Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta6324.02.20217

8696-2020 (00 01 00, 00 04 01)

Esitys hyvinvointitoimialan sairaalapalveluiden kardiologian alan polikliinisten toimintojen liikkeenluovutuksesta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille

Tiivistelmä:

Osana terveyspalvelujen sopeuttamisohjelmaa esitetään, että hyvinvointitoimialan sairaalapalveluiden kardiologian alan polikliiniset toiminnot liikkeenluovutetaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille 1.4.2021 alkaen.

Sosterla § 63

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas ja ylilääkäri Kari Koskela, vs talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama 17.2.2021:

Taustaa

Mahdollista liikkeen luovutusta on selvitetty vuodesta 2015 alkaen ja perusteita liikkeenluovutukselle ja tarkemman selvityksen aloittamiselle ovat mm. tutkimuksen ja hoidon saatavuuden paraneminen, tasapuolinen potilaiden asema ja hoidon laadun yhdenmukaisuus. Hoidon saatavuuden parantuminen ei tapahdu hetkellisesti, vaan tätä kehitystä auttaisivat henkilöstöresurssin parempi hyödynnettävyys ja suuren, monipuolisia palveluja tuottavan yksikön vetovoimatekijät henkilöstön saatavuuden parantamiseksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta esitti 2.9.2020 § 316 kaupunginhallitukselle, että hyvinvointitoimiala oikeutetaan käynnistämään kardiologian toimintoja koskeva liikkeenluovutuksen tarkempi selvitys ja valmistelu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille. Tätä ennen asiaa oli käsitelty kardiologian ja reumatologian yhteistoiminnallisessa työpaikkakokouksessa 19.8.2020, terveyspalvelujen ja hyvinvointitoimialan yhteisessä yhteistoimintakokouksessa 21.8.2020 ja kaupungin yhteistoimintakokouksessa 25.8.2020. Kaupunginhallitus oikeutti kokouksessaan 28.9.2020 § 401 hyvinvointitoimialan oikeutetaan kardiologian toimintoja koskevan liikkeenluovutuksen tarkemman selvityksen ja valmistelun Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille.

Tämän jälkeen liikkeen luovutusta on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä Turun kaupungin ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa. Selvityksessä on tarkennettu liikkeen luovutuksen hyötyjä, haasteita ja erityisesti sen kustannusvaikutusta.

Hyödyt

Erikoissairaanhoidollisen osaamisen yhdistäminen kahdessa julkisomisteisessa sairaalassa on lähtökohtaisesti järkevää resurssien allokoinnin, hankintojen keskittämisen, henkilöstön saatavuuden, osaamisen jakamisen/vahvistamisen, asiakkaiden yhdenvertaisen palvelun saatavuuden ja toiminnallisen synergian kannalta.

Liikkeen luovutuksen selvitykseen lähdettäessä oli jo selkeä näkemys toiminnallisista hyödyistä, joita yhdistyminen tuo. Liikkeen luovutuksen myötä Turun kaupunginsairaalassa tulee tehdä toiminnallisia muutoksia eli joustava konsultoiva erikoislääkärien käyttö pitää ratkaista toisella tapaa. Tähän tullaan hakemaan ratkaisua yhdenmukaistamalla toimintamalleja ja vahvistamalla osaamista. Jossain määrin muutosta voidaan tukea mm. kummikardiologitoiminnalla eli VSSHP:n erikoislääkärit tarjoavat avoterveydenhuoltoon jalkautettuna koulutusta ja valmennusta.

Väestötasolla Turun kaupungin asukkaiden lähetemäärä sydäntutkimuksiin on maakunnallisesti korkea. Yhdenmukaistamalla toimintatapoja voidaan varmistua siitä, että lähetteiden taustalla on yhdenmukainen hoidontarpeen arviointi.

Oma resursointi ei ole kyennyt vastaamaan palvelutarpeeseen. Laskennallisten arvioiden mukaan palvelutarve on vuositasolla noin 5000 sydäntutkimusta enemmän kuin nykytilanteessa pystytään tarjoamaan. Jono tutkimuksiin on kiireettömän hoidon ulkopuolisten käyntien osalta noin vuosi ja kiireettömän hoidon piiriin kuuluvien käyntien osalta hoitotakuun rajoilla. Näihin haasteisiin toimintojen yhdistymisellä pyritään vastaamaan.

Haasteet

Vaikka toimintojen yhdistymisellä on molempien osapuolien näkemyksen mukaan selkeä hyöty, on haasteena se, että palvelun irrottaminen Turun kaupungin organisaatiosta epäonnistuu, koska toimintamallin muutokseen ei ole tarpeeksi varauduttu ja vahvistettu uudenlaista toimintatapaa. Tämä riski on tunnistettu ja todettu, että se on hallittavissa oleva riski. Mutta kuitenkin on todettava, että toiminnallisten muutosten läpivienti ei ole nopea prosessi eli jonkinlaisia haasteita sisäisissä toimintaprosesseissa saattaa tulla. Asiakkaan kannalta toimintojen yhdistyminen pitäisi kuitenkin näkyä selkeämpänä ja nopeampana hoitoon pääsynä.

Turun kaupunginsairaalassa kardiologian käytössä olevia tiloja on luovutettu ikäneuvolan käyttöön, koska henkilöstön saatavuudessa on ollut haasteita ja siten työhuoneille ei ole käyttöä. Toiminnallisen hyödyn saaminen edellyttää sitä, että kardiologinen toiminta keskitetään ja sille löytyy tilat kaupunginsairaalasta. Tilajärjestelyt on sovittu toteutettavaksi siten, että 1.1.2022 lukien alun perin kardiologialle suunnitellut tilat vapautetaan kardiologian käyttöön, jolloin myös vuokrasopimus tullaan päivittämään.

Turun kaupungin asukkaiden palvelutarve on suurempaa kuin mihin olemme resursseillamme kyenneet vastaamaan. Kyse ei ole palveluvelasta, joka olisi kertatoimenpiteenä hoidettavissa vaan edellyttää pysyvää lisäresursointia.

Kustannukset

Liikkeen luovutettavat toiminnot tulevat sisältyvään kuntalaskutukseen kuten muissakin kunnissa. Havaittu palvelun saatavuutta korkeampi palvelutarve tulee aiheuttamaan vuositasolla noin 1M€ korkeamman kustannustason, jos ja kun yhdentymisen tavoitteena on toimintamallin yhdenmukaistaminen maakunnalliseen toimintamalliin ja siten nopeamman hoitoon pääsyn. Kustannustason nousun arviona on 5000 sydäntutkimusta (á 200€), joka laskennallisesti sisältää yhden poliklinikkakäynnin ja ultraäänitutkimuksen. Kustannustason nousu on arvio eli jos asiakkaalle tulee useampia käyntejä ja/tai tutkimuksia, kustannustaso nousee. Arvio ei sisällä tilatarpeista johtuvia mahdollisia kustannuslisäyksiä.

Kustannustason nousu on riippuvainen henkilöstön saatavuudesta, jolla arvioitua palvelutarvetta hoidetaan. Siten on mahdollista, että palvelutarvetta vastaavaan hoidon tarjontaan päästään asteittain ja palvelua joudutaan tukemaan ostopalveluin, kuten Turun kaupungillakin on tehty useamman vuoden ajan.

Kustannusrakenteessa on myös huomioitava se, että sisätautienpoliklinikalle kirjautuneista maksutuloista kardiologian osuus on noin 140 000€. Liikkeenluovutuksen myötä maksutulot laskevat arvioiden mukaan noin 140 000€.

Arvioitu kustannusvaikutus on menojen kasvaessa noin 1M€ ja tulojen supistuessa noin 140 000€ nettona 1,14M€.

Henkilöstö

Liikkeen luovutusta koskevat normit ovat liikkeenluovutusdirektiivi (2001/23/EY), työsopimuslaki, laki kunnallisesta viranhaltijasta sekä laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa.

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa mukaisesti liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus koskee:

1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;

2) luovutuksen syyt;

3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä

4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat toimenpiteet.

Luovuttajan on annettava hallussaan olevat edellä tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.

Lähtökohtaisesti liikkeenluovutuksessa luovuttaja vastaa siirtyvien henkilöiden palkka- ja muista työsuhteeseen liittyvistä saatavista, lomakorvauksista, lomapalkasta, lomarahasta, ylityö- ja muista mahdollisista työaikakorvauksista, eläke- ja sosiaaliturva- yms. Maksuista, siltä osin kuin ne kohdistuvat ja perustuvat aikaan ennen luovutushetkeä ellei toisin sovita. Tätä periaatetta noudatetaan tässäkin liikkeenluovutuksessa.

Liikkeenluovutuksella on siirtymässä osaston ylilääkärin ja erikoislääkärin viranhoitajat sekä neljä sairaanhoitajaa ja yksi osastosihteeri.

Liikkeenluovutukseen liittyvää päätösesitystä ja yllä mainittuja asioita on käsitelty terveyspalvelujen yhteistoimintakokouksissa 13.10.2020, 10.12.2020 ja 26.1.2021 sekä hyvinvointitoimialan yhteistoimintakokouksessa 28.1.2021 ja kaupungin yhteistoimintakokouksessa 16.2.2021.

Liikkeen luovutussopimus

Liikkeenluovutussopimusta on valmisteltu yhteistyössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa ja siihen liittyy oleellisia liitteitä

Liite 1Siirtyvä käyttöomaisuus (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 2Siirtyvät leasingsopimukset (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 3Muut siirtyvät sopimukset (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 4Siirtyvät puhelinnumerot (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 5Siirtyvä henkilöstö (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 6Vuokrasopimus (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liite 7Liikkeenluovutussopimus (luonnos, salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Liitteenä olevaan sopimukseen ja sen liitteisiin saattaa tulla vielä tarkennuksia. Esimerkiksi vuokrattava alue on määritelty, mutta yhteiskäytössä olevat tilat on tarkemmin määriteltävä. Myös käynnissä oleva ICT-selvitys tulee tarkentamaan sopimusta työasemien ja ohjelmistojen suhteen.

Oheismateriaalina esitetään kustannuslaskenta ja palvelukuvaus.

Oheismateriaali 1Kardiologian toiminnalliset kustannukset (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Oheismateriaali 2Kardiologian palvelukuvaus (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)

Esitämme, että sosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedoksi Turun kaupungin hyvinvointitoimialan sairaalapalveluiden kardiologian alan polikliinisten toimintojen liikkeenluovutuksen Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille 1.4.2021 alkaen ja asia esitetään oheisen sopimuksen ja sen liitteiden mukaisesti päätettäväksi hallintosäännön mukaisesti kaupunginhallitukselle.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 17.2.2021

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan sairaalapalveluiden kardiologian alan polikliinisten toimintojen liikkeenluovutuksen 1.4.2021 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirille tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 63
Liite 1:Siirtyvä käyttöomaisuus (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 2:Siirtyvät leasingsopimukset (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 3:Muut siirtyvät sopimukset (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 4:Siirtyvät puhelinnumerot (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 5:Siirtyvä henkilöstö (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 6:Vuokrasopimus (salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)
Liite 7:Liikkeenluovutussopimus (luonnos, salainen JulkL 6 § 1 mom 8. kohta)