Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta9617.03.20216

4156-2020 (02 08 00, 06.03)

Tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoiset lääkäripalvelut ajalle 1.5.2021-30.4.2023 + optio yksi (1) vuotta

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta. Tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoiset lääkäripalvelut ajalle 1.5.2021-30.4.2023 + optio yksi (1) vuotta on kilpailutettu ns. ranskalaisella urakalla. Tarjouksia saatiin yhteensä kolme kolmelta eri palveluntuottajalta. Puitesopimus esitetään tehtäväksi Terveystalo Julkiset palvelut Oy:n kanssa ja Pihlajalinna Terveys Oy:n kanssa. Palveluja ostetaan varsinaisella sopimuskaudella noin 900 000 eurolla.

Sosterla § 96

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6 §:n 1 momentin 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen, ylilääkäri Rea Mäkelä ja Konsernihallinnon hankintapalveluiden osuus projektipäällikkö Sari Holmberg 03.03.2021:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi  tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalveluiden ostopalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 16.12.2020 § 504.

Ostettava lääkäripalvelu on tarkoitettu niiden turkulaisten asukkaiden käytettäviksi, jotka Turun kaupunki on sijoittanut yksityisen tehostetun palveluasumisen toimintayksiköihin. Ostopalveluna hankittavan lääkärin tarkoituksena on vastata hoitoyksikön asukkaiden yleislääkäritasoisista lääkäripalveluista. Kyseiset henkilöt ovat sen kuntoisia, että lääkäripalvelut on tarkoituksenmukaisinta tuottaa siinä talossa, jossa henkilö asuu. 

Konsernihallinon hankintapalvelut on hyvinvointitoimialan toimeksiannosta pyytänyt tarjouksia tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalveluiden ostopalveluista ajalle 1.5.2021–30.4.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella, ajalle 1.5.2023-30.4.2024 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.5.2021 alkaen. Palveluja ostetaan vuosittain noin 450 000 eurolla.

Avoin hankintailmoitus EU-kynnysarvon ylittävänä hankintalain mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana julkaistiin 21.12.2020 HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Hankinnasta julkaistiin 21.12.2020 ilmoitus myös EU:n virallisen lehden (EUVL) täydennysosassa (S-osa) sekä Tenders Electronic Daily (TED)-tietokannassa EU:n laajuisesti. Tarjouspyyntöön tehtiin korjauksia ja korjattu tarjouspyyntö julkaistiin 19.1.2021. Tarjouspalvelussa julkaistiin hankintaa koskevat kysymykset ja niihin annetut vastaukset 21.1.2020.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 29.1.2021 klo 11:00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta:

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, ettei osatarjouksia tai vaihtoehtoisia tarjouksia oteta huomioon.

Palveluja hankitaan suomen- ja ruotsinkielisille asiakkaille. Palvelussa on noudatettava, mitä kielilaissa (423/2003) ja muussa kielilainsäädännössä säädetään

Kilpailutus tehtiin käänteisenä ns. ranskalaisena urakkana. Palvelun veroton kiinteä hinta on 52 €/asukas/kk. Palvelu sisältää hoitosuunnitelman teon uusille asiakkaille. Sopimushinta on kiinteä sopimuskauden kaksi (2) ensimmäistä vuotta. Sopimushinta on kiinteä 30.4.2023 asti, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää perustellusta syystä hinnan muutosta optiokaudelle palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Kokonaiskorotus ei kuitenkaan voi ylittää 3,5 prosenttia

Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palvelun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaavasti.

Palvelu hankitaan kokonaisuutena, jonka tuottamiseen valitaan kaksi (2) palveluntuottajaa, joita käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella järjestyksessä. Mikäli ensimmäiseksi tulleen resurssit eivät riitä palvelun tuottamiseen, siirrytään käyttämään seuraavaa palveluntuottajaa. Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3. Tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu ja valinta.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat osoittavat täyttävänsä tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjoukset täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja valinta

Tarjouskilpailu ratkaistiin annettujen tarjousten perusteella. Annetuista tarjouksista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin. Arviointiperusteina oli palvelun laatu, jonka painoarvo oli 100 %. Laadun osalta vähimmäisvaatimukset täyttävä palvelun taso sai 0 pistettä ja enimmäispistemäärä oli 100 pistettä. Vertailuperusteina arvioitiin tarjotun palvelun laatua viidellä eri osa-alueella:

A) Kuvaus palvelun järjestämisestä max 25 pistettä

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

B) Kuvaus potilaille tarjottavan hoidon laadusta max 25 pistettä

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

C) Kuvaus hoitosuunnitelman sisällöstä ja laadusta max 20 pistettä

D) Kuvaus palvelua tuottavien lääkärien (2 hlöä) osaamisesta max 20 pistettä

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitettiin seuraaviin tarkasteluihin:

E) Kuvaus lääkärien pysyvyyden ja työhyvinvoinnin edistämisestä max 10 pistettä.

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitetään seuraaviin tarkasteluihin:

F) Kuvaus Etälääkäripalvelun ja virka-ajan ulkopuolisen lääkäripalvelun järjestämisestä

max 10 pistettä.

Erityistä huomiota pisteytyksessä kiinnitetään seuraaviin tarkasteluihin:

Laadun arvioimiseksi Palveluntuottajan tuli liittää tarjoukseensa yllä mainituista osa-alueista pyydetyt selvitykset. Laadun arvioi Tilaajan arviointiryhmä.

Tarjousten vertailussa parhaat pisteet sai Terveystalo Julkiset Palvelut Oy. Toiseksi sijottui Pihlajalinna Terveys Oy. Palveluntuottajiksi esitetään suoritetun vertailun perusteella valittavan hyväksytyn tarjouksen jättänyt ensisijainen palveluntuottaja Terveystalo Julkiset palvelut Oy ja varapalveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy tarjouspyynnön, sen liitteiden ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalveluiden ajalle 1.5.2021-30.4.2023 palveluntuottajiksi valitaan ensisijainen palveluntuottaja Terveystalo Julkiset palvelut Oy ja varapalveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 11.3.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että tehostettua vanhusten palveluasumista tuottavien hoitoyksiköiden yleislääkäritasoisten lääkäripalveluiden ajalle 1.5.2021-30.4.2023 palveluntuottajiksi valitaan ensisijainen palveluntuottaja Terveystalo Julkiset palvelut Oy ja varapalveluntuottajaksi Pihlajalinna Terveys Oy.

Mahdollisen option käyttöönotosta päätetään erikseen.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Hankintayksikkö ei tällä hankintapäätöksellä sitoudu tarjouspyynnössä ilmoitettuun ennakoituun hankintavolyymiin ja -arvoon.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja oikaisuvaatimusohjeet tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn oikaisuvaatimuksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoPihlajalinna Terveys Oy
aoTerveystalo Julkiset palvelut Oy
aoTrinitas Lääkäritalo
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX


Liitteet:

Sosterla § 96
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu