Sopimus henkilöstön vuokrauksesta Covid-19 epidemiaan liittyen
Sisällys
3 Sopimuksen tarkoitus ja kohde 3
6 Palvelun hinnoittelu ja laskutus 5
10 Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen 7
11 Salassapito, tietoturva ja tietosuoja 7
12 Hinnanalennus ja sopimuksen purku 9
13 Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa 9
14 Vahingonkorvausvelvollisuus 10
18 Erimielisyyksien ratkaiseminen 10
19 Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö 10
Tilaaja
Turun kaupunki, hyvinvointitoimiala
Y-tunnus: 0204819-8
PL 670 (Yliopistonkatu 30, 5. krs)
20101 Turku
Palveluntuottaja
Palveluntuottajan nimi
Y-tunnus x
Osoite
Postitoimipaikka
Tilaajan yhteyshenkilöt
Sopimusyhteyshenkilö
Vs. talous- ja hallintojohtaja Laura Saurama, p. +358406329901
laura.saurama@turku.fi
Projektipäällikkö
Katriina Hlavanti,
Laskutus
Tehtävänimike ja nimi, p.
etunimi.sukunimi@turku.fi
Palveluntuottajan yhteyshenkilö
Tehtävänimike ja nimi, p.
sähköpostiosoite
Jäljempänä Sopijapuolesta käytetään erikseen nimitystä Sopijapuoli ja Sopijapuolista yhdessä yhteisnimitystä Sopijapuolet.
Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle Sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen Sopijapuolen yhteyshenkilölle kirjallisesti. Yhteyshenkilön vaihtumisessa ei ole kyse sopimuksen muutoksesta.
Tilaaja vastaa Turun väestön rokottamisesta Covid-19 epidemiassa. Tilaajan henkilöstöresurssit ovat rajalliset ja suunniteltuun rokotusprosessiin ajalle 1.2.−30.6.2021 tarvitaan lisähenkilöstöä turvaamaan riittävä henkilöstöresursointi ja väestön kustannustehokas rokotusprosessi.
Rokoteprosessissa tarvitaan sairaanhoitajia/terveydenhoitajia seuraaviin tehtäviin:
-rokottaminen,
-kirjaaminen ja
-rokotteen valmistelu
sekä lähihoitajia seuraaviin tehtäviin:
-kirjaaminen,
-rokotepaikalla avustavat terveydenhuollon tehtävät ja
-puhelinajanvaraukseen osallistuminen.
Koska rokote-erien saapumisaikataulu on epävarma, rokoteprosessi on suunniteltu alustavasti toteutettavaksi ajalla 1.2.−30.6.2021.
Tämän sopimuksen tarkoituksena sopia sairaanhoitaja-/terveydenhoitaja- ja lähihoitajahenkilöstön vuokrauksesta Palveluntuottajalta Tilaajalle rokotusprosessiin.
Tällä sopimuksella sovitaan Tilaajan ja Palveluntuottajan välillä henkilöstön vuokrauksessa noudatettavista ehdoista ja menettelytavoista.
Henkilöstöresurssin arviointi on riippuvainen saatavien rokote-erien määrästä. Päivittäinen rokotusaika on klo 8-18/20 ja rokottamista toteutetaan mahdollisesti myös viikonloppuisin. Tilaaja arvioi, että rokoteprosessia hoitaa maksimissaan 20 työparia/päivä. Lisäksi prosessiin osallistuu avustavaa henkilökuntaa paikan päällä ja ajanvarauksessa. Tilaaja voi tarkastaa työparien määrää sopimuskauden aikana.
Ilmoitettu henkilöstöresurssin määrä perustuu Tilaajan arvioon tarvittavasta määrästä, eikä ole Tilaajaa sitova.
Vuokrattavalta henkilöstöltä edellytetään seuraavaa kelpoisuutta:
Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja:
-sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan ammattitutkinto
-voimassa oleva rokotuslupa
-suomen kielen taito hyvä, ruotsi tyydyttävä
-pegasoksen käyttökokemus
-perehtyneisyys THL:n opasmateriaaliin ammattilaisille
Lähihoitaja:
-ammattitutkinto
-suomen kielen taito hyvä, ruotsi tyydyttävä
-pegasoksen käyttökokemus
-perehtyneisyys THL:n opasmateriaaliin ammattilaisille
Lisäksi vuokrattavalta henkilöstöltä edellytetään ammatillista osaamista, yhteistyökykyä ja joustavuutta sekä riittävää kielitaitoa. Vuokrattavaan henkilöstöön sovelletaan tässä sopimuksessa esitettyjen ehtojen lisäksi JYSE PALVELUT kohtaa 7.
Tämä sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan hankintapäätökseen 13.01.2021 § xx.
Perustellusta syystä yksittäistapauksessa Tilaaja voi ostaa palveluja hankintapäätöksestä poiketen.
Tilaajan vastuut ja tehtävät
Tilaaja vastaa:
•rokotustilasta ja rokotukseen tarvittavasta välineistöstä
•tarvittavan henkilöstömäärän ilmoittamisesta Palveluntuottajalle 1−2 viikkoa ennen ajankohtaa. Tilaaja pyrkii laatimaan henkilöstöresurssisuunnitelman kuukaudeksi kerrallaan. Henkilöstötarpeeseen saattaa tulla Tilaajasta riippumattomia muutoksia, liittyen mm. rokote-erien kokoon, jolloin muutoksia voidaan vielä tehdä viikkoa ennen varsinaista työviikkoa,
•työajan seurannasta rokotuspaikalla ja raportoi toteutuneet työajat Palveluntuottajalle,
•niiden tehtävien, joissa käytetään julkista valtaa, hoitamisesta ja päätösvallan käyttämisestä vain virkasuhteessa,
•tallentamiensa ja antamiensa tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa,
•palautteen ja toiminnassa ilmenneiden puutteiden ilmoittamisesta Palveluntuottajalle viivytyksettä, jolloin Palveluntuottaja puuttuu ongelmakohtiin välittömästi ja tiedottaa toimenpiteistä Tilaajaa ja
•siitä, että Tilaaja ei suorita suoraan tai välillisesti mitään maksua suoraan yksittäiselle Palveluntuottajan työntekijälle.
Lisäksi Tilaajan edustaja vastaa henkilöstön perehdytyksestä, suovarusteista ja niihin liittyvistä kustannuksista ja toimii työnjohdollisena esimiehenä rokotuspaikalla.
Palveluntuottajan vastuut ja tehtävät
Palveluntuottaja vastaa:
•siitä, että Palveluntuottajalla on tarjota sopimuksen mukaista henkilöstöä rokotusprosessiin sopimuskaudella ja että vuokrattava henkilöstö on Tilaajan käytettävissä tehtävän edellyttämässä määrin,
•siitä, että vuokrattavalla henkilöstöllä on tehtävään vaadittava kelpoisuus ja että vuokrattava henkilöstö soveltuu pätevyydeltään ja kokemukseltaan tehtävään,
•siitä, että vuokrattava henkilöstö täyttää sille asetetut vaatimukset koko sopimuskauden ajan,
•siitä, että Palveluntuottajalla on olemassa sijaisjärjestely vuokrattavan henkilöstön mahdollisten sairaustapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle ja että mahdollinen sijainen saadaan vähintään seuraavaan työvuoroon,
•siitä, että Palveluntuottajan työntekijät käyttävät Tilaajan potilastietojärjestelmää, johon he laativat potilas- ja muut tarpeelliset merkinnät,
•siitä, että Palveluntuottaja ja Palveluntuottajan työntekijät sitoutuvat noudattamaan potilasasiakirjoista säädettyjä lakeja ja asetuksia,
•siitä, että vuokrattava henkilöstö noudattaa toiminnassaan hyvää palvelutapaa,
•siitä, että vuokrattava henkilöstö huolehtii toiminnan toteuttamisesta sopimuksen liitteineen mukaisesti, huolellisesti, harkiten ja sellaisella ammattitaidolla, jota voidaan kohtuudella olettaa ammattitaitoisen ja kokeneen Palveluntuottajan henkilöstöltä,
•siitä, ettei Palveluntuottaja käytä viranomaiselle kuuluvaa julkista valtaa,
•vuokrattavan henkilöstön tallentamien ja antamien tietojen virheettömyydestä sekä tallentamisen ja käytön laillisuudesta tehtäviensä hoidossa,
•siitä, että vuokrattava henkilöstö noudattaa Tilaajan antamia erityisiä ohjeita, mikäli ne eivät ole ristiriidassa lain tai hyvän palvelutavan kanssa,
•siitä, että Palveluntuottaja ja vuokrattava henkilöstö noudattaa toiminnassaan kulloinkin voimassa olevia lakeja, asetuksia ja viranomaismääräyksiä ja
•siitä, että ongelmakohtiin puututaan välittömästi ja toimenpiteistä tiedotetaan kirjallisesti Tilaajan yhteyshenkilölle,
•siitä, että vuokrattava henkilöstö sitoutuu pitämään salassa ja käsittelemään huolellisesti saamansa salassa pidettävät potilastiedot ja olemaan käyttämättä niitä muihin kuin tämän sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin,
•siitä, että Palveluntuottaja noudattaa sopimukseen liittyvissä työsuhteissa vähintään niitä työsuhteen vähimmäisehtoja, joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten mukaan on noudatettava saman laatuisessa työssä.
•vuokrattavan henkilöstön aiheuttamista vahingoista.
Palveluntuottaja ei käytä alihankintaa sopimuksen mukaisessa toiminnassa.
Palvelun hinnoittelu ja laskutus
Sairaanhoitajan/terveydenhoitaja
-46€/tunti (ei sisällä työaikakorvauksia)
Lähihoitaja
-32,50 €/tunti (ei sisällä työaikakorvauksia)
Työehtosopimuksen mukaiset työaikakorvaukset laskutetaan erikseen.
Laskutus tapahtuu annetun palvelun mukaan jälkikäteen yhden (1) kuukauden laskutusvälillä.
Palvelutuottajan on palautettava liikaa maksettu määrä palveluista suoritettuja korvauksia, joiden maksamiselle ei ole ollut perustetta esimerkiksi sopimuksen vastaisen toiminnan tai toiminnan päättymisen, sopimuksen irtisanomisen, purkamisen tai muun päättymisen vuoksi.
Tilaaja edellyttää verkkolaskutusta. Laskutusohjeet ja ostolaskun XML-ohjeet www.turku.fi/laskuttaminen.
Laskuista on käytävä ilmi laskutuksen perusteet ja laskut tulee laatia niin, etteivät ne sisällä lain mukaan salassa pidettäviä tietoja
Laskutus- yms. lisiä ei hyväksytä.
Maksut maksetaan laskun perusteella. Lasku erääntyy maksettavaksi 30 päivän kuluttua hyväksyttävän laskun saapumisesta. Viivästyskorko on enintään kulloinkin voimassa olevan korkolain 4 §:n 1 mom. mukainen.
Laskutusosoite
Turun kaupunki
Hyvinvointitoimiala
Y-tunnus 0204819-8
Verkkolaskuosoite 003702048198XXXXX
Verkkolaskuoperaattori CGI
Välittäjätunnus 003703575029
Sopijapuolet vastaavat hyvästä yhteistyöstä. Reklamaatiot käsitellään viikon sisällä reklamaation saapumisesta.
Reklamaatiot, joista on keskusteltu, mutta jotka eivät ole johtaneet toivottuun lopputulokseen ja voivat aiheuttaa asiakkaille ja tai muulle henkilökunnalle vaaraa tai haittaa voi johtaa sopimuksen irtisanomiseen. Molemmat Sopijapuolet ovat velvollisia ilmoittamaan tämänkaltaisesta tilanteesta välittömästi.
Sopimusta voidaan vähäisiltä osin muuttaa rokoteprosessin tarkentuessa. Sopijapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat Sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoittaneet Sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.
Hankintasopimusasiakirjat täydentävät toisiaan. Jos sopimusasiakirjat ovat keskenään ristiriidassa, noudatetaan niitä seuraavassa keskinäisessä pätevyysjärjestyksessä.
1.Tämä sopimus liitteineen
2.Hankintapäätös pp.kk.vvvv § xx
3.Julkisten palveluhankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE 2014 PALVELUT, päivitetty versio huhtikuu 2017)
Tässä sopimuksessa sovelletaan julkisten hankintojen yleisiä sopimusehtoja palveluhankinnoissa (JYSE 2014 Palvelut, päivitetty versio huhtikuu 2017) siltä osin kuin kyseisistä ehdoista ei ole poikettu tässä sopimuksessa tai sen liitteissä.
Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen
Tämä sopimus on voimassa määräaikaisena 1.2.−30.6.2021. Määräaikaisena sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.
Salassapito, tietoturva ja tietosuoja
Sen lisäksi mitä JYSE PALVELUT kohdassa 21 on sovittu:
Palvelun hoitamista varten saatujen henkilötietojen suojasta on voimassa, mitä siitä yleisesti säädetään. Sopijapuolet huolehtivat kumpikin omalta osaltaan, että palvelua tuotettaessa noudatetaan salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietosuojasta ja salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta annettuja voimassa olevia säädöksiä. Lisäksi Palveluntuottajan tulee noudattaa asiakirjojen ja tietojen käsittelyssä ja arkistoinnissa viranomaisten antamia ohjeita.
Palvelutuotannossa on noudatettava salassapidosta annettuja julkista hallintoa koskevia voimassa olevia säädöksiä kuten lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Palveluntuottaja vastaa siitä, ettei palveluja tuotettaessa ja sopimuksen mukaisessa toiminnassa muuten tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista. Palveluntuottaja ei saa ilman Tilaajan lupaa luovuttaa ulkopuolisille henkilötietoja tai tietoja, jotka voivat olla salassa pidettäviä. Palveluntuottaja vastaa siitä, että sen käyttämät alihankkijat noudattavat näitä salassapitoa koskevia määräyksiä. Palveluntuottajan on selvitettävä palvelua suorittavalle henkilöstölle salassapitovelvollisuuden sisältö.
Sopijapuolet sitoutuvat pitämään salassa toisiltaan saamansa luottamuksellisiksi katsottavat aineistot ja tiedot, jotka ovat lain perusteella salassa pidettäviä sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Salassapitovelvollisuuden rikkomisena ei pidetä viranomaisten velvoittavan määräyksen vuoksi tapahtuvaa tietojen luovuttamista viranomaisille tai muulle taholle.
Palveluntuottaja ei saa käyttää sopimusta tai Tilaajan nimeä referenssinä tai markkinoinnissa ilman Tilaajan suostumusta.
Palveluntuottajan on laadittava luettelo vuokrattavasta henkilöstöstä, jolla on pääsy Tilaajan aineistoihin tai arkaluontoisiin aineistoihin. Palveluntuottaja päivittää listaa jatkuvasti.
Tilaaja on EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU 679/2016) ja tietosuojalain (1050/2018) tarkoittama rekisterinpitäjä, jonka käyttöä varten rekisteri on perustettu ja jolla on asiakasrekisteritietoja koskeva määräysvalta. Palveluntuottaja on tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain tarkoittama henkilötietojen käsittelijä, joka käsittelee asiakkaiden henkilötietoja Palveluntuottajan lukuun noudattaen Turun kaupungin ehtoja henkilötietojen käsittelijälle -liitettä (Liite 1).
Tilaajan potilasrekisterin tietosuojaseloste on käytössä myös yksityisellä Palveluntuottajalla. Tilaaja rekisterinpitäjänä päättää tietojen käsittelyssä noudatettavasta menettelystä ja tietojen luovuttamisesta. Rekisteröidyn informoinnin toteutuksesta vastaavat hyvinvointitoimiala ja Palveluntuottaja kumpikin omalta osaltaan.
Palveluntuottaja huolehtii ja vastaa siitä, että henkilöstön vuokrauspalveluja annettaessa ja toiminnassa muutenkin noudatetaan salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietosuojasta ja -turvasta sekä salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta annettuja voimassa olevia säädöksiä.
Palveluntuottajalta vuokrattavan henkilöstön salassapitovelvollisuus on vähintään yhtä laaja kuin Tilaajan palveluksessa olevalla henkilökunnalla. Syntyneisiin asiakirjoihin, niiden säilytykseen ja luovutukseen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia, henkilötietolakeja, lakia potilaan asemasta ja oikeuksista, lakia terveydenhuollon ammattihenkilöistä, muita henkilötietojen käsittelyä koskevia säädöksiä sekä Tilaajan antamia ohjeita.
Palveluntuottaja vastaa siitä, että vuokrattava henkilöstö sitoutuu pitämään salassa ja käsittelemään huolellisesti saamansa salassa pidettävät potilastiedot ja olemaan käyttämättä niitä muihin kuin tämän sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
Nämä määräykset ovat voimassa myös tämän sopimuksen päättymisen jälkeen.
Mikäli on epäselvää, onko jokin Sopijapuolten tietoonsa saama seikka luottamuksellinen, on tieto katsottava luottamukselliseksi.
Salassapitovelvollisuuden rikkomisena ei pidetä viranomaisten velvoittavan määräyksen vuoksi tapahtuvaa tietojen luovuttamista viranomaisille tai muulle taholle.
Hinnanalennus ja sopimuksen purku
Hinnanalennukseen ja sopimuksen purkuun sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtaa 13.
Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutusmaksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Palveluntuottaja ole toimittanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.
Sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen Sopijapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa ehdottomien palvelun vaatimusten puuttumista. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt Sopijapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta Sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.
Jos Palveluntuottajalla ei ole toiminnan harjoittamiseen lupaa tai jos Palveluntuottaja joutuu saneerausmenettelyyn, konkurssiin, selvitystilaan tai muutoin vakaviin taloudellisiin vaikeuksiin tai poistetaan ennakkoperintärekisteristä, Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin kokonaan tai määrätyiltä osin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Palveluntuottajalle.
Sen lisäksi Tilaaja voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä: Tilaaja saa toistuvasti perusteltuja valituksia Palveluntuottajalta vuokrattavan henkilöstön toiminnasta eikä Palveluntuottaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen Tilaajalta kirjallisen kehotuksen.
Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa
Sovelletaan JYSE PALVELUT kohtaa 18.
Lisäksi Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi kokonaan tai osittain hankintalain 137 §:ssä tarkoitetussa tilanteessa.
Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.
Vahingonkorvaukseen sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtia 16 ja 17.
Sopijapuolen tulee ilmoittaa viipymättä kirjallisesti toiselle Sopijapuolelle asioista, joilla on sopimussuhteen tai sopimuksen täyttämisen kannalta olennaista merkitystä.
Ylivoimaiseen esteeseen sovelletaan JYSE 2014 PALVELUT kohtaa 14.
Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman Tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää hankintasopimus sellaiselle kolmannelle Sopijapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen vuoksi, kokonaan tai osittain.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda Sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, ratkaistaan erimielisyydet ensimmäisenä oikeusasteena Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa.
Sopimuksessa sovellettava lainsäädäntö
Tähän sopimukseen ja sen tulkintaan sovelletaan Suomen lakia.
Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) samansanaista kappaletta, yksi (1) kummallekin Sopijapuolelle.
| |||
Turku | pvm |
| |
| |||
Turun kaupungin hyvinvointitoimiala | |||
| |||
| |||
| |||
nimi | nimi | ||
tehtävänimike | tehtävänimike | ||
| |||
| |||
Paikka | pvm |
| |
| |||
Palveluntuottajan nimi | |||
| |||
| |||
| |||
Allekirjoittajan nimi | |||
tehtävänimike tai asema yrityksessä |