Vanhusten tehostettu palveluasuminen 1.5.2017 – 31.12.2020

 

 

1 Sopijapuolet

 

Tilaaja

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala Y-tunnus 0204819-8 PL 670 (Yliopistonkatu 30), 20101 Turku

 

Palveluntuottaja

(sidosyksikkö)

Myllykoti Oy

0826727-9

Viilarinkatu 9

20320 TURKU

 

Tilaajan yhteyshenkilöt

 

Vanhuspalveluista vastaava viranhaltija

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala tehtävänimike ja nimi, p. etunimi.sukunimi@turku.fi

 

Laskutus

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala tehtävänimike ja nimi, p. etunimi.sukunimi@turku.fi

 

Palveluntuottajan yhteyshenkilö

Toimitusjohtaja Marja-Liisa Pakkala

050 336 2886

marja-liisa.pakkala@myllykoti.fi

 

Yhteyshenkilöiden tehtävänä on seurata ja valvoa sopimuksen toteutumista ja tiedottaa siitä oman organisaationsa sisällä ja toiselle sopijapuolelle. Yhteyshenkilön vaihtumisesta on heti ilmoitettava toisen sopijapuolen yhteyshenkilölle.

 

 

2 Sopimuksen tarkoitus

 

Tällä sopimuksella Tilaaja ostaa Palveluntuottajalta sosiaalihuoltolain 17 §:n 1 momentin 4 kohdas­sa tarkoitettuja tehostetun palveluasumisen palveluja kunnan suomen- ja/tai ruotsinkielisille vanhus­asiakkaille.

 

Palveluntuottaja on Tilaajan kokonaan omistama tytäryhtiö ja yhtiö harjoittaa yhtiöjärjestyksen mu­kaisesti pääosaa toiminnastaan sen hankintayksikön tai niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on, jolloin yhtiöön sovelletaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuk­sista annetun lain (1397/2016) 15 §:ssä tarkoitettua sidosyksikköhankintaa koskevia säännöksiä. Yhtiön toimintaa valvovat hankintayksiköt samalla tavalla kuin ne valvovat omia toimipaikkojaan.

 

Palveluntuottaja sitoutuu varaamaan Tilaajan käyttöön 93 tehostetun palveluasumisen asiakaspaik­kaa siten, että 1.5.2017 alkaen tilaajan käytettävissä on 89 asiakaspaikkaa ja loput neljä paikkaa tulevat tilaajan käyttöön sitä mukaa, kun ne vapautuvat.

 

Tilaaja sitoutuu käyttämään ensisijaisesti Palveluntuottajan palveluita hyväkseen siten, että keski­määräi­nen palvelun käyttöastetavoite 98% saavutetaan. Mikäli tilojen keskimääräinen käyttöaste poikkeaa 98%:n tavoitetasosta Tilaajan syyksi luettavasta seikasta. Palveluntuottaja sitoutuu ilmoit­tamaan tilaajalle vuorokauden kuluessa vapautuvasta asiakaspaikasta.

 

Tilaaja sitoutuu hyvittämään palveluntuottajaa siten, että Palveluntuottajalle korvataan ne menetyk­set, jotka aiheutuvat Tilaajan sopimuksen mukaisten velvoitteiden täyttämättä jättämisestä.

 

Palveluntuottaja tekee vuoden lopulla tarvittaessa tasauslaskun, jossa otetaan huomioon Tilaajan syyksi luettavasta vajaakäyttöasteesta Palveluntuottajalle aiheutuneet tappiot.

 

Palvelut tuotetaan Myllykodissa, Viilarinkatu 9, 20320 TURKU.

 

Sijoituspäätös perustuu tilaajan tekemään palvelutarpeen arviointiin. Palveluntuottaja laatii yhdessä asiakkaan kanssa hoito- ja palvelusuunnitelman, jossa tarkemmin määritellään asiakkaan asumiseen ja avustamiseen liittyvät palvelut.

 

 

Palvelukuvaus esitetään liitteellä 1.

 

Tällä sopimuksella ostetaan osakokonaisuuksien kuvausten mukaiset palvelut.

 

 

3 Sopimuksen voimassaolo

 

Sopimus tulee voimaan 1.5.2017 ja on voimassa 31.12.2020 asti. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, ellei sopimusta ole irtisanottu vähintään kuusi kuukautta ennen määräaikaisen sopimuskauden päättymistä.

 

Tämän jälkeen jatkuvaan toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen noudatetaan molemmin puoleista kahdentoista kuukauden irtisanomisaikaa.

 

4 Asiakirjojen noudattamisjärjestys

 

Jos tämän sopimuksen ja siinä mainittujen muiden asiakirjojen sisällöt ovat keskenään ristiriidassa, on asiakirjojen noudattamisjärjestys seuraava:

1. Tämä sopimus

2. Hankintapäätös Sosterla pp.kk.2017 §

3. Julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot, JYSE 2014 PALVELUT Elokuu 2016 / Päivitysversio http://www.turku.fi/hankinnat

 

 

5 Ostettavat palvelut ja sopimushinnat

 

Tilaaja sitoutuu ostamaan Myllykoti Oy:ltä kaikki sen Tilaajan käyttöön varaamat tehostetun palvelu­asumisen palvelut tämän sopimuksen kohdassa 2 mainitulla tavalla.

Palveluja tulee olla saatavilla ympärivuorokautisesti ympäri vuoden.

Tilaaja ostaa tehostetun palveluasumisen palveluja joka on sopimuskauden alkaessa 111 euroa (veroton) / asiakas / vuorokausi.

 

Hoitovuorokausihintaan sisältyvät kaikki asiakkaalle palvelukuvauksen mukaan kuuluvat palvelut (palvelukuvaus, liite 1).

 

Sopimushinta on kiinteä kaksi (2) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen Palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti. Esitykset hinnan muutoksista on esitettävä Tilaajalle kirjallisesti vähintään kolme (3) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.

 

Hintojen tarkistamisen perusteena ovat henkilökustannusten ja yleisen kustannustason muutokset 1.5.2017 jälkeen. Henkilöstökustannusten muutosta arvioidaan Tilastokeskuksen palkansaajien sosiaalipalveluiden toimialakohtaisen ansiotasoindeksin muutoksen perusteella. Muiden kustannus­ten muutosta arvioidaan elinkustannusindeksin muutoksen perusteella.

Henkilöstökustannusten muutoksen painoarvo on 70 % ja muiden kustannusten muutoksen paino­arvo on 30 %. Korotus ei kuitenkaan voi ylittää 3,5 prosenttia. Yleisen kustannustason ja henkilöstö­kustannusten tarkistamisen arvioinnissa käytetään viimeisiä saatavissa olevia valtakunnallisia Tilastokeskuksen tilastotietoja.

Hinnan muutosta laskettaessa elinkustannusindeksin osalta tarkastellaan muutosta vuoden 2017 huhtikuun indeksin ja viimeisen saatavissa olevan indeksin välillä. Sosiaalipalveluiden toimialakoh­taisen ansiotasoindeksin osalta tarkastellaan muutosta vuoden 2017 2. vuosineljänneksen ja viimeisen saatavissa olevan indeksin välillä.

Mikäli alakohtainen lainsäädäntö tai viranomaisohjeet edellyttävät ja Tilaajan kanssa sovitaan palve­lun sisällössä tai järjestämisessä olennaisia muutoksia, hintaa voidaan tarkistaa muutosta vastaa­vasti.

 

 

6 Bonus / sanktio -järjestelmä

 

Palveluntuottajalla on mahdollisuus saada bonusta kahdella eri tavalla.

1. Bonus-järjestelmä kahden ensimmäisen toimintavuoden aikana: Peittävyys Ensimmäisen kahden vuoden aikana on mahdollisuus saada bonusta tehtyjen RAI -arviointien peittävyydestä.

RAI -arviointien peittävyyden tulee olla ensimmäisen vuoden päättyessä vähintään 50 % ja toisen vuoden päättyessä vähintään 80 % asiakkaista. Jos RAI -arviointien peittävyys ylittyy kymmenellä (10) prosenttiyksiköllä edellä mainitusta vähimmäisvaatimuksesta, niin palveluntuottaja on oikeutettu kahden (2) prosentin bonukseen kuukauden hoitomaksusta kuuden (6) kuukauden ajan. Eli esim. 90,1 % peittävyys laukaisee bonuksen toisen toimintavuoden päätyttyä.

 

Peittävyyden perusteena käytetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen palauteraporttia, joka muo­dostuu huhtikuun alkupuolella siirrettyjen tietojen perusteella. Palauteraportissa on tieto asiakkaista, joille on tehty RAI -arviointi lokakuun ja huhtikuun tiedonsiirtojen välisenä aikana. Palauteraportti on käytettävissä viimeistään kesäkuun alkupuolella vuosittain. Peittävyysprosentti lasketaan suhteutta­malla arvioitujen asiakkaiden määrä palveluissa olleiden asiakkaiden määrään samana ajanjaksona. THL tuottaa palauteraportin, mikäli yksikössä on arvioituja asiakkaita vähintään viisi. Tilaaja laskee peittävyyden RAI palauteraporttien ja palveluissa olleiden asiakkaiden määrän perusteella.

2. Bonus-järjestelmä kolmantena toimintavuotena ja siitä eteenpäin: RAI -mittarit ja tavoite­tasot Kolmannen ja sitä seuraavien vuosien aikana on mahdollista saada bonusta siten, että kaik­kien seuraavana mainittujen mittareiden osalta Palveluntuottaja pääsee viisi (5) prosenttiyksikköä tavoitetasosta parempaan (alle tavoitetason) tulokseen. Bonuksen suuruus on kolme (3) prosenttia kuukauden hoitomaksusta kuuden (6) kuukauden ajan. Bonusjärjestelmän käyttö edellyttää vähin­tään 80 %:n peittävyyttä RAI -arvioinneissa.

Lääkitys: unilääkkeiden säännöllinen käyttö (e), %. Unilääkettä useammin kuin kahdesti viikossa käyttävien asiakkaiden osuus (%) osaston kaikista asiakkaista.

Tavoitetaso alle 25 %.

 

Osallisuus: Vuoteessa elävät (e), %. Vuorokaudessa 22 tuntia tai enemmän vuoteessa olevien asiakkaiden osuus (%) osaston kaikista asiakkaista.

Tavoitetaso alle 11 %.

 

Osallisuus: Ei aktiviteetteja (e), %. Vähän tai ei lainkaan aktiviteettejä omaavien asiakkaiden osuus (%) osaston kaikista asiakkaista.

Tavoitetaso alle 50 %.

 

Bonusjärjestelmän edellyttämä peittävyys ja laatumittarien tavoitetasot perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen palauteraporttiin, joka muodostuu huhtikuun alkupuolella siirrettyjen tietojen perusteella. Palauteraportissa on tieto asiakkaista, joille on tehty RAI -arviointi lokakuun ja huhtikuun tiedonsiirtojen välisenä aikana. Palauteraportti on käytettävissä viimeistään kesäkuun alkupuolella vuosittain. Peittävyysprosentti lasketaan suhteuttamalla arvioitujen asiakkaiden määrä palveluissa olleiden asiakkaiden määrään samana ajanjaksona. Arvioitujen asiakkaiden osalta laatumittarien tavoitetasot ovat luettavissa suoraan palauteraportista. THL tuottaa palauteraportin, mikäli yksikössä on arvioituja asiakkaita vähintään viisi. Tilaaja laskee peittävyyden RAI palauteraporttien ja palve­luissa olleiden asiakkaiden määrän perusteella ja tarkistaa laatumittarien tasot palauteraportista.

Bonus maksetaan edeltävän kuuden kuukauden laskutuksen mukaan eli lokakuu - maaliskuu.

Annettujen tavoitearvojen ylittymisestä kolmannesta sopimusvuodesta eteenpäin palveluntuottajalle saattaa syntyä sanktioita, jolloin laskutettavasta palvelusta vähennetään kolme (- 3) prosenttia kuuden (6) kuukauden ajalle.

 

 

7 Asiakkaalta perittävät vuokra- ja ateriakustannukset

 

Palveluntuottaja laskuttaa asiakkaalta vuokran sekä mahdolliset ateriamaksut. Turkulaisten asiak­kaiden osalta tilaaja maksaa ateriavuorokauden.

 

Osakokonaisuus

Vuokra/m2

Ateria/vrk

Tehostettu palveluasuminen

16 €

18,50 €

 

8 Palvelutoiminta

 

Tehostettu palveluasuminen sisältää palvelukuvauksen mukaiset palvelut.

Palveluja tulee antaa asiakkaan valinnan mukaan asioimiskielenä suomi tai ruotsi. Mikäli muun kie­listen asiointiin tarvitaan tulkkia, tulkkauskustannuksista huolehtii Tilaaja. Tulkin tilaamisesta sovi­taan yhdessä Tilaajan ja palveluntuottajan kanssa. Tilaaja ilmoittaa tulkkauksen tarpeen tilauksen sijoituksen yhteydessä.

Palveluntuottaja nimeää palveluista vastaavan henkilön, joka vastaa siitä, että palvelutoiminta täyt­tää sille asetetut vaatimukset. Vastuuhenkilön vaihtumisesta on ilmoitettava Tilaajalle viipymättä.

Palveluntuottaja huolehtii toimipaikan asiakasrekisterinpidosta. Palveluntuottaja vastaa siitä, että toiminta ja toimintaympäristö täyttävät lain vaatimat tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.

Palveluntuottaja vastaa toiminnastaan aiheutuvasta vahingosta ja huolehtii korvauksen turvaami­sesta tarpeen mukaisin vakuutuksin. Palveluntuottaja ei kuitenkaan vastaa välillisistä vahingoista.

 

 

9 Henkilöstö

 

Palvelujen antamista varten Palveluntuottajalla tulee olla riittävä ja ammattitaitoinen henkilöstö.

Hoitotehtävissä toimivilla henkilöillä tulee olla hyvä suomen / ruotsin kielen taito.

Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä kieltäytyä hyväksymästä henkilöä palvelun suorittajaksi.

Palveluntuottaja vastaa työnantajana omasta henkilökunnastaan ja siitä, että henkilökunta noudat­taa edellytettyjä laatuvaatimuksia.

Palveluntuottaja vastaa henkilökunnan määrällisten ja laadullisten edellytysten täyttymisestä koko sopimuskauden ajan.

Palveluntuottajan tulee noudattaa kaikkien työntekijöiden työsuhteissa voimassa olevaa alan valta­kunnallista työehtosopimusta.

Palveluntuottaja vastaa:

henkilökuntansa palvelussuhteen ehdoista, työsopimuksen solmimisesta sekä kaikkien lakisääteisten työnantajamaksujen suorittamisesta

siitä, että sopimuksen mukaisia tehtäviä suorittavilla henkilöillä on tehtävän edellyttämä riittävä kokemus ja osaaminen

työntekijöidensä perehdyttämisestä ja tarpeelliseksi katsottavan lisäkoulutuksen järjestämi­sestä

sijaisjärjestelyistä mahdollisten sairaustapausten tai muiden yllättävien poissaolojen varalle

henkilökuntansa riittävästä kielitaidosta.

 

 

10 Toimintavarustus

 

Palveluntuottaja vastaa palvelun tuottamiseen tarvittavista tiloista, laitteista ja toimintavälineistä sekä palo- ja henkilöturvallisuudesta.

 

 

11 Vakuudet, vakuutukset ja työturvallisuus

 

Palveluntuottaja vastaa itse veroistaan, muista julkisoikeudellisista maksuistaan ja vakuutuksistaan sekä hoitaa kustannuksellaan kaikki työturvallisuutta koskevien säädösten vaatimat toimenpiteet.

 

 

12 Palvelun laadunvarmennus

 

Palveluntuottaja vastaa siitä, että asiakkaille tarjottava palvelu on laadultaan ajantasaista ja kilpailu­kykyistä. Palveluntuottaja huolehtii siitä, että palvelu toteutetaan kaikilta osin sitä ohjaavaa lain­säädäntöä noudattaen ja että palvelu on sopimuksen mukainen koko sopimuskauden ajan.

Sopimuskauden aikana ilmenevät puutteet sovitusta tasosta tulee korjata välittömästi.

Palveluntuottaja sitoutuu sopimuskauden aikana kehittämään tuottamaansa palvelua.

 

 

13 Valvonta

 

Tilaaja on oikeutettu valvomaan tähän sopimukseen kuuluvaa toimintaa ja suorittamaan sen edellyt­tämiä tarkastuksia.

 

 

14 Tietojen salassapito, luovutus ja raportointi

 

Palveluntuottaja huolehtii siitä, ettei palveluja annettaessa ja toiminnassa muutoin tietoon tullutta yksityistä tai perheen salaisuutta luvatta ilmaista ja että salassapidossa muutoinkin noudatetaan voimassa olevia säädöksiä ja määräyksiä.

Toiminnassa syntyneisiin asiakirjoihin, niiden säilytykseen ja luovutukseen sovelletaan lakia viran­omaisten toiminnan julkisuudesta, henkilötietolakia, EU:n tietosuoja-asetusta ja muita henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä sekä Tilaajan antamia ohjeita.

Sopimusosapuolet sitoutuvat antamaan toisilleen tiedot sopimuksen tehtäväalueeseen liittyvästä toiminnasta, muutoksista ja kehittämissuunnitelmista.

Tilaaja sitoutuu pitämään salassa Palveluntuottajan liike- ja ammattisalaisuudet.

Palveluntuottaja toimittaa Tilaajan pyynnöstä tilinpäätöstiedot ja kaupparekisteriotteen/ yhdistys­rekisteriotteen /säätörekisteriotteen.

Palveluntuottaja toimittaa Tilaajan pyynnöstä työntekijäluettelon sekä palvelujen piirissä olevien asiakkaiden yksilölliset suunnitelmat aina suunnitelman muuttuessa.

Palveluntuottaja vastaa asiakkaita koskevan lakisääteisen ilmoitusvelvollisuuden täyttämisestä viranomaisille.

Palveluntuottaja noudattaa asiakirjojen arkistoinnissa, säilyttämisessä ja hävittämisessä vastaavaa kunnallista toimintaa koskevia säännöksiä ja ohjeita.

 

Palveluntuottajan on laadittava luettelo henkilöstöstään tai alihankkijan henkilöstöstä, joilla on pääsy Tilaajan aineistoihin tai arkaluontoisiin aineistoihin. Palveluntuottaja päivittää listaa jatkuvasti.

Palveluntuottaja noudattaa rekisterinpitäjänä tai henkilötietojen käsittelijänä kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön edellyttämiä velvoitteita. Palveluntuottaja vastaa siitä, että palvelu on kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön vaatimusten mukainen, ottaen erityisesti huomioon tietojärjestelmien oletusarvoisen ja sisäänrakennetun tietosuojan. Palveluntuottaja huolehtii käsittelemiensä tietojen asianmukaisesta suojaamisesta varmistaakseen tilaajan aineiston luottamuksellisuuden, eheyden ja saatavuuden.

 

Tilaaja ja Palveluntuottaja noudattavat soveltuvin osin Oikeusministeriön ohjetta miten valmistautua EU:n tietosuoja-asetukseen.

http://www.oikeusministerio.fi/fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1487252333714.html

 

 

15 Alihankkijat

 

Palveluntuottajalla on kokonaisvastuu sopimuksen toteuttamisesta. Palveluntuottaja vastaa käyttä­mänsä alihankkijan osuudesta, alihankkijoiden työn tekemisestä, lopputuloksen laadusta ja toimitta­misesta kuten omastaan.

Palveluntuottaja vastaa myös siitä, että alihankkija noudattaa omalta osaltaan Palveluntuottajalle asetettuja velvoitteita. Tilaaja kohdistaa mahdolliset vaatimukset ja reklamaatiot aina Palveluntuotta­jaa kohtaan, vaikka Palveluntuottajan vastuulla olevan palvelun suorittaja olisi Palveluntuottajan ali­hankkija.

Palveluntuottajan on hyväksytettävä etukäteen Tilaajalla käyttämänsä alihankkijat. Tilaaja voi perus­tellusta syystä kieltää tietyn alihankkijan käyttämisen. Palveluntuottaja varmistaa, että sen käyttämät alihankkijat on merkitty ennakkoperintärekisteriin, jos lainsäädäntö edellyttää rekisteröitymistä sekä tarkistaa vuosittain, että alihankkijat ovat ennakkoperintärekisterin mukaan suorittaneet maksuun­pannut verot sekä sosiaali- ja muut lakisääteiset maksut.

 

 

16 Seuranta ja reklamaatiot

 

Palveluntuottajalla tulee olla palvelun tuottamisen edellyttämät viranomaisluvat sekä suunnitelmat. Tilaaja valvoo sopimuksen täyttämistä yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain (922/2011) mukaan.

Tilaajalla on oikeus käydä tutustumassa Palveluntuottajan toimintaan ja toimintayksikköön sekä asiakkaittensa hoitoon milloin tahansa sopimuskauden aikana. Tilaajalla on oikeus erityisestä syystä tutustua Palveluntuottajan sopimuksen mukaiseen asiakirjahallintoon ja kirjanpitoon.

Palveluntuottajan velvollisuutena on tarvittaessa toimittaa sopimuskauden aikana Tilaajalle Tilaajan asettamassa määräajassa seuraavat asiakirjat sekä Palveluntuottajasta että sen mahdollisista alihankkijoista:

Kaupparekisteriote

Yhdistysrekisteriote

Säätiörekisteriote

Tilinpäätöstiedot

Veroviranomaisen todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus ja selvitys siitä, että vero­velkaa koskeva viranomaisen hyväksymä maksusuunnitelma on tehty.

 

Työeläkekassan ja/tai vakuutusyhtiön todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutus­maksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksu­sopimus on tehty.

Vakuutusyhtiön todistus toiminnan vastuuvakuutuksen voimassaolosta

Suomen Asiakastieto Oy:n Palveluntuottajaa koskeva Rating Alfa -yritysraportti tai muu luottotietolaitoksen (ei pankin) lausunto

Selvitys rekisteröimättömyyden perusteista, jos Palveluntuottaja ei kuulu kauppa-, yhdistys-, säätiö-, ennakkoperintä-, työnantaja- tai arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.

Selvitys työhön sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista.

 

Sopimuksen toimivuutta ja palvelun laatua seurataan raporteista, jotka palveluntuottajan tulee toimit­taa vuosittain maaliskuun 31. päivään mennessä ja Tilaajan pyynnöstä kohtuullisessa määräajassa sopimusyhteyshenkilölle.

Raportissa tulee olla tiedot mm. seuraavista asioista:

asiakasmäärät ja toteutuneet palveluasumisen vuorokaudet osakokonaisuuksittain (tilaajan suhteellinen osuus asiakkaiden kokonaismäärästä)

asiakastyytyväisyysseurannan tulokset

reklamaatiot ja niiden johdosta tehdyt toimenpiteet.

 

Lisäksi Palveluntuottajan tulee osoittaa kustannukset, jotka johtuvat siitä, että tilojen käyttöaste on jäänyt sopimuksen mukaisesta tavoitteesta ja, että tämä johtuu Tilaajan syyksi luettavasta seikasta.

 

 

17 Laskutus ja maksuehto

 

Palveluntuottaja laskuttaa Tilaajaa kuukausittain jälkikäteen asiakaskohtaisella koontilaskulla.

Palveluntuottaja laskuttaa Tilaajalta sopimuksen mukaisen hoitovuorokauden hinnan ja ateria­korvaukset toteutuneiden hoitovuorokausien ja aterioiden mukaisesti. Laskuihin ei lisätä laskutus- yms. lisiä.

Palveluntuottaja voi sopia Tilaajan kanssa muunlaisesta laskutuskäytännöstä.

Vuodenvaihteessa edellisen vuoden hoitovuorokausia koskeva lasku on oltava tilaajalla viimeistään seuraavan vuoden tammikuun 10. päivänä.

Kosketuseristystä tai muuta erityishoitoa vaativien asiakkaiden kohdalla palvelumaksun mahdolli­sesta korottamisesta neuvotellaan tilaajan kanssa asiakaskohtaisesti.

Jos asiakas poistuu palveluasumisesta tilapäisesti (esim. lyhytaikainen sairaalahoito, vierailu omais­ten luona), Tilaaja maksaa sovitun korvauksen hoidosta enintään 14 päivän ajalta. Sairaalaan tai muuhun hoitoon lähtöpäivää ei lasketa tämän sopimuksen tarkoittamaksi hoitovuorokaudeksi, mutta tulopäivä lasketaan.

Jos palveluasumisen palvelut päättyvät asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. siirtyminen toiseen yksikköön) tai palveluasuminen päättyy Palveluntuottajasta johtuvasta syystä, maksetaan palveluis­ta toteutunutta hoitoa vastaavalta ajalta.

Palveluntuottajan on palautettava liikaa maksettu määrä palveluista suoritettuja korvauksia, joiden maksamiselle ei ole ollut perustetta esimerkiksi sopimuksen vastaisen toiminnan tai toiminnan päättymisen, sopimuksen irtisanomisen, purkamisen tai muun päättymisen vuoksi.

Tilaajalle osoitetuissa laskuissa tulee eritellä asiakkaan nimi, henkilötunnus, läsnäolo- ja poissaolo­päivät sekä poissaolon syy.

Kunta voi käyttää myös sähköistä järjestelmää, jossa palveluntuottaja pitää yllä tietojaan ja tekee tapahtumakirjaukset, joiden perusteella saa ennen määräpäivää kirjaamistaan ja kunnan hyväk­symistä tapahtumista automaattisesti maksun tililleen kunnan maksuehdon mukaisesti.

Palveluntuottajalta edellytetään valmiuksia verkkolaskutukseen. Ellei toisin ole etukäteen kirjallisesti sovittu, laskutus tapahtuu verkkolaskutuksella (www.turku.fi/laskuttaminen).

 

 

 

Laskutusosoitteet

Turun kaupunki

Hyvinvointitoimiala

Vanhuspalvelut / Laskutuksen yhteyshenkilön nimi

Y-tunnus

0204819-8

Verkkolaskuosoite

TE003702048198

OVT-tunnus

00370204819800312

Välittäjät

Tieto Finland Oy / Turun Seudun Osuuspankki

Välittäjätunnukset

003701011385 / OKOYFIHH

 

 

 

18 Sopimuksen purkaminen sekä sopimusrikkomukset ja oikeus korvaukseen

 

Tilaaja voi purkaa sopimuksen seuraavista syistä:

Palveluntuottajan antama palvelu ei ole sopimuksen mukaista tai Palveluntuottajan tilat, laitteet tai hygienia eivät vastaa toiminnalle yleisesti asetettavia vaatimuksia eikä Palveluntuottaja Tilaajan kehotuksen saatuaan viipymättä oikaise menettelyään.

Tilaaja saa toistuvasti perusteltuja valituksia Palveluntuottajan toiminnasta eikä Palveluntuottaja suorita korjaavia toimenpiteitä asian kuntoon saattamiseksi viipymättä saatuaan siihen Tilaajalta kirjallisen kehotuksen.

Tilaajalla on oikeus purkaa sopimus Palveluntuottajan verojen tai lakisääteisten sosiaalivakuutus-maksujen laiminlyönnin vuoksi, ellei laiminlyöntiä voida pitää vähäisenä tai ellei Palveluntuottaja ole toimittanut tai noudattanut viranomaisen hyväksymää maksusuunnitelmaa.

Tilaaja voi purkaa sopimuksen, jos Palveluntuottaja menettää sopimuksen solmimisen edellytyksenä olleen luvan tai Palveluntuottaja poistetaan yksityisten palveluntuottajien valvonnasta annetussa laissa tarkoitetusta rekisteristä.

Sopijapuolella on oikeus purkaa sopimus, jos toinen sopijapuoli olennaisesti rikkoo sopimusehtoja. Mikäli sopimusrikkomus on korjattavissa, sopimuksen purkaminen edellyttää kuitenkin, ettei sopi­musrikkomukseen syyllistynyt osapuoli ole korjannut sopimusrikkomustaan 30 päivässä tästä toiselta osapuolelta kirjallisen huomautuksen saatuaan.

Purkaminen on aina tehtävä kirjallisesti.

Mikäli Palveluntuottaja ei korjaa toimintaansa tai esitä hyväksyttävää suunnitelmaa toimintansa korjaamisesta 30 päivän kuluttua saatuaan siihen Tilaajan kirjallisen kehotuksen, Tilaajalla on oikeus saada Palveluntuottajalta sopimussakkona 10 000 euroa.

Tässä kohdassa tarkoitettujen ilmoitusten tai vaatimusten katsotaan tulleen Palveluntuottajan tietoon, kun se on toimitettu hänen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen tai hän on saanut sen muutoin kirjallisesti.

 

 

19 Sopimuksen siirtäminen

 

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää hankintasopimus/-sopimukset sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen vuoksi, kokonaan tai osittain.

 

 

20 Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos palveluntuottajaa rasittaa hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai hankintalain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3-8 tai 10 - 11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen pois­sulkemisperuste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos palveluntuottajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei voida olettaa palveluntuottajan täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttämisestä anneta. Irtisanominen on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun tilaaja sai tiedon irtisanomisperusteen olemassaolosta.

Ennen irtisanomista kohdan 20 perusteella tilaajan on huomautettava asiasta palveluntuottajalle ja varattava tälle mahdollisuus selvityksen antamiseen kohtuullisessa ajassa.

Lisäksi Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi kokonaan tai osittain hankintalain (1397/2016) 137 §:ssä tarkoitetussa tilanteessa.

Jos tilaaja irtisanoo sopimuksen kohdan 20 perusteella, palveluntuottajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu hankintasopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen hankintasopimuksen päättymisen johdosta.

 

 

21 Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen uudistuksen vaikutukset sopimukseen

 

Suomessa valmistellaan parhaillaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta. Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen järjestämisvastuu saattaa siirtyä Tilaajalta kolmannelle osapuolelle sopimuskauden aikana. Tilaajasta riippumattoman alustavan aikataulun mukaan siirto tapahtuisi 1.1.2019. Tilaaja ei vastaa uudistuksen aikataulusta tai niistä muutoksista, joita uudistuk-sesta mahdollisesti aiheutuu.

Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, mikäli Tilaajan tehtävät siirtyvät sopimuskauden aikana kokonaan tai osittain kolmannelle osapuolelle, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisessä järjestämisvastuussa olevalla on oikeus irtisanoa sopimus vuoden 2019 aikana päättymään kahdentoista kuukauden kuluttua irtisanomisesta. Tällöin Palveluntuottajalla on oikeus saada täysimääräinen maksu sopimuksen päättymishetkeen mennessä tuotetuista palveluista, mutta ei oikeutta muuhun korvaukseen sopimuksen päättymisen johdosta.

Palveluntuottajalla ei ole oikeutta ilman Tilaajan suostumusta osaksikaan siirtää hankintasopimusta kolmannelle. Tilaajalla on oikeus siirtää tämä sopimus kolmannelle osapuolelle, jolle Tilaajan tehtä­vät siirtyvät kokonaan tai osittain.

 

 

22 Sopimuksen muutokset

 

Sopijapuolet voivat muuttaa tätä sopimusta kirjallisesti, muut muutokset ovat mitättömiä. Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat ne asianmukaisesti hyväksyneet ja allekirjoitta­neet sopijapuolten toimivaltaisten edustajien toimesta.

 

 

23 Muut ehdot

 

Muita poikkeuksia JYSE 2014 PALVELUT, ELOKUU 2016, päivitysversio -ehtoihin:

1.13 Pakollinen poissulkemisperuste

Julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä tarkoitetulla pakollisella poissulkemisperusteella tarkoitetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 80 §:n mukaista pakollista poissulkemisperustetta.

 

Palveluntuottajalla on tilaajan vaatimuksesta velvollisuus vaihtaa alihankkija, jos siihen kohdistuu hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai hankintalain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3-8 tai 10 - 11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemis­peruste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

 

Palveluntuottaja vastaa siitä, että se on ennen hankintasopimuksen tekemistä toimittanut Tilaajalle ajantasaiset todistukset ja selvitykset (mm. ote rikosrekisteristä osoittaakseen, että se ei ole syyllis­tynyt hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettuun pakollisena poissulkuperusteena sovelletta­vaan rikokseen) sen tutkimiseksi, koskeeko sitä hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakol­linen poissulkemisperuste tai hankintalain (1397/2016) 81 §:ssä tarkoitettu harkinnanvarainen pois­sulkemisperuste ja täyttyvätkö hankintayksikön soveltuvuusvaatimukset. Mikäli palveluntuottaja ei ole toimittanut todistuksia ja selvityksiä edellä tarkoitetulla tavalla, tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi.

 

Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos palveluntuottajaa rasittaa hankintalain (1397/2016) 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai hankintalain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3–8 tai 10–11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemis­peruste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.

Turun kaupunki on allekirjoittanut Eurooppalaisen peruskirjan naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta paikallishallinnossa (www.turku.fi/tarjouspyynnot). Palveluntuottajalla (sen omistussuhteista riippumatta) on soveltuvin osin samat vastuut varmistaa tai edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa kuin Turun kaupungilla olisi, jos se olisi tarjonnut palvelun suoraan.

 

 

24 Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Mahdolliset sopimuserimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvottelut eivät johda sopijapuolia tyydyttävään lopputulokseen, erimielisyydet jätetään ratkais­tavaksi ensimmäisenä oikeusasteena toimivaltaiseen tuomioistuimeen Varsinais-Suomen käräjä­oikeuteen.

 

 

25 Allekirjoitukset

 

Tätä sopimusta on tehty kaksi (2) saman sanaista kappaletta, yksi kummallekin sopijapuolelle. m

 

 

Liite 1 Palvelukuvaus

 

 

 

 


Turussa . . 2017

 

Turun kaupungin hyvinvointitoimiala

 

 

 

Max Lönnqvist      Antti Perälä

talous- ja hallintojohtaja      kaupunginsihteeri

 

 

 

 

Myllykoti Oy

Liite 1 Palvelukuvaus