Sopimus keskitetyn asiakas- ja palveluohjaustoimintamallin järjestämisestä kuntien välisenä yhteistyönä
1. Sopijapuolet
Auran kunta Kaarinan kaupunki Kemiönsaaren kunta Kosken Tl kunta
Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus
0132103-3 0133226-9 0133833-7 0213007-9
Kustavin kunta Laitilan kaupunki Liedon kunta Loimaan kaupunki
Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus
0134349-4 0134480-9 0134698-6 1927453-8
Marttilan kunta Naantalin kaupunki Oripään kunta Paimion kaupunki
Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus
0135086-2 0135457-2 0135869-6 0136169-2
Paraisten kaupunki Pyhärannan kunta Pöytyän kunta Raision kaupunki
Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus
0136082-5 0204403-1 1929519-5 0204428-5
Salon kaupunki Sauvon kunta Someron kaupunki Taivassalon kunta
Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus Y-tunnus
0139533-1 9038213-6 0153082-0 0139991-4
Turun kaupunki Vehmaan kunta
Y-tunnus Y-tunnus
0204819-8 0144561-8
Perusturvakuntayhtymä Akseli (Masku, Mynämäki, Nousiainen)
Y-tunnus
2338872-2
2. Sopimuksen perusteet ja tarkoitus
Sopimus koskee ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen hallinnoimista ja organisoimista ajalla 1.1.2021 – 30.11.2021.
Ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen avulla asiakkaille tarjotaan monikanavaiset yhteydenottovälineet sekä mahdollisuus saada asiansa vireille yhden yhteydenoton perusteella, yhdenvertaisesti kaikkien sopimuskuntien alueella. Asiakas saa yhteyden ammattilaiseen puhelimitse, chat-yhteydellä, sähköpostilla tai jättämällä yhteydenottopyynnön (kaksikielinen, kuntien yhteinen virtual contact center, sähköinen palvelutarjoama-alusta). Alustan kautta asiakkaan on mahdollista kontaktoida myös laajemmin palveluntuottajia yhteydenottopyynnön kautta sekä selailla ja vertailla saatavilla olevia palveluja mm. hinnan, alueen ja muiden erityishakutoimintojen kautta. Palvelut kattavat iäkkäiden palvelut palvelutietovarannon rajapinnan kautta maakunnanlaajuisesti sekä lisääntyvissä määrin järjestöjen ja yksityisten palveluntuottajien palveluja.
Alustalla toimii myös palveluntuottajia palveleva profiili, jossa palveluntuottaja voi hallinnoida sivustolla näkyviä palvelujaan.
Osassa kuntia palvelun tarvitsijan on mahdollista saada neuvontaa ja ohjausta kunnan alueella toimivassa neuvontapisteessä joko ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.
3. Yhteistyön organisointi sekä tehtävänjako hallinnoijan ja kuntien välillä
Yhteistyön hallinnoijana toimii Turun kaupunki.
Ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen ylläpidon ja kustannusten seurannasta vastaa ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksen ohjausryhmä. Puheenjohtajana toimii Turun kaupungin edustaja.
Hallinnoija seuraa ja hallinnoi toiminnan suoritteita ja kustannuksia sekä raportoi niistä sopijapuolille ohjausryhmässä ja muilla erikseen sovituilla tavoilla.
Turun kaupunki eli hankkeen hallinnoija
Hallinnoijan yhdyshenkilönä toimii ikääntyneiden keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen työntekijä.
•hallinnoi toimintaa ja käytössä olevia teknisiä ratkaisuja ja vastaa siitä, että kustannukset kohdistuvat sovitulla tavalla
•tekee sopimukset ICT- toimittajien kanssa
•vastaa ylläpidon dokumentoinnista
•seuraa kirjanpidossaan hyvää kirjanpitotapaa noudattaen omalla kustannuspaikallaan, jonne kohdennetaan kaikki toiminnasta aiheutuneet tulot ja menot
Kunnat/kuntayhtymät
kunnan/kuntayhtymän yhdyshenkilönä toimii kunnan ilmoittama viranhaltija
•sitoutuvat olemaan mukana keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen ylläpidossa. Asiakas- ja palveluohjaukseen osoitettavan työvoiman käytön periaatteista ja käytännöistä sovitaan ohjausryhmässä.
•Sopijakunnat ja –kuntayhtymät toimittavat hallinnoijalle palvelun tuottamiseen tarvittavat tiedot, jotka määritellään tarkemmin ohjausryhmässä. Sopijakunnat ja kuntayhtymät sitoutuvat pitämään yllä mainitut tiedot ajan tasalla ja raportoimaan tarvittaessa hallinnoijalle tiedot alueen palveluista ja niiden muutoksista.
•vastaavat osaltaan asiakas- ja palveluohjauksen sovittamisesta osaksi kunnan omaa palvelujärjestelmää ja palvelun viestinnästä kuntalaisille
4. Rekisterinpito ja tietojärjestelmien käyttö
Asiakas- ja palveluohjaustietojen osalta toimii asiakasrekisterin pitäjänä Turun kaupunki.
Asiakkaiden maakunnallinen neuvonta ja ohjaus- asiakasrekisteri perustuu asiakas- ja palveluohjauksen välttämättömiin tietoihin. Rekisteriä käytetään asiakkaan neuvontaan ja ohjaukseen tarvittavan tiedon tallentamiseen, palvelutapahtuman hallinnointiin ja toteuttamiseen, palvelun kehittämiseen tarvittavan tiedon tallentamiseen sekä laadukkaan palvelun turvaamiseen ja asianmukaisen ja lakisääteisen toiminnan valvomiseen ja palvelujen koordinointiin.
Toiminta perustuu lakiin ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012).
Asiakasneuvontaa ja ohjausta toteutettaessa noudatetaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000) säädettyä salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta. Työntekijöiden oikeus asiakkaita koskevien tietojen saantiin ja luovuttamiseen määräytyy viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999), sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000), potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015), tietosuojalain (1050/2018) ja yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 sekä niihin tehtyjen muutosten nojalla.
Mikäli asiakas- ja palveluohjauksessa nähdään tarve varsinaiseen palvelutarpeen arviointiin, tehdään se asiakkaan kotikunnassa. Tähän liittyvät asiakas- ja potilaskirjaukset tehdään kunkin kunnan omiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin ja niistä vastaa asiakkaan kotikunta.
5. Vahingonkorvausvastuu
Sopijapuolella on oikeus saada vahingonkorvausta toisen sopijapuolen virheestä, laiminlyönnistä ja muusta sopimuksen mukaisen velvollisuuden täyttämättä jättämisestä aiheutuneesta välittömästä vahingosta, ellei virhe tai laiminlyönti ole aiheutunut ylivoimaisesta esteestä. Sopijapuolen tulee välittömästi informoida toista sopijapuolta ylivoimaisesta esteestä voidakseen vedota siihen.
Ulkopuoliselle aiheutetusta vahingosta on ensisijaisesti korvausvastuussa vahingon aiheuttaneen viranhaltijan työnantajakunta vahingonkorvauslain (412/1974) 3 luvun mukaisesti. Mikäli vahinko on aiheutunut kokonaan tai osaksi muun sopijapuolen toiminnasta tai laiminlyönnistä, on tällä kunnalla velvollisuus korvata vahinko ensin mainitulle kunnalle siltä osin.
6. Yhteistoiminnasta aiheutuvat kustannukset
Sopimuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuneet kustannukset jaetaan osallistujakuntien kesken. 70 % toiminnan kustannuksista jaetaan väestöperusteisesti. Jakoperusteena käytetään kunnan 75 vuotta täyttäneen väestön osuutta osallistujakuntien 75 vuotta täyttäneestä väestöstä. Väestötietona käytetään 31.12.2019 väestölukua (Tilastokeskus). 30 % kustannuksista jaetaan palvelun käytön mukaan suoriteperusteisesti.
Arvio toiminnasta aiheutuvista kustannuksista on esitetty sopimuksen liitteenä olevassa talousarviossa 1.1.2021 – 30.11.2021 talousarviossa (Liite 1).
Hallinnoijana Turun kaupunki vastaa kustannusseurannasta ja laskutuksesta.
Muut sopimuskunnat maksavat oman kustannusosuutensa (3) kuukauden välein vuoden alusta lähtien.
7. Sopimuksen voimassaolo
Tämä sopimus tulee voimaan 1.1.2021 ja on voimassa 30.11.2021 asti.
8. Sopimuksen purkaminen
Sopijapuolilla on oikeus purkaa sopimus päättymään heti, jos toinen sopijapuoli toistuvasti rikkoo olennaisella tavalla sopimuksen ehtoja. Jos sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää, ettei sopimusrikkomukseen syyllistynyt sopijapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä toiselta sopijapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.
Sopimuksen purkaminen on tehtävä kirjallisesti.
Sopijapuolet vapautuvat sopimuksen vastuista sopimuksen purkautumisen myötä.
9. Sovellettava lainsäädäntö ja erimielisyyksien ratkaiseminen
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopimusta koskevat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sopijapuolten välisissä neuvotteluissa. Mikäli neuvotteluissa ei ole voitu ratkaista sopijapuolten välisiä erimielisyyksiä, ratkaistaan ne Turun hallinto-oikeudessa, mikäli erimielisyyksien ratkaisutavasta ei ole laissa muuta säädetty.
10. Muut ehdot
Mikäli tämän sopimuksen mukaisen toiminnan toteuttamiselle ilmenee jokin viivytys, keskeytys tai este, sopijapuolet sitoutuvat viipymättä ilmoittamaan siitä. Mahdollisista sopimusmuutoksista neuvotellaan osapuolten kesken ja niistä sovitaan kirjallisesti. Sopimuksen lisäys tai muutos on sitova vain, jos siitä on sovittu kirjallisesti ja kaikki osapuolet ovat sen hyväksyneet.
Tätä sopimusta on laadittu 23 samanlaista kappaletta, yksi kullekin sopijapuolelle.
11. Allekirjoitukset
Osapuolen nimi |
|
Paikka |
|
Päivämäärä |
|
Allekirjoitus |
|
Nimenselvennys |
|
Asema |
|