Hakemus valtionavustuksen saamiseksi asunnottomuutta vähentävien sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämishankkeeseen
(Täyttöohje lomakkeen lopussa)
Hakija | Hankkeen hallinnoinnista vastaava kunta/kuntayhtymä Turun kaupunki
| |
Kunnan/kuntayhtymän postiosoite PL 355 | Postinumero ja postitoimipaikka 20101 Turku | |
Vastuuhenkilö | Nimi Sirpa Kuronen
| Tehtävänimike palvelualuejohtaja |
Postiosoite PL 670 | Postinumero ja postitoimipaikka 20101 Turku | |
Puhelin 022662924 | S-posti sirpa.kuronen@turku.fi
| |
Yhteyshenkilö (mikäli eri henkilö kuin vastuuhenkilö) | Nimi Riku Laurila | Tehtävänimike kehityspäällikkö |
Postiosoite 20101 | Postinumero ja postitoimipaikka Turku | |
Puhelin 0449072447 | S-posti riku.laurila@turku.fi | |
Hankkeen nimi, siitä mahdollisesti käytettävä lyhenne ja hankkeen toteuttamisaika
| Nimi ja lyhenne Asumisen pysäkki -hanke Päivystyksellinen interventio pysyvän asumisratkaisun saavuttamiseksi päihteettömille asunnottomille | Arvioitu toteuttamisaika (kk/vuosi – kk/vuosi) 09/2020 – 12/2022 |
Hankkeen kokonaiskustannukset (euroina)
| Hankkeen kokonaiskustannukset: 299 000 euroa
Tarkempi kustannusarvio kirjataan erilliselle lomakkeelle (”Hankkeen talousarvio”).
Hankkeen valtionavustukseen oikeuttavat kustannukset: euroa, josta Tätä pitää miettiä kokonaan uusiksi!
- euroa hoivahenkilöstön sitova vähimmäismitoitus (0,7) ympärivuorokautisen hoivan yksiköihin 5 000 - euroa Kansallinen, poikkihallinnollinen mielenterveysstrategia (HO 2019) 10 000 - euroa kehitysvammaisten henkilökohtaisen budjetin kokeilujen laajentaminen 2 500 - euroa Kotihoidon kehittämishanke (HO 2019 kertaluonteinen) 2 000 - euroa Kotihoidon resurssien riittävyys ja omaishoidon kehittäminen (HO 2019) 5 000 - euroa Osatyökykyisten työkykyohjelma (HO 2019 kertaluonteinen) 4 500 - euroa Palvelurakenteen kehittäminen toisen kotimaisen kielen turvaamiseksi 1 000 - euroa Peruspalveluiden saatavuus (hoitotakuun kiristäminen) (HO 2019) 60 000 (monialainen sote-keskus) - euroa Lasten ja perheiden palvelujen kehittäminen - Haettava valtionavustus: euroa | |
Haettava valtionavustus (euroina) | 243000 euroa | |
Hankkeelle tehtävän työpanoksen määrä yhteensä henkilötyövuosina | 1,2 (henkilötyövuotta, sisältäen sekä koko- että osa-aikaisen henkilöstön ja työpanoksen siirron) | |
Hanketta toteuttavat tahot | ||
Luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö
| Luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö: [ ] Kyllä [x] Ei
| |
Hankkeessa tehtävät kehittämistoimet
| 1.Kehittää tehokas ja vaikuttava toimintamalli päihteettömien asunnottomaksi joutuvien auttamiseksi 2.Edistää hankkeen asiakkaiden asunnon saantia yksilöllisellä monialaisella tuella sekä estää asunnottomuuden pitkittyminen 3.Saada lisätietoa asunnottomuuden ilmiöstä ja mallintaa vaikuttavat palvelupolut eri asiakassegmenteille asunnottomaksi joutumisen tilanteissa 4.Arvioida ja viedä vaikuttavaksi havaitut toimintamallit osaksi normaalia palvelutarjontaa 5.Kehittää asunnottomuutta ehkäisevä etsivän työn mallin yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa 6.Hankkeen aikana rakennetaan kolmannen sektorin toimijan tai toimijoiden kanssa kumppanuusmalli, jolla tilapäisasumisen jälkeisen asumisen pysyvyyttä turvataan.
| |
Yhteys maakunnan alueella tehtävään Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman mukaiseen kehittämistyöhön | Varsinais-Suomen tulevaisuuden sote-keskus hankehakemuksessa on yhtenä osana uusi pilotoitava henkilökohtainen asiakasohjaus-palvelu. Hankkeissa suunnitellut kehittämistyöt tukevat toisiaan. Tarkoitus on rakentaa laaja-alaista palvelutarvetta tarvitseville asiakkaille palveluohjauspalvelu, jota toteuttamaan asiakkaalle nimetään henkilökohtainen case manager, joka vastaa asiakassuunnitelman tekemisestä yhdessä asiakkaan kanssa, suunnitelman ylläpidosta ja toteutumisen seurannasta sekä auttaa asiakasta tarvittaviin palveluihin ohjautumisessa. Asiakassuunnitelmassa ja ohjauksessa voidaan hyödyntää myös järjestökentän tuottamia palveluita.
| |
Hankkeen organisoituminen ja vastuunjako | Hanke organisoidaan hallinnollisesti Turun kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden hallinnon yhteyteen. Keskeiset toimijat hankkeessa ovat sosiaalipäivystys, sosiaalityön alkupalvelut, asumisneuvonta, aikuissosiaalityö, lapsiperhesosiaalityö, lastensuojelu, asumis- ja päihdepalvelut sekä päihdepalvelut sekä Turun kaupungin omistama kiinteistöyhtiö TVT Asunnot Oy. Yhteistyötä tehdään myös kaupungin työllisyyspalveluiden sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa siinä laajuudessa mitä asiakkaan yksilölliset tilanteet vaativat. Hanketta varten perustetaan vähintään kaksi kertaa vuodessa kokoontuva ohjausryhmä, jonka jäseninä ovat ainakin edustus perhe- ja sosiaalipalvelujen hallinnosta, sosiaalityöstä, asumis- ja päihdepalveluista sekä kirkon diakoniatyöstä. Tämän lisäksi projektin sujuvaa monitoimijaista johtamista varten on tarpeen olla vähintään kerran kuukaudessa kokoontuva johtoryhmä, jossa on edustus sosiaalipäivystyksestä, sosiaalityön alkupalvelusta sekä asumis- ja päihdepalveluista. Tämä auttaa tilapäisasumispalvelun tilannekuvan muodostamisessa, palvelun jatkokehittämisessä sekä projektin etenemisen ohjaamisessa. Hankkeen alussa arvioidaan vielä tarkemmin ovatko edelläkuvatut ohjaus- ja johtoryhmät toisista erillisiä vai voidaanko ne yhdistää.
| |
Hankkeen odotetut konkreettiset tulokset ja vaikutukset | Hankkeessa luodaan päivystyksellinen toimintamalli tilapäisasumiseen päihteettömille. Toimintamallilla tavoitellaan tehokasta interventiota asunnottomuuden pitkittymisen ehkäisyyn. Hankkeen kautta saadaan myös tietoa asunnottomuuden ilmiöstä sekä vaikuttavista toimenpiteistä asiakassegmenteittäin. Yksilötasolla pyritään siihen, että mahdollisimman monelle asiakkaalle saadaan räätälöityä sellainen tuki, että saavutetaan pysyvä asumisratkaisu ja asiakkaan yksilölliset voimavarat ja elämänhallintataidot kasvavat siten ettei asunnottomuus uusiudu. Hankkeen aikana rakennetaan kumppanuusmalli, jolla tilapäisasumisen jälkeisen asumisen pysyvyyttä turvataan. Hankkeen kokemuksia voidaan käyttää hankekauden jälkeen hyödyksi toiminnan vakiinnuttamisessä sekä mahdollisessa integroinnissa osaksi Monipalvelukeskuksessa tehtävää työtä. | |
Tiivistelmä |
Hankkeen keskiössä on uuden päivystyksellisen toimintamallin luominen päihteettömien tilapäisasumiseen. Kyseessä on lyhyt interventio, jonka aikana sovitaan seuraavat askeleet asunnottomuuden päättämiseksi. Tilapäisasumispalvelun piiriin ohjataan asiakkaat sosiaalipäivystyksen tai sosiaalityön alkupalveluiden toimesta heti asunnottomuuden alussa. Keskeiset palvelua käyttävät asiakassegmentit ovat: •Asunnon menettänyt tai häädön saanut henkilö tai lapseton perhe •Asunnon menettänyt tai häädön saanut lapsiperhe •Tulipalon tai muun kriisin vuoksi asuntonsa menettäneet •Laittomasti maassa olijat (paperittomat) yksinasuvat ja perheet •Satunnaiset kulkijat/matkailijat
Palvelun tarjoamisen reunaehdot: •Asunnottomuus ei johdu päihdeongelmasta (Päihteidenkäyttäjät Sillankorvan ensisuojaan) •Sosiaalipalvelujen tarpeessa (Ei esim. putkiremontin vuoksi asuntoa tarvitseville) •Tulee olla motivoitunut ottamaan vastaan apua ja tukea •Lyhytkestoisen tilapäismajoituksen arvioidaan edesauttavan asiakkaan tilannetta (noin 2 vko – 1kk) Tilapäisasumispalvelussa tehdään kartoitus asiakkaan elämäntilanteeseen, asunnottomuuteen johtaneisiin syihin sekä suunnitelmat yhdessä muiden keskeisten toimijoiden kanssa pysyvän asumisratkaisun saavuttamiseksi.
| |
Hankkeen seuranta ja arviointi |
Hankkeen etenemistä tavoitteiden ja aikataulun mukaisesti seuraa ohjausryhmä. Hankkeessa tehtävän asiakastyön tuloksia seurataan ja raportoidaan erilaisin vaikuttavuusmittarein: •asiakkaan alkutilanne asumisen suhteen à asiakkaan tilanne tilapäisasumisjakson päätyttyä à asiakkaan tilanne puolen vuoden päästä tilapäisasumisjakson loppumisesta •toimintakykymittari (AVAIN tai GAS): mittaus asiakkuuden alussa ja lopussa •asiakaspalaute ja arviointikysely (webropol) asiakkaan kokemasta hyödystä •yhteistyötahoilta säännöllisesti kerättävä muodollinen ja epämuodollinen palaute
Hankekauden päätyttyä hankkeen tuloksellisuutta voidaan arvioida sillä onko hankkeessa kehitetty toimintamalli jäänyt pysyväksi toiminnaksi ja onko hankkeen avulla kerättyä tietoa pystytty hyödyntämään asunnottomuuden ehkäisyyn eteen tehtävässä työssä.
| |
Hankkeen viestintä |
Keskeisinä yhteistyötahoina asiakasohjauksen näkökulmasta ovat sosiaalipäivystyksen ja sosiaalityön alkupalveluiden sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat. Heille ja muille korkean asunnottomuusriskin omaavien henkilöiden kanssa työskenteleville kaupungin työntekijöille viestitään aktiivisesti hankkeen alussa ja sen aikana hankkeen tavoitteista sekä sen toimintatavoista. Tehokas asiakasohjaus tilapäisasuntopalveluun turvataan sillä, että sosiaalipäivystyksellä sekä sosiaalityön alkupalveluilla on kaupungin sisäisen atk-verkon avulla aina ajantasainen tilannekuva olemassa siitä mikä on tilapäisasuntojen täyttötilanne ja mihin asti työskentelyn on suunniteltu kunkin asiakkaan kohdalla kestävän.
| |
Liitteet | Merkitse ja liitä hakemukseen hakuilmoituksessa vaaditut liitteet. [x] Hankesuunnitelma (pakollinen) [x] Hankkeen talousarvio (pakollinen) [ ] Kunnan suunnitelma asunnottomuuden puolittamiseksi (vapaaehtoinen) [x] Muu, Turun kaupungin selvitys ja suunnitelma asunnottomuuden vähentämiseksi
| |
Allekirjoitus | Paikka ja aika Allekirjoitus ja tehtävänimike Turku xx.5.2020 |
Valtionavustushakemuksen täyttöohjeet
Hakemus toimitetaan sähköisesti sosiaali- ja terveysministeriöön. Allekirjoitettu hakulomake toimitetaan skannattuna sähköpostitse sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon, kirjaamo@stm.fi. Siihen liitetään kohdassa ”Liitteet” luetellut asiakirjat. Hakemus on toimitettava 28.5.2020 klo 16.15 mennessä.
Huomioithan, että hakemus liitteineen on lähtökohtaisesti julkinen asiakirja.
Hakija
Hakijaksi merkitty kunta tai kuntayhtymä vastaa hankkeen hallinnoinnista.
Vastuuhenkilö
Henkilö (vastuullinen viranhaltija), joka on päävastuussa hankkeen toteuttamisesta.
Yhteyshenkilö
Henkilö, joka vastaa hankkeen käytännön toteutuksesta ja jonka kautta on tarvittaessa saatavissa lisätietoja. Jos yhteyshenkilö on sama kuin vastuuhenkilö, kentän voi jättää tyhjäksi.
Hankkeen nimi, nimen lyhenne ja hankkeen kesto
Ilmoita haettavan hankkeen nimi ja arvioitu alkamis- ja päättämisajankohta.
Hankkeen kokonaiskustannukset
Kokonaiskustannukset tarkoittavat hankkeen toteuttamisesta kokonaisuudessaan aiheutuvien kustannusten yhteissummaa. Ilmoita kustannukset täysinä euroina. Hankkeen talousarvio toimitetaan hakemuksen liitteenä. Myönnettävän valtionavustuksen enimmäismäärä voi olla enintään 80 prosenttia hankkeen valtionavustukseen oikeuttavista kustannuksista.
Hankkeelle tehtävän työpanoksen määrä yhteensä henkilötyövuosina
Ilmoita henkilötyövuosina, paljonko hankkeen toimintaan kohdistetaan henkilöstöresursseja. Laske mukaan kokoaikaiset ja osa-aikaiset hankkeen työntekijät sekä työpanoksen siirtona hankkeelle tehtävä työaika.
Hanketta toteuttavat tahot
Ilmoita ne tahot, jotka osallistuvat hankkeen toteuttamiseen hakijan lisäksi. Jos muille toteuttajille on tarkoitus siirtää eli delegoida avustusta toiminnan toteuttamiseen, ilmoita se euromäärä, joka kullekin muulle toteuttajalle aiotaan siirtää.
Luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö
Ilmoita, onko hakija tai hakijan edustaja tuomittu viimeisen kahden vuoden aikana rangaistukseen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai Maahanmuuttoviraston määräämään seuraamusmaksuun laittomasti maassa oleskelevien työntekijöiden palkkaamisesta. Edustajalla tarkoitetaan avustuksen hakijan lakimääräisen toimielimen, kuten hallituksen tai johdon jäsentä. Edustajaksi määritellään lisäksi avustuksen hakijan tosiasiallista päätösvaltaa käyttävä tai avustuksen hakijan puolesta työsuhteen tai toimeksiannon perusteella toimiva henkilö.
Hankkeessa tehtävät kehittämistoimet
Rahoitettavien hankkeiden tarkoituksena on:
1.kehittää asiakaslähtöisiä, asunto ensin -periaatteet huomioivia sosiaali- ja terveyspalveluja kaikkein heikoimmassa asemassa oleville henkilöille, joilla on monialaista ja laajaa tuen tarvetta asumiseensa liittyen.
2.kehittää monialaisia liikkuvia ja matalan kynnyksen palveluja tai toimintamalleja, joiden kautta erityisen tuen tarpeessa oleva henkilö saa sujuvasti avun yksilöllisiin tarpeisiinsa.
3.ottaa käyttöön tai jatkokehittää olemassa olevaa tai toimivaksi käytännöksi todettua mallia tai palvelua ja sovittaa kehittämistyö yhteen maakunnan Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman kehittämistyön kanssa.
Kuvaa, miten kunnan / kuntayhtymän hanke toteuttaa tavoitteita.
Yhteys (maakunnan) alueella tehtävään Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -kehittämiseen
Kuvaus siitä, miten hankkeen suunnitellaan nivoutuvan yhteen maakunnassa suunniteltuun Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen kehittämiseen. Katso tarkempaa ohjeistusta hankesuunnitelmapohjasta.
Hankkeen organisoituminen ja vastuunajako
Hankekokonaisuuden organisoitumisen kuvaus (organisointi, toteutustapa, aikataulu, vastuutahot, vastuuhenkilöt). Tarkempi kuvaus esitetään liitteeksi tulevassa hankesuunnitelmassa.
Hankkeen odotetut konkreettiset tulokset ja vaikutukset
Kuvaus siitä, mitä tuloksia ja vaikutuksia hankkeella tavoitellaan. Hankkeen odotettuja tuloksia ovat esimerkiksi tavoitteen mukainen muutos toiminnassa ja sen merkitys muun muassa väestön, asiakkaiden, työntekijöiden, työyhteisön ja palvelujen toimivuuden näkökulmasta. Hankkeen vaikutuksia ovat osoitetut muutokset/hyödyt väestön hyvinvoinnin ja terveyden sekä palveluorganisaation näkökulmista. Hankkeen tulokset ja vaikutukset voidaan esittää vastaavalla numeroinnilla kuin hankkeessa tehtävät kehittämistoimet -kohdassa, eli hankkeen kukin tavoite täsmennetään kuvaamalla tältä osin odotettu tulos ja vaikutus.
Tiivistelmä
Kuvaa tiiviisti (max. 1000 merkkiä) hankekokonaisuus. Tarkempi kuvaus esitetään hankesuunnitelmassa.
Hankkeen seuranta ja arviointi
Esitä tiivis kuvaus hankkeen seurannasta ja arvioinnista. Tarkempi kuvaus esitetään hankesuunnitelmassa.
Hankkeen viestintä
Esitä tiivis kuvaus hankkeen viestinnästä. Tarkempi kuvaus esitetään hankesuunnitelmassa.
Liitteet
Merkitse ja liitä hakemukseen pakolliset liitteet. Hakulomakkeen pakollisia liitteitä ovat STM:n laatimiin mallipohjiin täydennettävä hankesuunnitelma ja hankkeen talousarvio. Hakemuksen vapaaehtoisia liitteitä ovat kunnan suunnitelma asunnottomuuden puolittamiseksi ja mahdolliset muut liitteet.
Allekirjoitus
Toimita hakemus aina allekirjoitettuna. Hakemuksen allekirjoittaa hakijan nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö.