Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta15528.04.20214

9795-2020 (02 02 00)

Hyvinvointitoimialan talouden ja toiminnan seuranta ajalta 1.1.-31.3.2021 sekä ensimmäinen osavuosikatsaus ja talouden ennuste vuodelle 2021

Tiivistelmä:

Hyvinvointitoimialan talousarvion ennustetaan ylittyvän huomattavasti vuoden 2021 aikana Covid-19 pandemiaan liittyvien toiminnan muutosten ja siitä syntyvien kustannusten myötä. Vuoden 2021 talousarvio ei sisältänyt Covid-19 pandemian hoitoon liittyviä kustannuksia vaan niistä raportoidaan ja niitä ennustetaan osana talouden seurannan prosessia. Toiminnallisia muutoksia, joita sopeuttamisohjelmassa on laadittu ja jotka ovat osin edenneet, ei ole siinä määrin saatu toimeenpanoon, että kustannuskehitystä olisi voitu oleellisesti hillitä.

Sosterla § 155

Vs talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama, talouspäällikkö Ritva Pitkäkari, controllerit Jaakko Jokinen, Jyrki Sundman ja Samuli Koskinen 19.4.2021:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2021 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus on merkitty laadittavaksi poikkeuksellisesti raportointijaksolta 1.1.–30.4.2021. SAP-toiminnanohjaus-järjestelmän käyttöönoton alkuperäistä aikataulua kuitenkin muutettiin syksyllä 2020 siten, että käyttöönotto toteutuu 1.6.2021. Tästä syystä ensimmäinen neljännesvuosi- eli osavuosikatsaus esitetään laadittavaksi edellä mainitusta valtuuston vahvistamasta määräyksestä poiketen ajalta 1.1. - 31.3.2021.

Terveyspalvelut

Terveyspalveluiden tulojen ennustetaan alittavan talousarvion 2,5M€ ja menojen ylittävän talousarvion 15,7M€. Nettopoikkeaman talousarviosta ennustetaan siten olevan 18,2M€.

Tulojen alittumista ennustetaan maksutuotoissa sekä avoterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon asiakasmaksuissa. Lisäksi pakolaisten valtionavustuskorvausten ennakoidaan jäävän talousarviosta noin 0,25M€. Tulot tulevat ylittymään tuissa ja avustuksissa, joka on budjetoitu liian alas.

Menojen ylityksen taustalla ovat henkilöstökulut (+2,5M€), suurimpana tilapäinen työvoima, pääosin Covid-19 tarpeeseen palkattu (+3,4M€) ja erilliskorvaukset (+2M€). Kuukausipalkat sen sijaan näyttäisivät toteutuvan n. 2,3M€ alle talousarvion.

Palvelujen ostojen ennustetaan ylittävän talousarvion reilusti (+9,8 M€). Näissä asiakaspalvelujen ostot ylittävät talousarvion n. 0,85 M€ ja muiden palvelujen ostot 8,9 M€. Asiakaspalvelujen ostoissa suurimmat ylitykset ovat avopalveluissa ja kuntoutuspalveluissa. Muiden palvelujen ostoissa suurimmat yksittäiset erät ovat laboratoriokustannukset (Covid-19 näytteenotto ja testaus), muut terveyspalvelut sekä henkilöstövuokraus (Covid-19 rokottaminen ja rajavalvonta), jotka liittyvät pääosin Covid-19 kustannuksiin.

Aineiden ja tarvikkeiden hankintojen ennustetaan ylittävän talousarvion 2,6 M€. Suurimmat ylitykset löytyvät tutkimus- ja hoitotarvikkeista (+1,3 M€), diabetestarvikkeista (+0,9 M€), vaatteistosta (+0,6 M€) ja vaipoista (+0,5 M€). Lääkkeet ja kalusto toteutunevat alle talousarvion (-0,9 M€). Lääkekustannuksiin vaikuttaa alentavasti mm. reumatologian siirtyminen VSSHP:lle.

Avustukset toteutunevat talousarvion ja aikaisempien vuosien tasolla. Muut toimintakulut näyttäisivät toteutuvan 0,8 M€ yli talousarvion ja 2,0 M€ suurempana kuin vuonna 2020. Suurimmat yksittäiset tekijät ovat Covi-19 rokottamiseen liittyvä tilavuokraus, koronabussien ja kuntoutuskeskusten vuokra-autojen kustannukset.

Perhe- ja sosiaalipalvelut

Perhe- ja sosiaalipalveluissa tulojen ennustetaan alittuvan 0,3M€ ja menojen ylittyvä 11,3M€. Nettomuutos talousarvioon nähden on 11,6M€. Talousarvioon on tehty määrärahamuutos käynnissä olevan kaupungin organisaatiouudistuksen yhteydessä, jolloin työsuojeluvaltuutettujen vakanssit kustannuksineen on siirretty yhteisten palvelujen henkilöstöpalveluihin.

Tulojen alituksen taustalla on ennuste saatujen pakolaisiin liittyvien valtionkorvausten pienentymisestä. Menojen ylityksen taustalla on henkilöstökulujen ylitys (+1,7M€) ja asiakaspalvelujen ostot (+10,3M€). Henkilöstökulujen ylitys johtuu budjetoinnissa tapahtuneesta laskentavirheestä, joka syntyi vuoden 2020 lopun viivästyneistä rekrytoinneista.

Asiakaspalvelujen ostojen kustannusten kasvun taustalla on edelleen päihde- ja mielenterveyspalvelujen asumispalvelut, jonne arvioidaan menojen ylitystä, mutta aiempien vuosien nousu näyttäisi taittuneen. Myös lastensuojelun ostopalvelujen kustannuksien ennakoidaan ylittyvän. Lastensuojelun ja sosiaalityön asiakaspalvelujen 1.1.2021 alkaneen hankintakauden palvelunhinnat ovat merkittävästi nousseet, palvelulajeittain keskimääräiset hinnannousut vaihtelevat pääosin +10-16%. Palvelujen kysyntää on alkuvuoden tilanteen perustella vaikea ennakoida mahdollisen koronan vuoksi patoutuneen kysynnän vuoksi. Asumispalveluissa ja lastensuojelussa tehostetaan sopeuttamisohjelman toimenpiteiden toteuttamista ja seurantaa. Avustusten ennakoidaan jäävän 0,7M€ alle talousarvion.

Vanhus- ja vammaispalvelut

Vanhus- ja vammaispalveluissa tulojen ennustetaan alittavan talousarvion 3,3M€ ja menojen ylittävän talousarvion 5,5M€. Nettomuutos on 8,8M€.

Talousarvioon on tehty muutos liittyen käynnissä olevaan kaupungin organisaatiouudistukseen, jonka yhteydessä maakunnallinen asiakas- ja palveluohjaus on siirtynyt kaupunginhallituksen vastuualueelle ja työsuojeluvaltuutetut yhteisten palvelujen henkilöstöpalveluihin. Siirrossa toimintatuloja siirtyi 0,2M€ ja menoja 0,5M€ kaupunginhallituksen alle.

Tulojen alituksen taustalla on valtiolta saatavien korvausten ennakoitu lasku sekä maksutuottojen aleneminen. Asiakasmaksulain muutosten vaikutusta ei vielä pystytä ennakoimaan. Avustuksien osalta arvioidaan talousarvion ylitystä, mikä liittyy rintamaveteraanien avustuksiin ja ympäristöministeriöltä saatuun hankerahaan.

Menojen ylitysennustetta selittää sekä asiakas että muiden palvelujen ostot (2,5M€), jotka pitävät sisällään tehostetun palveluasumisen että henkilöstövuokrauksen, aineiden ja tarvikkeiden ostot (2,3M€), avustusten (0,3M€) ja vuokrakulujen (0,4M€) nousu.

VSSHP

Turun talousarvio VSSHP:n kustannuksille on 249M€ ja VSSHP:n oma talousarvio Turun maksuosuudesta on 251,3M€. Eroa 2,3M€. Ero johtuu siitä, että Turun talousarviossa on huomioitu uusien geriatristen, kuntouttavien ja erikoisalapalveluiden sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden tavoittelemat säästöt VSSHP:n palvelujen käytössä. VSSHP:n talousarviossa em. uusia palveluita ja niiden mahdollisesti synnyttämiä palvelun käytön alenemia ei ole huomioitu.

Tässä vaiheessa Turun maksuosuuden arvioidaan olevan 256 M€, talousarvio ylitystä olisi 7,02M€. Ennuste ylittää molempien tahojen talousarviot (Turku +2,82%, +7,02 M€ ja VSSHP +1,88%, +4,73 M€).

Ylityksen taustalla on ennuste sekä somaattisen että psykiatrisen sairaanhoidon menojen ylityksestä.

Somaattisen sairaanhoidon arvioidaan toteutuvan 2,4 M€ VSSHP:n talousarviota suurempana (+1,5%). Somaattisen sairaanhoidon toteumiin vaikuttaa mm. kardiologian ja reumatologian toimintojen liikkeen luovutukset 1.4.2021 lukien VSSHP:lle.

Psykiatrisen sairaanhoidon arvioidaan toteutuvan niin ikään 2,4 M€ VSSHP:n talousarviota suurempana. Psykiatrisen sairaanhoidon suoritteet ja kustannukset ovat kasvaneet tasaisesti usean vuoden ajan eikä vuosi 2021 näytä poikkeavan tästä linjasta. Hoitojaksojen suoritemäärät ovat pysyneet suurin piirtein samalla tasolla viimeisen kolmen vuoden ajan (ml. 2021), mutta käyntien määrät ovat kasvaneet reilusti (2019 vs 2020 +7,8%, +12.000 käyntiä).

Sekä hoitojaksojen että käyntien odotetaan toteutuvan tänä vuonna hieman viime vuotta suurempina (hoitojaksot +4,5%, käynnit +2,6%). Psykiatrisen sairaanhoidon hoitojaksojen kustannusten arvioidaan kasvavan viime vuodesta hieman enemmän kuin suoritteiden määrän (+5,9%). Käyntien kustannusten arvioidaan toteutuvan 1,5 suurempina kuin vuonna 2020.

EPLL:n (Ensihoidon ja päivystyksen liikelaitos) kustannusten arvioidaan toteutuvan VSSHP:n talousarvion mukaisesti. Päivystyksen suoritteiden ja kustannusten odotetaan palautuvan vuoden 2021 Covid-poikkeustilannetta edeltävälle tasolle. Suoritteiden arvioidaan toteutuvan alle talousarvion, mutta kustannukset toteutunevat talousarvion mukaisesti. Ensihoidon maksuosuus nousi reilusti edellisvuodesta (+24,6%, +1,6 M€). Maksuosuuden kasvu johtuu siitä, että aikaisemmin osa ensihoidon kustannuksista maksettiin erityisvelvoitemaksussa. Nyt erityisvelvoitemaksusta on siirretty ensihoidolle kuuluva osa ensihoidon maksuosuuteen. Erityisvelvoitemaksun osuus ei kuitenkaan laske, koska sairaanhoitopiirien potilasvahinkovakuutusyhtiötä pääomitetaan.

Kalliinhoidon hyvityksen arvioidaan toteutuvan alle VSSHP:n talousarvion, mutta kuitenkin viime vuoden tasolla (n. 8,5 M€). Hyvitys jakautuu lähes kokonaan somaattisen ja psykiatrisen hoidon kesken.

Hallinto

Toimialan hallinnon osalta kaupungin organisaatiouudistuksen takia on määrärahoihin tehty muutoksia. Määrärahamuutoksien takia henkilöstömenoja on tässä vaiheessa siirtynyt 1,7M€ yhteisiin palveluihin. Edelleen organisaation muuttuessa, muutoksia tullaan tekemään ja siten ennusteen muodostaminen ei kaikilta osin ole pitävä.

Hallinnon osalta toimintatulojen ennustetaan ylittyvän noin 0,1M€, mikä liittyy käynnissä olevaan Tulevaisuuden sote-keskushankkeeseen. Menojen ennustetaan alittuvan, osin kyse on hankerahoituksesta ja sen käytöstä. Toimialan hallinnon muuton kokonaiskustannukset ovat vielä epävarmat.

Kokonaistilanne ja korona

Kokonaisuutena hyvinvointitoimialan talousarvion ensimmäisen osavuosikatsauksen osalta voidaan todeta, että toimialan kustannuspaine on huomattava. Toimintatuloihin ennustetaan noin 6M€ alitusta. Toimintamenojen osalta menot tulevat ylittymään arviolta 38,7M€. Nettona poikkeama talousarviosta on 44,7M€. Suhteessa vuoden 2020 tilipäätökseen tulot pysyvät suunnilleen tilipäätöksen tasolla, mutta toimintamenot ylittyvät 35,4M€.

Ennuste sisältää 22,8M€ toimintamenoja, jotka ovat Covid-19 kustannuksia. Todellisuudessa pandemian hoidosta syntyneitä kustannuksia on huomattavasti enemmän, sillä vakituisen henkilökunnan työpanosta ei ole kirjattu kyseiselle tilausnumerolle. Tämä kirjaus saadaan kuntoon toiseen osavuosikatsaukseen ja se koskettaa laajasti toimialan johtoa ja nyt yhteisiin palveluihin siirtynyttä hallinnon henkilökuntaa. Covid-19 kustannukset vuoden 2021 alussa kohdentuvat kuitenkin selkeästi terveyspalveluihin ja vain osin muille palvelualueille. Siten kokonaisuutena perhe- ja sosiaalipalvelujen toimintamenojen kehitystä voidaan pitää huolestuttavana, koska Covid-19 pandemia ei ole siellä nostanut oleellisesti toimintamenoja. Covid-19 tulee vaikuttamaan edelleen myös tuloihin. Tulojen alituksesta 2,1M€ arvioidaan liittyvän pandemiaan.

Tässä vaiheessa Covid-19 kustannusten arvioiminen on haasteellista. Selvää on, että vuonna 2020 pandemian aiheuttamat kulut vaikuttivat vain osan vuotta ja toiminnan muutosten kautta syntyneet kustannukset olivat huomattavasti pienemmät kuin vuonna 2021. Hyvinvointitoimialalle on syntynyt kolme uutta toiminnallista kokonaisuutta, jotka työskentelevät Covid-19 pandemian parissa; tartunnan jäljitys, rokottaminen ja ns. rajavalvonta. Näiden tehtävien hoitamiseksi on pyritty löytämään toiminnallisia ratkaisuja, jotta hyvinvointitoimialan vakituinen henkilökunta pystyisi hoitamaan omia tehtäviään ja tukemaan vain osaltaan uusia tehtäviä. Tämä ei tule täysin onnistumaan terveydenhuollon alan työvoimapulan takia. Näiden uusien toimintojen laajuus on riippuvainen valtiotasolla tehtävistä päätöksistä, epidemia tilanteesta ja rokotteisiin liittyvistä linjauksista.

Vuonna 2020 valtio korvasi VSSHP:lle Covid-poikkeustilanteesta aiheutuneita kustannuksia, minkä seurauksena VSSHP hyvitti Turkua. Vuoden 2021 osalta vastaavasta korvauksesta ei ole ollut puhetta eikä ennusteessa ole huomioitu tällaisia hyvityksiä. Myöskään valtion kunnille myöntämistä avustuksista ja niiden muodosta pandemian hoidossa ei ole linjausta ja siten ennusteessa ei ole otettu sellaisia huomioon.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 20.4.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedoksi ensimmäisen osavuosikatsauksen sekä toiminnan- ja talouden seurannan ajalta 1.1.-31.3.2021.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 155
Liite 1:Toiminnan ja talouden seurantaraportti ajalta 1.1.-31.3.2021
Liite 2:Hyvinvointitoimialan ennuste ja yhteenveto palvelualueittain
Liite 3:Hyvinvointitoimialan ennuste kustannuslajeittain