Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta25219.09.20181

9435-2017 (451)

Vastaus Aluehallintoviraston selvityspyyntöön koskien Turun kotihoidon Linnan lähipalvelualuetta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 252

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja avopalvelujen johtaja Anne Vuorinen 6.9.2018:

Lounais-Suomen Aluehallintovirastoon saapui elokuussa 2017 epäkohtailmoitus koskien Turun Linnan kotihoitoalueen toimintaa. Ilmoituksen mukaan ko. kotihoitoalue kärsii resurssipulasta. Ilmoituksen mukaan asiakkaille luvatut palvelut eivät toteudu. Aluehallintovirasto pyysi Turun sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoittamassaan selvityspyynnössä selvitystä Turun kaupungin Linnan lähipalvelualueen toiminnasta saamansa epäkohtailmoituksen perusteella. Turun kaupungin hyvinvointitoimialan selvitys saapui Aluehallintovirastoon 4.10.2017. Aluehallintovirasto on tehnyt ko. asiassa päätöksen 7.5.2018.

Päätöksen arvioinnissa Aluehallintovirasto on kiinnittänyt huomiota seuraaviin asioihin: henkilöstön riittävyys Linnan kotihoitoalueella, palvelu- ja hoitosuunnitelmat ja omavalvontasuunnitelma. Johtopäätöksessä Aluehallintovirasto pyytää selvitystä siitä mihin toimenpiteisiin Turun sosiaali- ja terveyslautakunta on ryhtynyt asiakkaiden palveluntarpeita vastaavan palvelun varmistamiseksi.

Henkilöstön riittävyys Linnan kotihoitoalueella:

Aluehallintovirasto on pyytänyt Turun kaupungin hyvinvointitoimialalta tietoja Linnan kotihoitoalueen asiakkaiden suunnitelluista ja toteutuneista tunneista ajanjaksoilla 14.8.2017 – 3.9.2017 ja 8.1.2018 – 28.1.2018. Hyvinvointitoimiala toimitti kyseiset tiedot juuri pyydetyssä muodossa. Tilastojen annon yhteydessä on valitettavasti jäänyt selvittämättä Aluehallintovirastolle, että toteutuneiden tuntien osalta luvussa ei näy palvelun keskeytyksiä. Kotihoidon asiakkaat ovat usein sairaala-, kuntoutus- tai lyhytaikaisjaksoilla. Lisäksi asiakkaat voivat olla omaistensa luona vierailulla tai omainen on tullut hoitamaan asiakasta. Kotihoidon palvelun keskeytyksille on monia syitä. Näin ollen suoraan vähentämällä suunniteltujen tuntien määrä toteutuneista tunneista ja siitä tehty johtopäätös henkilöstön/vakanssien riittävyydestä ei johda oikeaan lopputulokseen.

Ajanjaksolla 14.8.2017 – 3.9.2017 suunniteltuja tunteja oli 1925 tuntia. Kuitenkin asiakkaiden keskeytykset palvelusta huomioiden tuntimäärä on ainoastaan 1733 tuntia. Jaksolla 8.1.2018 - 28.1.2018 suunniteltujen tuntien määrä oli 1759,1 tuntia ja huomioiden asiakkaiden keskeytykset palvelusta tuntimäärä on 1648,99. Näin ollen Aluehallintoviraston hyvinvointitoimialalta saamiin puutteellisiin tietoihin perustuvat laskelmat henkilöstömäärien vähyydestä eivät kuvaa todellista tilannetta. Ylipäätänsä tilastoihin nojautuen asiaa ei voi kokonaisuudessaan selittää. Tilastoinneissa voi aina tapahtua inhimillisiä erehdyksiä. Tärkeintä kuitenkin on, ettei kukaan asiakas ole jäänyt hoidotta.

Edelleen on tärkeä huomioida, että suunniteltujen tuntien taustalla olevien asiakkaiden palvelu- ja hoitosuunnitelmat pyritään laatimaan mahdollisimman optimaalisiksi ja realistisiksi. Asiakkaiden tilanteet eivät kuitenkaan ole päivätasolla aina samanlaisia, vaan vaihtelevat hyvin monesta syystä. Merkittävin muuttuja on asiakkaan vointi. Asiakkaan saama yksittäisen käynnin palvelun määrä voi lyhentyä myös asiakkaan omasta toiveesta.

Kun tarkastellaan asiakaskohtaisesti käyntien pituuksia, saavat asiakkaat kotihoidon palvelua sekä yli että alle suunnitelman mm. edellä mainituista syistä johtuen. Palvelu- ja hoitosuunnitelmaa tuleekin ajatella ohjaavana suunnitelmana ja asiakkaan tarpeen tai toiveen mukaisesti palvelua joustavasti joko vähennetään tai lisätään.

Linnan kotihoitoalueen palvelu- ja hoitosuunnitelmia päivitetään säännöllisesti. Palvelu- ja hoitosuunnitelmat on auditoitu alueen ulkopuolisen arvioijan toimesta kesäkuussa 2018. Esimies käy sairaanhoitajien kanssa toteumat läpi viikoittain. Jos mobiilitunnisteiden perusteella näyttää yksittäisten asiakkaiden kohdalla suurta heittoa suunnitellun ja toteutuneen palvelun määrässä, asia arvioidaan ja mikäli muutos todetaan pysyväksi, muutetaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaa sen mukaisesti.

Henkilöstön kokonaismäärä Linnan kotihoidon alueella on ollut syyskuusta 2017 alkaen 30. Henkilöstömäärässä tehtiin tällöin korjaus suhteessa alkuvuoteen 2017 (henkilöstöä lisättiin kolmella työntekijällä). Sen lisäksi Linnan kotihoidon maantieteellistä aluetta on supistettu, joten samalla alueen asiakasmäärä on pienentynyt. Joulukuussa 2017 Linnan alueesta siirtyi osa Portsan lähipalvelualueeseen. Maaliskuussa 2018 uudistettiin keskustan alueiden maantieteellisiä rajoja ja tässä yhteydessä Linnan lähipalvelualueelta pienentyi edelleen asiakasmäärä.

Linnan alueen esimies tarkistaa päivittäin työnjärjestelijän kanssa tulevan päivän työt ja arvioi sekä palveluiden toteutumista ja tarvittavaa resurssitarvetta. Tällä varmistellaan myös työn tasapuolisuus, mutta myös alueen asiakkaiden palveluiden toteutuminen.

Henkilöstön hyvinvointiin on pyritty kiinnittämään enemmän huomiota.

Henkilöstön säännölliset kokoukset ja kehittämispäivät antavat henkilökunnalle mahdollisuuden yhdessä kehittää alueen toimintaa. Syksyn 2017 kehittämispäivän aihe on ollut työssä jaksaminen ja kevään 2018 on ollut työn mielekkyys.

Lopuksi:

Linnan kotihoitoalueen tilanne on täysin vakiintunut alkuvuodesta 2017 monipuolisten toimenpiteiden johdosta. Kuitenkin Turun kaupungin kotihoito kärsii edelleenkin pulaa lyhyt- ja pitkäaikaisista sijaisista, joka omalta osaltaan vaikeuttaa myös Linnan kotihoidon toimintaa.

Vanhus- ja vammaispalveluiden palvelualue on esittänyt perustettavaksi 13 lähihoitajan, kolmen sairaanhoitajan ja yhden palveluesimiehen vakanssit. Tämän lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunnalle on esitetty 22.8.2018 suunnitelma oppisopimuskoulutuksen käynnistämisestä vanhuspalveluissa ja erityisesti kotihoidossa työvoimapulaa korjaamaan. Edelleen vuoden 2019 sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettyyn talousarvioesitykseen on sisällytetty 20 vakanssin lisäys peruskotihoitoon, viimeksimainittu varaus on tässä vaiheessa keskitetty toimialan hallintoon.

Toteutuessaan näillä toimenpiteillä on suuri merkitys Turun kotihoidolle ja sen kykyyn toteuttaa palvelua.

Aluehallintovirasto on pyytänyt selvitystä kotihoidon asiakkaiden suunniteluista ja toteutuneista tunneista ajalla 6.8.-26.8. Kyseisenä ajanjaksona toteutuneet tunnit poikkesivat suunnitelluista 4,7%.

Liite 1Linnan kotihoidon asiakkaiden suunnitellut ja toteutuneet tunnit ajalla 6.8.2018 -26.8.2018

Lisäksi aluehallintovirasto on lisäksi pyytänyt liittämään selvitykseen Linnan kotihoitoaluetta koskevan omavalvontasuunnitelman.

Liite 2Linnan alueen omavalvontasuunnitelma

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa Linnan kotihoidon selvityksen tiedoksi Lounais-Suomen Aluehallintovirastolle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Sosterla § 252
Liite 1:Linnan kotihoidon asiakkaiden suunnitellut ja toteutuneet tunnit ajalla 6.8.2018 - 26.8.2018
Liite 2:Linnan kotihoidon omavalvontasuunnitelma