Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta13724.04.20194

4725-2019 (00 04 02, 01 01 01)

Vanhuspalveluiden lyhytaikaisten sijaisten hankinta Seuturekry Oy:sta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 137

Henkilöstöpäällikkö Tuuli Lindström, palvelualuejohtaja Sari Ahonen, asumispalveluiden johtaja Sari Hievanen ja avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen:

Sijaisten, erityisesti lyhytaikaisten sijaisten rekrytointi on jatkuvasti hankaloitunut saatavilla olevien sijaisten vähyyden vuoksi. Sijaisten rekrytointi aiheuttaa toimintayksiköiden esimiehille runsaasti työtä. Lisäksi lyhytaikaisten sijaisten tarvetta ei ole mahdollista ennakoida, koska tarpeet ovat äkillisiä. Työsopimusten laadinta palkkaohjelmaan ja palvelussuhteen hallinta vie paljon esimiesten aikaa. Esimiehet käyttävät rekrytointiin arviolta 1 – 2 tuntia joka päivä, vaikka usein tuloksena ei löydy sijaista. Vanhusten asumispalveluissa ja vanhusten avopalveluissa (Kotihoito) on vuonna 2018 tehty 16 157 (Personec – tiedot) työsopimusta lyhytaikaisiin 1 – 3 päivän sijaisuuksiin. Näin ollen vanhuspalveluissa tehdään joka työpäivä 62 lyhytaikaista työsopimusta. Esimiesten työaikaa kuluu kohtuuttomasti sijaisten hankintaan ja siihen liittyviin toimenpiteisiin, eikä aikaa jää tarpeeksi varsinaiseen esimies- ja johtamistyöhön. Sijaisten jatkuva rekrytointi on merkittävin kuormitustekijä esimiesten työssä ja vaikuttaa jaksamiseen merkittävästi.

Seuturekry Oy:n tuottamasta palvelusta aiheutuvat kustannukset muodostuvat palvelun käyttöönotosta ja sijaisen tuntihinnasta, joka vaihtelee tehtävän mukaan. Seuturekryn hinnasto perustuu ostettavaan tuntimäärään, joka arvioidaan etukäteen.

Oman tuotannon palkkakustannukset 1 - 3 päivän sijaisista olivat vuonna 2018 yht. 3 767 824 €. Jos Seuturekryltä hankittaisiin täsmälleen sama määrä sijaisia, Seuturekryn kustannukset olisivat 3 989 790 €. Oletettavaa on, että sijaisia voidaan käyttää tehokkaammin Seuturekryn kautta, koska sijaisia voidaan palkata tarpeen mukaiseen tuntimäärään eikä välttämättä kokonaisiin työvuoroihin ellei niihin ole perusteltua tarvetta. Mikäli Seuturekrystä ostettaisiin vuoden 2018 tarvetta vastaava määrä sijaispäiviä kuuden tunnin työvuoroihin, olisivat kustannukset noin 3 100 000.€. Lisäksi Seuturekry ei laskuta sijaisten sijaisista, mikä myös vähentää kustannuksia.  

Turun kaupungin vanhuspalveluiden sijaisten hankinnan suorat kustannukset muodostuvat sijaisten palkasta, esimiehen sijaisten hankintaan käyttämästä ajasta ja heidän palkkakustannuksistaan. Työnantajavelvoitteista aiheutuvat kustannukset, kuten palkka- ja palvelussuhdeasioiden hoitaminen, sairastamiseen liittyvät riskit ja kustannukset, ketjutukseen liittyvät riskit ja kustannukset, perehdyttämiseen, toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen liittyvät riskit ovat tunnistettuja, mutta vaikeasti suoraan ilmoitettavissa euromääräisinä. Näin ollen kaupungin hinnoissa ei ole huomioitu edellä mainittuja kustannuksia.

Olemme arvioineet esimiesten käyttämää työaikaa rekrytointiin ja sijaishallintaan kaikkine vaiheineen. Jos arvioidaan, että jokaisen työsopimukseen liittyy kaikki vaiheet, voi käytetty työaika olla jopa 1,5 tuntia/työsopimus. Näin ollen oman sijaisprosessin kustannukset esimiesten osalta ovat jopa 800 000 €.

Näiltä osin kaupungin sijaiskustannukset eivät ole vertailukelpoisia Seuturekry Oy:n hintoihin. Lisäksi kaupungin kustannuksista puuttuvat vyörytyserät esim. Taitoan kustannukset.

Toimintatavan muutoksella tavoitellaan tehokkuutta työnantajavelvoitteiden poistuessa lyhytaikaisten sijaisten osalta. Seuturekryn kautta sijainen voidaan palkata vain todelliseen tarpeeseen. Vapautuvaa esimiestyötä suunnataan toiminnan kehittämiseen ja työn johtamiseen. Erityisiä esimiestyön haasteita liittyy työkyvyn ylläpitämiseen ja työhyvinvointiin liittyviin tehtäviin. Esimiestyön kohdentamisella nykyistä enemmän toiminnan johtamiseen odotetaan olevan myös vaikutusta sairauspoissaolojen vähenemiseen.

Valmistelun tuloksena sijaispalvelu on tarkoituksenmukaista hankkia tässä vaiheessa määräajaksi, jonka kesto on 6 kk alkaen mahdollisimman pian ja viimeistään 1.8.2019 erikseen sovitulla tavalla. Toiminnan käynnistämiseen täytyy varata aikaa, jotta esimiehet ehditään kouluttaa järjestelmän käyttöön. Palvelun toiminnallisuutta ja taloudellisuutta seurataan säännöllisesti sopimuksessa mainitulla tavalla, sekä sovitaan sopijaosapuolten kesken sovittua toimintamallia toteutettaessa arviointiin liitettävistä asioista.

Mikäli kyseessä on sisällöllisesti ja kestoltaan laajakantoinen taikka muutoin vaikutuksiltaan merkittävä vuokratyövoimasopimus, tulee asia käsitellä yhteistoimintalain (449/2007) 14 §:n mukaisessa yhteistoimintaelimessä. Turun kaupungin yhteistyötoimikunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 16.4.2019.

Seuturekry Oy tarjoaa Turun kaupungin vanhuspalveluiden avo- ja asumispalveluille palvelua lyhytaikaisten sijaisten tilaamiseksi Seuturekryn kautta. Seuturekry Oy on KuntaPro Oy:n omistama henkilöstöpalveluita tuottava tytäryhtiö. KuntaPro Oy ja Kunnan Taitoa fuusioituvat 1.5.2019, jonka jälkeen toiminta jatkuu Sarastia Oy:n nimellä. Tuleva Sarastia Oy on suhteessa Turun kaupunkiin hankintalain tarkoittamassa sidosyksikön tai in house –yksikön asemassa. Hankintalain 10 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee omalta sidosyksiköltään. Turun kaupunki voi näin ollen hankkia palveluita Seuturekry Oy:ltä, tulevalta Sarastia Rekry Oy:ltä, ilman kilpailutusta.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 17.4.2019:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä sopimuksen lyhytaikaisten, alle kolme kuukautta kestäviin sijaisuuksiin tarvittavien sijaisten hankinnasta Seuturekry Oy:stä (1.5.2019 lukien Sarastia Oy).

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvXXXXX
tpvXXXXX
tiedXXXXX
tpvXXXXX