Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta20512.06.20195

14758-2018 (04.03)

Vastaus Pirjo Lammen laittomasti maassa olevien hätämajoitusta koskevaan aloitteeseen

Tiivistelmä: -

Sosterla § 205

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Pirjo Lampi on tehnyt 12.12.2018 § 368 laittomasti maassa olevien hätämajoitusta koskevan aloitteen, jossa hän kiinnittää huomiota ns. paperittomien majoituksen järjestämistapaan, sen kohdentumiseen ja toiminnan kustannuksiin. Lisäksi Pirjo Lampi esittää, että Turun kaupunki olisi yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriöön laittomasti maassa olevien palveluja koskevan ohjeistuksen selkeyttämiseksi.

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen:

Turun hyvinvointitoimiala on järjestänyt laittomasti maassa olevien, siis kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden mutta Suomeen jääneiden henkilöiden hätämajoituksen SPR:n Varsinais-Suomen piiriltä hankittavana palveluna. Kyseessä ovat ns. paperittomat. Toiminta alkoi 1.6.2018 ja sitä jatkettiin puolen vuoden sopimuksella joulukuussa 2018 (sosterla 16.5.2018 § 138 ja 12.12.2018 § 338). Palvelun järjestämiseen SPR:n kanssa päädyttiin, koska kaupungilla ei ollut tarkoitukseen soveltuvaa hätämajoitusta eikä toisaalta henkilöstöä, jolla toiminnan olisi voinut järjestää. SPR:llä on myös alueella paras asiantuntemus turvapaikkaa hakeneiden henkilöiden tilanteesta ja heidän kanssaan työskentelystä. Palvelun järjestämisessä turvallisuus on ollut keskeinen kriteeri, niin ympäristön, sosiaalisen turvallisuuden kuin majoittujienkin näkökulmasta.

Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ja maahan jääneiden palvelujen järjestäminen perustuu Sosiaalihuoltolain 12 §:ään (välttämättömän huolenpidon ja toimeentulon turvaaminen) ja tilapäisasuminen 21 §:ään (asumispalvelut). STM on antanut asiasta ohjauksen Kuntainfo 2/2017, päivitetty 13.9.2017.

Hätämajoituksen käyttö ja toimintatapa

Hätämajoitusta on käyttänyt vuoden 2019 aikana 10 eri henkilöä, lisäksi majoituksesta on sen aukioloaikana hakenut n. 20 henkilöä neuvontaa tai muuta apua (koko toukokuun tieto tulossa). Toukokuun aikana asiakasmäärä on ollut kasvussa. Yksi henkilö on majoittunut toiminnan alusta saakka. Majoitus on normaalissa kerrostaloasunnossa, joka on aiemminkin ollut järjestökäytössä. Tilassa on aina paikalla ammattitaitoiset ohjaajat ja siellä on selkeät toiminta- ja turvallisuusohjeet. Tarvittaessa voidaan käyttää vartijapalveluja. Työsuojeluun kiinnitetään erityistä huomiota. Toimintatavat on käyty läpi poliisin kanssa toiminnan käynnistyessä. Naapurustoa informoitiin toiminnasta naapurustosovittelun menettelytapoja hyväksi käyttäen, kun toiminta alkoi. Toiminnasta ei ole tullut mitään kielteistä palautetta ja turvallisuustaso on pysynyt erittäin hyvänä. Majoituksen tilapäisluonteesta pidetään kiinni siten, että sinne ei ole mahdollista asettua vaan majoitus on aina päivisin kiinni. Sinne ei esim. voi jättää tavaroitaan päivän ajaksi.

 

2019 yöpymisvrk
Tammikuu 84
Helmikuu 44
Maaliskuu 31
Huhtikuu 40
Toukokuu 106
Yhteensä 305

Palvelun hinta ja valtionkorvaus

Hätämajoitus hankitaan SPR:n Varsinais-Suomen piiriltä kokonaispalveluna siten, että enimmäiskustannus puolelta vuodelta on 128 500 €, joka kattaa tilavuokran, toimintamäärärahan sisältäen elintarvikkeet sekä henkilökunnan palkan. Majoituksen järjestämisen yksikkökustannus/yöpyminen on suuri ja kustannus muodostuu pitkälti varautumisesta. Paperittomien tilannetta käsittelevissä verkostoissa on edelleen näkemys suuremmista henkilömääristä kuin mitä hätämajoitukseen on hakeutunut. Lisäksi ennakkoarvio on 1.6. voimaan tulevan lakimuutoksen vaikutukset uusintahakemuksia tekevien osalta, että siellä tulee palveluiden pariin pääsyyn rajoituksia ja nopeita päätöksiä uusintahakemuksiin, ellei ole perusteita, jolloin paperittomien määrä on todennäköisesti kasvamassa.

Arvio tarpeesta jatkossa

Ulkomaalaislaki muuttuu 1.6.2019. Muutokset kiristävät turvapaikkahakemuksen uusimisen kriteereitä, rajoittaa turvapaikanhakijoille tarkoitettujen palvelujen piiriin pääsemistä sekä nopeuttaa kielteisten päätösten antamista. Yleinen arvio on, että muutokset tulevat lisäämään paperittomien määrää Suomessa. Laittomasti maassa olevat henkilöt ovat hakeutuneet pääasiassa pääkaupunkiseudulle, mutta myös Turun maahanmuuttajayhteisöihin.

Pidän hätämajoituksen järjestämistä jatkossakin perusteltuna. Hätämajoitusta ei voi tilanpuutteen vuoksi yhdistää Sillankorvaan eikä olisi myöskään toiminnan ja asiakasturvallisuuden kannalta optimaalinen paikka. Selvitämme yhdessä SPR:n Varsinais-Suomen piirin kanssa mahdollisuuksia kustannustehokkaampaan järjestämistapaan tai erilaisen toiminnan mahdollistavaan tilaan. Pidän myös jatkossa turvallisuutta ensisijaisen tärkeänä.

Vaikuttaminen valtiovaltaan ohjeistusten selkiyttämiseksi on tarpeen. STM:n ohjauskirje vaatii päivittämistä lainsäädännön muutosten vuoksi, samoin valtionkorvausten hakemisesta ja myöntämisestä tarvittaisiin selkeämmät ohjeet. Paperittomuus itsessään on humanitaarinen ongelma ja ilmiönä laajentuessaan se on myös yleiseen turvallisuuteen kohdistuva riski. Olisi tärkeää, että vastuu paperittomien henkilöiden palveluista jakautuisi oikeudenmukaisesti kuntien kesken ja tämä on Turun kannalta myös edunvalvonnallinen kysymys.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Pirjo Lammen laittomasti maassa olevien hätämajoitusta koskevaan aloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastLampi Pirjo