Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta8213.03.20193

877-2019 (03.04)

Vastaus Lounais-Suomen aluehallintovirastolle 28.12.2018 saapunutta epäkohtailmoitusta koskevaan selvityspyyntöön

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää sosiaali- ja terveyslautakunnalta selvitystä lastensuojelun sijaishuollon Ulkopuoliset sijoitukset -yksikköön kohdistuvan epäkohtailmoituksen perusteella.

Sosterla § 82

Perhe- ja sosiaalipalvelut, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen 5.3.2019

Lounais-Suomen aluehallintovirastoon on saapunut epäkohtailmoitus, jonka mukaan Turun hyvinvointitoimialan Ulkopuoliset sijoitukset –yksikössä mm. puretaan huostaanottoja perusteettomasti. Lisäksi ilmoituksen mukaan yksikön työntekijät uupuvat liian suuren työtaakan vuoksi, ovat uupumuksen vuoksi sairaslomilla ja työpaikan henkilökunnan vaihtuvuus on suurta. Aluehallintovirasto pyytää asiassa selvitystä Turun sosiaali- ja terveyslautakunnalta. Aluehallintovirasto käsittelee epäkohtailmoitusta valvonta-asiana.

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/8338/05.06.03/2018

Aiemmin aluehallintovirasto on käsitellyt Ulkopuoliset sijoitukset –yksikön tilannetta vuonna 2013 (LSAVI/645/05.06.02/2013). Aluehallintovirasto toteaa myös selvityspyynnössään, että yksikköä koskevissa yksittäisissä kanteluista on käynyt ilmi, että yksikön lakisääteisiä tehtäviä ja tekemättä tai ne viivästyvät. Myös hyvinvointitoimiala on vastauksissaan kuvannut, että yksikön työkuorma on runsas, ruuhkautunut ja että asioiden käsittelyajat ovat pitkittyneet.

Aluehallintovirastolle annettava selvitys

Perhe- ja sosiaalipalvelujen organisaatiota muutettiin 1.1.2019 alkaen. Tällöin Ulkopuoliset sijoitukset –yksiköstä eriytettiin tehtäviä ja valvontavastuita uuteen Tukipalvelut –yksikköön, jolla on esimiehenä johtava sosiaalityöntekijä. Uuteen yksikköön siirtyivät sijoittajasosiaalityöntekijät, perhehoidon rekrytointi, tuki ja valvonta sekä ostopalvelujen valvonta. Tässä selvityspyynnössä kohteena oleva yksikkö jatkaa aiemman esimiehensä johdolla Sijaishuollon sosiaalityön yksikkönä, jossa työskentelevät lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät sekä saman asiakasryhmän kanssa työskentelevät pääosin sosionomitutkinnon suorittaneet ohjaajat. Koska toiminta tässä muodossa käynnistyi vasta vuoden vaihteessa, uudet yksiköt ja tehtävät eivät ole vielä ehtineet täysin vakiintua. Muutoksen tavoitteena on ollut myös tasoittaa esimiesten työkuormaa, jonka Ulkopuoliset sijoitukset – yksikössä oli liian suuri. Myöskään tämän muutoksen vaikutus ei vielä täysin näy.

Mainittakoon vielä, että eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen Pohjolakotiin tekemästä tarkastuskäynnistä seuranneet tehtävät kuormittivat yksikköä entisestään vuoden 2018 lopulla.

Olen pyytänyt asiassa selvitykset lastensuojelun johtaja Eira Virolaiselta ja sijaishuollon sosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä Arja Ahoselta.

Liite 2Lastensuojelun johtaja Eira Virolaisen selvitys

Liite 3Johtava sosiaalityöntekijä Arja Ahosen selvitys

Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyytää sosiaali- ja terveyslautakunnalta selvitystä erityisesti seuraaviin kysymyksiin sekä epäkohtailmoituksessa mainittuun huostaanottojen perusteettomiin purkuihin.

1. Mikä on tällä hetkellä Ulkopuoliset sijoitukset –yksikön kokonaishenkilöstömäärä.

Yksikkö on nykyään Sijaishuollon sosiaalityö. Yksikössä työskentelee esimiehenä johtava sosiaalityöntekijä, lapsen asioista vastaavia sosiaalityöntekijöitä 10 vakituista vakanssia ja 1 tilapäisellä palkkaamisluvalla, 3 vakituista sosiaaliohjaajaa ja 2 tilapäistä sosiaaliohjaajaa, kaksi toimistosihteeriä ja yksi koordinoiva toimistosihteeri.  Yksikköön on haettu lisäksi 2 sosiaaliohjaajan tilapäistä palkkaamislupaa.

Oheismateriaali 1Luettelo yksikön henkilöstöstä aluehallintoviraston edellyttämin tiedoin

2. Mikä on sosiaali- ja terveyslautakunnan kanta epäkohtailmoituksessa mainittuihin työntekijöiden vaihtuvuuteen ja työntekijöiden sairauslomiin. Miten yksikössä huolehditaan asiakastyöstä, mikäli työntekijät ovat virkavapaalla (sairauslomalla) tai tilanteissa joissa työntekijät vaihtuvat.

Yksikön työntekijätilannetta ja työkuormaa on pyritty korjaamaan kohdassa 4 tarkemmin esitetyin keinoin. Sairauslomien syyt ovat yksilöllisiä eikä niiden taustalla välttämättä ole työyksiköstä tai työkuormasta johtuvaa rasitusta.

Yksiköstä pois hakeutuvat työntekijät ovat siirtymisen syinä kertoneet mm. suuren työmäärän, työmäärästä ja uupumuksesta johtuvan yksikön huonon työilmapiirin, sijaisten huonon saatavuuden ja johtamiseen liittyvät kysymykset. Osin syynä on ollut myös hakeutuminen kiinnostaviin tehtäviin oman ammatillisen kehittymisen vuoksi. Yksikön työn ja sen johtamisen tueksi valmistellaan toimenpiteitä yhdessä kaupungin strategisen hr:n ja hyvinvointitoimialan henkilöstöhallinnon kanssa.

Helmikuun 2019 lopussa on yksikössä poissa kaksi vakinaista sosiaalityöntekijää ja yksi tilapäisen vakanssin hoitaja on siirtymässä pois 31.3.2019; tähän haetaan uutta työntekijää. Näiden vakanssien tehtävien hoidosta on tarkempi selvitys johtavan sosiaalityöntekijän lausunnossa. Yksikköön haetaan parhaillaan kahta sosiaalityöntekijää ja kahta tilapäistä sosiaaliohjaajaa. Sosiaaliohjaajien tehtävät ovat toisella sosiaalityöntekijää avustavia ja toisella perhehoidon ja lapsen biologisen vanhemman tukea. Sosiaaliohjaajien tarvetta arvioidaan ja rekrytointiesityksiä tehdään tarvittaessa.

Sosiaalityöntekijän työtä avustaviin tehtäviin lisähenkilöstöä rekrytoitaessa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että asiakassuunnitelmat saataisiin lastensuojelulain edellyttämällä tavalla ajantasaisiksi. Tätä pystytään sosiaalityöntekijä – sosiaaliohjaaja –työnjaolla varsin hyvin tukemaan.

3. Mikä on ollut Ulkopuoliset sijoitukset -yksikön vuonna 2015 valvontatarkastuksessa kuvaaman kehittämistyön tulos ja miten sen katsotaan vaikuttavan yksikön tämän hetkiseen tilanteeseen.

Työterveyslaitos toteutti Ulkopuoliset sijoitukset -yksikössä vuosina 2015-2016 konsultaation, jonka tavoitteena oli tukea johtamista ja työyhteisön toimivuutta sekä vähentää psykososiaalista kuormitusta ja edistää työn hallintaa. Sijoituksista vastaavat työntekijät kokivat hyötyneensä työskentelystä ja työnjakoja ja ohjeistuksia täsmennettiin. Lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät ja perhehoidon sosiaaliohjaajat kokivat, että konsultaatiosta ei ollut heille hyötyä, sitoutuminen muutostyöhön oli vaikeaa osin koetun työkuorman, osin työntekijäryhmien välisten erilaisten näkemysten vuoksi. Oli nähtävissä, että yksikön yhteistyön tavoissa oli kehitettävää. Esimiestyön tueksi otettiin käyttöön säännölliset tapaamiset yksikön johtavan sosiaalityöntekijän ja toimistopäällikön välille, ne toteutuivat ja niistä koettiin olevan hyötyä. Käytäntö on jatkunut myös yksikön vakinaisen johtavan sosiaalityöntekijän palattua virkavapaalta 2016 työterveyslaitoksen työskentelyn jo päätyttyä. Työntekijät ovat myös jonkin verran vaihtuneet työnterveyslaitoksen konsultaation jälkeen. Konsultaation aikana tehdyt havainnot ovat olleet taustatietona myös vuodenvaihteessa toteutetulle organisaatiomuutokselle.

4. Mitä toimenpiteitä Turun hyvinvointitoimiala on aikeissa tehdä, jotta asiakasturvallisuutta vaarantavat seikat saatetaan lainsäädännön mukaisiksi.

Tilanne yksikössä on tällä hetkellä kiistatta vaikea. Sosiaalityöntekijöiden rekrytointia vaikeuttaa osin yksikön maine raskaana työpaikkana, työ on vaativaa ja sitä on paljon. Yleinen sosiaalityöntekijöiden ja sosiaalityöntekijöiden sijaisten heikko saatavuus näkyy nyt korostetusti sijaishuollon sosiaalityössä. Ensisijaisena toimenpiteenä tässä tilanteessa on yksikön sosiaalityöntekijöiden työkuorman kohtuullistaminen. Yksikköön on lisätty työvoimaa, jotta lakisääteiset tehtävät pystyttäisiin asianmukaisesti ja ilman kohtuuttomia viiveitä hoitamaan. Vuonna 2018:

Yksikön ammattirakennetta pyritään muuttamaan lisäämällä sosiaaliohjaajia ja uudistamalla tehtävänjakoa.

Sijaishuollon sosiaalityön työvälineistöä on parannettu. Videoneuvottelumahdollisuus helpottaa yhteydenpitoa kauemmas sijoitettuihin lapsiin ja heidän hoitopaikkoihinsa. Tämä parantaa lapsen mahdollisuutta tavoittaa oma sosiaalityöntekijänsä ja toisaalta vähentää sosiaalityöntekijöiden matkustustarvetta.

Liite 4Yksikön omavalvontasuunnitelma

Oheismateriaali 2Listaus työntekijöiden asiakassuunnitelmista

Turku kilpailee valmistuneista sosiaalityöntekijöistä ympäristökuntien kanssa, joissa palkkataso on korkeampi. KVTES paikallisen järjestelyerän avulla sosiaalityöntekijöiden palkkaa on korotettu jonkin verran. Sosiaalityöntekijöiden palkkaukseen liittyen on käyty keskusteluja, esityksiä on tehty ja niitä jatketaan palvelualuejohtajan, henkilöstöjohtajan ja toimialajohtajan toimesta. Henkilöstösuunnitelman laatiminen aloitetaan keväällä 2019, jolloin tulee arvioitavaksi henkilöstön lisäämisen tarve lastensuojelussa.

5. Epäkohtailmoituksessa mainitut huostaanottojen perusteettomat purkamiset

Tietooni ei ole tullut, että yhtään huostaanottoa olisi purettu perusteettomasti. Lastensuojelun johtaja ja johtava sosiaalityöntekijä ottavat lausunnoissaan kantaa epäkohtailmoituksessa esitettyyn väitteeseen. Johtava sosiaalityöntekijä toteaa, että lapsen asioista vastaavat sosiaalityöntekijät arvioivat aina lapsen edun näkökulmasta ratkaisut ja sosiaalityöntekijöillä saa ammatillista ja esimiestukea valmisteluun ja ratkaisujen tekemiseen. Lastensuojelun johtaja tuo lausunnossaan esille yhden sijaishuoltopaikasta kotilomalle lähteneen lapsen tilanteen, jossa sijaishuoltopaikassa on ollut huolta tilanteesta. Lastensuojelun johtaja on saanut tuolloin selvityksen asiasta ja antanut sijaishuoltopaikalle toimintaohjeen. Tilannetta analysoitaessa on ollut havaittavissa yhteistyön ja tiedon välittymisen kehittämistarpeita, joihin johtavaa sosiaalityöntekijää on pyydetty kiinnittämään huomiota.

Oheismateriaalit nähtävillä kokouksessa.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä esitetyn selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 82
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö LSAVI/8338/05.06.03/2018
Liite 2:Lastensuojelun johtaja Eira Virolaisen selvitys
Liite 3:Johtava sosiaalityöntekijä Arja Ahosen selvitys
Liite 4:Yksikön omavalvontasuunnitelma