Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Sosiaali- ja terveyslautakunta8528.03.20172

3196-2016 (065)

Vanhusten tehostettu palveluasuminen

Tiivistelmä:

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta. Vanhusten tehostetusta palveluasumisesta on pyydetty tarjoukset ajalle 1.5.2017 - 30.04.2020, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa Turun kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksellä alkuperäisin ehdoin 30.4.2021 asti. Tarjouksia on saatu yhteensä 76 kpl. Osakokonaisuuden yksi (1) osalta Vanhusten tehostetun palveluasumisen puitesopimukset esitetään solmittaviksi yhteensä 65 palveluntuottajan kanssa, osakokonaisuuden kaksi (2) osalta 10 palveluntuottajan kanssa, osakokonaisuuden kolme (3) osalta 71 palveluntuottajan kanssa ja osakokonaisuuden neljä (4) osalta kahdeksan (8) palveluntuottajan kanssa. Vanhusten tehostettua palveluasumista ostetaan sopimuskaudella noin 147,6 milj eurolla

Sosterla § 85

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Hyvinvointitoimiala, palvelualuejohtaja Sari Ahonen ja Hankinta- ja logistiikkakeskuksen osuus hankinta-asiantuntija Emilia Aho 15.3.2017:

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vanhusten tehostetun palveluasumisen kilpailuttamisen kokouksessaan 29.3.2016 § 66.

Kyseessä on seudullinen hankinta, jossa ovat mukana Turun kaupungin lisäksi Paimion, Pöytyän, Raision, Liedon, Ruskon, Marttilan, Oripään, Naantalin, Kaarinan ja Koski TL:n kaupungit/kunnat.

Sopimuskausi on ajalle 1.5.2017 – 30.04.2020. Palvelujen on oltava käytettävissä 1.5.2017 alkaen sekä uusien toimintayksiköiden osalta viimeistään 31.12.2019.

Hankintailmoitus julkaistiin 19.1.2017 EU-kynnysarvon ylittävänä E-liitteen mukaisena sosiaalipalveluhankintana HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouspyyntö liitteineen julkaistiin samana päivänä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku. Yhteenveto hankintaan liittyvistä kysymyksistä ja niihin annetuista vastauksista julkaistiin 8.2.2017 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Korjausilmoitus tehtiin 8.2.2017 ja julkaistiin HILMA-ilmoituskanavassa 8.2.2017. Korjausilmoitus julkaistiin samana päivänä myös Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Tarjoukset saatiin määräaikaan 27.2.2017 klo 11.00 mennessä seuraavilta palveluntuottajilta: Attendo Liedon Helmi, Attendo Oy, AuraHovi Oy, Barkbackens servicehus, Betesda-säätiö, Coronaria Hoiva Oy, Emmin Kammari Oy, Esperi Care Oy, Folkhälsan Välfärd Ab, Hoitokoti Niittykukka Oy, Josefina Koti Oy, Lounais-Suomen saattohoitosäätiö sr, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Mainio Vire Oy, Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mikeva Oy, Olivia Yhtiöt Oy, Pihlajalinna Terveys Oy, Pöytyän Hoiva Oy, Saga Care Finland Oy, SALVA ry, SAP-Care Oy, Stfelsen Hemmet i Åbo, Turun Katariina koti, Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry, Turun Otso Oy, Tutoris Oy, Vanhan Kutomon Hoivakoti Pumpuli Oy, Wanhustentalo Kotikumpu Madastra Oy ja YrjöHanna Oy.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään osakokonaisuuksittain, jotka ovat:

1.   Vanhusten tehostettu palveluasuminen suomenkielisille

2.   Vanhusten tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille

3.   Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen suomenkielisille

4.   Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille

Kukin osatarjous sai olla eri hintainen. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty.

Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana vuorokausihintana / asiakas asumispalvelumaksun ja ateriamaksun osalta. Tarjoushinta tuli ilmoittaa verottomana neliöhintana / asiakas vuokran osalta.

Sopimushinta on kiinteä kaksi (2) ensimmäistä vuotta, jonka jälkeen palveluntuottaja voi esittää Tilaajalle perustellusta syystä hinnan muutosta palvelun yleistä kustannuskehitystä vastaavasti.

Hankinnasta tehdään erilliset puitesopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Tilaaja ei sitoudu palvelujen hankkimiseen palveluntuottajalta sopimuskauden aikana.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen ja 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Tarjoajien kelpoisuuden arviointi

Arviointi- ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitetään tarjoajien edellytykset suoriutua palvelujen tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla.

Tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut kelpoisuusehdot.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus

Arviointi- ja valintaprosessin toisessa vaiheessa arvioidaan ensimmäisen vaiheen läpäisseiden tarjoajien tarjoukset. Tarjoukset tarkistettiin suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavilta palveluilta tarjouspyynnössä edellytettiin.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arvioinnin ja tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailun suoritti hyvinvointitoimialan palvelualuejohtaja Sari Ahonen, johtava sosiaalityöntekijä Raili Hietanen ja johtava hoitaja Sari Tanninen Raisiosta.

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että valtakunnalliset toimijat esittävät Valviran myöntämän valtakunnallisen luvan tuottaa yksityisiä sosiaalialan palveluja tai selvityksen siitä, että tarjoaja täyttää edellytykset luvan saamiseen 1.5.2017 mennessä. Mikäli tarjoaja esittää selvityksen siitä, että se täyttää lupaedellytykset 1.5.2017 mennessä, tarjoajan on pyydettäessä esitettävä voimassaoloa koskeva todistus ennen sopimuskauden alkua.

Mainio Vire, Ykköskoti Martti ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia edellytetyn luvan osalta. Mainio Vire, Ykköskoti Martin tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja tarjoaja tulee näin ollen hylätä tarjouskilpailusta osakokonaisuuden 1 osalta.

Muiden tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja näin ollen ne on otettu mukaan tarjousten kokonaistaloudelliseen edullisuuden vertailuun.

Tarjousten vertailu ja tarjouksen valinta

Valinnan perusteeksi ilmoitettiin, että palveluntuottajiksi valitaan kaikki kelpoisuusvaatimukset täyttävät tarjoajat edellyttäen, että tarjous on tarjouspyynnön mukainen. Palvelujen käyttö tapahtuu kokonaistaloudellisuuden edullisuuden mukaisessa järjestyksessä, mikäli asiakkaan yksilölliset tarpeet eivät edellytä muuta. Arviointiperusteina ovat palvelujen hinta ja laatu. Hinnan painoarvo on 80 % ja laadun 20 %.

Tiettyjen tarjoajien kohdalla suoritettiin arvonta, koska useampia tarjouksia päätyi vertailussa samaan tulokseen. Arvontapöytäkirja on päätöksen liitteenä.

Valitut palveluntuottajat osakokonaisuuksittain:

1.   Vanhusten tehostettu palveluasuminen suomenkielisille (osakokonaisuus 1) 65 hyväksyttävää tarjousta.

2.   Vanhusten tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille (osakokonaisuus 2) 10 hyväksyttävää tarjousta.

3.   Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen suomenkielisille (osakokonaisuus 3) 71 hyväksyttävää tarjousta.

4.   Vaativa muistisairaiden tehostettu palveluasuminen ruotsinkielisille (osakokonaisuus 4) kahdeksan (8) hyväksyttävää tarjousta.

Palveluntuottajiksi esitetään valittavaksi liitteen 1 mukaan numeroidut palveluntuottajat tarjotuilla hinnoilla sekä muuten tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisin ehdoin.

Liite 1Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu

Liite 2Arvontapöytäkirja

Toimialajohtaja Riitta Liuksa 16.3.2017:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta päättää edellä esitetyn perusteella, että

Palvelujen käyttö tapahtuu kokonaistaloudellisuuden edullisuuden mukaisessa järjestyksessä, mikäli asiakkaan yksilölliset tarpeet eivät edellytä muuta.

Perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista valitun palveluntarjoajan on toimitettava hankintalain (29.12.2016/1397) 88 §:n mukaisesti rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä taikka ehdokkaan tai tarjoajan tai sen hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäsenen tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävän henkilön alkuperämaan tai sijoittautumismaan toimivaltaisen viranomaisen antama ote rikosrekisteristä tarkastettavaksi hankintayksikköön. Tämän päätöksen mukaista sopimusta ei tehdä, mikäli otetta ei toimiteta tai siitä ilmenee jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitetuista pakollisista poissulkemisperusteista.

Hankintayksikköä sitova sopimus ei synny tällä hankintapäätöksellä, vaan vasta erikseen tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen, valitusosoituksen ja muut oheisasiakirjat tiedoksi. Päätös voi muuttua tehdyn valituksen, hankintaoikaisun tai ylemmän viranomaisen otto-oikeuden perusteella.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedseutukunnat
aoasianosaiset
tiedAho Emilia
tiedAhonen Sari
tiedHietanen Raili
tiedHievanen Sari
tiedKiviniemi Kirsi
tiedLindström Fredrik
tpvMäkelä Anja
tiedVuorinen Elisa


Liitteet:

Sosterla § 85
Liite 1:Kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu
Liite 2:Arvontapöytäkirja