Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta19822.05.20192

2430-2019 (05 17 01, 05 17 00)

Selvityspyyntö aikuissosiaalityön tilanteesta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 198

Perhe- ja sosiaalipalvelut, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen 21.5.2019:

Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Raija Eeva on laatinut 20.2.2019 selvityspyynnön aikuissosiaalityön tilanteesta. Selvityspyynnössä pyydetään vastausta seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten nopeasti asiakas pääsee palvelutarpeen arvioon aikuissosiaalityöntekijän vastaanotolle ja mikä on asiakkaiden keskimääräinen odotusaika?
  2. Miten nopeasti aika järjestyy nykytilanteessa, mikäli asiakas pyytää kiireellistä aikaa ennaltaehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea varten?
  3. Kuka tekee kiireellisissä tapauksissa harkinnanvaraisen päätöksen ennaltaehkäisevästä tai täydentävästä toimeentulotuesta?
  4. Tehdäänkö puhelinohjauksessa suoraa palveluohjausta kolmannen sektorin ruokakassijonoihin?
  5. Miten aikuissosiaalityössä on toteutettu verkostotyötä ja miten monta verkostotapaamista on toteutunut?
  6. Miten pian asiakas pääsee mielenterveys- ja päihdepalvelujen työntekijän vastaanotolle sen jälkeen kun hän on pyytänyt aikaa?
  7. Miten kasvavia mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasmääriä on suunniteltu palveltavan?

Vastaus selvityspyyntöön kysymysten 1-5 osalta

Perhe- ja sosiaalipalveluissa toteutetun rakenneuudistuksen tavoitteena oli systeemisen sosiaalityön mallin käyttöön ottaminen, ehkäisevän sosiaalityön lisääminen ja korjaavan sosiaalityön tarpeen vähentäminen. Tavoitteiden saavuttamiseksi toteutettiin muutoksia organisaatiossa sekä yksikköjen työnjaossa. 1.1.2019 alkaen Turussa on toiminut 1 aikuissosiaalityön yksikkö, 3 lapsiperhesosiaalityön yksikköä sekä 3 lastensuojelun avohuollon yksikköä. Toteutettu muutos mahdollistaa sen, että nykytilanteessa pystytään keskittymään kohdennetusti aikuissosiaalityöhön, lapsiperhesosiaalityöhön ja lastensuojeluun vailla päällekkäisyyttä. Uudistuksen yhteydessä otettiin 1.1.2019 alkaen käyttöön systeeminen sosiaalityön toimintatapa aikuissosiaalityössä, lapsiperhesosiaalityössä, avohuollon lastensuojelussa, jälkihuollossa, sijaishuollon sosiaalityössä ja ulkomaalaistoimistossa.

Aikuissosiaalityötä toteutettiin 31.12.2018 saakka yhdennettynä siten että sosiaalityöntekijöiden tehtäviin sisältyi aikuis- ja lapsiperhesosiaalityössä yksinasuvien aikuisten, parisuhteessa olevien aikuisten sekä lapsiperheiden sosiaalityö. 31.12.2018 otetun kuukausittaisen tilastotiedon mukaan aikuissosiaalityössä oli poikkileikkaushetkellä 1570 asiakasta ja lapsiperhesosiaalityössä 390 asiakasta. Lapsiperhesosiaalityön asiakkaat sekä työntekijäresurssia on siirretty vuoden 2019 alusta alkaen kolmeen lapsiperhesosiaalityön yksikköön. Koska näissä yksiköissä hoidetaan myös erityisen tuen tarpeessa olevien lasten ja lapsiperheiden asiat sekä alaikäisiä lapsia koskevat palvelutarpeen arvioinnit, on myös avohuollon sosiaalityön puolelta siirretty lapsiperhesosiaalityöhön työntekijäresurssia.

Aikuissosiaalityön asiakasmäärä oli 31.3.2019 1217 asiakasta. Ongelmallista on ollut alkuvuoden osalta se, että uudet asiakkaat ovat joutuneet odottamaan ensimmäistä aikaa sosiaalityöntekijälle liian pitkään. Tämän vuoksi toimintakäytäntöjä muutettiin siten, että Palveluohjausyksikkö ottaa vastaan kaikki uudet asiakkaat, antaa alkuvaiheen ohjausta ja neuvontaa sekä tekee alkuvaiheen arvioinnin asiakkaasta. Näiden aikuissosiaalityön alkuvaiheen palveluiden kautta asiakas pääsee nopeasti palvelujen ja arvioinnin piiriin. Alkuvaiheen tapaamisilla käsitellään akuutit tilanteet, ohjataan ja varataan aikoja peruspalveluihin sekä arvioidaan onko sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen tarve pidempiaikainen. Mikäli palvelun tarve arvioidaan pitkäaikaiseksi, varataan sosiaalityön yksiköstä aika palvelutarpeen arviointiin. Palveluohjauksen yksikköön on tulossa kolme uutta henkilöä, jotka vastaanottavat asiakkaita ja tekevät palvelujen alkuvaiheen kartoitusta. Palveluohjauksessa vastataan asiakkaiden yhteydenottoihin puhelimitse (arkisin klo 9-15.30, torstaisin klo 9-14). Lisäksi asiakkaita palvellaan Chat-palvelussa sekä asiakasinfopisteessä, johon voi hakeutua ilman ajanvarausta (arkisin klo 15.30, torstaisin klo 9-14). Mikäli puhelimessa annetussa palveluohjauksessa käy ilmi, että asiakas on saanut kaiken perustoimeentulotuen, täydentävän toimeentulotuen ja ehkäisevän toimeentulotuen mihin hän on oikeutettu, voidaan hänet ohjata esim. Operaatio Ruokakassiin.

Tällä hetkellä aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden asiakasaikojen saatavuus vaihtelee työntekijöittäin. Aikuissosiaalityön yksikkö käy sosiaalityöntekijöiden asiakasmääriä jatkuvalla seurannalla läpi. Efficatuki toimittaa kuukausittain tarkat tilastotiedot seurannan tueksi. Jonotilannetta pystytään tasoittamaan tiimi- ja kirjainjaoilla. Uudet asiakkaat ohjautuvat työntekijöille, joilla on lyhyin jono. Ensimmäisen tapaamisajan saaminen aikuissosiaalityön työntekijälle vaihtelee tällä hetkellä yhdestä kolmeen kuukauteen. Aikuissosiaalityön puhelinajat ovat olleet alkuvuonna ruuhkaisia. Suuri osa puheluista on koskenut taloudellisia asioita, joiden hoitaminen sisältyy Kelan tai Palveluohjausyksikön tehtäviin.

Mikäli asiakas pyytää kiireellistä aikaa ennaltaehkäisevän tai täydentävän toimeentulotukiasian hoitamiseksi, selvitetään ensin onko asiakas hakenut perustoimeentulotukea Kelasta. Jos perustoimeentulotukea ei ole haettu, ohjataan asiakas Kelaan. Mikäli perustoimeentulotuki on haettu, on asiakkaalla mahdollisuus päästä keskustelemaan tilanteestaan ilman ajanvarausta arkipäivisin asiakasinfopisteeseen. Kiireellisessä tapauksessa toimeentulotukipäätöksen voi tehdä Palveluohjauksen sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja. Vaihtoehtoisesti päätöksen voi tehdä asiakkaalle nimetty sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja. Lisäksi etuuskäsittelijä voi tehdä täydentävän toimeentulotuen päätöksen ja sosiaalityöntekijän ohjeistuksesta ehkäisevän toimeentulotukipäätöksen.

Aikuissosiaalityön yksikössä tehdään vahvaa kehittämistyötä liittyen vaikuttavuuden arviointiin, raportointia, työn sisältöihin sekä yhteisten toimintakäytäntöjen selkiyttämiseen. Yhteistyötä tehdään useiden eri toimijoiden, etenkin Vasson kanssa. Verkostoyhteistyö on kiinteä osa aikuissosiaalityön arkea. Keskeisimpiä yhteistyökumppaneita ovat TE-palvelut, Työpiste, MP-tiimi, Vamos sekä Ohjaamo. Helmikuun 2019 aikana aikuissosiaalityössä toteutui 61 verkostotapaamista. Muutama jouduttiin siirtämään sairauden vuoksi. Asiakasraati aloittaa toimintansa toukokuussa 2019 ja sosiaalisen raportoinnin malli on otettu käyttöön yhteistyössä Vasson kanssa.

Aikuissosiaalityön sosiaaliohjaajien asiakasmäärät vaihtelevat. Enimmillään asiakkaita on noin 40. Asiakkaita tavataan asiakkaan palvelutarpeen mukaan tiiviimmillään kerran viikossa. Jonotilanne sosiaaliohjaukseen on noin 1-3 viikkoa. Sosiaaliohjaajat toimivat usein sosiaalityöntekijöiden työparina kotikäynneillä ja tekevät parityötä toisen sosiaaliohjaajan kanssa. Sosiaaliohjauksen asiakkuuksien seuranta on haastavaa johtuen tietojärjestelmästä. Syksystä alkaen sosiaaliohjaajat varaavat kalenteriin sovitusti aikoja uusille asiakkaille.

Pitkä jonotusaika psykiatrian puolelle kuormittaa aikuissosiaalityötä. On sovittu, että syksyllä käynnistetään MP-tiimin ja terveyskeskuslääkäreiden kanssa nykyistä tiiviimpi yhteistyö.

Vastaus selvityspyyntöön kysymysten 6 ja 7 osalta

Asumis- ja päihdepalvelujen yksikössä tehdään myös aikuissosiaalityötä päihde- ja mielenterveyskuntoutujien kohderyhmän kanssa. Perhe- ja sosiaalipalvelujen rakenneuudistus koski Asumis- ja päihdepalvelujen sosiaalityötä vain pieneltä osin. Yksikkö sai uudistuksen yhteydessä kuitenkin uuden sosiaaliohjaajan viran, joka kohdennettiin asiakasohjaukseen. Uusi sosiaaliohjaaja toteuttaa asiakasohjausta työparina asumispalvelukoordinaattorin kanssa johtavan sosiaalityöntekijän alaisuudessa.

Asumis- ja päihdepalveluissa on työskennelty systeemisellä työotteella jo ennen rakenneuudistusta. Asiakkaan toimintaympäristö ihmisineen ja siinä vaikuttavat vuorovaikutussuhteet ovat keskeinen osa yksikön sosiaalityötä, vaikka suurella osalla asiakkaita ei ole perhettä tai läheisiä perhesiteitä. Verkostotyö on yksi Asumis- ja päihdepalvelujen tärkeimmistä menetelmistä. Verkostotapaamisia on toteutunut vuoden 2018 aikana yhteensä 631 kappaletta, joka tarkoittaa 126 verkostotapaamista työntekijää kohden.

Yksikön kaikki työntekijät ovat erittäin sitoutuneita työskentelemään asunnottomien turkulaisten palveluiden turvaamiseksi. Uusien asiakkaiden määrä Asumis- ja päihdepalveluissa on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa. Tämä tarkoittaa satoja asiakkaita. Sosiaalityön tavoitteena onkin, ettei pysyvien asiakkuuksien määrä kasvaisi. Riskinä asiakasmäärän kasvaessa on työyksikön kollektiivinen uupuminen. Tästä syystä henkilömitoituksen korjaamiseksi on tehty esitys yhden tilapäisen sosiaalityöntekijän ja yhden sosiaaliohjaajan palkkaamisesta. Tarkoituksena on panostaa uusien asiakkaiden keskitettyyn asiakasohjaukseen ja palvelutarpeen arviointiin.

Sosiaalihuoltolain mukaisia ilmoituksia tulee mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa asuvien osalta hyvin vähän. Aj. 1.1.2019 – 31.3.2019 kahdelle sosiaalityöntekijälle on tullut yhteensä 7 ilmoitusta. Näissä tilanteissa sosiaalityöntekijä ottaa välittömästi yhteyttä palveluntuottajaan ja tilanne selvitetään useimmiten jo saman päivän aikana. Tarvittaessa sovitaan yhteinen tapaaminen. Ilmoituksia kokonaan uusista mt-asiakkaista ei ole tullut e.m. aikavälillä yhtään, vaan uudet asiakkaat ohjautuvat yksikköön eri viranomaistahojen lähetteillä. Tällöin asiakkailla on jo hoitokontakti olemassa johonkin tahoon. Yksikön sosiaalityöntekijöiden näkemyksen mukaan Tyksin päivystyksestä ei tehdä riittävän aktiivisesti ilmoituksia niiden asumispalveluiden piirissä olevien asiakkaiden osalta, jotka on viety päivystykseen esim. itsetuhoisuuden vuoksi. Tästä syystä yksikkö on aloittanut elokuussa 2018 säännölliset yhteistyökokoukset päivystyksen edustajien kanssa. Kokoukset toteutuvat kahdesti vuodessa.

Sosiaalihuoltolain mukaisia ilmoituksia uusista päihdeasiakkaista on tullut aj. 1.1.2019 - 31.3.2019 hieman aiempaa enemmän eli yhteensä 13 ilmoitusta. Osa ilmoituksista koskee asiakkaita, jotka ovat asumispalveluiden piirissä. Kun kyseessä on kiireellinen avuntarve, päästään palvelutarpeen arviointi aloittamaan 2-3 viikon kuluessa. Ei kiireellisessä tilanteessa ajan saa noin 1-2 kuukauden kuluessa. Peruutusaikoja annetaan mahdollisuuksien mukaan kiireellisessä tilanteessa oleville. Sosiaalityöntekijöiden kanssa on keskusteltu tunnin ajan varaamisesta kalenteriin joka viikolle, jotta kiireelliset asiakkaat pystytään hoitamaan kohtuullisessa ajassa. Kiireellisten asiakkaiden priorisointi aiheuttaa sen, että muut asiakkaat joutuvat odottamaan palveluihin pääsyä kohtuuttoman kauan.

Täydentävän- ja ehkäisevät toimeentulotuen hakemukset ohjautuvat pääosin Kelasta keskitetysti Palveluohjausyksikköön. Asumis- ja päihdepalveluyksikön työntekijöille saapuu kuitenkin yksittäisiä toimeentulotuen hakemuksia sekä puhelimitse, että postitse. Hakemukset käsitellään 7 arkipäivän kuluessa. Erityisen akuutit hakemukset käsitellään 1-2 päivässä. Asiakkaita informoidaan puhelimessa aina käytettävissä olevista palveluista. Nämä palvelut eivät kuitenkaan korvaa asiakkaan toimeentulotukea, silloin kun hänellä on siihen kohdennettu tarve.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa Raija Eevalle edellä olevan selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvEeva Raija