Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta2803.02.20213

15162-2019 (00 01 05, 00 00 01)

Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminnan käynnistämisen suunnitelma

Tiivistelmä:

Aikuisten mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminnan tavoitteena on parantaa turkulaisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuutta ja laatua sekä kehittää organisaatioiden välisiä hoitoprosesseja ja yhteistyötä. Keskeistä on puuttua nopeasti tilanteisiin, jotka pitkittyessään voivat merkittävästi vaikeutua ja aiheuttaa laaja-alaista ja pitkäkestoista haittaa. Toiminnan käynnistäminen tapahtuu vaiheistaen niin tilojen kuin henkilöstöresurssinkin käyttöönotto. Vaikka kaikkea ei päästä tekemään kerralla, aloituksen vaiheistamisessa otetaan huomioon kustannusvaikuttavuuden näkökulma.

Sosterla § 28

Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas, mielenterveys- ja päihdepalvelut, johtaja Kaisa Luntamo 20.1.2021:

Turun kaupungin talouden sopeuttamisohjelman yhdeksi toimenpiteeksi on valittu matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluiden vahvistaminen ja avopalveluiden vahvempi integroiminen sosiaali- ja terveyspalveluiden välillä (sopeuttamisohjelman toimenpide 6 sekä kytköksiä muihin sopeuttamisohjelman toimenpiteisiin). Vastaavan toiminnallisen kokonaisuuden kehittämiseen on ollut tarvetta Turun kaupungin psykiatriatoimintojen siirryttyä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin vuonna 2017.

Matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluiden yksikön (sosterla 8.1.2020 § 6) tehtävänä on koota yhteen Turun kaupungin aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden tarjonta eri palvelualueilta ja usealta tuotantoyksiköltä. Lisäksi tarkoitus on vähentää tarvetta ostopalveluille. Nykytila on aiheuttanut haasteita kokonaisuuden koordinoinnille ja on ajanut epätarkoituksenmukaisen osuuden mielenterveys- ja päihdepalveluista tuotettavaksi erikoistason palveluina. Valmistelun pohjalta rekrytoitu yksikön johto aloitti työskentelynsä 1.9.2020, jolloin alkoi myös varsinaisten toiminnallisten ratkaisujen suunnittelu.

Yksikön toiminnallisen suunnitelman pohjana ovat olleet vuoden 2021 talousarvioon ja henkilöstösuunnitelmaan esitetyt resurssit mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminnan aloittamiseksi. Toiminnallisen suunnittelun käynnistyttyä kävi selväksi, että resursoinnin olisi oltava suunniteltua huomattavasti suurempaa, jotta on mahdollista saavuttaa projektille asetettu tavoite vähentää mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden erikoissairaanhoidon ja muun ostopalvelun kustannuksia. Vuoden 2021 talousarviokäsittelyn yhteydessä (KV 16.11.2020 § 188) kaupunginvaltuusto päätti osoittaa sosiaali- ja terveyslautakunnan käyttötalouteen 1,1 M€ lisäyksen matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluihin, jotta sopeutusohjelmaan kirjatut säästötavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Lisäresurssin tulee kohdentua uuden toimintamallin mukaisiin palveluihin ja työskentelytapoihin. Kaupunginhallitukselle tulee tuoda kesäkuussa 2021 selvitys palvelujen toimivuudesta, ja henkilöstöresurssia lisätään, jos toimintamalli todetaan vaikuttavaksi ja säästöjä syntyy.

Toiminnallinen suunnitelma

Matalan kynnyksen palveluiden tarpeessa keskeistä on voida puuttua nopeasti tilanteisiin, jotka pitkittyessään voivat merkittävästi vaikeutua ja aiheuttaa laaja-alaista ja pitkäkestoista haittaa, joten keskeistä on palvelun helppo, nopea ja tarkoituksenmukainen saatavuus sekä saavutettavuus. Aikuisten mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminnan tavoitteena on parantaa turkulaisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuutta ja laatua sekä kehittää organisaatioiden välisiä hoitoprosesseja ja yhteistyötä niin erikoissairaanhoidon kuin muiden palveluita tuottavien tahojen kanssa (kolmas sektori ja ostopalvelutuottajat mukaan lukien).

Mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminta tulee sisältämään seuraavia kokonaisuuksia:

Toiminnallisesti nämä kokonaisuudet jaetaan tiimeihin, joiden palvelut sijoittuvat keskeisimmille palveluita tarvitseville alueille. Työntekijät tulevat tekemään myös liikkuvaa työtä ja kotikäyntejä asiakkaan tarpeiden mukaan. Lisäksi etäyhteyksien käyttö asiakkaiden kanssa on mahdollista. Näin kuntalaisille tarjotaan mahdollisimman helposti saavutettavat palvelut.

1.  Palveluohjauksen ja kynnyksettömän palvelun tiimi

2.   Lähitiimit

3.   Erityistiimit

4.   Päivätoimintakeskus

Uusien tilaratkaisujen käsittely tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi, mikäli tarvetta lautakuntatasoiselle päätöksenteolle on.

Vaiheistettu henkilöstösuunnitelma

Koska tilaratkaisut ovat vielä keskeneräiset, on tarkoituksenmukaista edetä vaiheissa myös henkilöstösuunnittelun osalta. Matalan kynnyksen toimintamallin käyttöönotto edellyttää riittävää resurssia, jotta toimintamalli voidaan tosiasiallisesti käynnistää: uudenlainen toiminta perustuu siihen, että yksikköön voi tulla ilman lähetettä oman yhteydenoton perusteella. Lisäksi toiminta perustuu alueellisuuteen ja siten tiloihin eri alueilta. Em. syistä yksikön arvioidaan voivan aloittaa toimintansa uuden toimintamallin mukaisena loppukevään – kesän 2021 aikana. Ennen toiminnan muutosta täysimittaisena toimivaksi matalan kynnyksen yksiköksi nykyiset perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut säilyvät kutakuinkin ennallaan.

Yksikön henkilöstö koostuu ensimmäisessä vaiheessa siitä henkilökunnasta, joka on rekrytoitu yksikköön aiemmilla päätöksillä tai joka on siirtynyt yksikköön olemassa olevista toiminnoista (yhteensä n. 22 htv, sisältäen VSSHP:n työvoimavuokrauksella hankittavat 7 htv). Hallinnollisesti siirto on tapahtunut 1.1.2021, mutta tiimien toiminta jatkuu entisen kaltaisena, kunnes yksikön yhteiset tila- ja henkilöstöresurssit saadaan käyttöön.

Toisessa vaiheessa (kevät 2021) rekrytoidaan vuoden 2021 henkilöstösuunnitelmaan alun perin esitetyt tehtävät sekä osa kaupunginvaltuuston 16.11.2020 myöntämällä lisämäärärahalla palkattavista tehtävistä (yhteensä 19 htv).

Kolmannessa vaiheessa (kevään – syksyn 2021 aikana) rekrytoidaan loput lisämäärärahalla palkattavista tehtävistä (yhteensä 10 htv).

Vuoden 2021 aikana perustettavat uudet tehtävät jakautuvat seuraavasti (sisältäen henkilöstösuunnitelmaan jo aiemmin esitetyt tehtävät):

Henkilöstösuunnitelma on käsitelty henkilöstön kanssa työpaikkakokouksessa 20.1.2021, terveyspalveluiden yt-elimen kokouksessa 26.1.2021 sekä hyvinvointitoimialan yt-elimen kokouksessa 28.1.2021.

Samalla kaupunginvaltuuston kirjauksen mukaisesti kartoitetaan myös mahdollisuuksia saada yksikön käyttöön muuta tarpeellista henkilöstöresurssia toiminnan osoittauduttua tulokselliseksi. Henkilöstöresurssin toteutumisessa ja toiminnan tosiasiallisessa aloittamisessa tulee ottaa huomioon itse rekrytointiprosessin lisäksi myös se, että ammattitaitoisen henkilökunnan siirtyminen uusiin tehtäviin ei yleensä toteudu välittömästi rekrytointipäätösten jälkeen. Valtuuston päätöksessä esitetty aikataulu vaikuttavuuden osoittamiselle jo kesäkuun 2021 kokoukseen mennessä ei toiminnan näkökulmasta ole käytännössä mahdollinen, koska jo tila- ja rekrytointiprosessit vievät oman aikansa. Kaupunginhallitukselle tuodaan tilannekatsaus toiminnan käynnistymisestä ja vaikuttavuutta arvioidaan osana vuoden 2022 talousarvioprosessia.

Yksikön tarkennettu talousarvio on esitetty liitteessä 1.

Liite 1Yksikön tarkennettu talousarvio

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä mielenterveys- ja päihdeyksikön toiminnan käynnistämisen suunnitelman tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Sosterla § 28
Liite 1:Yksikön tarkennettu talousarvio