Pansio-Pernon terveysaseman toimintaa seurataan sopimuksen mukaisesti sopimuksenseurantaneuvotteluissa kaksi kertaa vuodessa. Kyseisissä neuvotteluissa noudatetaan sopimuksen seurantataulukkoa ja tarkastellaan henkilöstön pätevyyttä, koulutuspäiviä, henkilötyövuosipanosta ammattiryhmittäin ja henkilökunnan vaihtuvuutta. Lisäksi seurataan toiminnan osalta Pansio-Pernon terveysaseman hoitopaikakseen valinneiden määriä, lääkärikäyntejä, hoitajakäyntejä, lääkärikäyntejä korvaavia puhelinkontakteja, pitkäaikaissairauksien määrää, asemalla hoidettujen niin sanottujen satunnaisten kävijöiden määrää, laboratorio- ja kuvantamistutkimusten määrää, terveysaseman asiakkaiden päivystyksen käyttöä, erikoissairaanhoidon lähetteitä ja terveysaseman peittävyyttä sekä edelleen käyntidiagnoosien kirjaamisprosenttia, saatavuutta: yhteydensaanti puhelimitse, hoidon tarpeen arviointi ja hoitoon pääsy lääkärille (ei-kiireelliset). Lisäksi laadunhallinnan osalta seurataan asiakaspalautteita, reklamaatioita ja muita palveluntuottajan raportoimia laadunhallintajärjestelmän ja potilasturvallisuuden seurannan mukaisia mittareita, mahdollisia valituksia ja muistutuksia. Lisäksi kuukausittain seurataan käyntitilastoja, laboratorio-, röntgentutkimuksia ja lähetteitä.

Pansio-Pernon terveysasemalla noudatetaan samoja ohjeistuksia potilaiden hoidossa ja hoitoon lähettämisessä kuin kaupungin muillakin terveysasemilla. Koko seurantajakson ajan Pansio-Pernon jono kiireettömälle lääkärin vastaan-ottoajalle on ollut kaupungin terveysasemista yleensä lyhin ja enimmillään ollut kolmen viikon luokkaa.

Toiminnan asianmukaisuutta seurataan mm. asiakaspalautteiden, valitusten ja muistutusten sekä haittatapahtumien seurannan avulla.

Asiakaspalautteita on tullut 1.1.–26.8.2018: 19 kpl, joista moitteita 11 kpl ja vastaavana ajankohtana 2019 yht. 14 kpl, joista myös 11 moitteita (muu palvelun laatu, saatavuus: lääkäripalvelut, saatavuus: puhelinpalvelu ja konsultaatio, ajanvarauspalvelut, asiantuntemus, kohtelu, tiedottaminen, viestintä ja internet-sivut). Muut asiakaspalautteet ovat olleet kiitosta, kysymyksiä, ehdotuksia, kommentteja yms.

Samalla ajanjaksolla (1.1.–26.8.2019) on Pansion terveysasemasta tullut 7 kpl erilaisia muistutuksia, rekisteripyyntöjen korjauksia tai jotain muuta Joutsenen kautta. Kaikkiin on vastattu asianmukaisesti ja korjattu toimintaa, jos siihen on ollut aihetta.

Pansio-Pernon terveysasemaa käyttävät alueella asuvat asukkaat sekä aktiivisesti Pansio-Pernon terveysaseman valinneet asukkaat esim. muualta Turusta. Lisäksi Pansio-Pernon terveysaseman kuuluu hoitaa esimerkiksi ulkopaikkakuntalaisia, niin sanottuja osoitteettomia ja satunnaisia ohikulkijoita sekä alueella asuvia ulkomaalaisia, mikä on tarkoittanut sopimuksentekohetkellä vastaanottokeskusta, sekä terveysaseman palveluja opiskeluterveydenhuollon palveluja käyttävien osalta.

Verrattaessa Pansio-Pernon terveysasemaa kaupungin omiin terveysasemiin verrattavaksi tulevat lähinnä Maarian ja Mullintien lähipalvelupisteet kokonsa takia vaikkakin väestöpohja on jonkin verran erilaista. Pansio-Pernon terveysasemalla lääkärin työpanos on ollut 2,2 lääkäriä, Mullintien lähipalvelupisteessä 3 lääkäriä ja Maarian lähipalvelupisteessä 2 lääkäriä. Väestöpohja 2.1.2018 on Pansio-Pernon terveysasemalla ollut 6184, Mullintien lähipalvelupisteessä 6592 ja Maarian lähipalvelupisteessä 5458 ja vastaavasti 2.1.2019 Pansio 6219, Mullintie 6545 sekä Maaria 5385. Vastaanottokäyntejä 1.1.–31.12.2018 välisenä aikana on Pansio-Pernon lääkäreillä ollut 5911, Mullintien lähipalvelupisteessä 3365 ja Maarian lähipalvelupisteessä 2858. Laboratoriopyyntöjä/lääkärissäkäynti samalla aikavälillä on vastaavasti tehty Pansio-Pernon terveysasemalla 0,57, Mullintien lähipalvelupisteessä 1,1 ja Maarian lähipalvelupisteessä 0,62, röntgenpyyntöjä vastaavassa järjestyksessä 0,13, 0,21 ja 0,13 ja sairaalalähetteitä 0,16, 0,24 ja 0,14. Hoitohenkilökuntaa Pansio-Pernon terveysasemalla on ollut keskimäärin 3, mutta lisätty niin, että tammikuussa 2019 4,8, Mullintien lähipalvelupisteessä 4 ja Maarian lähipalvelupisteessä 2. Terveysasemien kustannuksia laskettaessa vuosina 2016–2017 euroa/väestö Pansio-Pernon terveysasema on keskimäärin samaa luokkaa kuin Keskustan ja Mäntymäen terveysasemat, hiukan kalliimpi kuin Kirkkotien ja Runosmäen terveysasemat ja halvempi kuin Varissuon terveysasema. Päivystyksen käytön osalta Pansio-Perno ei oleellisesti poikkea omista terveysasemista ja vuonna 2018 sekä päivä- että yöaikaan olevien päivystyskäyntien yhteismäärä Pansio-Pernon aseman osalta on 1981, Mullintien lähipalvelupisteen osalta 1590 ja Maarian lähipalvelupisteen osalta 792.

Eri terveysasemien vertailu keskenään on varsin hankalaa, koska väestöpohjat ovat erilaisia. Lisäksi pienillä asemilla toiminta voi vaihdella paljonkin riippuen mm. kulloinkin käytettävän työvoiman määrästä. Kaiken kaikkiaan Pansio-Pernon terveysasema on pärjännyt hyvin omien terveysasemien vertailussa eikä mielestäni poikkea toiminnallisesti omasta toiminnastamme.

Turun kaupungin Hyvinvointitoimiala

Terveyspalvelut

Päivi-Leena Honkinen

Avosairaanhoidon ylilääkäri