Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16928.04.20211

1508-2021 (02 08 00)

Vammaispalvelulain mukainen henkilökohtainen apu ajalle 1.8.2021 -31.7.2024

Tiivistelmä:

Tiivistelmä: Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalveluista on pyydetty tarjouksia ajalle 1.8.2021 - 31.7.2024 minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa ajalle 1.8.2024 - 30.9.2026 (optio). Tarjouksia saatiin yhteensä 8 kpl. Puitesopimus esitetään solmittavaksi Stella Kotipalvelut Oy:n kanssa. Palvelua ostetaan sopimuskaudella 1.8.2021 - 31.7.2024 noin 2,88 miljoonalla eurolla.

Sosterla § 169

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski ja konsernihallinnon hankintapalvelun osuus projektipäällikkö Marja Poskiparta 16.4.2021:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 17.3.2021 § 97.

Turun kaupungin konsernihallinnon hankintapalvelut on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun ostopalveluista ajalle 1.8.2021 - 31.7.2024, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa ajalle 1.8.2024 - 30.9.2026 (optio).

Hankinnassa on kysymys julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) kansalliset kynnysarvot ylittävästä sosiaali- ja terveyspalveluhankinnasta.

Hankintaa koskeva hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-ilmoituskanavassa 18.3.2021 osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen lähetettiin julkaistavaksi samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa 31.3.2021.

Hankinnan kohteena on vammaispalvelulain mukainen henkilökohtainen apu. Vammaispalvelulain mukaan kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaista apua, jos henkilö vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee palvelua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä.

Tarjous tuli jättää suomen kielellä.

Turun kaupunki on kaksikielinen (suomi ja ruotsi) ja palvelussa on noudatettava, mitä kielilaissa (423/2003) ja muussa kielilainsäädännössä säädetään. Palvelua tulee tarjota suomen ja ruotsin kielellä.

Hankinnan ennakoitu arvo vuodessa on noin 960 000 €. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai arvoon sopimuskauden aikana

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankinnasta tehdään sopimus yhden (1) palveluntuottajan ja yhden (1) varapalvelutuottajan kanssa. Varapalveluntuottajaa käytetään, mikäli valitun palveluntuottajan palvelukyky tai resurssit eivät ole tilaajan toimeksiannolle riittävät. Tilaaja ei takaa palveluntuottajalle sopimuksen perusteella ohjautuvien asiakkaiden määrää. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana palvelujen tuntihintana tarjouspyynnössä edellytetyllä tavalla. Tuntihinnan tuli sisältää kaikki tarjouspyynnön mukaiset palvelut sekä kaikki hankintaan liittyvät kustannukset. Palvelun hinnantarkistus voidaan tehdä yhden (1) kerran sopimuskauden aikana ja yhden (1) kerran optiokaudella. Sopimushinta on kiinteä kaksi (2) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Esitykset hinnan muutoksista on esitettävä tilaajalle kirjallisesti vähintään neljä (4) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 9.4.2021 klo 11:00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset.

Kaikki tarjoajat ovat tarjouksellaan vakuuttaneet täyttävänsä tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Hankintalain 113 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Oikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen sulkemaan tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta.

Hankinnan valmistelussa mukana ollut työryhmä suoritti tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun.

Hankintayksikkö pyysi Stella Kotipalvelut Oy:ltä 13.4.2021 hankintalain 96 §:n mukaisen selvityksen poikkeuksellisen alhaisesta tarjouksesta. Stella Kotipalvelut Oy:ltä 15.4.2021 saadun selvityksen mukaan tarjouksen hinnoissa ei ole ollut virhettä tai puutteellisuuksia ja että tarjouksessa esitetyt hinnat sisältävät kaikki tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaiset kustannukset, eikä poikkeuksellisen alhainen tarjous ole johtunut hankintalain 81 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettujen velvoitteiden laiminlyönnistä.

Hankintayksikkö on tämän perusteella katsonut, ettei sille ole syntynyt hankintalain mukaista velvollisuutta eikä myöskään oikeutta hylätä Stella Kotipalvelut Oy:n tarjousta.

Kaikkien saapuneiden tarjousten todettiin täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousten vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että tarjousten valintaperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Annetuista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin, siten että hinta on vertailuperuste. Tarjousten vertailuhinta lasketaan kertomalla tarjottu yksikköhinta arvioidulla hankintamäärällä. Tarjotut hinnat lasketaan yhteen ja saatu hinta on Tarjoajan vertailuhinta.

Hankintayksikkö katsoo, että tässä palveluhankinnassa kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla halvin hinta, koska hankinnan laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa asettamalla tarjouspyynnössä hankinnan kohteelle tiukat vähimmäisvaatimukset, joita tukevat osaltaan palveluntuottajan kanssa solmittavan hankintasopimuksen tarkat sopimusehdot.

Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään tai -arvoon.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Liite 2Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu yksikköhinnoilla (salassa pidettävä, salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 20 kohta)

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 22.4.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Mahdollisen option käyttöönotosta päätetään erikseen.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävällä kirjallisella sopimuksella. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

Hankintasopimus voidaan tehdä ja päätös panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun Tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, ja oikaisuohjeen ja valitusosoituksen tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoCitywork Avustajapalvelut Oy
aoDebora Oy
aoKotipalvelu Mehiläinen Oy
aoMed Group Oy
aoPiika & Sisar Oy
aoStella Kotipalvelut Oy
aoSuomen Avustajapalvelut Oy
aoValidia Oy
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 169
Liite 1:Liite 1 Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu
Liite 2:Liite 2 Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu yksikköhinnoilla (salassa pidettävä)