Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta21805.09.20183

5738-2017 (041)

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvion muutosehdotus

Tiivistelmä: -

Sosterla § 218

Toimialajohtaja Riitta Liuksa ja vs. talous- ja hallintojohtaja Antti Perälä 28.8.2018:

Sosiaali- ja terveyslautakunta käsitteli II osavuosikatsausta kokouksessaan 22.8.2018 § 210 Tammi-kesäkuun toteutuman perusteella laadittu talousennuste osoittaa hyvinvointitoimialan budjetin ylittyvän merkittävästi. Osavuosikatsauksen nettoennuste on 608,0 M€. Hyvinvointitoimialan vahvistettu nettomääräraha on 586,3M€.

Menojen osalta suurin poikkeama on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudessa.  Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menojen kasvu on ollut suurempaa kuin mihin Turun kaupunki on voinut varautua ollen nyt noin 15 M€. Jo vuoden 2018 talousarviossa oli varattu 7 M€ vähemmän määrärahoja kuin mitä sairaanhoitopiiri esitti. Ylitysennuste koostuu talousarvioeron lisäksi erityisesti Ensihoidon- ja päivystyksen liikelaitoksen käytön kasvua ja siirtoviivekustannuksia noin 3M€. Kevään poikkeuksellinen influenssaepidemia aiheutti erityisesti eristyshoitoa vaativien potilaiden osalta siirtoviivemaksukertymää. Sen sijaan turkulaisten lähetemäärän kasvu on taittunut ollen 1.0 % verrattuna edelliseen vuoteen.

Terveyspalvelujen talousarvion 2018 toimintamenojen ennustetaan ylittyvän n. 2,9 M€ ja toimintatuottojen puolestaan alittuvan n. 2,6 M€. Toimintamenojen ylitys koostuu henkilöstökulujen kasvusta, palvelujen ostoista että materiaalihankinnoista. Terveysasemien lääkärivajausta on pyritty kompensoimaan ostopalvelulääkäreillä. Sairaalan miehitystä on vahvistettu. Toimenpiteillä on pyritty vaikuttamaan kysynnän kasvuun, siirtoviivepäivien minimointiin ja päivystyksen epätarkoituksenmukaiseen käyttöön. Materiaalikustannuksissa suurin ylitys on hoitotarvikkeissa, joihin sisältyvät mm. diabeteshoitoon liittyvät tarvikkeet. Toimintatuottojen alitukseen on ollut syynä se, että vuonna 2015 saatiin kertaluonteisia erityiskustannuskorvauksia yli 4,25 M€, joita ei ole kyetty sopeuttamaan talousarviopohjissa.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen talousarvion 2018 kulujen ennustetaan ylittyvän 4,7 M€ ja tuottojen 0,9 M€, jolloin muutos toimintakatetasolla on 3,8 M€:n heikennys. Perhe- ja sosiaalipalvelujen ylitys johtuu lastensuojelun ja erityisesti mielenterveys- ja päihdepalvelujen ostopalvelukustannusten kasvusta. Asumis- ja päihdepalvelujen palvelutarve on kasvanut erityisesti psykiatrian sairaanhoitopiirifuusion jälkeen. Lastensuojelussa nuorten avo- ja sijaishuollon tarpeen kasvu valtakunnallisen kehityksen mukaisesti on nostanut kustannuksia. Lisäksi lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelikustannukset ylittyvät palvelukysynnän kasvun vuoksi.

Vanhus- ja vammaispalveluissa myyntituotot tulevat hieman ylittymään ja maksutuotot hieman alittumaan talousarvioon nähden. Käytännössä Vanhuspalvelut pysyvät talousarviossa. Huonokuntoisten vanhusten hoito kotihoidossa ja hoitoketjujen sujuvoittaminen lisäävät paineita myös vanhustenhuollossa.

Lautakunta päätti kokouksessaan 22.8.2018 § 210 myös seuraavista toimenpiteistä talousarviopoikkeaman vähentämiseksi:

Sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt 13.6.2018 § 159 siirtoviivemaksuja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseksi. Esitettyjä toimenpiteitä on kiirehdittävä.

Koska talousarviopoikkeama on merkittävä myös oman toiminnan osalta, talousarviopoikkeaman vähentämiseksi tehdään seuraavat toimenpiteet:

a) suositaan talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

b) minimoidaan sijaisten käyttöä perustehtävien sen mahdollistaessa

c) järjestellään työt siten, että tilapäisiä palkkaamislupia ei tarvita

d) säästetään investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi

e) tehdään vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta

f) suoritetaan vain toiminnan kannalta ehdottoman tarpeelliset käyttötaloudesta maksettavat tavara/palveluhankinnat.

g) sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt 25.4.2018 § 111 esitystä toimenpiteiksi terveysasemien kilpailukyvyn parantamiseksi. Näiden toimenpiteiden toteuttamista on kiirehdittävä

Palvelualueiden johtoryhmiltä edellytetään säästö- ja tuottavuustoimenpiteiden säännöllistä käsittelyä ja raportointia johdolle ja kaikkien kustannuspaikkojen vastuuhenkilöiden tulee noudattaa em. ohjeita. Taloustilannetta tulee käydä läpi kaikilla organisaation tasoilla.

Hyvinvointitoimialalla tulee noudattaa edellä mainittuja ohjeita ja työvoiman käyttöön tulee kiinnittää erityistä huomiota. Koulutusten ja virkamatkojen osalta on käytettävä tarkoituksenmukaisuus- ja taloudellisuusharkintaa. Päätöksentekoa voidaan tarvittaessa nostaa ylemmälle tasolle valvonnan ja vaikutuksen parantamiseksi.

Hallintosäännön 69 §:n mukaan talousarvion käyttötalousosaan ja investointiosaan tehtävät muutokset on esitettävä kaupunginvaltuustolle siten, että esitys ehtii käsiteltäväksi talousarviovuoden aikana.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarvion menojen ylitys on siis arvion mukaan noin 20,4 M€, ja tulot alittavat budjetin noin 1,3 M€. Talousarviota tulisi muuttaa siten, että tuloarviota vähennetään terveyspalvelujen osalta 1,3 M€ ja menoarviota korotetaan toimialatasolla 16,0 M€. Sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymillä toimenpiteillä talousarvion ylityksen pienentämiseksi pyritään loppuvuoden aikana saavuttamaan 4,4 M€ säästö.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 28.8.2018:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että sosiaali- ja terveyslautakunnan määrärahaa korotetaan 16,0 M€ ja tuloarviota pienennetään 1,3 M€.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus