Vastaus Pirjo Lammen selvityspyyntöön kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden hätämajoituksen järjestämisestä
Perhe- ja sosiaalipalvelut, palvelualuejohtaja Sirpa Kuronen:
Sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen Pirjo Lampi on pyytänyt selvitystä seuraavista kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden hätämajoituksen järjestämistä koskevista asioista:
Hätämajoitusta koskeva toimintasuunnitelma
- Hätämajoitus järjestetään lautakunnassa esitetyn mukaisesti palvelun hankintana SPR:n Varsinais-Suomen piiriltä. SPR on nimennyt toiminnalle vastuuhenkilön ja rekrytoinut henkilöstön, jolla on vahva maahanmuuttajatyön osaaminen.
- Kyseessä on nimensä mukaisesti hätämajoitus, joka antaa mahdollisuuden turvalliseen yöpymiseen, mutta ei pysyvään oleskeluun. Tilaan ei esim. ole mahdollista jättää tavaroita säilytykseen päiväksi, vaan sieltä poistutaan aamulla kokonaan.
- Parhaillaan täsmennetään Kelan maksaman toimeentulotuen ja hätämajoitukseen sisältyvän ruokailun yhteensovittamista SRP:n ja asiakasneuvonta-etuuskäsittely-yksikön yhteistyönä.
- SPR:n noudattaa toiminnassa SPR:n eettisiä ohjeita työntekijöillä ja muilla SPR:n sopimussuhteessa olevilla toimijoilla ei ole velvollisuutta eikä oikeutta ilmoittaa avunsaajien henkilöllisyyttä viranomaisille ilman asiakkaan suostumusta.
- SPR pitää kirjaa paperittomien lukumääristä, joille on tarjottu hätämajoitusta sekä muuta palvelua, mutta ei kerää tai tarkista henkilötietoja ilman asianomaisten suostumista
- SPR ei estä viranomaisia tulemasta tiloihinsa ja suorittamasta tehtäviään.
- Turun kaupunki toimittaa SPR:lle ohjeistukset, joiden avulla voidaan neuvoa hätämajoituksen asiakkaita, mistä ja miten he saavat muita heille kuuluvia palveluja. Tämä sisältää myös ohjeistukset, jotka koskevat vapaaehtoista paluuta.
Hätämajoitusta hakeneiden henkilöiden määrä
- Majoitusvalmius on ollut 1.6.2018 alkaen. Hätämajoitusta on 6.7. mennessä hakenut kaksi henkilöä.
Kuinka monta henkilöä lautakunnan hyväksymän esityksen mukaiseen majoitukseen voidaan maksimissaan majoittaa?
- Majoituskapasiteetti on kuusi ja mahdollisuus yhteen lisäpaikkaan.
Miten tilan turvallisuudesta huolehditaan?
- Tilassa on aina paikalla ammattitaitoiset ohjaajat ja siellä on selkeät toiminta- ja turvallisuusturvallisuusohjeet. Tarvittaessa voidaan käyttää vartijapalveluja. Työsuojeluun kiinnitetään erityistä huomiota. Toimintatavoista on keskusteltu myös poliisin kanssa. Naapurustoa on informoitu toiminnasta naapurustosovittelun menettelytapoja hyväksi käyttäen.
Miten käyttöä seurataan ja miten lautakuntaa informoidaan?
- SPR raportoi käytöstä viikoittain asiakasneuvonta-etuuskäsittely-yksikköön. Yllättävistä kysynnän muutoksista informoidaan heti.
Miten kauan sama henkilö voi olla hätämajoituksen piirissä ja miten tätä seurataan?
- Hätämajoitus ei tarkoitettu pitkäaikaiseen asumiseen. Majoitusjaksojen pituudesta ei ole vielä kokemusta.
Miten palvelut järjestetään sote-tulevaisuudessa?
- Hätämajoitus on sosiaalipalvelua ja tämänhetkisen tiedon mukaan sen järjestäminen kuuluu maakunnan vastuulle.
Terveyspalvelut, palvelualuejohtaja Katariina Kauniskangas:
Paperittomien terveyspalveluitten tilanne, kirjaaminen virtuaaliseen TAGGLOB Pegasos-potilastietojärjestelmään ja suun terveydenhuollon osalta Winhit-järjestelmään. Onko näin toimittu?
Mitkä ovat terveyspalveluiden kustannukset?
- Vuoden 2017 aikana terveyspalveluiden kustannukset ovat olleet noin 1000 euroa (8 käyntiä terveysasemilla ja yksi suun terveydenhuollossa).
Kuka maksaa kustannukset, mikäli sote-uudistus toteutuu, maakunta vai nyt päätöksen tehnyt kunta?
- Terveyspalveluiden järjestäminen siirtyy maakunnan vastuulle, mikäli sote-uudistus toteutuu.
Toimialajohtaja Riitta Liuksa:
EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen Pirjo Lammen tekemään selvityspyyntöön kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden hätämajoituksen järjestämisestä.