Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta16715.05.201910

5618-2019 (10 03 02)

Hyvinvointitoimialan lausunto päihdehuollon tilatarveselvityksestä

Tiivistelmä: -

Sosterla § 167

Palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen, johtava sosiaalityöntekijä Pasi Lehti ja vs. hallintoylihoitaja Kirsi Kiviniemi 9.5.2019:

Turun kaupungin päihdehuollon tilaterveselvitys (liite1) on laadittu yhteistyössä hyvinvointitoimialan asumis- ja päihdepalvelujen kanssa. Tarveselvitys kattaa Sillankorvan (Konsankuja 12) ja Sirkkalan päiväkeskuksen (Mäntymäen sairaalarakennus 25, Mäntykoti) toiminnan. Tilatarveselvitys valmistui 16.4.2019.

Sillankorvan toimintaa voidaan AVIn poikkeusluvalla jatkaa nykyisissä toimitiloissa vuoden 2023 loppuun. Kaupunginvaltuuston hyväksymässä (12.11.2018 § 212) vuoden 2019 talousarviossa on kirjaus, että Sillankorvan korvaavista tiloista tehdään tilojen tarveselvitys ja hankesuunnitelma. Poikkeusluvan päättymisen jälkeen tavoitteena on yhdistää Sillankorvan toiminta ja Sirkkalan päiväkeskuksen toiminta saman katon alle. Uusina toimintoina selvityksessä on otettu mukaan asumispäivystys ja tuettu asuminen. Sillankorvan, Sirkkalan päiväkeskuksen, asumispäivystyksen ja tuetun asumisen yhdistäminen saman katon alle muodostaisi tilahankkeen kautta päihdehuollon monipalvelukeskuksen.

Päihdehuollon tilatarveselvitysvaiheen aikana on tunnistettu kolme eri ratkaisuvaihtoehtoa:

1.   Päihdehuollon monipalvelukeskus, uudisrakennus, johon tulevat Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toiminnat sekä uusina toimintoina asumispäivystys ja tuettu asuminen,

2.   Päihdehuollon monipalvelukeskus Mäntykodissa (peruskorjaus), johon tulevat Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen toiminnat sekä uusina toimintoina asumispäivystys ja tuettu asuminen

3.   Sillankorvan ja Sirkkalan päiväkeskuksen nykyisten toimintojen korvaavat tilat, uudisrakennus

Asunnottomien määrän ja tilapäisluonteisten asumispalvelujen tarpeen kasvaessa paikkaluvun lisäys on perusteltua.  Osa vaikeahoitoisista asiakkaista voidaan asuttaa monipalvelukeskuksen asunto ensin –asuntoihin myös pidemmäksi aikaa, jos arvioidaan että asiakas ei hyödy ostopalveluna hankittavan palvelun sisällöstä.  Mikäli Monipalvelukeskuksessa paikkoja ei ole riittävästi, asiakkaat joudutaan paikkojen puutteen vuoksi ohjaamaan nopeasti ostopalveluihin. Tällä hetkellä asumispalvelujen tarve ja kustannukset ovat kasvussa. Monipalvelukeskuksen mahdollistamia uusia toimenpiteitä tarvitaan kasvun taittamiseen ja kustannusten alentamiseen.

Aikuissosiaalityön yksiköiden kautta ohjautuville ei-päihdeongelmaisille asunnottomille tulee olla päihtyneiden tilapäisasumisesta eriytettyä tilapäisasumista, jota ei tällä hetkellä ole.

Kriisimajoituksen tarve on kasvussa. Kyseessä vaikuttaa olevan laajemmin suuria kaupunkeja koskeva trendi. Asumispäivystyksen palvelut turvaavat niiden asiakkaiden kriisimajoituksen, jotka eivät täytä muiden palveluiden kriteerejä. Esimerkiksi henkilö, joka on hakeutunut Turvakotiin kotona olevan väkivallan uhan tai erotilanteen vaikeuden vuoksi. Hänellä ei ole välitöntä väkivallan uhkaa (peruste Turvakodille), hän ei ole päihtynyt (peruste selviämisasemalle tai poliisin säilöönotolle). Tällöin tarve kriisimajoituksesta monipalvelukeskuksessa on perusteltua. Toimenpide on mukana kaupungin asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelmassa.

Turku ei tällä hetkellä tarjoa Asunto Ensin –periaatteella toimivia palveluja riittävissä määrin. TVT-asunnot eivät vuokraa asuntoja aktiivi huumausaineiden käyttäjille. Asumiskokeiluasuntojen tarve on perusteltua myös asunnottomien määrän lisääntymisellä Turussa (ARA:n selvitys). Asunnon järjestyminen on muiden kuntouttavien toimenpiteiden onnistumisen edellytys. Toimenpide on mukana kaupungin asunnottomuuden poistamisen toimenpideohjelmassa.

Asumiskokeiluasunnot ovat perusteltuja nuorten asunnottomuuden lisääntymisen estämiseksi. Nuoret asunnottomat tarvitsevat asumiseensa erityistä tukea, koska itsenäiseen asumiseen vaadittavia perustaitoja usein puuttuu. Nuorten asunnottomien määrä on Turussa noussut. (ARA:n selvitys). Toimenpide ehkäisee tehokkaasti nuorten syrjäytymistä kaupungin strategisen tavoitteen mukaisesti.

Uudisrakennus on 0,5 M€ Mäntykodin peruskorjaus–vaihtoehtoa edullisempi. 180 000 euron henkilöstölisäystarve koskee molempia vaihtoehtoja. Ilman henkilöstölisäystä kumpikaan vaihtoehto ei ole toiminnallisesti toteutettavissa.  Suunniteltua 180 000 euron henkilöstölisäystä voidaan kompensoida ostopalveluiden käytön tehostamisella. Asunto ensin -asuntoja tulee lisätä monimuotoisesti sekä omilla että ostettavilla palveluilla. Kustannustehokkain tapa on hyödyntää arvioivaa asumiskokeilua pitkäaikaisen asunto ensin –asumisen tarpeen arvioimiseksi omassa yksikössä. Ostopalveluiden käyttöä voidaan lyhentää ja arviointia tarkoituksenmukaisen ostopalvelun hankinnasta tehdä uudessa monipalvelukeskuksen asumiskokeilussa tehokkaimmin. 

Liite 1Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitys

Liite 2Tilatarveselvityksen kiteytys

Liite 3Tilapalvelukeskuksen lausuntopyyntö

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 9.5.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää osaltaan hyväksyä liitteenä 1 olevan päihdehuollon tilatarveselvityksen. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää todeta lausuntonaan, että päihdehuoltoa koskevan tilanhankkeen hankesuunnitelma tulee laatia päihdehuollon monipalvelukeskus-vaihtoehdon mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTilapalvelukeskus


Liitteet:

Sosterla § 167
Liite 1:Turun kaupungin päihdehuollon tilatarveselvitys
Liite 2:Tilatarveselvityksen kiteytys
Liite 3:Tilapalvelukeskuksen lausuntopyyntö