituksen olevan 0,55. Toiminta yksiköiden tulee lisätä erityisesti hoitajien eli lähihoitajien ja/tai hoiva-avustajien määrää. Kustannuksia lisää erityisesti hoiva-avustajien ja lähihoitajien kysynnän kasvu, joiden kustannusten muutoksen painoarvoksi on arvioitu 80 % välittömän työn painoarvosta.

YHTEENVETO

Välillisen asiakastyön lisääminen

Lakimuutos ei anna automaattista laskennallista perustetta yleiseen hoitopäivän hinnan korotuksiin toimintayksiköille. Asia tulee ratkaista toimintayksiköittäin. Pihlajalinna ei ole esityksessään esittänyt tarkempia laskelmia kustannusten muutoksesta. Tarkastuskäyntien ja toimilupien perusteella ja tarkastuskäytännön mukaisesti voidaan arvioida, että Pihlajalinnan esittämälle 1.10.2020 yleiselle hinnankorotusesitykselle ei ole perustetta.

Henkilöstömitoituksen lisääminen

Lakimuutoksen perusteella henkilöstömitoitus tulee nousemaan 1.1.2021 alkaen niiden toimintayksiköiden osalta, joissa toteutunut henkilöstömitoitus ei ole 0,55 työntekijää asiakasta kohden. Voimassa olevan hankintasopimuksen mukaan hinnantarkistusta voi esittää sopimuksessa määritellyin ehdoin. Sopimuksen mukaan hinnantarkastusesitys on tehtävä Tilaajalle kirjallisesti vähintään kolme (3) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.

Tällä perusteella Pihlajalinnan hinnankorotusesitykselle on hankintasopimuksen mukainen peruste Ikipihlaja Matinkartanon yksikössä ja vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualue esittää, että sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy vanhusten tehostetun palveluasuminen palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistuksen 1.3.2021 alkaen Pihlajalinna-konsernin tytäryhtiöiden osalta seuraavasti:

Ikipihlaja Matinkartanon hoito- ja hoivapalvelun vuorokausihintaa korotetaan 1,35 € per vuorokausi.

Muiden yksiköiden Ikipihlaja Setälänpihan ja Oivan hoito- ja hoivapalvelun hinta per vuorokausi pysyvät ennallaan.

Liite 2Pihlajalinna esitys hintaliite (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.4.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä Pihlajalinna-konsernin tytäryhtiöiden Ikipihlaja Matinkartanon, Setälänpihan ja Oivan vanhusten tehostetun palveluasumisen ostopalvelujen hinnantarkistuksen vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualueen esityksen mukaisesti 1.3.2021 lukien.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoPihlajalinna Oyj
tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 163
Liite 1:Pihlajalinna hinnan tarkistaminen - lakimuutos 2.12.2020
Liite 2:Pihlajalinna esitys hintaliite (salainen, JulkL 24 § 1 mom. 17. kohta)