Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta21022.08.20181

5738-2017 (041)

Toiminnan ja talouden seuranta ajalta 1.1. - 30.6.2018 sekä talousennuste vuodelle 2018

Tiivistelmä: -

Sosterla § 210

Vs. talous- ja hallintojohtaja Antti Perälä 16.8.2018:

Kaupunginvaltuustolle, kaupunginhallitukselle ja tarkastuslautakunnalle annetaan osavuosikatsaukset toiminnan ja talouden kehittymisestä kolme kertaa vuodessa tilikauden aikana. Neljäs toiminnan ja talouden toteutumisesta annettava raportti on tilinpäätös.

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2018 talousarvion noudattamista koskevien määräysten yhteydessä päättänyt toiminnan ja talouden kehittymisen raportoinnista. Ensimmäinen osavuosikatsaus laaditaan raportointijaksolta 1.1.–31.3.2018. Toinen osavuosikatsaus annetaan ajalta 1.4.- 31.6.2018 Osavuosikatsaus sisältää talouden katsauksen sekä ennusteen taloudellisten ja henkilöstötavoitteiden toteutumisesta vuonna 2018. Toisen osavuosikatsauksen yhteydessä kaupunginhallitukselle raportoidaan strategisissa sopimuksissa vahvistettujen strategisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen ja taloudellisen tavoitteiden toteutuminen tiliryhmäkohtaisesti sekä annetaan selvitys sisäisten ja ulkoisten toimintamenojen poikkeamista (pl. liikelaitokset)

Tammi-kesäkuun toteutuman perusteella laadittu talousennuste osoittaa hyvinvointitoimialan budjetin ylittyvän merkittävästi. Toimintakulujen ylitys on arvion mukaan noin 20,4 M€ ja tulot alittavat budjetin noin 1,3 M€. Nettopoikkeama on ennusteen mukaan noin 21,7 M€. Menojen osalta suurin poikkeama on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuudessa. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin menojen kasvu on ollut suurempaa kuin mihin Turun kaupunki on voinut varautua.

Lähtökohtaisesti Turun ja sairaanhoitopiirien talousarvioiden ero Turun maksuosuuden osalta on kuluvana vuonna 7,0 M€. Sairaanhoitopiirin maksuosuus on useana vuonna korkeampaa kuin mihin kuntien kantokyky on yltänyt. Ennustetta on jouduttu heikentämään ovk1:stä merkittävästi. Viimeisimmän ennusteen mukaan ylitysuhka on kasvanut 15 M€:oon.

Turkulaisten lähetemäärän kasvu sairaanhoitopiirin sairaaloihin on taittunut vuonna 2018. Kun vuoden 2017 lukuihin lisätään Turun oman psykiatrian lähetteet ennen fuusiota, oli kasvu alkuvuonna verrattuna ed. vuoteen 1,0 %. Sen sijaan EPLL:n käyttö on kasvanut alkuvuonna ed. vuodesta 16,7 %, ja euromääräisesti nousu on ollut 15,9 % sisältäen myös ensihoidon. Siirtoviivepäivien toiminnallista ja euromääräisiä tavoitteita ei tulla kuluvana vuonna saavuttamaan johtuen alkuvuoden influenssaepidemiasta ja sopivien jatkohoitopaikkojen riittämättömyydestä. Siirtoviivepäivien määräksi ennustetaan 4 200 hpv eli 350 hpv/kk.

Siirtoviivepäivien euromääräiseksi veloitukseksi tullee 2,98 M€, joka lisää suoraan tällä määrällä Turun sairaanhoitopiirin maksuosuuden talousarvioylitystä. EPLL:n yhteispäivityksen käytön lisäyksestä ja ensihoidon (sairaankuljetuksen) maksuista aiheutuva budjettiylitys lienee yhteensä 4,4 M€ Erityisvelvoitemaksu ei muutu tilivuoden aikana, mutta sen sijaan kalliinhoidon tasausmaksun lopullinen suuruus riippuu sairaanhoitopiirin kaikkien jäsenkuntien kalliin hoidon toetumasta. Tähän budjetin kohtaan sisältyy lisäksi KanTa-palvelumaksuja n. 0,3 M€, jolloin po. budjettikohdan ylitykseksi muodostunee 0,6 M€. Ennuste perustuu kesäajan tietoihin. Sairaanhoitopiirin kanssa jatketaan neuvotteluja, joiden pohjalta ylitysennuste tarkentuu.

Terveyspalvelujen talousarvion 2018 toimintamenojen ennustetaan ylittyvän n. 2,9 M€ ja toimintatuottojen puolestaan alittuvan n. 2,6 M€, poikkeama toimintakatetasolla on täten n. 5,2 M€. Verrattuna ensimmäiseen osavuosikatsaukseen terveyspalvelujen toimintakatteen ylitys on kasvanut n. 0,9 M€.

Terveyspalveluiden tulotavoite on muodostunut liian korkeaksi viimevuosina. Syynä tähän on vuonna 2015 saadut kertaluonteiset erityiskustannuskorvaukset (4,25 M€). Myyntituotoissa arvio on lähellä vuoden 2017 tasoa. Maksutuotot ennustetaan jäävän alle viime vuoden tason. Asiakasmaksuihin tuli vuoden alusta n. -1,2 % alennukset. Suun th:ssa käynnit kohdistuneet enemmän tänä vuonna lapsiasiakkaisiin, joka selittää myös laskua tuloissa. Vuoden 2018 henkilöstösuunnitelmissa olevia vakanssilisäyksiä ei ole vielä käytännössä ennusteessa huomioitu. Henkilöstökuluennuste on kasvanut kevään ennusteesta n. 600 000 €. Kasvuun vaikuttaa kesän sijaistilanteeseen varautuminen. Materiaalin ostojen vertailukelpoinen ennuste (ilman sähkö+vesi) on tässä vaiheessa arvioitu viime vuoden toteutuneelle tasolle. Ylitystä talousarvioon kuitenkin n. 711 000 €. Heikennystä kevään ennusteeseen nähden n. 180 000€. Muiden palveluiden ostojen vertailukelpoinen ennuste on tässä vaiheessa arvioitu myös viime vuoden toteutuneelle tasolle. Heikennystä kevään ennusteeseen nähden 230 000€ ja ylitystä talousarvioon nähden n. 1,7 M€, josta merkittävin erä noin 1M€ aiheutuu työvoiman vuokrauksesta. Työvoimanvuokrauksesta aiheutuvien kustannusten arvioidaan vähenevän syksyn kuluessa, kun terveysasemille perustetut vakanssit saadaan täytettyä. Suun terveydenhuollon palveluseteleitä ennustetaan tänä vuonna käytettävän merkittävästi enemmän kuin 2017, kasvua edelliseen vuoteen nähden arviolta reilut 300 000€.

Perhe- ja sosiaalipalveluiden ylitys johtuu lastensuojelun ja erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden ostopalvelukustannusten kasvusta. Syynä on jo vuoden 2017 aikana lisääntynyt palveluiden tarve. Asumis- ja päihdepalveluissa palvelutarve on lisääntynyt erityisesti psykiatrian sairaanhoitopiirifuusion jälkeen. Fuusioin tarkoituksena oli keventää palvelurakennetta ja suunnata resursseja avohoitoon. Lastensuojelussa nuorten avo- ja sijaishuollon tarpeen kasvu on nostanut kustannuksia. Kasvu näkyy jo vuoden 2017 aikana ikäryhmän 13-17 v. palvelujen piirissä olevien väestöosuuden kasvuna. Palvelurakenteen laitospainotteisuus näkyy edelleen suurina kustannuksina, vaikka rakennemuutoksissa on niin lastensuojelussa kuin asumis- ja päihdepalveluissakin edetty. Lastensuojelun rakennemuutostavoitteiden mukainen toiminnan painottaminen avohuollon toimenpiteisiin on lisännyt perhekuntoutuksen käyttöä, ja näiden ostopalvelujen kustannusten arvioidaan ylittävän arvion noin 0,8 M€:lla. Sijaishuollon ja kiireellisten sijoituksien ostopalvelujen kuluylitys on noin 1,6 M€. Lapsiperheiden kotipalvelun palvelusetelikustannuksien arvioidaan ylittävän talousarvion noin 0,7 miljoonalla. Palvelun käyttöönotosta alkanut kysynnän kasvu on nyt tasoittumassa vuoden 2017 lopun tasolle. Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelujen määrärahat ylittyvät noin 1,2 M€ ja päihdekuntoutujien asumispalvelujen määrärahat ylittyvät noin 1,2 M€.

Talousarvion 2018 kulujen ennustetaan ylittyvän 4,7 miljoonalla ja tuottojen 0,9 miljoonalla eurolla, muutos käyttökatetasolla on 3,7 miljoonan euron heikennys. Verrattuna ensimmäiseen osavuosikatsaukseen ylitys on kasvanut nettona 1,9M€.

Vanhus- ja vammaispalveluissa myyntituotot tulevat hieman ylittymään ja maksutuotot hieman alittumaan talousarvioon nähden, kokonaisuutena tulokertymä ylittää talousarvion 322,000 eurolla. Vastaavasti menot tulevat ylittymään 186,000 euroa. Talousarvion nettoalitus on noin136,000 €.

Liite 1Osavuosikatsaus 2

Liite 2Palvelualuekohtainen ennuste

Liite 3Kustannuslajikohtainen ennuste

Liite 4Toiminnan ja talouden seurantaraportti 1.1. - 30.6.2018

Investointiosan ennuste vuodelle 2018 on 635.000 € (varaus 1M€).

Osavuosikatsauksen tavoitteiden toteutumista on kuvattu nk. liikennevaloilla ja mikäli väri on keltainen tai punainen niin asiasta on annettu erillinen selvitys.

Toimenpiteet talousarviopoikkeaman vähentämiseksi

Sosiaali- ja terveyslautakunnan talousarviopoikkeama erityisen merkittävä etenkin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin maksuosuuden osalta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt 13.6.2018 § 159 siirtoviivemaksuja ja mahdollisuuksia niiden vähentämiseksi. Esitettyjä toimenpiteitä on kiirehdittävä.

Koska talousarviopoikkeama on merkittävä myös oman toiminnan osalta, talousarviopoikkeaman vähentämiseksi tehdään seuraavat toimenpiteet:

a) suositaan talkoovapaiden antamista niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista ilman sijaisten palkkausta ja ylitöiden käyttöä.

b) minimoidaan sijaisten käyttöä perustehtävien sen mahdollistaessa

c) järjestellään työt siten, että tilapäisiä palkkaamislupia ei tarvita

d) säästetään investointimäärärahoja niissä kohteissa, joissa se on mahdollista niin että hankkeen toteuttaminen ei kohtuuttomasti kärsi

e) tehdään vain sellaisia käyttöomaisuusinvestointeja, joka ovat toiminnan kannalta välttämättömiä tai lisäävät tuottavuutta

f) suoritetaan vain toiminnan kannalta ehdottoman tarpeelliset käyttötaloudesta maksettavat tavara/palveluhankinnat.

g) sosiaali- ja terveyslautakunta on käsitellyt 25.4.2018 § 111 esitystä toimenpiteiksi terveysasemien kilpailukyvyn parantamiseksi. Näiden toimenpiteiden toteuttamista on kiirehdittävä

Palvelualueiden johtoryhmiltä edellytetään säästö- ja tuottavuustoimenpiteiden säännöllistä käsittelyä ja raportointia johdolle ja kaikkien kustannuspaikkojen vastuuhenkilöiden tulee noudattaa em. ohjeita. Taloustilannetta tulee käydä läpi kaikilla organisaation tasoilla.

Hyvinvointitoimialalla tulee noudattaa edellä mainittuja ohjeita ja työvoiman käyttöön tulee kiinnittää erityistä huomiota. Koulutusten ja virkamatkojen osalta on käytettävä tarkoituksenmukaisuus- ja taloudellisuusharkintaa. Päätöksentekoa voidaan tarvittaessa nostaa ylemmälle tasolle valvonnan ja vaikutuksen parantamiseksi.

Tässä vaiheessa kaupunginvaltuustolle ei esitetä lisämäärärahapyyntöä, koska mm. sairaanhoitopiriin ylitysennusteeseen odotetaan syyskuun aikana tarkennuksia. Asiaa arvioidaan uudelleen talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 16.8.2018:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvAhonen Sari
tpvKauniskangas Katariina
tpvKuronen Sirpa
tpvLiuksa Riitta
tpvMarttila Jane
tpvPerälä Antti


Liitteet:

Sosterla § 210
Liite 1:Osavuosikatsaus 2
Liite 2:Palvelualuekohtainen ennuste
Liite 3:Kustannuslajikohtainen ennuste
Liite 4:Toiminnan ja talouden seurantaraportti 1.1. - 30.6.2018