Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta5021.02.20184

10253-2015 (065)

Vammaisneuvoston aloite vammaispalvelulain mukaisesta kuljetuspalvelusta

Tiivistelmä: -

Sosterla § 50

Palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski 8.2.2018:

Vammaisneuvosto on tehnyt 13.12.2017 päivätyn ja 1.2.2018 vammaispalveluihin saapuneen aloitteen sosiaali- ja terveyslautakunnalle vaikeavammaisten taksikorttiohjelman muuttamisesta vastaamaan aiemmin käytössä ollutta toimintatapaa, jossa asiakas on voinut itse päättää taksimatkojen käytöstä vuoden aikana joustavasti.

Liite 1Aloite

Vammaispalveluissa siirryttiin 1.1.2018 uuteen taksikorttiohjelmaan, koska aiemmin käytössä olleen yli 20 vuotta vanhan ohjelman käyttämistä ei voitu enää jatkaa. Tarjoukset pyydettiin keväällä 2017 kolmelta taksikorttien ohjelmistotuottajalta muissa kunnissa käytössä olevien taksikorttijärjestelmien perusteella. Käyttöönottoa valmisteltiin valitun palveluntuottajan Semel Oy:n kanssa tiiviillä aikataululla syksyn ja loppuvuoden aikana, mm. koska samassa ohjelmassa olevan sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun taksikortit vanhenivat vuodenvaihteessa ja koska vanhan ohjelman toimintavarmuutta ei voitu enää taata. Uuden järjestelmän käyttöönotolla ei ole oletettu olevan kustannussäästöjä. Yksilölliseen kuljetuspalvelujen tarpeeseen oli ajateltu vastattavan erikseen laadittavien kriteereiden perusteella. Päätös ohjelmistomuutoksesta tehtiin kuitenkin ennen kriteereiden laatimista.

Vammaispalveluasetuksen 6 §:n mukaan ”Kuljetuspalveluja on järjestettävä siten, että vaikeavammaisella henkilöllä on mahdollisuus suorittaa välttämättömien työhön ja opiskeluun liittyvien matkojen lisäksi vähintään 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa”. Turussa kuljetuspalvelujen asiakkaita on noin 3 500. Taksimatkoja käytetään keskimäärin 6,6 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa.

Vammaisneuvosto tuo esille, ettei sitä ole kuultu eikä tiedotettu asiassa. Vammaisneuvostoa olisi luonnollisesti pitänyt asiassa kuulla, mutta kireän aikataulun johdosta asiakaskohtaisen jouston toteuttamista alettiin miettiä vasta tammikuussa, jolloin asiasta keskusteltiin vammaisneuvoston kokouksessa.

Uuteen järjestelmään siirrytään sitä mukaa, kun vanhan järjestelmän mukaiset taksikortit pitkin vuotta vanhenevat. Aloitteen mukaan uusi käytäntö ei edistä asiakkaan aktiivisuutta ja osallisuutta eikä muiden kuntien käytännöt voi olla peruste asiakaslähtöisyyden heikentämiseen. Valtakunnallisesti käytössä olevat taksikorttijärjestelmät on rakennettu muiden kuntien pääsääntöisesti kuukausijaksotukseen perustuvien käytäntöjen mukaan. Asiakaskohtaista, yksilölliseen harkintaan perustuvaa joustoa on suurissa kaupungeissa toteutettu erityisperusteluilla.

Vammaispalvelulain mukaisissa toimintasuunnitelmissa ja asiakkaiden palvelupäätöksissä kuljetuspalvelujen matkamäärä on määritelty kuukausikohtaisesti. Vanhassa taksikorttiohjelmassa matkoja pystyi käyttämään vuosijaksotuksen mukaisesti, mikä on ollut aktiivisesti kuljetuspalvelua käyttäville asiakkaille huomattavasti joustavampi ja paremmin asiakkaiden tarpeisiin vastaava käyttötapa.

Uuden ohjelman käyttöönoton yhteydessä alettiin tammikuussa selvittää, millä teknisillä ratkaisuilla ja asiakaskohtaisilla kriteereillä voitaisiin edelleen vastata yksilöllisiin tarpeisiin esim. myöntämällä kuukausikohtaisesti lisämatkoja. Järjestelmäntuottajalta selvitettiin, että vuosijaksotuksen pystyy ottamaan käyttöön järjestelmässä asiakaskohtaisesti määrittämällä saldojaksojen matkamäärät. Vuosijaksotus on kuitenkin perustunut järjestelmässä kalenterivuoteen. Vammaisneuvoston aloitteessa esille nostama Raision kaupungin vuosijaksotuksen käyttö perustuu asiakaskohtaiseen matkamäärien syöttämiseen järjestelmään. Turun kokoisen kaupungin asiakasmäärillä tämä ei ole käytössä olevan työaikaresurssin puitteissa mahdollista. Kaarinassa on käytössä kuukausijaksotus, josta on voitu poiketa yksilöllisen arvioinnin perusteella asiakaskohtaisesti.

Vammaisneuvosto ja yksittäiset asiakkaat ovat olleet yhteydessä hyvinvointitoimialaan vuosijaksotuksen säilyttämisestä. Vuosijaksotuksen käyttöönotto kaikille asiakkaille pitkin vuotta voimaan tuleviin kortteihin vaatii ohjelmiston muuttamista. Tammikuun loppupuolella hyvinvointitoimiala teki päätöksen siitä, että järjestelmäntuottajalta pyydetään ohjelmiston muuttamista kaikkien asiakkaiden osalta vuosijaksotukseen. Muutostyön valmistelu on aloitettu muuttamalla alkuvuodesta voimaantulleet kuukausijaksolliset kortit vuosijaksoon. Tämän ajankohdan jälkeen uusiutuvat kortit tehdään vuosijaksotuksella ennen uuden kortin voimaanastumista.

Vammaispalvelujen asiakkaiden osallisuutta ja aktiivisuutta tulee edistää kehittämällä palveluita vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Vammaispalvelulain mukaisella kuljetuspalvelulla on tässä oleellinen merkitys. Yksittäisten taksimatkojen järjestämistapa tai lisääminen ei kuitenkaan riitä takaamaan yhdenvartaisia liikkumisen mahdollisuuksia. Erittäin tärkeää on kehittää joukkoliikenteen esteettömyyttä mm. ottamalla käyttöön pysäkkikuulutukset linja-autoissa, rakentamalla linja-autopysäkit ja niiden lähialue esteettömiksi sekä huolehtimalla katujen kunnossa- ja puhtaanapidosta etenkin talviaikaan.

Toimialajohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta antaa edellä olevan selvityksen vammaisneuvoston aloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvVammaisneuvosto


Liitteet:

Sosterla § 50
Liite 1:Aloite