Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta3403.02.20219

1029-2021 (02 08 00)

Hätä- ja akuutin kriisimajoituksen kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Laittomasti maassa olevien henkilöiden hätämajoitusta sekä muuta akuuttia kriisimajoitusta esitetään kilpailutettavaksi ajalle 1.1.2022 - 31.12.2023 yhden (1) vuoden optiolla. Palvelut kilpailutetaan laittomasti maassa olevien henkilöiden hätämajoituksen ja akuutin kriisimajoituksen osakokonaisuuksina. Hankinnan arvo sopimuskaudella optiovuosin on yhteensä noin 345 000 euroa, josta hätämajoituksen kustannukset ovat noin 240.000 euroa ja akuutin kriisimajoituksen noin 105.000 euroa.

Sosterla § 34

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, sosiaalityön johtaja Minna Virta ja johtavat sosiaalityöntekijät Elina Wiljanen ja Kaarina Katas,  lastensuojelun johtaja Eira Virolainen, psykososiaalisten palvelujen johtaja Annie Turunen, johtava sosiaalityöntekijä Pasi Lehti 21.1.2021

Sosiaalihuoltolain 12 §:n mukaan jokaisella kunnassa oleskelevalla henkilöllä on oikeus saada kiireellisessä tapauksessa yksilölliseen tarpeeseensa perustuvat sosiaalipalvelut siten, ettei hänen oikeutensa välttämättömään huolenpitoon ja toimeentuloon vaarannu. Oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon perustuu perustuslakiin.

Hätä- ja akuuttia kriisimajoitusta järjestetään henkilöille, jotka tarvitsevat lyhytaikaista, kiireellistä apua. Tämä koskee myös ilman oleskeluoikeutta maassa oleskelevia henkilöitä (STM Kuntainfo 2/2017). STM:n ohjeen mukaan laittomasti maassa oleskelevat henkilöt tulee ensisijaisesti ohjata kuntiin, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöstö tapauskohtaisesti arvioi henkilön välttämättömän tuen, huolenpidon ja palvelun tarpeen.

Hätämajoituksen tarve laittomasti maassa oleville henkilöille on ollut vuodesta 2018 alkaen jatkuvaa ja säännöllistä, ja ilmiö näyttäytyy pysyväisluonteisena. Hätämajoituksen tarve on Turussa lisääntynyt vuosien varrella, kuten on myös muissa isoissa kunnissa. Turussa ei ole laittomasti maassa olevien aikuisten ja perheiden hätämajoitukseen osoitettavissa tiloja tai asumispalveluja. Palvelu toteutetaan tällä hetkellä ostopalveluna määräaikaisella hankintasopimuksella Luona Oy:n (aikaisemmin SPR:n Varsinais-Suomen piiri) kanssa. Sopimus on tehty ajalle 14.12.2020 - 14.6.2021. Hätämajoitusta laittomasti maassa oleskeleville henkilöille ostetaan vuosittain noin 80.000 eurolla ja valtio korvaa kunnille hätämajoituksesta aiheutuvat välttämättömät kustannukset. Sosiaalityön alkupalvelut hakee korvaukset Kelasta puolivuosittain.

Muussa akuutissa kriisitilanteessa asiakas tai asiakasperhe voidaan jatkossa majoittaa 1-5 päivän ajaksi kriisimajoitukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaikki mahdolliset muut vaihtoehdot on ensin selvitetty, eikä ole muuta paikkaa, mihin henkilö/perheensä voisi majoittautua.

Arvio akuutin kriisimajoituksen vuosittaisesta tarpeesta ja kustannuksesta on yhteensä noin 35 000 euroa ja se jakautuu seuraavasti:

Palveluntuottajille järjestetään markkinavuoropuhelutilaisuus.

Hankinnan arvo sopimuskaudella optiovuosineen on yhteensä noin 345.000 euroa, josta hätämajoituksen kustannukset ovat noin 240.000 euroa ja akuutin kriisimajoituksen noin 105.000 euroa.

Esitämme, että hätä- ja akuutin kriisimajoituksen kilpailutus käynnistetään hankintakaudelle 1.1.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa yhden (1) vuoden optiolla. Kilpailutus käynnistetään ja tarjouspyyntö sekä muut asiakirjat valmistellaan yhdessä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 28.1.2021:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että hätä- ja akuutin kriisimajoituksen kilpailutus käynnistetään hankintakaudelle 1.1.2022 - 31.12.2023, minkä jälkeen sopimusta voidaan Tilaajan päätöksellä jatkaa yhden (1) vuoden optiolla. Kilpailutus käynnistetään ja tarjouspyyntö sekä muut asiakirjat valmistellaan yhdessä konsernihallinnon hankintapalveluiden kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa Lampi ehdotti asian palauttamista, joka raukesi kannattamattomana.

Lampi jätti asiasta eriävän mielipiteen:

Pelkkä asiakohdan otsikointi on epätarkka jopa hämäävä.

Tarkemmassa tiivistelmässä asia kyllä selviää. Kyse on siis laittomasti maassa olevien hätämajoituksen ja muun akuutin kriisimajoituksen kilpailuttaminen.

Esityspohjassa olisi ollut kohtuullista mainita, että hätämajoitus on Varissuolla lopetettu, koska siellä ei juurikaan ollut enää kysyntää. Puitesopimusta ei siis SPR:n kanssa uusittu. Se, että esityksessä annetaan se kuva, että hätämajoituksen tarve Turussa on vuosien varrella lisääntynyt ei siis pidä paikkaansa.  Siitä olemme saaneet aikaisemmin tilastotietoa SPR:n puitesopimuksen ollessa voimassa. Esitystekstissä mainitaan vain, että palvelu tuotetaan ostopalveluna tällä hetkellä Louna Oy:ltä. Se missä tämä toiminta tapahtuu, kerrottiin vasta kokouksessa.

Kulut ja niiden käyttäjien tarve molempien majoitusten tarpeesta oli arvailujen varassa. Faktatietoa ei ollut mihin luvut perustuvat. Olisin halunnut myös tarkemman selvityksen siitä, miten koronapandemian aikana turvataan se, etteivät tartunnat leviä tässä ryhmässä ja sieltä eteenpäin.

Koska palautus ja hylkyehdotukseni ei saanut kannatusta, jätän siis asiasta eriävän mielipiteen.

Jakelu

tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX
tiedXXXXX